Missgång (Får gråa hår)
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
Missgång (Får gråa hår)
Nu är det tredje gången jag frågar om hjälp, hoppas att det det finns någon som har svaret denna gång.
Min bil börjar rycka vid varvtalet 2400rpm om belastningen är konstant. Doch uppstår inte fenomenet med vid gaspådrag. Jag har mätt och pillat på min tidigare LMM utan att igentligen finna fel, men märkte att spände man tex fjädern till sjället så uppträdde fenomenet senare eller tidigare, men misständningen kvarstod. Så nu har jag investerat i en begagnad LMM som funkar betydligt bättre än min tidigare, men dock så kvarstår fenomenet, men inte lika tydligt. Dock så är tomgången på 1100-1200 nu istället för tidigare 1000rpm. Enligt Haynes skall den ligga runt 850rpm.
Min auxiliry airvalve verkar vara ur funktion (den under inugningsröret) dock skall den tydligen vara av mindre betydelse enligt elkunniga, så det verkar inte troligt att den utgör orsaken i mitt fall. Rotor, fördelarlock och kablar är bytta samt stiften. Spridarna är nya, bränsle tillförsäln har jag uteslutet då den spinner på bra hela registret för övrigt vid tex fullgas, så att bränslepumpen levererar för lite finner jag inte troligt. När bilen har stått still undervintern så hoppar den igång med en gång, vilket antyder att läck i spridare eller dålig komp verkar inte troligt.
Dock så kan jag ibland tyckas höra på tomgång, som att den tänder upp i insugningsröret (kan det vara möjligt?)
Bilen är nybesiktigad och gick igenom utan anmärkning, avgasvärderna var det inte heller något fel på.
Vad är det jag har missat som kan vara lösningen till mitt problem?
Min bil börjar rycka vid varvtalet 2400rpm om belastningen är konstant. Doch uppstår inte fenomenet med vid gaspådrag. Jag har mätt och pillat på min tidigare LMM utan att igentligen finna fel, men märkte att spände man tex fjädern till sjället så uppträdde fenomenet senare eller tidigare, men misständningen kvarstod. Så nu har jag investerat i en begagnad LMM som funkar betydligt bättre än min tidigare, men dock så kvarstår fenomenet, men inte lika tydligt. Dock så är tomgången på 1100-1200 nu istället för tidigare 1000rpm. Enligt Haynes skall den ligga runt 850rpm.
Min auxiliry airvalve verkar vara ur funktion (den under inugningsröret) dock skall den tydligen vara av mindre betydelse enligt elkunniga, så det verkar inte troligt att den utgör orsaken i mitt fall. Rotor, fördelarlock och kablar är bytta samt stiften. Spridarna är nya, bränsle tillförsäln har jag uteslutet då den spinner på bra hela registret för övrigt vid tex fullgas, så att bränslepumpen levererar för lite finner jag inte troligt. När bilen har stått still undervintern så hoppar den igång med en gång, vilket antyder att läck i spridare eller dålig komp verkar inte troligt.
Dock så kan jag ibland tyckas höra på tomgång, som att den tänder upp i insugningsröret (kan det vara möjligt?)
Bilen är nybesiktigad och gick igenom utan anmärkning, avgasvärderna var det inte heller något fel på.
Vad är det jag har missat som kan vara lösningen till mitt problem?
Last edited by Isse on 2007-05-26 09:35:10, edited 1 time in total.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
Motto: Keep it Basic!
- Mogge
- Turbo-Poster
- Posts: 558
- Joined: 2006-08-09 23:28:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg
- Contact:
Har du gjort kompprov på den?
Om du tycker att det låter som om den tänder upp i insuget så kan du ha en bränd ventil så att det läcker ut där.(Ioförsig så borde isåfall ditt HC värde vara högt på besiktningen)
Mvh
Mogge
Om du tycker att det låter som om den tänder upp i insuget så kan du ha en bränd ventil så att det läcker ut där.(Ioförsig så borde isåfall ditt HC värde vara högt på besiktningen)
Mvh
Mogge
Mvh
Morgan Lundahl
Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]
Morgan Lundahl
Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
låter precis som min, fast utan att jag tycker mig höra nån upptändning i insuget... känns som om den dör vid jämngas för att hux flux vid lite tryckande på gasen hoppa igång igen.. har inte gjort nån felsökning men ska prova med spole o så.. eventuellt LMM.... fler tips tack!!
