Litet vattenläckage...

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

Litet vattenläckage...

#1 Post by AXL944 »

Hejsan!

Har ett mysko problem med min 951:a.

När jag har kylvätska fyllt till "minimum" på exp. tanken och kör bilen varm så läcker det ut någonstans när jag stänger av bilen.
Det försvinner ca. 1.5-2 dl.

Kör jag sedan bilen igen, utan att fylla på (låter den givetvis svalna mellan så jag ser var nivån "landar") så läcker det inte ut mer vatten. :shock:

Det kommer inget i slangen för överskottsvatten på exp. tanken
Topplockspackningen är nybytt och bilen går som en dröm för övrigt.

Funderar på om det är pumpen för efterkylning av turbon som inte vill vara med, men varför läcker det bara när det är "lagom" mycket vatten i?

Skall riva ner och titta imorgon och byta lite slangar, men:
Tacksam för alla tips!

mvh
Axel
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#2 Post by claves »

Finns en block off (svart är den orginal) grunka som sitter på vattenpumpen och bakom den sitter det en termostat. Kan vara så att när den är varm så öppnar den och släpper trycket men när den kallnat så slutar den läcka... Denna del brukar bli lite skev med tiden och måste bytas..

Block off.. sök på det... finns en del på forumet...

Glykol brukar inte torka så snabbt så du lär sen var det läcker när du lyfter bilen...

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by AXL944 »

Hej.

Har kollat Block-off, den läcker inte. Eller iaf. finns det inga rester av kylvatten under den.
Däremot så finns det myckte kring generatorn/efterkylningspumpen till turbon.

Plockar nog bort efterkylningspumpen, finns inget behov av att ha den om man låter bilen vila lite på tomgång efter körning.

Men tycker ändå att det är konstigt att det bara läcker om nivån är över minimum strecket. Därunder så läcker det inget...

/Axel
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#4 Post by claves »

Kommunicerande kärl, pumpen sitter lika högt som expansionskärlet.

Så det kan göra att det stoppar tidigare. än om det läckt någon annanstans.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

#5 Post by AXL944 »

Hej.

Nu är pumpen borta och bilen går fint även utan den.
Men var mycket grejer att plocka bort innan man kom åt den.

Verkar inte läcka något nu, så är ganska säker på att den var boven i dramat.

Läst i Clarks garage att man "måste" ha fosfatfri glykol - hittar inget om detta i instr. boken. Men har använt glycol som skall vara säker för Alu-motorer, borde funka lika bra eller?

/Axel
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by Bosse »

AXL944 wrote: Läst i Clarks garage att man "måste" ha fosfatfri glykol - hittar inget om detta i instr. boken. Men har använt glycol som skall vara säker för Alu-motorer, borde funka lika bra eller?

/Axel
Det går säkert bra.
Men om man nu vill följa Porsches instruktion, så har Biltema en röd glykol (longlife) som är fosfatfri och fri från massor av annat också, kostar 10an mer / liter.
Bosse

User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

#7 Post by AXL944 »

Hejsan!

Tack för infon Bosse! Har läst på lite mer och pratat med min kemist till far.
Verkar som om det är ett smart drag att byta vätska igen...

Kul att lufta kylsystem, Not!
Men better safe than sorry.

/Axel
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#8 Post by claves »

Porsche center kör lahega Glykol 774 C

berätta vad det blev...

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Notch
Turbo-Poster
Posts: 440
Joined: 2005-08-22 22:19:46
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Uppland
Contact:

#9 Post by Notch »

Perry på Perrys motor berättade för mig att dom alltid använder VAG:s röda glykol i alla vätskekylda Porsche-motorer.
Då: 944 S2 -91
Nu: 911 -77

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#10 Post by patand »

VAGs lila glykol är aldrig fel då den kan användas i alla motorer. Den har klassning G12+ vilket innebär att den kan blandas både med G11 och G12 glykoler... G12 kan man annars inte blanda med G11... :)

(Läste på om detta när jag bytte kamrem (och därmed vattenpump m.m) på min Audi som ska ha G12 enligt instruktionsboken)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#11 Post by claves »

Jag pratade med verkstaden på på Porsche Center i Helsingborg och GBG och bägge körde lahega...

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#12 Post by patand »

774C som tydligen Porsche Center kör med är samma som G11:

G11 = 774C (grön/blå)
G12 = 774D (röd)
G12plus = 774F (lila/rosa)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
AXL944
S-Poster
Posts: 139
Joined: 2004-03-30 12:46:04
Bilmodell: 944 turbo
Location: Göteborg
Contact:

#13 Post by AXL944 »

Har hittat en glycol - Blå är den till färgen som uppfyller VAGs krav.
Fri ifrån fosfater och hela klabbet.
Står att den "bör" inte blandas med annan kylvätska.
Skall dränera noga och spola vatten igenom.

Men funderar på dina (Patand) färger är gemensamma för alla glycoler?

Var nog läge att byta kylvätska ändå, enligt boken är det vart 2:a eller 3:e år.
Men har hört av min mek (erkänd 944 expert i Göteborg) att detta är överdrivet, men oftast så finns det ju belägg bakom biltilverkarnas tankar.

/Axel
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#14 Post by patand »

AXL944 wrote:Men funderar på dina (Patand) färger är gemensamma för alla glycoler?

Var nog läge att byta kylvätska ändå, enligt boken är det vart 2:a eller 3:e år.
Men har hört av min mek (erkänd 944 expert i Göteborg) att detta är överdrivet, men oftast så finns det ju belägg bakom biltilverkarnas tankar.
Trodde att det var standardiserade färger... men så kanske inte är fallet om du hittat en glykol som avviker.

När det gäller åldern på kylvätska så är det iaf i moderna VAG motorer (som min Audi diesel t.ex) så att man normalt sett inte byter kylvätskan öht. Man bara fyller på när man tappat ut en del som t.ex vid mitt vattenpumpsbyte. Så att byta vart 2:a eller 3:e år med modern glykol i kylaren är nog inte helt nödvändigt även om det säkert inte skadar heller iof. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#15 Post by claves »

färgen är ej standardiserad och någon sa något om att det var organiskt innekåll i vätskan.. isf lär det ju brytas ner och behövs då bytas..

/C
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users