944 turbo som "dör" ibland

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Henke12
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2004-07-30 08:07:22
Contact:

944 turbo som "dör" ibland

#1 Post by Henke12 »

Tjena har en 89:ans turbo som har fungrat kanon fram tills för två veckor sen. Nu kan den vara svår att starta, den tänder och sen dör utan att gå på tomgång. När den sen startar vilket kan ta allt ifrån 1 försök till 10 så brukar den gå bra, men så ibland så händer ingenting när man ger gas, inget svar överhuvud taget?? Det blir inget svar när man gasar alls, som om bilen inte får soppa. Och så helt plötsligt kan den funka felfritt igen. Är det någon vänlig själ som känner igen det här och vet vad jag ska göra? Tacksam för svar.
Henke 944 turbo -89

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#2 Post by notetoself »

Bränslepumpsrelä-problem kanske?

/X
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Henke12
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2004-07-30 08:07:22
Contact:

#3 Post by Henke12 »

OK tack för tipset är de svåra att få tag i och framförallt är det dyrt!!
Henke 944 turbo -89

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#4 Post by notetoself »

Ingen aning hur det är till 9244, men snoka upp
nån jeppe som har en fungerande bil och byt å
testa innan investering...

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#5 Post by claves »

relä´et är en 190 pix + moms..
Det börjar på 993.x.x.x x=de siffror du har på ditt orignal relä.

Gasspjällsgivaren om du måste byta kostar 800:- + moms (syffar på tråden i allmänt.)

Bägge går att mäta upp för o se om de fungerar.

/Claves
Last edited by claves on 2004-07-30 15:01:07, edited 1 time in total.
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Henke12
NA-Poster
Posts: 6
Joined: 2004-07-30 08:07:22
Contact:

#6 Post by Henke12 »

OK tackar för det! Gasspjälsgivaren säger ni, själv är man ju inte så hemma bland mekandet, Kan man få tag i de här prylarna på mekonomen eller motsvarande eller måste man handla på Porsche center i Stockholm?
Henke 944 turbo -89

User avatar
FSN
Raceputte
Posts: 1557
Joined: 2004-03-29 19:00:19
Bilmodell: 924S med 968 drivlina
Årsmodell: 1986
Location: Göteborg, TORSLANDA
Contact:

#7 Post by FSN »

Henke12 wrote:OK tackar för det! Gasspjälsgivaren säger ni, själv är man ju inte så hemma bland mekandet, Kan man få tag i de här prylarna på mekonomen eller motsvarande eller måste man handla på Porsche center i Stockholm?

Spjällgivare hittar du antagligen begagnad och billigt hos Sandén.
[color=blue] /Fredrik Svensson[/color]


[size=75][color=blue] 924S2 Rennwagen -86
Kosmic T7 Rotax Max Challenge -04
[/size][/color]

Lundborg
NA-Poster
Posts: 13
Joined: 2004-04-04 15:44:26
Contact:

#8 Post by Lundborg »

Tala gärna om hur det gick.. och vad för prylar du bytte..

edit: vart sitter tokken däringa bränslepumps reläet??

Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#9 Post by Björn »

Lyfter denna tråd eftersom jag har exakt samma problem med min 944 turbo -89...även mina problem började för ca två veckor sen.

Bilen går hur bra som helst så länge den är kall. När den blir varm så dör den ofta preics som att bränslet skulle ta slut. Har kollat DME relät och det är ok. Har mätt upp LMMn och den ska va ok. Har även gjort rent kontaktstycket till LMMn. Kopressionen är jämn och bra. Skulle tro att det är någon givare som ger fel signal när den blir varm men jag vet inte vad för givare det skulle kunna vara.

Tips?
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#10 Post by 944_Driver »

Björn:
Tempgivaren? Sitter på ovansidan i motorns framkant inte långt från slangen till kylaren och luftningsskruven där. Mät resistansen i den kall och varv och jämför med vad verkstadsmanualen säger.

När bilen dör av värmen, går den igång direkt igen när man försöker eller måste den få kallna först?

Henke12:
Jag skulle nog titta på luftmängdsmätaren och kontakten till den i första hand. Sedan tempgivaren och dess kontakt. Trasig TPS tycker jag inte borde hindra motorn från att starta.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users