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
-
- Turbo-Poster
- Posts: 536
- Joined: 2005-10-30 20:16:49
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Övik
- Contact:
Jag fick en tokig ide.
Kan det vara så att det bildas en resonans i insuget som får klaffen i LMM att fladdra vid just 2400 RPM?
Och hur ska man kunna testa det? Kanske genom att montera en bit slang efter LMM som förlänger insuget och ändrar resonansfrekvensen. Kan räcka med att köra utan luftfilterboxen.
En annan ide är att motorn vibrerar vid just 2400 rpm och får en spricka i nån gummislang att vidgas och läcka in tjuvluft. Fast det stämmer dåligt med dina experiment med fjädern i LMM.
Kan det vara så att det bildas en resonans i insuget som får klaffen i LMM att fladdra vid just 2400 RPM?
Och hur ska man kunna testa det? Kanske genom att montera en bit slang efter LMM som förlänger insuget och ändrar resonansfrekvensen. Kan räcka med att köra utan luftfilterboxen.
En annan ide är att motorn vibrerar vid just 2400 rpm och får en spricka i nån gummislang att vidgas och läcka in tjuvluft. Fast det stämmer dåligt med dina experiment med fjädern i LMM.
__________________________________________
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.
Gräset är alltid grönare på den grönare sidan.
- Corleone
- Turbo-Poster
- Posts: 665
- Joined: 2004-03-29 18:18:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Norrköping
- Contact:
Sliten spjällägesgivare/pot
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
min är nyligen bytt.... reagerar inte på det viset.. för min del tycker jag att det uppstår mer när det är lite varmare ute eller att mna kört en lite längre stund...
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
Jag älskar tokiga idéer, det får hjärnan att tänka till! Det där med egenfreqvens har jag inte tänkt på, så det är ju klart enkelt att testa med ex utan luftfilterbox monterad. När det gäller gummibälgen så är den bytt, då den var torr på min vid bilköpet, så det var en av sakerna jag bytte först.Ionizer wrote:Jag fick en tokig ide.
Kan det vara så att det bildas en resonans i insuget som får klaffen i LMM att fladdra vid just 2400 RPM?
Och hur ska man kunna testa det? Kanske genom att montera en bit slang efter LMM som förlänger insuget och ändrar resonansfrekvensen. Kan räcka med att köra utan luftfilterboxen.
En annan ide är att motorn vibrerar vid just 2400 rpm och får en spricka i nån gummislang att vidgas och läcka in tjuvluft. Fast det stämmer dåligt med dina experiment med fjädern i LMM.
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
Motto: Keep it Basic!
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
Även denna är bytt, missade att nänma det i texten. Jag mätte upp den tidigare jag hade och tyckte att den i mitten fladdrade till i sina värden med oändlig resistans osv. Så jag köpte en ny i tro om att det var fel på denna.Corleone wrote:Sliten spjällägesgivare/pot
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
Motto: Keep it Basic!
- maverick
- Addict
- Posts: 1993
- Joined: 2005-05-22 19:03:55
- Bilmodell: 944 S1
- Årsmodell: 1988
- Location: Stockholms län
- Contact:
Pris på den?Isse wrote:Även denna är bytt, missade att nänma det i texten. Jag mätte upp den tidigare jag hade och tyckte att den i mitten fladdrade till i sina värden med oändlig resistans osv. Så jag köpte en ny i tro om att det var fel på denna.Corleone wrote:Sliten spjällägesgivare/pot
MVH//Per
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
- Daniel E
- Carrera-Poster
- Posts: 396
- Joined: 2005-04-26 17:29:34
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Huddinge / Sthlm
- Contact:
Hej Isse
Får inte riktigt grepp på när du får motorstörningar, om det bara är vid 2400rpm eller lite i övrigt också.
