Forsättning tomgongs problem ny kille =)

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
Neeoo
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2004-04-01 08:48:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Forsättning tomgongs problem ny kille =)

#1 Post by Neeoo »

Jag har problem med att tomgången stiger upp mot 1500 - 1800 när motorn blir riktigt varm när man står i köer eller har varit ute å sotat ur lite. Hittar inte nått, men är väl rädd att det är tomgångsventilen eller ???


Oj då glömde vist en vestäntlig sak bilen är en
944 turbo från 86
Last edited by Neeoo on 2004-06-24 11:55:21, edited 1 time in total.
Hmm svårt att veta vad man ska skriva här, men jag ska försöka hitta på nått kul senare

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Forsättning tomgongs problem ny kille =)

#2 Post by patand »

Neeoo wrote:Jag har problem med att tomgången stiger upp mot 1500 - 1800 när motorn blir riktigt varm när man står i köer eller har varit ute å sotat ur lite. Hittar inte nått, men är väl rädd att det är tomgångsventilen eller ???
Någon tomgångsventil finns väl egentligen inte på dessa maskiner? Eller är jag helt ute och snurrar... tänkte att alla har väl någon form av insprutning och då är det väl en speciell tomgångsinsprutningsspridare... ?! hmmm kanske är kallstarts funktionen jag är ute och cyklar på...

Racing du är ju bra på insprutning, hur funkar det?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Magnus K
Turbo-Poster
Posts: 660
Joined: 2004-03-29 19:34:43
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Linköping
Contact:

#3 Post by Magnus K »

Neeoo, vad är det för bil? 924 NA eller?

Mvh
Mangan

Neeoo
NA-Poster
Posts: 27
Joined: 2004-04-01 08:48:18
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#4 Post by Neeoo »

ingen som kan förklara hur i helvete tomgången styrs. Jag fattar inte vad som styr tomgången... Ibland när den blir var så stiger den upp till 1800 varv. för att sedan gå ner igen. *suck*

tackar på förhand
Nicklas
Hmm svårt att veta vad man ska skriva här, men jag ska försöka hitta på nått kul senare

944_Driver
Addict
Posts: 2289
Joined: 2004-03-29 19:38:47
Bilmodell: 996 C4S, fd 944 83+86
Årsmodell: Vet ej
Location: Kumla
Contact:

#5 Post by 944_Driver »

Tidiga bilar 82-85: En ventil som påverkas av värme styr tomgångsvarvet. Värmen kommer dels från ett värmeelement i ventilen och dels från motorn. Värmeelementet sitter kopplat parallellt med bränslepumpen. Databoxen kan inte påverka ventilen utan den kan bara strypa bränslet om varvtalet är över ~1700 rpm och gasspjället är stängt. (normalt motorbroms) Det är detta som leder till att bilar med stora vakuumläckor/totalt feljusterad tomgång ligger och hoppar kring 1500-2000 rpm på tomgång.

Senare bilar 85.5-: Ventilen styrs av databoxen som ska hålla varvtalet på ett bestämt värde beroende på motorns temperatur. Varvtalet ska inte heller påverkas av om man har AC eller sådant påkopplat. Databoxen ska också kunna strypa bränslet om varvtalet överstiger ett visst värde och spället är stängt.

På båda systemen får man inte justera tomgången genom att spänna gasvajern, den ska vara lite slapp på tomgång så att spället stänger helt och databoxen känner det. Det finns en tomgångsskruv istället och ska man peta på den på en senare bil måste man bygla några stift i diagnoskontakten.

Det tråkiga med båda systemen är att ventilen sitter under insuget och är jäkligt svår att komma åt. Det man kan börja att kolla är gasspällsgivaren, funkar inte den vet inte databoxen om bilen ska gå på tomgång eller inte och då kan varvtalet bli konstigt.

På brorsans f.d. Pegg 205 Mi16 var det också lite konstig tomgång och gå lossa jag en slang till ventilen och spruta i en massa WD40 som fick stå över natten och lösa upp skiten i ventilen, sedan blev den normal. Görs på egen risk då motorn suger i sig geggan då man startar om man inte sköljer ur den först.

//Magnus
Magnus Karlström

996 C4S -03
BMW 750iL -95
Skoda diesel.. kombi.. vit...

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users