Kompressormatad N/A?

924/928/944/968
Message
Author
User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

Kompressormatad N/A?

#1 Post by broberg »

Har funderat lite på detta, då jag ska plöja ner mängder med pengar på min gammla pärla, så tänkte jag att jag kunde väl slösa lite pengar på onödigt trim när jag ändå är igång...

*Obs! detta är ett långtids-projekt, dvs pengar är inget problem.. Kommer bara ta lite längre tid att få allting klart! *


Men iaf, har sökt lite på nätet efter andra som gjort detta. Men jag hittar inget om just N/A .. har hittat 968:or och s2:or .. men inte någon N/A .
Så har ni länkar till ett sådant bygge så sitt inte på den informationen som ett par höns.. Ge mig!! :D

Visst det är ju varken ekonomiskt eller förnuftigt att tryck ner en kompressor i en N/A. Då man inte får någon bil som har något att komma med (turbo, orginal är ju 220hk).. För vad jag har förstått hamnar (beroende på hur mycket pengar man lägger ner i motorn) på runt 230-240hk. (notera bara gissningar, okvalificerade, ni får gärna upplysa mig!)

Fast det är ju onekligen mycket roligt att ha en riktigt Ovanlig Porsche (trots att det inte är orginal).. Då bilen kommer ha ett väldigt vackert (enligt mig) utseende efter omlackering och allmän uppsnyggning så kan man väl ha lite mer kraft under huven att njuta av!

Det jag är ute efter är en kraftigare men ändå pålitlig motor som man lungt kan köra 15000Mil med, samt inte vara jobbigare att underhålla än en orginal N/A. Till en början tänkte jag enbart på "sug-motor-trim" med vad allt det innebär, men då man får kraft i ett brett register (jämfört med turbo) och mer "häst" för pengarna så kanske man skulle satsa på kompressor.


Jag vill gärna höra era tankar om denna idé, fördelar med kompressor, nackdelar, vad som behövs göra för att få bilen kraftigare fast fortfarande pålitlig osv..

Då jag inte kommer göra det här förrens om ett par år som tidigast så är den här tråden till för att upplysa lilla mig om kostnader, tekniker, delar och ingrepp som måste göras för att få den motor jag vill ha!

ps. inlägg som "köp en turbo istället" och liknande behöver ni inte skriva, för jag är en envis idiot :D ..


MvH. Pierre Broberg
Last edited by broberg on 2004-08-24 21:43:37, edited 2 times in total.
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
mans71
S-Poster
Posts: 181
Joined: 2004-03-30 08:07:16
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Vadstena
Contact:

Re: Kompressormatad N/A?

#2 Post by mans71 »

Broberg wrote:ps. inlägg som "köp en turbo istället" och liknande behöver ni inte skriva, för jag är en envis idiot :D ..
He he, med den inställningen kommer du att lyckas! :)

Kan bara säga det att en kompressor matad bil, gärna med lite orolig tomgång låter väldigt sexigt! 8)
[b]Måns Larsson[/b]
Bil just nu: Ingen
Tidigare kärror: 944t - 86, 924t - 85, 944 n/a - 84
[i]Citerat från en instruktionsbok av ett amerikansk armefordon;
"If it ain’t broken – don’t fix it!"[/i]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by Magnus K »

Vi som körde på Sviesta's gatbilskväll förra veckan fick höra ljudet av en kompressormatad V8... Först hörde man kompressorns vinande, sen vinandet som kom närmare, sen nånstans kom V8-mullret... Hårigt värre!
Iofs är det en diesel-V8 men den jänke-kolossen rör på sig... :shock:

Alltså: Ljudet, så härligt! :D

Annat positivt är ju att kompressorn ger ladtryck från tomgångsvarv och uppåt, inget turbo-lag att sitta och vänta på.

Nackdelar med kompressor: Svårt att reglera laddtrycket, det kommer vilja stiga med stigande varvtal...

Vet inte hur man löser det där med knackreglering med kompressor heller?

Mvh
Mangan

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#4 Post by broberg »

men man kan väl begränsa det tryck en kompressor skapar.. dvs att kompressorna inte kan komprimera luft mer än till t.ex 1bar?

så att den ger en liten ökning i början å sen typ toppar sin kapacitet på 1bar vid säg 5000rpm..

eller hur funkar det?
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#5 Post by broberg »

Hittade t o m ett färdigt kit i USA efter lite sökande på rennlist ... (ska dock inte köpa det .. kalasdyrt .. eller kalasdyrt.. 40k utan moms o frakt)

kanske jag som är lite blind, men var F-n får de in luft ifrån?
Image


och saknas inte luftmängmätaren där? Okej värdena blir säkert vajsing.. men .. jag fattar inte.. Någon som kan förklara hur det där funkar?! (den motorn på bilden dvs)
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
Minsc S2
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2004-04-02 12:34:05
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
Location: Ystad
Contact:

#6 Post by Minsc S2 »

lyckas du broberg får du gärna dela med dig av resultatet :)
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

User avatar
FekZen
Turbo-Poster
Posts: 801
Joined: 2004-03-29 16:29:59
Bilmodell: P987 Boxster, 330i cab
Årsmodell: Vet ej
Location: Sthlm
Contact:

#7 Post by FekZen »

Lite tips och ideer...

