Att trimma en 944 Turbo?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
vision79
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2008-02-10 16:07:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: SUNDSVALL
Contact:

Att trimma en 944 Turbo?

#1 Post by vision79 »

Hej är rätt ny på forumet och Porsche men hyffsat bevandrad gällande motorer och turbo. 8)

Som skrivit i "köpråd" är jag lite sugen på en 944T("S" -88 lr 89-) och givitvis kan jag inte nöjja mig med 250hk..nej det går bara inte ;)

Så jag tänkte ösa på med lite funderingar och frågor jag har, så får man väll hålla tummarna att det finns lite 944 tuners här med koll på läget? ;)

Here we go..

Ni som kör o-ringade block, vilken packning har ni använt? och hur har ni fräst spåren dvs dimensioner och trådval?

Vid vilket effekt uttag byter ni grenrör?

Vilken wg är ett direkt swap på orginalgrenrör?, tial?

Vilken turbo är bolton på orginalgrenrör som lämnar 400Whp? (pallar inte org grenröret med effekten glöm frågan)

Finns det ngt fördel att behålla org ECU, jag brukar byta spruten där inte boxen har en viktig del som är dum att försumma..

Vad använder man för koppling och svänghjul?

Ngra speciella lager osv man ska ha vid renovering?, finns det bättre...coatade?

Ngt speciellt man bör veta när man ger sig in på att ställa på en 944T?
Jonas Eriksson
S U N D S V A L L

Kanske Porsche ägare inom sin tid? :)

User avatar
Gulen
S-Poster
Posts: 78
Joined: 2004-08-10 20:00:56
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sundsvall
Contact:

#2 Post by Gulen »

Hej Jonas,

Har du intervjuat berglund om hans gamla bygge? Han sitter inne med mycket info.

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Att trimma en 944 Turbo?

#3 Post by patand »

vision79 wrote:Ngt speciellt man bör veta när man ger sig in på att ställa på en 944T?
Du kommer få hem en räkning på skatten... :?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

vision79
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2008-02-10 16:07:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: SUNDSVALL
Contact:

#4 Post by vision79 »

Gulen wrote:Hej Jonas,

Har du intervjuat berglund om hans gamla bygge? Han sitter inne med mycket info.
Japp pratade med han senast idag faktist!

roligt och höra fler versioner om än Berglund besitter mkt visdom gällande motorer och främst kanske Porsche :)
Jonas Eriksson
S U N D S V A L L

Kanske Porsche ägare inom sin tid? :)

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#5 Post by FekZen »

Välkommen :) Du funderar på att lämna Bmw eller är det bara så att du ska köra fler projekt samtidigt?? :)

Mvh
A. Fekzen
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

vision79
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2008-02-10 16:07:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: SUNDSVALL
Contact:

#6 Post by vision79 »

FekZen wrote:Välkommen :) Du funderar på att lämna Bmw eller är det bara så att du ska köra fler projekt samtidigt?? :)

Mvh
A. Fekzen
Tjena!!

Njao vet inte om du hängt med i mitt projekt på PPF ngt?, spårat ur ganska rejält och fysiskt sett så går det ladda så mkt toppen kan flöda för ALLT är verkligen ordninggjort nu :)..Jag siktar på att bromsa 800hk men är nöjd om jag passerar 700 :P ..köpte J sahlins fjolårs snäcka, en Turbonetics "T76" custom snurra...god för 4siffrigt iaf.

Iaf så skulle jag kunna tänka mig en allround bil som är välkommen på SBP i aktuellt utförande och ngt som d går svänga med...stortysken är rolig att jaga motorcyklar med he he

/J
Jonas Eriksson
S U N D S V A L L

Kanske Porsche ägare inom sin tid? :)

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: Att trimma en 944 Turbo?

#7 Post by gurra »

vision79 wrote:Hej är rätt ny på forumet och Porsche men hyffsat bevandrad gällande motorer och turbo. 8)

Som skrivit i "köpråd" är jag lite sugen på en 944T("S" -88 lr 89-) och givitvis kan jag inte nöjja mig med 250hk..nej det går bara inte ;)

Så jag tänkte ösa på med lite funderingar och frågor jag har, så får man väll hålla tummarna att det finns lite 944 tuners här med koll på läget? ;)

Here we go..

Ni som kör o-ringade block, vilken packning har ni använt? och hur har ni fräst spåren dvs dimensioner och trådval?

Vid vilket effekt uttag byter ni grenrör?

Vilken wg är ett direkt swap på orginalgrenrör?, tial?

Vilken turbo är bolton på orginalgrenrör som lämnar 400Whp? (pallar inte org grenröret med effekten glöm frågan)

Finns det ngt fördel att behålla org ECU, jag brukar byta spruten där inte boxen har en viktig del som är dum att försumma..

