924 N/A -85 Välldigt svårstartad... ibland.
- 924DaNNe
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2004-04-25 18:28:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlshamn
- Contact:
924 N/A -85 Välldigt svårstartad... ibland.
Som sagt: Min 924 N/A -85 kan vara välldigt svårstartad ibland, När den är kall och har stått ett tag så startat den hur fint som helst men om man kör en lite runda o stänger av den så kan den va helt hopplös att få igång.
Sen tuggar den i gång på två cylindrar ett tag innan den går igång riktigt.
Bensin pumparna går bra och de är soppa fram te spridarna, men däremot så verkar det vara lite dålig gnista... har funderat på om de kan va tändspolen eller nån dålig jordning, eller vad tror ni?
Ska börja mecka med det i morrn så de hade vatt fint me lite tips.
Tack på förhand!
Mvh /Danne
Sen tuggar den i gång på två cylindrar ett tag innan den går igång riktigt.
Bensin pumparna går bra och de är soppa fram te spridarna, men däremot så verkar det vara lite dålig gnista... har funderat på om de kan va tändspolen eller nån dålig jordning, eller vad tror ni?
Ska börja mecka med det i morrn så de hade vatt fint me lite tips.
Tack på förhand!
Mvh /Danne
Mvh /Danne
Porsche 924 -85
Porsche 924 -85
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
Låter lite som det där varmstartproblemet som kan uppstå pga nån termokontakt som styr kallstartspridaren. Jag tror felet och en lösning finns beskrivet på www.924.org Leta lite där.
//Magnus
//Magnus
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
-
- Addict
- Posts: 2289
- Joined: 2004-03-29 19:38:47
- Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Kumla
- Contact:
jag leta lite själv, kunde inte avstå
http://www.924.org/techsection/3fuel.ht ... %20problem
http://www.924.org/techsection/3fuel.ht ... %20problem
Magnus Karlström
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...
- 924DaNNe
- S-Poster
- Posts: 51
- Joined: 2004-04-25 18:28:55
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Karlshamn
- Contact:
Ahh va bra de låter ju precis som det!944_Driver wrote:jag leta lite själv, kunde inte avstå
http://www.924.org/techsection/3fuel.ht ... %20problem
Tackar så mycket för hjälpen!
Mvh /Danne
Porsche 924 -85
Porsche 924 -85
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Vi har exakt samma problem på våran... blir nog till att byta munstycken... eller vet någon hur man avgör vilket av de som behöver bytas?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Sorry... var nog lite otydlig... insprutningsmunstyckena menade jag... alltså spridarna...Turbo-Puh wrote:Vad för munstycken pratar du om?patand wrote:Vi har exakt samma problem på våran... blir nog till att byta munstycken... eller vet någon hur man avgör vilket av de som behöver bytas?
/x
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Aha. De kostar ca 480 kr STYCK. Jag tyckte dock ej att detta var ettpatand wrote:Sorry... var nog lite otydlig... insprutningsmunstyckena menade jag... alltså spridarna...Turbo-Puh wrote: Vad för munstycken pratar du om?
/x
alternativ, trots att mina var helt täta, så jag lämnade in dem på
renovering. Kostade 500 kr för alla fyra.
Bara ett tips.
/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Var kan man få renoverat då? Låter ju definitivt som ett alternativ...Turbo-Puh wrote:Aha. De kostar ca 480 kr STYCK. Jag tyckte dock ej att detta var ett alternativ, trots att mina var helt täta, så jag lämnade in dem på renovering. Kostade 500 kr för alla fyra.
Bara ett tips.
/x
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Mina fixade dom på Bilåtervinningen i Trollhättan...patand wrote:Var kan man få renoverat då? Låter ju definitivt som ett alternativ...Turbo-Puh wrote:Aha. De kostar ca 480 kr STYCK. Jag tyckte dock ej att detta var ett alternativ, trots att mina var helt täta, så jag lämnade in dem på renovering. Kostade 500 kr för alla fyra.
Bara ett tips.
