Litet vattenläckage...
- AXL944
- S-Poster
- Posts: 139
- Joined: 2004-03-30 12:46:04
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Göteborg
- Contact:
Litet vattenläckage...
Hejsan!
Har ett mysko problem med min 951:a.
När jag har kylvätska fyllt till "minimum" på exp. tanken och kör bilen varm så läcker det ut någonstans när jag stänger av bilen.
Det försvinner ca. 1.5-2 dl.
Kör jag sedan bilen igen, utan att fylla på (låter den givetvis svalna mellan så jag ser var nivån "landar") så läcker det inte ut mer vatten.
Det kommer inget i slangen för överskottsvatten på exp. tanken
Topplockspackningen är nybytt och bilen går som en dröm för övrigt.
Funderar på om det är pumpen för efterkylning av turbon som inte vill vara med, men varför läcker det bara när det är "lagom" mycket vatten i?
Skall riva ner och titta imorgon och byta lite slangar, men:
Tacksam för alla tips!
mvh
Axel
Har ett mysko problem med min 951:a.
När jag har kylvätska fyllt till "minimum" på exp. tanken och kör bilen varm så läcker det ut någonstans när jag stänger av bilen.
Det försvinner ca. 1.5-2 dl.
Kör jag sedan bilen igen, utan att fylla på (låter den givetvis svalna mellan så jag ser var nivån "landar") så läcker det inte ut mer vatten.
Det kommer inget i slangen för överskottsvatten på exp. tanken
Topplockspackningen är nybytt och bilen går som en dröm för övrigt.
Funderar på om det är pumpen för efterkylning av turbon som inte vill vara med, men varför läcker det bara när det är "lagom" mycket vatten i?
Skall riva ner och titta imorgon och byta lite slangar, men:
Tacksam för alla tips!
mvh
Axel
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91
Axel Olsson
944 Turbo -91
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Finns en block off (svart är den orginal) grunka som sitter på vattenpumpen och bakom den sitter det en termostat. Kan vara så att när den är varm så öppnar den och släpper trycket men när den kallnat så slutar den läcka... Denna del brukar bli lite skev med tiden och måste bytas..
Block off.. sök på det... finns en del på forumet...
Glykol brukar inte torka så snabbt så du lär sen var det läcker när du lyfter bilen...
/Claves
Block off.. sök på det... finns en del på forumet...
Glykol brukar inte torka så snabbt så du lär sen var det läcker när du lyfter bilen...
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
- AXL944
- S-Poster
- Posts: 139
- Joined: 2004-03-30 12:46:04
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Göteborg
- Contact:
Hej.
Har kollat Block-off, den läcker inte. Eller iaf. finns det inga rester av kylvatten under den.
Däremot så finns det myckte kring generatorn/efterkylningspumpen till turbon.
Plockar nog bort efterkylningspumpen, finns inget behov av att ha den om man låter bilen vila lite på tomgång efter körning.
Men tycker ändå att det är konstigt att det bara läcker om nivån är över minimum strecket. Därunder så läcker det inget...
/Axel
Har kollat Block-off, den läcker inte. Eller iaf. finns det inga rester av kylvatten under den.
Däremot så finns det myckte kring generatorn/efterkylningspumpen till turbon.
Plockar nog bort efterkylningspumpen, finns inget behov av att ha den om man låter bilen vila lite på tomgång efter körning.
Men tycker ändå att det är konstigt att det bara läcker om nivån är över minimum strecket. Därunder så läcker det inget...
/Axel
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91
Axel Olsson
944 Turbo -91
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- AXL944
- S-Poster
- Posts: 139
- Joined: 2004-03-30 12:46:04
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Göteborg
- Contact:
Hej.
Nu är pumpen borta och bilen går fint även utan den.
Men var mycket grejer att plocka bort innan man kom åt den.
Verkar inte läcka något nu, så är ganska säker på att den var boven i dramat.
Läst i Clarks garage att man "måste" ha fosfatfri glykol - hittar inget om detta i instr. boken. Men har använt glycol som skall vara säker för Alu-motorer, borde funka lika bra eller?
/Axel
Nu är pumpen borta och bilen går fint även utan den.