Jag hade tidigare ett likartat problem på min -84:a. Bilen kunde ibland "rycka" lite vid konstant fart, oberoende av varvtal. Sen försvann all effekt vid fullgas och speciellt i vänsterkurvor, för att återkomma efter någon sekund. Jag hade bytt alla tänddelar, kollat soppaflöden, bytt filter och pump. Mätt upp givare och bytt flera av dom m.m.
Till slut hittade jag ett förfilter som sitter i tanken. Det var helt igentäppt. Efter rengörnig har bilen gått klockrent. Se sidan 4 i min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... c&start=30
Lycka till.
Får inte riktigt grepp på när du får motorstörningar, om det bara är vid 2400rpm eller lite i övrigt också.
Jag hade tidigare ett likartat problem på min -84:a. Bilen kunde ibland "rycka" lite vid konstant fart, oberoende av varvtal. Sen försvann all effekt vid fullgas och speciellt i vänsterkurvor, för att återkomma efter någon sekund. Jag hade bytt alla tänddelar, kollat soppaflöden, bytt filter och pump. Mätt upp givare och bytt flera av dom m.m.
Till slut hittade jag ett förfilter som sitter i tanken. Det var helt igentäppt. Efter rengörnig har bilen gått klockrent. Se sidan 4 i min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... c&start=30
Lycka till.
// Daniel Engström
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
ÖSK #243
PCS #8724
968 -92 "Sellholm edition" http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=75694 => "Såld"
944 N/A -84, R-däck, ställbara coil over runt om, modifierade bromsar, Sparco stol & 6-p. bälte, GTS front. => Såld
944 N/A -84, donatorbil => Såld
http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6717
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
Tack för tippset, allt är välkommet, skall ta och kolla upp det.Daniel E wrote:Hej Isse
Får inte riktigt grepp på när du får motorstörningar, om det bara är vid 2400rpm eller lite i övrigt också.
Jag hade tidigare ett likartat problem på min -84:a. Bilen kunde ibland "rycka" lite vid konstant fart, oberoende av varvtal. Sen försvann all effekt vid fullgas och speciellt i vänsterkurvor, för att återkomma efter någon sekund. Jag hade bytt alla tänddelar, kollat soppaflöden, bytt filter och pump. Mätt upp givare och bytt flera av dom m.m.
Till slut hittade jag ett förfilter som sitter i tanken. Det var helt igentäppt. Efter rengörnig har bilen gått klockrent. Se sidan 4 i min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... c&start=30
Lycka till.
Men min rycker vanligast då vid 2400rpm, det är inte dirket att man hör en misständning utan mer att motorn kommer i gungning och till en mer ojämn gång till följd. Men om det är lite utförr och jag ligger på det varvtalet och småjusterar gasen innom det intervallet, så har man att den misständer (bludrar). Dock så har jag inte märkt någon skillnad i kurvtagningen gällande bränsletillförsäln. Når man filtret via bränslegivaren (ovanifrån)?
Mvh Ismael Frisk
Motto: Keep it Basic!
Motto: Keep it Basic!
-
- Turbo-Poster
- Posts: 470
- Joined: 2004-11-02 09:18:48
- Bilmodell: 944
- Location: Göteborg/Norrköping
- Contact:
- Bubby
- Turbo-Poster
- Posts: 624
- Joined: 2005-07-10 19:06:52
- Telefon: 0763385357
- Bilmodell: 944 turbo
- Årsmodell: 1987
- Location: Västerås
- Contact:
jag börjar misstänka lambdasonden på min bil.. då det borde vara den som jobbar vid jämn gas.. nån som har nåt tips?
PORSCHE 944 TURBO -87 alpinvit.
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
BMW 330Xi -03 M-sport stålgrå.
PCS+R 9488
[url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=5485[/url]
[url]http://www.garaget.org/bubby[/url]
Who is online
Users browsing this forum: No registered users