Vad använder man för koppling och svänghjul?

Ngra speciella lager osv man ska ha vid renovering?, finns det bättre...coatade?

Ngt speciellt man bör veta när man ger sig in på att ställa på en 944T?
Välkommen hit Jonas!
Ska du köra o-ringat block/topp skulle jag rekommendera en fiberpackning, förslagsvis en så kallad widefire-packning som har en något kraftigare cylinderring.

Vid högre effektuttag är ett av problemen att det är ett öppet block där toppen av cylindrarna inte är sammanbundna med varandra eller blocket. Mao kan de röra sig.

Finns nog ingen exakt gräns där original grenrör inte orkar längre, finns motorer med 600hk med original grenrör. Däremot är de av 4-2-1 typ så att byta till ett set 4-1 grenrör ger mkt bättre toppeffekt.

Personligen kör jag med (och säljer) Spec kopplingar som jag tycker fungerar mkt bra.

Finns ingen wastegate som är bolt-on, däremot finns det adapterplattor till Tial wastegates. Jag brukar sälja Tial 38mm med adapterplattor för bolt-on installation.

Fördelen med att behålla original ECU är att den fungerar bra upp till en lagom nivå och dessutom har knackreglering.
Nackdelen är att den har gammal luftmängdmätare som helst byts ut mot ett MAF-kit.

Men ska man köra höga laddtryck tycker jag definitivt man ska byta till ett eftermarknadssprut så man får riktig 3d tändmapp etc. Något annat som försvårar byte till eftermarknadssprut är att original triggerlösning sällan fungerar med eftermarknadssprut.

Turbo som passar original grenrör är så kallade hybrider som har KKK-inloppsfläns. Jag har ett antal turbos som passar som inte finns i webshoppen, men de kostar en slant mer än vanliga Garrett-aggregat.

Finns dåligt med alterantiv på lager etc. så original är det man kör.

För 400whp skulle jag rekommendera att byta koppling, chipkitt, MAF-kitt, spridare, wastegate+avgas, turbo och kamaxel.

Mvh Gurra
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#8 Post by DLS »

och givetvis 044 pump o etanol :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

vision79
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2008-02-10 16:07:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: SUNDSVALL
Contact:

Re: Att trimma en 944 Turbo?

#9 Post by vision79 »

gurra wrote:
vision79 wrote:Hej är rätt ny på forumet och Porsche men hyffsat bevandrad gällande motorer och turbo. 8)

Som skrivit i "köpråd" är jag lite sugen på en 944T("S" -88 lr 89-) och givitvis kan jag inte nöjja mig med 250hk..nej det går bara inte ;)

Så jag tänkte ösa på med lite funderingar och frågor jag har, så får man väll hålla tummarna att det finns lite 944 tuners här med koll på läget? ;)

Here we go..

Ni som kör o-ringade block, vilken packning har ni använt? och hur har ni fräst spåren dvs dimensioner och trådval?

Vid vilket effekt uttag byter ni grenrör?

Vilken wg är ett direkt swap på orginalgrenrör?, tial?

Vilken turbo är bolton på orginalgrenrör som lämnar 400Whp? (pallar inte org grenröret med effekten glöm frågan)

Finns det ngt fördel att behålla org ECU, jag brukar byta spruten där inte boxen har en viktig del som är dum att försumma..

Vad använder man för koppling och svänghjul?

Ngra speciella lager osv man ska ha vid renovering?, finns det bättre...coatade?

Ngt speciellt man bör veta när man ger sig in på att ställa på en 944T?
Välkommen hit Jonas!
Ska du köra o-ringat block/topp skulle jag rekommendera en fiberpackning, förslagsvis en så kallad widefire-packning som har en något kraftigare cylinderring.

Vid högre effektuttag är ett av problemen att det är ett öppet block där toppen av cylindrarna inte är sammanbundna med varandra eller blocket. Mao kan de röra sig.

Finns nog ingen exakt gräns där original grenrör inte orkar längre, finns motorer med 600hk med original grenrör. Däremot är de av 4-2-1 typ så att byta till ett set 4-1 grenrör ger mkt bättre toppeffekt.

Personligen kör jag med (och säljer) Spec kopplingar som jag tycker fungerar mkt bra.

Finns ingen wastegate som är bolt-on, däremot finns det adapterplattor till Tial wastegates. Jag brukar sälja Tial 38mm med adapterplattor för bolt-on installation.

Fördelen med att behålla original ECU är att den fungerar bra upp till en lagom nivå och dessutom har knackreglering.
Nackdelen är att den har gammal luftmängdmätare som helst byts ut mot ett MAF-kit.

Men ska man köra höga laddtryck tycker jag definitivt man ska byta till ett eftermarknadssprut så man får riktig 3d tändmapp etc. Något annat som försvårar byte till eftermarknadssprut är att original triggerlösning sällan fungerar med eftermarknadssprut.

