Bilen dog, startade igen efter 5-10 min??

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
nippe
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2004-03-29 19:33:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

Bilen dog, startade igen efter 5-10 min??

#1 Post by nippe »

Tjena,
jaaa som sagt, körde hem från jobbet, hann komma 500-800 meter ca, sen tvärdog bilen. Slocknade helt. Jag rullar till sidan, försöker starta, men den bara drar runt utan att tända. Ringer ett samtal, och försöker starta ett par gånger till. Väntar ännu en liten stund, sen plötsligt hoppar den igång utan minsta bråk. Skumt. Kör hem o bilen går som en klocka. Tills idag när jag skulle till jobbet. Slocknar på motorvägen under omkörning. Mindre roligt. Så jag undrar naturligtvis vad katten det kan vara. DME-reläet (heter det så??", soppapumpen, nån annan givare som fått fnatt? Tänkte höra om nån annan har upplevt nåt liknande... nåja, får väl börja rota runt bland sladdar o relän... :evil:
MVH Nippe

EDIT: den startade efter 5 minuter igen...
944- 82
Zweischichts-diamantsilber

Audi TT 1.8T -99 (till salu)

User avatar
Sjöberg
S-Poster
Posts: 88
Joined: 2004-04-08 10:24:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kungsbacka
Contact:

#2 Post by Sjöberg »

Japp, låter som typiskt ett typiskt DME-relä(aterat :D ) problem.
Ha ALLTID ett extra DME-relä i handskfacket.

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#3 Post by claves »

Får lyfta tråden igen då, jag upplever ett liknande problem...

Hur kontrollerar jag DME reläet och vad kan delen heta (Reservdelsnummer) (relay for -dme- fule pump?) pris?

Och kan jag ersätta den med en från någon annan bil så man inte blir stående i veckor i väntan på orginal delar.

Vill någon vara snäll och berätta vad det är som hänt?

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#4 Post by 944_Driver »

Plocka ut relät och peta lite lagom försiktigt av kåpan från det. Värm upp lödkolven och löd om lödningarna i relät, chansen att du fixat relät är god. Lödningar som håller ihop saker som väger lite i miljöer som vibrerar spricker gärna med tiden. Sprickorna kan ofta vara små och svårt att se men ändå ställa till det.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

kan ju tillägga denna sidan, den säger väl det mesta om relät.
http://www.clarks-garage.com/shop-manual/fuel-05.htm
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#6 Post by notetoself »

Jag hade detta fel på en saab en gång. Skitskumt
och framförallt svårt att hitta.

Problemet var att det var nåe scheisse med reläet
så det blev för varmt => resistansen ökade.

Bytte relä. nemas problemas.

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

mmbv5
NA-Poster
Posts: 47
Joined: 2004-03-30 19:39:11
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kristianstad
Contact:

Prova bylga reläet

#7 Post by mmbv5 »

Jag hade provat bygla förbi reläet..fungerar det så är saken klar, reläet trasigt...det är ej att rekommendera att köra längre sträcker på detta vis.
Men man kan ju ta sig hem om reläet skulle paja.
Kolla länken:
http://frwilk.com/944dme/dmerelay.htm

/Martin
944 S2 CAB

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#8 Post by claves »

Nu har jag iaf kollat på mitt relä...

Tittar man på löddningnarna så ser det ut som om att det är en cirkel med sprickor i löddningnarna (halva radien) och då på den spolen/magnetkontakten som sitter överst. Ser inte ut att vara någon lös komponent men kan ändå vara någon motstånd för ström flödet igenom.

Tänkte dutta lite värme på dem, men det går att ställa allt från 50-480 grader på de där löddstationerna.

Vad ska jag ha för värme?

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

nippe
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2004-03-29 19:33:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#9 Post by nippe »

claves wrote:Får lyfta tråden igen då, jag upplever ett liknande problem...
Claves, tack för lyftet ;-)

Hur yttrar sig dina problem? Min bil har fungerat perfekt senaste veckan, för att återigen lägga av nere vid playan. Stod i 5 min, sen gick den som en klocka igen, och har gjort så sen dess.
944- 82
Zweischichts-diamantsilber

Audi TT 1.8T -99 (till salu)

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#10 Post by claves »

Jag har bara löddat min box.. och beställt en ny för säkerhets skull 283:-

IOM jag inte brukar bilen så sällan så får vi se vad som händer... blir kanske en tur till jobb imorgon.

Köpte du nytt relä eller löddade du ditt nippe?

Behöver ju inte vara en löddning som gett sig.. kan vara någon av komponenterna som är trasig... Sen så kan det kanske vara dålig kontakt i dina andra relä.. kanske är läge att plocka ur o sätta i...

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

nippe
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2004-03-29 19:33:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#11 Post by nippe »

Claves,

grejen är den att det "bara" har hänt tre ggr, så jag har inte bytt eller löddat reläet ännu. Vilket av reläena är det? Min bil är från 82 så mina relän sitter ovanför säkringarna. Vet ej hur det är efter 85b/s/turbo/s2. Sitter så förbannat tajt där, med en massa sladdar från ett larm bland annat som nån nisse satt dit. Man vill inte gärna råka rycka en sladd medan man kladdar runt...

Nippe
944- 82
Zweischichts-diamantsilber

Audi TT 1.8T -99 (till salu)

User avatar
claves
Addict
Posts: 2272
Joined: 2004-03-29 20:44:32
Bilmodell: Porsche 951 CS
Årsmodell: 1991
Location: Malmö
Contact:

#12 Post by claves »

Hej Nippe,

Bilen har startar som den ska.. men det har inte varit speciellt varmt ute som kanske skulle hjälpa till att de lägger av.. har varmkört bilen (rejält) och det har fortfarande gått att starta den som den ska...

Så får se.... mitt nya relä kommer idag.

Mina relä sitter i motorrummet på motsatt sida av batteriet.. riktigt enkelt att nå.

/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]

User avatar
Dan Hovang
Carrera-Poster
Posts: 314
Joined: 2004-04-15 22:41:21
Contact:

#13 Post by Dan Hovang »

Man kan ta två Biltemarelä eller liknande och koppla på samma sätt och ersätta DME-relät. Det enda som skiljer är en skyddsdiod i DME-relät som inte brukar finnas i reläer med vaniljsmak (man ser den på schemat på länken ovan).

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#14 Post by 944_Driver »

nippe wrote:Claves,

grejen är den att det "bara" har hänt tre ggr, så jag har inte bytt eller löddat reläet ännu. Vilket av reläena är det? Min bil är från 82 så mina relän sitter ovanför säkringarna. Vet ej hur det är efter 85b/s/turbo/s2. Sitter så förbannat tajt där, med en massa sladdar från ett larm bland annat som nån nisse satt dit. Man vill inte gärna råka rycka en sladd medan man kladdar runt...

Nippe
Gamla 944:or, fuel pump realy är det som kallas DME relä.
http://944-world.com/earlyfusepanel.html

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

nippe
S-Poster
Posts: 52
Joined: 2004-03-29 19:33:44
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#15 Post by nippe »

Tackar så mycket,
ska prova pilla upp reläet o kolla om jag kan se några minisprickor eller liknande.
MVH Nippe
944- 82
Zweischichts-diamantsilber

Audi TT 1.8T -99 (till salu)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users