vevhusvent

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Thom
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2004-06-21 21:40:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: E-tuna
Contact:

vevhusvent

#1 Post by Thom »

min bil trycker ut olja genom vevhusventilatinen märkte det i dag nån som kan säga va det är.

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#2 Post by Magnus K »

Gissning från mig som är lite nybörjare:
För högt oljetryck, kanske skador på kolv/kolvringar?

Vad är det för bil? En turbo?

Mvh
Mangan

Thom
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2004-06-21 21:40:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: E-tuna
Contact:

#3 Post by Thom »

det är en 924 2,0 -77 ej turbo. bilen har stått i 3 år starta den med gammla olja körde ca 2 mil med den sen bytte ja filter och olja har kört lungt med den tills i dag va ja uppe i ja lite mer än va man fick på motorvägen. när ja kom hem såg ja va som hadde hänt oljan rann ut ur filterboxen. kan säga att bilen har gått ca 50 mil sen oljebyte, titta på stickan och då har det skunkit nästan till hälften. börja fundera på motorrenovering :cry:

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#4 Post by Magnus K »

Fortsatta råd från en nybörjare (som hoppas att Racing eller Hylander eller nån mer duktig ser o ger mer råd!) så ta inte mina ord för 100% korrekta, OK!?

Komp-prov vore kanske ett bra nästa steg?

Hoppas verkligen det ordnar sig! :(
Mangan

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#5 Post by Pär Hylander »

Jag vet inte så mkt mer än vad jag skriver nu.

Kompprov är ju inte fel att göra. En annan grej är att lossa slangen som vevhusventen kommer i och se hur mycket det puffar/ryker där. Tror bilen ska vara driftsvarm för att ge rättvisande resultat.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

ninetofour
S2-Poster
Posts: 253
Joined: 2004-04-10 16:36:03
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Trollhättan
Contact:

#6 Post by ninetofour »

Min 924 rann över lite in i luftfiltret men detta berodde på att det blivit för mycketolja i motorn. Eller rättare sagt flera startförsök utan start varvid bränslet kommit ner och blandat sig med oljan och sedan efter ett tag stigit så högt att vid körning har olja/bensinblandning trängt ut via luftfilter. :?:
Fredrik Ahlman

Porsche 924
Saab 900

User avatar
notetoself
Addict
Posts: 1623
Joined: 2004-05-13 07:15:48
Bilmodell: Porschelös
Location: Högsäter
Contact:

#7 Post by notetoself »

ninetofour wrote: Eller rättare sagt flera startförsök utan start ...
För att förtydliga... Veckor av... Ville bara påpeka att flera i detta fallet
är närmare tresiffrigt än tvåsiffrigt. :roll:

/x
Mattias - förr känd som turbo-puh...
Livrädd med stil. Har ingen Porsche längre.

Thom
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2004-06-21 21:40:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: E-tuna
Contact:

#8 Post by Thom »

som ja skrev förut så befarar ja det värsta att oljeringarna sitter fast, har inte tagit kompprov ska göra det i dag, det poffar och ryker ur slangen när man kör lungt det är när man kört hårt då kommer det olja.

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#9 Post by Pär Hylander »

Thom wrote:som ja skrev förut så befarar ja det värsta att oljeringarna sitter fast, har inte tagit kompprov ska göra det i dag, det poffar och ryker ur slangen när man kör lungt det är när man kört hårt då kommer det olja.
Min erfarenhet säger att det kan vara översta (och/eller mittre) ringen på någon eller några kolvar som är trasig. Kan även vara ringbalksbrott. :cry:
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Thom
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2004-06-21 21:40:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: E-tuna
Contact:

#10 Post by Thom »

har nu tagit komp prov och det verkar ok. 10.5 på 1an, 10.5 på2an, 10,7 på 3an, 10,6 på 4an. ja utersluter inte oljeringarna ska nog lyfta ur motor till helgen. nån som bytt ringar och lager så man kan få en liten pris bildning va det kommer att kosta

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#11 Post by Magnus K »

Komp-provet verkar ju vara helt OK & jämnt, varför ska du riva ut motorn i så fall?

(Ursäkta om frågan verkar dum, jag försöker lära mig...)

Mvh
Mangan

Thom
NA-Poster
Posts: 18
Joined: 2004-06-21 21:40:22
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: E-tuna
Contact:

#12 Post by Thom »

måste ju få bukt på vevhuskompet. är inte glad ska ja säga. va och titta på en turbosnurra som min gammla boss har men den token har lämnat den ute så den satt fast. sen skulle han ha dyra pengar för den.

Andreas Nitsche
S-Poster
Posts: 66
Joined: 2004-03-30 20:28:31
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kvidinge Skåne
Contact:

#13 Post by Andreas Nitsche »

Bara ett litet dumt inlägg: På gamla Volvo sitter det ett litet filter i vevhusventilationen som kallas flamfälla. Om detta blir igensatt, vilket det blir med tiden, så får man väldigt tryck i resten av systemet. Det påminner nästan om en blåst toppackning. Kanske ventilationen går flera vägar och någon är igensatt och trycket då blir för högt i den rena kanalen?? Jag tycker nog att kompet skulle vara sämre om någon ring hade satt sig eller i alla fall mer ojämnt. Kolla alla skumma slangar så att de är fria från gegg innan du river maskin. Kanske rejsputtarna här vet mer om det???? :?

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#14 Post by Magnus K »

Andreas har en poäng där. Det sitter en plupp på motorblocket under insuget, jag tror att det är därifrån som vevhusventen utgår. Den pryttlen kan bli igensatt och bör väl rengöras nån gång...

924board.com's forum hade en sån tråd, ska se om jag hittar den nu...

Mvh
Mangan

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#15 Post by Magnus K »

Njaaa, hittar ingen bra tråd på 924board.com men den här kanske liknar ditt problem?
http://www.924board.org/viewtopic.php?t ... ase+blowby

Mvh
Mangan

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]