Men var mycket grejer att plocka bort innan man kom åt den.
Verkar inte läcka något nu, så är ganska säker på att den var boven i dramat.
Läst i Clarks garage att man "måste" ha fosfatfri glykol - hittar inget om detta i instr. boken. Men har använt glycol som skall vara säker för Alu-motorer, borde funka lika bra eller?
/Axel
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91
Axel Olsson
944 Turbo -91
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Det går säkert bra.AXL944 wrote: Läst i Clarks garage att man "måste" ha fosfatfri glykol - hittar inget om detta i instr. boken. Men har använt glycol som skall vara säker för Alu-motorer, borde funka lika bra eller?
/Axel
Men om man nu vill följa Porsches instruktion, så har Biltema en röd glykol (longlife) som är fosfatfri och fri från massor av annat också, kostar 10an mer / liter.
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.
viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.
viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- AXL944
- S-Poster
- Posts: 139
- Joined: 2004-03-30 12:46:04
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Göteborg
- Contact:
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 440
- Joined: 2005-08-22 22:19:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppland
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
VAGs lila glykol är aldrig fel då den kan användas i alla motorer. Den har klassning G12+ vilket innebär att den kan blandas både med G11 och G12 glykoler... G12 kan man annars inte blanda med G11...
(Läste på om detta när jag bytte kamrem (och därmed vattenpump m.m) på min Audi som ska ha G12 enligt instruktionsboken)
(Läste på om detta när jag bytte kamrem (och därmed vattenpump m.m) på min Audi som ska ha G12 enligt instruktionsboken)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
774C som tydligen Porsche Center kör med är samma som G11:
G11 = 774C (grön/blå)
G12 = 774D (röd)
G12plus = 774F (lila/rosa)
G11 = 774C (grön/blå)
G12 = 774D (röd)
G12plus = 774F (lila/rosa)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- AXL944
- S-Poster
- Posts: 139
- Joined: 2004-03-30 12:46:04
- Bilmodell: 944 turbo
- Location: Göteborg
- Contact:
Har hittat en glycol - Blå är den till färgen som uppfyller VAGs krav.
Fri ifrån fosfater och hela klabbet.
Står att den "bör" inte blandas med annan kylvätska.
Skall dränera noga och spola vatten igenom.
Men funderar på dina (Patand) färger är gemensamma för alla glycoler?
Var nog läge att byta kylvätska ändå, enligt boken är det vart 2:a eller 3:e år.
Men har hört av min mek (erkänd 944 expert i Göteborg) att detta är överdrivet, men oftast så finns det ju belägg bakom biltilverkarnas tankar.
/Axel
Fri ifrån fosfater och hela klabbet.
Står att den "bör" inte blandas med annan kylvätska.
Skall dränera noga och spola vatten igenom.
Men funderar på dina (Patand) färger är gemensamma för alla glycoler?
Var nog läge att byta kylvätska ändå, enligt boken är det vart 2:a eller 3:e år.
Men har hört av min mek (erkänd 944 expert i Göteborg) att detta är överdrivet, men oftast så finns det ju belägg bakom biltilverkarnas tankar.
/Axel
___________
Axel Olsson
944 Turbo -91
Axel Olsson
944 Turbo -91
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Trodde att det var standardiserade färger... men så kanske inte är fallet om du hittat en glykol som avviker.AXL944 wrote:Men funderar på dina (Patand) färger är gemensamma för alla glycoler?
Var nog läge att byta kylvätska ändå, enligt boken är det vart 2:a eller 3:e år.
Men har hört av min mek (erkänd 944 expert i Göteborg) att detta är överdrivet, men oftast så finns det ju belägg bakom biltilverkarnas tankar.
När det gäller åldern på kylvätska så är det iaf i moderna VAG motorer (som min Audi diesel t.ex) så att man normalt sett inte byter kylvätskan öht. Man bara fyller på när man tappat ut en del som t.ex vid mitt vattenpumpsbyte. Så att byta vart 2:a eller 3:e år med modern glykol i kylaren är nog inte helt nödvändigt även om det säkert inte skadar heller iof.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users