/x
/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Råkade fråga igen i en annan tråd... men såg nu att du svarat här Turbo-Puh... man får väl höra sig för på någon verkstad hemikring. Var får man tag i packningarna till spridarna, de lär man väl iaf behöva byta om man skruvar bort spridarna?Turbo-Puh wrote:Mina fixade dom på Bilåtervinningen i Trollhättan...
/x
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Är det sant! Inte skruvade?!? Gisses, jag som trodde det var lite större jobb... där ser man... kan man på något vis SE om en spridare är kass, vet att man kan använda fyra burkar för att kolla att det kommer samma mängd osv, men går det att se direkt om en spridare är dålig med blotta ögat?Turbo-Puh wrote:De sitter inte skruvade, bara att dra rakt ut.
Mina har iaf hållt för åtskilliga i och urdragningar.
931:an har skruvade btw...
/x
Detta verkar ju så pass enkelt att jag nog ska göra det ASAP. Bara man får 1 timme över för garageverksamhet...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- notetoself
- Addict
- Posts: 1623
- Joined: 2004-05-13 07:15:48
- Bilmodell: Porschelös
- Location: Högsäter
- Contact:
Absolut! Visst kan det. Iaf skapligt.
Gör såhär:
Skruva loss plast och gummi kring insug / kjet.
Bygla bränslereläet, helst med en brytare så du
kan köra när du vill.
Plocka ur spridarna och sätt dem i lämplig burk
alt flaska. Gärna med mätskala.
Lägg en liten skruvmejsel som håller upp plattan
EN ANING. Inte massor.
Kör pumpen och se så att du får fin dimma. INGA
STRÅLAR... ur spridarna alltså.
Kör sedan ett tag tills du har 1 dl från någon.
Den som då har minst får inte mindre än 80%
av mätvärdet... (1 dl är rätt lagom eftersom det
är svårt att mäta skillnaderna med mindre typ).
Orsaken till att du ska lägga en liten skruvmejsel
som håller upp plattan är för att det ska vara
skapligt likt när du startar bilen.
Du kan ju även testa att göra samma sak fast
du lyfter plattan högre, men då är det väldans
svårt att se spridningsbilden...
Spridningsbilden är ju viktigare ju mindre flöde
du har kan man säga.
/x
Gör såhär:
Skruva loss plast och gummi kring insug / kjet.
Bygla bränslereläet, helst med en brytare så du
kan köra när du vill.
Plocka ur spridarna och sätt dem i lämplig burk
alt flaska. Gärna med mätskala.
Lägg en liten skruvmejsel som håller upp plattan
EN ANING. Inte massor.
Kör pumpen och se så att du får fin dimma. INGA
STRÅLAR... ur spridarna alltså.
Kör sedan ett tag tills du har 1 dl från någon.
Den som då har minst får inte mindre än 80%
av mätvärdet... (1 dl är rätt lagom eftersom det
är svårt att mäta skillnaderna med mindre typ).
Orsaken till att du ska lägga en liten skruvmejsel
som håller upp plattan är för att det ska vara
skapligt likt när du startar bilen.
Du kan ju även testa att göra samma sak fast
du lyfter plattan högre, men då är det väldans
svårt att se spridningsbilden...
Spridningsbilden är ju viktigare ju mindre flöde
du har kan man säga.
/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Jättetack för beskrivningen Mattias!
Knepigaste verkar vara att bygla bränslerelät, det sitter ju så förbannat dumt till där nere vid förarens fötter... ligga på rygg inklämd under ratten är inget roligt... men vad gör man inte för att frugans bils ska må bättre...
Kanske finns det någon enklare punkt att komma åt att tvångsköra pumpen? Förresten varför kan man inte bara slå på tändningen?
Knepigaste verkar vara att bygla bränslerelät, det sitter ju så förbannat dumt till där nere vid förarens fötter... ligga på rygg inklämd under ratten är inget roligt... men vad gör man inte för att frugans bils ska må bättre...
Kanske finns det någon enklare punkt att komma åt att tvångsköra pumpen? Förresten varför kan man inte bara slå på tändningen?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
Who is online
Users browsing this forum: Google [Bot]