Stora skillnaden med kompressor om man jämför med turbo, är att laddtrycks kurvan blir linjär med varvtalet, medan en turbo laddar på förfullt direkt nästan.

Såhär ser kurvan ut för kompressor " / " , medan turbo ser ut mer " r ".

...och det innebär att det blir lite flygplanskänsla med kompressor, att den accar mer och mer, medan turbo drar ganska jämnt redan på rel tidiga varvtal.

Det som är oönskat med kompressor är att den laddar redan på tomgång och laddar lite för mycket på väldigt låga varv... det kan ställa till endel problem, men allt går att lösa.

Dem stora stadierna i dethär fallet är, om vi utgår ifrån att du ska ladda 1 bar, först att kompsäkna motorn. Du behöver kolvar med lägre komp eller svarva ner dem befintliga. Kan ev fungera med 924S kolvar vad vet jag... iom att det är ett ganska ovanligt projekt så finns det inga direkt säkra kort att gå på antar jag, är ju inte som bmw, 100 pers som gjort det förrut.

Andra stora stadiet, förutsatt att skruvandet inte är några problem, är att mappa bilen. Valet är då eftermarknadssprut eller att mappa motronic som redan sitter och säkert räcker till aldeles utmärkt. Anledningen till att folk köper eftermarknadssprut i sånnahär fall är oftast brist på kunskap, eller ibland att man vill åt extra funktioner. (eller att originalsprut inte räcker till i vissa fall) Min gissning är att originalsprut räcker aldeles utmärkt för att ge soppa till att ladda 1 bar. Uppskattning säger att 1 bar på en 944 2.5l motor bör ge kring 300 hk.

Det var lite reflektioner från min sida... men jag är ingen expert så jag kan mycket väl ha fel i något som jag skrivit... går bara på ren erfarenhet av projekt jag på ett eller annat sätt deltagit i.

Mvh Adde FekZen.
FULL fart spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Trimchip, E85 chip mm.

User avatar
broberg
Addict
Posts: 2069
Joined: 2004-03-17 14:39:27
Bilmodell: Saknar en Porsche
Årsmodell: Vet ej
Contact:

#8 Post by broberg »

300hk låter ruggigt ...

med tanke på det.. jag behöver nog en starkare växellåda då.. eller vad tror ni? För inte klarar väl N/A lådan mycket mer än 200hk?

likadant med lamellerna osv.. och drivknutar.. hjälp..
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#9 Post by sweanders »

Visst hade det varit ett kul projekt, men varför uppfinna något som redan finns?

Du måste vara beredd på att köra en bil som konstant behöver meckas, inte är gatlegal och som förmdligen är omöjlig att sälja.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

sweanders wrote:förmdligen är omöjlig att sälja.
Inte då! Jag köper den direkt han fått allt att funka bra. Till rätt pris förståss... :D
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Minsc S2
Turbo-Poster
Posts: 482
Joined: 2004-04-02 12:34:05
Bilmodell: 944 S2 Cabriolét
Location: Ystad
Contact:

#11 Post by Minsc S2 »

patand wrote:
sweanders wrote:förmdligen är omöjlig att sälja.
Inte då! Jag köper den direkt han fått allt att funka bra. Till rätt pris förståss... :D
köp en turbo istället patand! :lol: :wink:
944 S2 Cabriolét -90
220 Bhp, 302 Nm

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

Minsc S2 wrote:köp en turbo istället patand! :lol: :wink:
Ballare med kompressor... :-D

Men just nu har jag inga pengar till varken turbo eller kompressor matad porsche... inte ens en N/A kan jag hosta upp pengar till... får väl se hur läget är i vår... suget efter en banbusarbil kanske blir för stort så man säljer MCn eller någe...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#13 Post by Raukman »

uppskattad effekt baserat på sugmotoreffekten ligger på straxt över 320hk, men sen får man räkna med effektförlusten på kompressorn, ca 1/3del av effekt ökningen på en roots, något lägre på en eaton, (ca 30 hk, beroende på trycket).
det har dock byggts kompressormatade -44 motorer här i sverige, ganska nyligen! i ett garage mkt, nära mig... :wink: :wink: :wink:
hehe.

Mvh Peder

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#14 Post by Raukman »

den teoretiska effekten baseras på sugmotoreffekten, dvs. att 1 bar skall ge en teoretisk effektökning av 100%(163hk*2=326), som dock stämmer ganska bra på våra turbobilar men dock inte så bra på en kompressorvagn.

Raukman
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2004-04-02 16:02:51
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#15 Post by Raukman »

på turbon ligger dock sugmotoreffekten på ca 140-145hk

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users