Hej!
Någon som har c-c avståndet för bakre stötdämparinfästningarna dvs. avståndet mellan övre och nedre infästningspunkterna på en 951 då den står på marken med vikt på hjulupphängningarna? Helst då i förhållande till eventuell sänkning. Funderar på om jag behöver korta bump-stoppen i mina nya dämpare (gula Koni) så att de inte bottnar under körning.
En annan sak som gäller dämparna är att de expanderar olika fort från max komprimerat läge, trots samma inställning. De är lösa (ej monterade). Normalt?
c-c avstånd bakre stötdämparinfästningar
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-07-04 05:34:16
- Bilmodell: Golf -10
- Location: Blekinge
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Hur nog behöver du måttet?
Min S2 med 24,5 stavar och originaldämpare har ungefär 36 cm.
Min S2 med 24,5 stavar och originaldämpare har ungefär 36 cm.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-07-04 05:34:16
- Bilmodell: Golf -10
- Location: Blekinge
- Contact:
Räknar jag med det måttet så blir det ca 27 mm kvar till stoppet. Bör räcka. Är din sänkt något också (har du något mått tex till övre kant på hjulhus från mark eller någon annan sänkningsreferens)?Karl Birgander wrote:Hur nog behöver du måttet?
Min S2 med 24,5 stavar och originaldämpare har ungefär 36 cm.
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Nope, min är helt original vad jag vet.
Ska kolla mått om ingen hinner före.
Ska kolla mått om ingen hinner före.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-07-04 05:34:16
- Bilmodell: Golf -10
- Location: Blekinge
- Contact:
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Bättre att mäta från mitten på hjulet än marken.
Bara olika däcktryck ger olika mått.
Bara olika däcktryck ger olika mått.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- S-Poster
- Posts: 192
- Joined: 2005-07-04 05:34:16
- Bilmodell: Golf -10
- Location: Blekinge
- Contact:
Ja, det är vettigare att mäta från mitten på hjulet .Nu sitter dämparna där. Vid mätning på bilen kom jag fram till att en minskning av bumpstoppens längd med 15 mm är lagom. Hann med en kortare provtur och det känns helt ok! Vred på dämparna ett halvt varv (ca 25%) från mjukaste läget vid monteringen.
Har fått svar från firman jag handlade av att dämparna kan bete sig olika vad gäller expandering då de är nya och att det är inställningen man ska gå på.
Har fått svar från firman jag handlade av att dämparna kan bete sig olika vad gäller expandering då de är nya och att det är inställningen man ska gå på.
-
- Addict
- Posts: 1184
- Joined: 2004-04-03 11:33:27
- Bilmodell: 944 turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Boden
- Contact:
Självklart svarar de så, annars skulle de ju medge att de säljer produkter som inte är i ordning!Berg wrote:Har fått svar från firman jag handlade av att dämparna kan bete sig olika vad gäller expandering då de är nya och att det är inställningen man ska gå på.
Dock är det nog rätt att man ska köra en stund så de nöter in sig lite och sedan testa igen och om problemet då kvarstår provar man justera det lika.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users