Luftintagetsplacering, effekthöjande?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

Luftintagetsplacering, effekthöjande?

#1 Post by Jon80 »

Är inne på teoretiskt tänktande nu igen.
Satt och begrundade Utzon's excelenta bild över 924ans luftflöde återigen, och kom att tänka på det där med insugets placering? Titta här:

Image

Orginal sitter placeringen i en 951a framför innerhjulet, men bakom en massa plåt. Om man då istället drar fram insuget till punkt 7. Borde inte detta kunna ge mer mos när det börjar gå fort? Att man helt enkelt trycksätter insuget med fartvind, för att sedan låta turbon slurpa i sig ytterligare luft? Eller tänker jag galet?

Funkar på Sugisar också?

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#2 Post by patand »

På Turbobilar blir det nog ingen skillnad i effekt, möjligen att spoolupen kanske minskar lite? På Turbo sätter ju maxladdtryck stop för hur mycket luft som tillåts komma in i motorn.

Men på sugisar kanske det kan göra lite skillnad? Finns ju en del MC som har insuget sitter som trattar i färdriktningen, antar att det har att göra med att man vill pressa in mer luft? :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#3 Post by Bosse »

Luftintag i fronten mellan lysena bör ju fungera särskilt på en S2 som ju har luftburken där.
(Har en frontplåt (plast) som skall passa Turbo / S2 karossen med luftintag i. Felköpt till vanlig 944 och passar dålig på den karossen.)
Bosse

User avatar
Karl Birgander
Addict
Posts: 6556
Joined: 2006-03-12 21:01:55
Telefon: 0737168502
Bilmodell: 944 S2
Årsmodell: 1990
Location: Älvängen
Contact:

#4 Post by Karl Birgander »

Bosse wrote:Luftintag i fronten mellan lysena bör ju fungera särskilt på en S2 som ju har luftburken där.
(Har en frontplåt (plast) som skall passa Turbo / S2 karossen med luftintag i. Felköpt till vanlig 944 och passar dålig på den karossen.)
Bosse
Färg? :wink:

Annars räcker det gott med det luftintag som finns ovanför reg. plåten.
Min låter trevlig vid fullgas... :D
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#5 Post by GLind »

Helst ska du väl ha ett trattinsug då också a la F1 bilar, där hela insuget är en stor tratt. Frågan är bara om det inte är en massa andra saker som ska ändras också för att något liknande ska ha effekt.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
Bosse
Dekal-Nisse
Posts: 2253
Joined: 2004-04-05 08:31:39
Bilmodell: Min andra Porsche
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#6 Post by Bosse »

Karl Birgander wrote:
Bosse wrote:Luftintag i fronten mellan lysena bör ju fungera särskilt på en S2 som ju har luftburken där.
(Har en frontplåt (plast) som skall passa Turbo / S2 karossen med luftintag i. Felköpt till vanlig 944 och passar dålig på den karossen.)
Bosse
Färg? :wink:

Annars räcker det gott med det luftintag som finns ovanför reg. plåten.
Min låter trevlig vid fullgas... :D
Rödlackad. (indisk eller något sådant) :twisted: (1000sek)
Du kan ju titta om färgen stämmer vid tillfälle i GBG.
Bosse
Sorry. Detta är en luftintags tråd. PMa mig om intresse.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Bosse on 2007-02-13 14:21:57, edited 2 times in total.

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

#7 Post by Pehr Johnsson »

och pris på plåten....???
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

Per Carell
S-Poster
Posts: 69
Joined: 2005-11-13 22:00:41
Contact:

#8 Post by Per Carell »

Jag har monterat en slang från hålet ut i skärmen ner till fronten brevid bromsskylskopet. Har ingen aning om det ger effekt . Men jag slipper rätt mycket gummi, grus och småsten i luftburken. Jag har ju inga innerskärmar i min då det är en cup. Slangen är ca 105mm och väldigt flexibel. Det är den typen med en ståltråd i kanten. Den passade perfekt och är jängad på tratten som går ut i skämen.

/Per
GT3-01

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#9 Post by easec »

Per Carell wrote:Jag har monterat en slang från hålet ut i skärmen ner till fronten brevid bromsskylskopet. Har ingen aning om det ger effekt . Men jag slipper rätt mycket gummi, grus och småsten i luftburken. Jag har ju inga innerskärmar i min då det är en cup. Slangen är ca 105mm och väldigt flexibel. Det är den typen med en ståltråd i kanten. Den passade perfekt och är jängad på tratten som går ut i skämen.

/Per
Per, du kan inte ta en bild? /Mats
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

Per Carell
S-Poster
Posts: 69
Joined: 2005-11-13 22:00:41
Contact:

#10 Post by Per Carell »

Med mitt datorkunnande så går det snabbare att köra hem till dig och visa.
Men ok jag ska se vad jag kan få till ska hissa upp den på torsdag. Så håll dig vaken så ska vi se vad som kan åka ut på himlanätet.

/Per
GT3-01

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#11 Post by easec »

det hade varit trevligt, men du får gärna komma ut till mitt "garage" om du vill!
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

Per Carell
S-Poster
Posts: 69
Joined: 2005-11-13 22:00:41
Contact:

#12 Post by Per Carell »

Nu är bilen uppe. Här kommer bilder.
Hoppas att det går att förstå vad och var bilderna är tagna.
Ursäkta gruset i hjulhuset. :roll:

/Per
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
GT3-01

User avatar
easec
Addict
Posts: 1023
Joined: 2005-10-24 11:11:36
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lomma, Skåne
Contact:

#13 Post by easec »

Perfekt, ser bra ut! Pratat lite med Per och jag kommer nog att försöka använda utrymmet vid plasten mellan framlamporna. Har ju rejäla luftinsläpp där.

Tack för bilderna! /Mats
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!

http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#14 Post by Pär Hylander »

:) Gillar skylten om tomgångkörning, var det plåtslagare du var?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Per Carell
S-Poster
Posts: 69
Joined: 2005-11-13 22:00:41
Contact:

#15 Post by Per Carell »

JAPP!
GT3-01

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]