Turbo som passar original grenrör är så kallade hybrider som har KKK-inloppsfläns. Jag har ett antal turbos som passar som inte finns i webshoppen, men de kostar en slant mer än vanliga Garrett-aggregat.

Finns dåligt med alterantiv på lager etc. så original är det man kör.

För 400whp skulle jag rekommendera att byta koppling, chipkitt, MAF-kitt, spridare, wastegate+avgas, turbo och kamaxel.

Mvh Gurra
Hej Gurra, tack för bra och utförliga svar! :D
Jonas Eriksson
S U N D S V A L L

Kanske Porsche ägare inom sin tid? :)

vision79
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2008-02-10 16:07:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: SUNDSVALL
Contact:

#10 Post by vision79 »

Ngt e knas med den här sidan...bara 944sverige.com som bråkas med mig så jag gör dubbelpost´s hela tiden :/
Jonas Eriksson
S U N D S V A L L

Kanske Porsche ägare inom sin tid? :)

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#11 Post by Pehr Johnsson »

vision79 wrote:Ngt e knas med den här sidan...bara 944sverige.com som bråkas med mig så jag gör dubbelpost´s hela tiden :/
Jepp. Slö server och kass lina. Det ska fixas, men tyvärr får vi vänta.

När du trycker på "Skicka" så postas posten i 99% av fallen även om du får en "sidan kan inte visas" eller liknande. Surfar du vidare till http://www.944sverige.com/forum direkt så kommer du att se en oläst post skriven av dig själv.

Dubbelposter skapas aldrig av forumet, endast av dig när du klickar på "skicka" mer än en gång.

Om du skrivit mycket och är rädd för att bli av med texten när du postar? Tryck då på Ctrl+A och Ctrl+C för att spara allt i urklipp. Skiter sig allt efter du postat kan du posta igen och klista in texten med Ctrl+V
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

vision79
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2008-02-10 16:07:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: SUNDSVALL
Contact:

#12 Post by vision79 »

Pehr Johnsson wrote:
vision79 wrote:Ngt e knas med den här sidan...bara 944sverige.com som bråkas med mig så jag gör dubbelpost´s hela tiden :/
Jepp. Slö server och kass lina. Det ska fixas, men tyvärr får vi vänta.

När du trycker på "Skicka" så postas posten i 99% av fallen även om du får en "sidan kan inte visas" eller liknande. Surfar du vidare till http://www.944sverige.com/forum direkt så kommer du att se en oläst post skriven av dig själv.

Dubbelposter skapas aldrig av forumet, endast av dig när du klickar på "skicka" mer än en gång.

Om du skrivit mycket och är rädd för att bli av med texten när du postar? Tryck då på Ctrl+A och Ctrl+C för att spara allt i urklipp. Skiter sig allt efter du postat kan du posta igen och klista in texten med Ctrl+V
Japp...brukar köra Ctrl+A/Ctrl+C vid långa posts...ok, jag ska försöka hajja att d kommer fram iaf.. även vid felmeddelande :)
Jonas Eriksson
S U N D S V A L L

Kanske Porsche ägare inom sin tid? :)

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#13 Post by FekZen »

Hallå Jonas

Jajjemen, jag brukar vara inne och kika i tråden lite då och då :) Ser mycket trevligt ut! Vad blir det för kaross? Samma??

Jag brukade jaga lite hojjar redan på min tid, men då fick man ju hoppas att det inte var någon vass hoj och dessutom fick man hålla sig till höga farter så var det inga problem, lite kul att se när hojåkaren kryper ihop och slänger snabba blickar bakåt när man ligger och hänger sig fast precis bakom!

Mvh
A
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

vision79
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2008-02-10 16:07:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: SUNDSVALL
Contact:

#14 Post by vision79 »

FekZen wrote:Hallå Jonas

Jajjemen, jag brukar vara inne och kika i tråden lite då och då :) Ser mycket trevligt ut! Vad blir det för kaross? Samma??

Jag brukade jaga lite hojjar redan på min tid, men då fick man ju hoppas att det inte var någon vass hoj och dessutom fick man hålla sig till höga farter så var det inga problem, lite kul att se när hojåkaren kryper ihop och slänger snabba blickar bakåt när man ligger och hänger sig fast precis bakom!

Mvh
A
Ja samma kaross såklart ;)
Jonas Eriksson
S U N D S V A L L

Kanske Porsche ägare inom sin tid? :)

vision79
NA-Poster
Posts: 17
Joined: 2008-02-10 16:07:58
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: SUNDSVALL
Contact:

#15 Post by vision79 »

Går det att stoppa i "16v 3liters" veven i 2,5L turbo blocket?
Jonas Eriksson
S U N D S V A L L

Kanske Porsche ägare inom sin tid? :)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users