Luftintagetsplacering, effekthöjande?
- Jon80
- Sponsor
- Posts: 3847
- Joined: 2005-07-12 10:38:47
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Degerfors
- Contact:
Luftintagetsplacering, effekthöjande?
Är inne på teoretiskt tänktande nu igen.
Satt och begrundade Utzon's excelenta bild över 924ans luftflöde återigen, och kom att tänka på det där med insugets placering? Titta här:
Orginal sitter placeringen i en 951a framför innerhjulet, men bakom en massa plåt. Om man då istället drar fram insuget till punkt 7. Borde inte detta kunna ge mer mos när det börjar gå fort? Att man helt enkelt trycksätter insuget med fartvind, för att sedan låta turbon slurpa i sig ytterligare luft? Eller tänker jag galet?
Funkar på Sugisar också?
Mvh Jon
Satt och begrundade Utzon's excelenta bild över 924ans luftflöde återigen, och kom att tänka på det där med insugets placering? Titta här:
Orginal sitter placeringen i en 951a framför innerhjulet, men bakom en massa plåt. Om man då istället drar fram insuget till punkt 7. Borde inte detta kunna ge mer mos när det börjar gå fort? Att man helt enkelt trycksätter insuget med fartvind, för att sedan låta turbon slurpa i sig ytterligare luft? Eller tänker jag galet?
Funkar på Sugisar också?
Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
På Turbobilar blir det nog ingen skillnad i effekt, möjligen att spoolupen kanske minskar lite? På Turbo sätter ju maxladdtryck stop för hur mycket luft som tillåts komma in i motorn.
Men på sugisar kanske det kan göra lite skillnad? Finns ju en del MC som har insuget sitter som trattar i färdriktningen, antar att det har att göra med att man vill pressa in mer luft?
Men på sugisar kanske det kan göra lite skillnad? Finns ju en del MC som har insuget sitter som trattar i färdriktningen, antar att det har att göra med att man vill pressa in mer luft?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Luftintag i fronten mellan lysena bör ju fungera särskilt på en S2 som ju har luftburken där.
(Har en frontplåt (plast) som skall passa Turbo / S2 karossen med luftintag i. Felköpt till vanlig 944 och passar dålig på den karossen.)
Bosse
(Har en frontplåt (plast) som skall passa Turbo / S2 karossen med luftintag i. Felköpt till vanlig 944 och passar dålig på den karossen.)
Bosse
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.
viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.
viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Färg?Bosse wrote:Luftintag i fronten mellan lysena bör ju fungera särskilt på en S2 som ju har luftburken där.
(Har en frontplåt (plast) som skall passa Turbo / S2 karossen med luftintag i. Felköpt till vanlig 944 och passar dålig på den karossen.)
Bosse
Annars räcker det gott med det luftintag som finns ovanför reg. plåten.
Min låter trevlig vid fullgas...
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- GLind
- Turbo-Poster
- Posts: 942
- Joined: 2005-06-26 09:31:45
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund/Sthlm
- Contact:
Helst ska du väl ha ett trattinsug då också a la F1 bilar, där hela insuget är en stor tratt. Frågan är bara om det inte är en massa andra saker som ska ändras också för att något liknande ska ha effekt.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]
- Bosse
- Dekal-Nisse
- Posts: 2253
- Joined: 2004-04-05 08:31:39
- Bilmodell: Min andra Porsche
- Årsmodell: 1990
- Location: Göteborg
- Contact:
Rödlackad. (indisk eller något sådant) (1000sek)Karl Birgander wrote:Färg?Bosse wrote:Luftintag i fronten mellan lysena bör ju fungera särskilt på en S2 som ju har luftburken där.
(Har en frontplåt (plast) som skall passa Turbo / S2 karossen med luftintag i. Felköpt till vanlig 944 och passar dålig på den karossen.)
Bosse
Annars räcker det gott med det luftintag som finns ovanför reg. plåten.
Min låter trevlig vid fullgas...
Du kan ju titta om färgen stämmer vid tillfälle i GBG.
Bosse
Sorry. Detta är en luftintags tråd. PMa mig om intresse.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Bosse on 2007-02-13 14:21:57, edited 2 times in total.
viewtopic.php?f=17&t=4889&hilit=968
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.
viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
968 CS Grand Prix white . Runt år 2006.
viewtopic.php?f=17&t=12247&hilit=barbi
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 69
- Joined: 2005-11-13 22:00:41
- Contact:
Jag har monterat en slang från hålet ut i skärmen ner till fronten brevid bromsskylskopet. Har ingen aning om det ger effekt . Men jag slipper rätt mycket gummi, grus och småsten i luftburken. Jag har ju inga innerskärmar i min då det är en cup. Slangen är ca 105mm och väldigt flexibel. Det är den typen med en ståltråd i kanten. Den passade perfekt och är jängad på tratten som går ut i skämen.
/Per
/Per
GT3-01
- easec
- Addict
- Posts: 1023
- Joined: 2005-10-24 11:11:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lomma, Skåne
- Contact:
Per, du kan inte ta en bild? /MatsPer Carell wrote:Jag har monterat en slang från hålet ut i skärmen ner till fronten brevid bromsskylskopet. Har ingen aning om det ger effekt . Men jag slipper rätt mycket gummi, grus och småsten i luftburken. Jag har ju inga innerskärmar i min då det är en cup. Slangen är ca 105mm och väldigt flexibel. Det är den typen med en ståltråd i kanten. Den passade perfekt och är jängad på tratten som går ut i skämen.
/Per
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!
http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad
http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad
-
- S-Poster
- Posts: 69
- Joined: 2005-11-13 22:00:41
- Contact:
- easec
- Addict
- Posts: 1023
- Joined: 2005-10-24 11:11:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lomma, Skåne
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 69
- Joined: 2005-11-13 22:00:41
- Contact:
- easec
- Addict
- Posts: 1023
- Joined: 2005-10-24 11:11:36
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lomma, Skåne
- Contact:
Perfekt, ser bra ut! Pratat lite med Per och jag kommer nog att försöka använda utrymmet vid plasten mellan framlamporna. Har ju rejäla luftinsläpp där.
Tack för bilderna! /Mats
Tack för bilderna! /Mats
Easec, tummen mitt i handen och snigeln från Söndraby!
http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad
http://easec.blogspot.com/
Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
Kulbil: 944
Bruksbil: 996 GT3 Mk1 -00 krachad
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 69
- Joined: 2005-11-13 22:00:41
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: Bing [Bot]