Tätningsmedel för kylaren?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
jesster73
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2004-05-13 21:37:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Strängnäs
Contact:

Tätningsmedel för kylaren?

#1 Post by jesster73 »

Har ett litet läckage på kylaren. Eftersom kylaren är ganska nybytt känns det som att jag ska testa andra alternativ först. Är det någon som testat tätningsmedel som man häller i kylaren? Funkar det? Känns lite som fusk. :wink:
Köpte en flaska sådan, men tydligen ska den hällas rakt i kylaren, alt om vätskan cirkulerar i expansionskärlet går det bra att hälla den där, vore lite enklare än att koppla av och på slangar. Cirkulerar vätskan i expansionskärlet på en 944 N/A?

Martin
NA-Poster
Posts: 2
Joined: 2004-08-27 19:24:35
Contact:

#2 Post by Martin »

har sett allt för många exemplar på vad som kan gå fel när man använder kylar sement! med lite otur så täpper det till kylkanalerna i toppen och bilen går varm med en vind topp och komprition i kylarvattnet som följd!! jag rekomenderar INTE att använda sådan! ta tjuren i hornet och ruv ur kylaren och kolla om någon kan svetsa läckan! brukar finnas gott om kylteknink firmor som kan ordna det!! lycka till mvh Martin
porscherookien

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#3 Post by boxsterpontus »

Det finns olika sorters kylartätningsmedel. Vissa kletar igen hela systemet medan andra inte gör det. T.ex. "bars leak" som finns på mekonomen kletar inte igen systemet.
Om det funkar eller inte är en helt annan historia. Jag hade en liten läcka som tätades med det medlet. Det höll tätt ända tills det blev dags för bankörning, då började det läcka igen.
Det enda seriösa sättet att laga är att antingen svetsa igen hålet eller byta till en annan kylare. Vi har tyvärr alukylare på frontmotorporscharna och det är inte helt enkelt att svetsa. Det ska gå att laga men ingen vill ta på sig jobbet. Hittar ni någon som gjör det så tipsa mig, jag har två trasiga kylare i garaget. :cry:
Pontus Borg

User avatar
jesster73
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2004-05-13 21:37:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Strängnäs
Contact:

#4 Post by jesster73 »

OK, tack för tipsen! Tror jag provar "bar leak" innan jag byter kylare.
Pontus, var hällde du det? I expansionskärlet eller pillade du loss ngn slang?

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#5 Post by Tomas »

Hur kan ett tätningsmedel fastna och kleta igen hålet där läckaget finns utan att fastna på andra platser i motorn och försämra kylningen eller förstöra tätningar?
Enligt min mening jämförbart med bananer i växellådan...

Tomas
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#6 Post by boxsterpontus »

Tomas wrote:Hur kan ett tätningsmedel fastna och kleta igen hålet där läckaget finns utan att fastna på andra platser i motorn och försämra kylningen eller förstöra tätningar?
Enligt min mening jämförbart med bananer i växellådan...

Tomas
Jag vet inte hur det fungerar men skulle gissa på att det reagerar med luft . På på väg ut genom läckan så stelnar det.
Hittade en förklaring på http://www.barsproducts.com/coolf1.html .

Kylarvattnet cirkulerar inte runt i expansionskärlet.
Pontus Borg

User avatar
Eddie Varvstopp
Addict
Posts: 1410
Joined: 2004-03-29 17:06:51
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1984
Location: Kävlinge
Contact:

#7 Post by Eddie Varvstopp »

Jag har samma erfarenhet som Pontus ang. bars leak. Det funkar kanon på gata. Jag körde från Nynäshamn till Gislaved utan någon som helst vattenförbrukning trots en låååång spricka i kylargaveln. Men bankörning fixar medlet inte. Efter tre pass på Anderstorp började det läcka igen.

Jag har även provat glasfiberspackel utifrån men utan något vidare resultat.

Lycka till!
Edvin Persson
944 N/A -84 | MSCC - PCS #8526 PCSR | Sponsorer: Autoexperten Lund - FHRacing | Min Blogg: http://eddievarvstopp.se

User avatar
jesster73
S-Poster
Posts: 65
Joined: 2004-05-13 21:37:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Strängnäs
Contact:

#8 Post by jesster73 »

Kopplade loss slangen och hällde i. Funkar hur bra som helst, läcker inte ett jota längre, på slutet kunde man få hälla i en liter om dagen vid ett par mils körning. Topplocket verkar dessutom rakt och fint än så länge, så lite bättre än bananer i lådan är det allt. :wink:
Nästa projekt blir att byta packning till ventilkåpan. Har beställt en dylik samt en Haynes. Sådär spontant verkar det inte så svårt, men som mek-rookie tar jag tacksamt emot tips om eventuella minor och falluckor.

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#9 Post by Tomas »

Har du provat bananer i lådan? Det kanske funkar jättebra!?
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
boxsterpontus
Raceputte
Posts: 149
Joined: 2004-03-29 23:37:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund
Contact:

#10 Post by boxsterpontus »

jesster73 wrote: Nästa projekt blir att byta packning till ventilkåpan. Har beställt en dylik samt en Haynes. Sådär spontant verkar det inte så svårt, men som mek-rookie tar jag tacksamt emot tips om eventuella minor och falluckor.
Motorn har ingen ventilkåpa så jag antar att det är kamhuset du menar :)

Tappa inte skruvarna som sitter inne i huset. Det är inte lätt att få ut dem när de rasslar runt därinne. Fråga mig inte hur jag vet :wink:

När du ska lyfta av kamhuset så vill de hydraliska lyftarna glida ur sina hål och falla ner i golvet och bli förstörda. Se till att ni är två när du gör det så kan din medhjälpare hålla styr på lyftarna medan du lyfter av huset.
Pontus Borg

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users