Pär Hylander wrote:Vi blev ju helt stumma efter en sån redovisning med källhänvisningar mm
Min turbo 89 hade luftkanaler genom fronten till hjulhusen fram och sen en plåt på fjäderbenet som styr luft till bromsskivan. Kan det månne vara dessa delar som avses? Eller har alla bilar med turbofronten det så?
Fast annat fäste till tändspole låter ju lustigt.....
Det var ju inte riktigt meningen att göra er förstummade men det efterfrågades ju uppbackning så ...
Det är svårt att se i PET hur plåtarna sitter så jag har ingen aning. Dock sitter de som standard från och med -89 och även på 968. Det samma gäller för fästet till tändspolen.
Å andra sidan känns nåra småplåtar i fronten och tändspolefäste lite futtigt när böckerna nämner förstärkningar på grund av den hårdare fjädringen. Borde ju finnas fler förändringar som inte finns att hitta i PET.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Maxx wrote:Det känns faktiskt lite läskigt att ingen kommenterat ...
Har kollat PET och det finns faktiskt specifika delar till 944 turbo S. Optionskoden är M758. I fronten finns det två förstärkningsplattor (944 501 461 00 [vä], 951 501 862 00 [hö]) och fästet till tändspolen (944 501 094 01). Sidopanelerna och de yttre innerskärmarna har en notering för M758: "it is necessary to rework".
Sen är det delar i hjulupphängning, fjädring och bromsar som har noteringen M758.
Får väl hålla med om att det var "Majestätiskt" framfört
mao. byggde man på en för gammal bil då bra å sälja, å börja om
nån som vill köpa?:D
The only difference between men and boys, is the price of their toys!
Detta är alla årsmodeller som har dessa delar.. dubbelkollade med min -91.. fanns där...
Sen så börjar ju part nummret med 944.. så det är delar som även finns på icke turbo bilar...
M758.. innefattar säkerhet hårdare bussningnar och som pär sa luft kanaler i fronten.... Var det inte 88-89 asbesto klossar försvann från markanaden.. kan tänka mig att kylkanalerna var ett måste kanske pga materialet i beläggen... så 90-91 har inte kylkanalerna... sparar säkert bromsar från väta... (Tittarna på spoilern i frontern så har den en inbuktning vid just bromsarna som luften kan söka sig utt i hjulhusen på 90-91)
/Claves
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
Hej Per!
Välkommen ner i 944-träsket!
Säkert bättre än den gamla Taunus som tog oss till Västerås när det begav sig....
Själv kom jag ju aldrig därifrån.
Björnson wrote:Hej Per!
Välkommen ner i 944-träsket!
Säkert bättre än den gamla Taunus som tog oss till Västerås när det begav sig....
Själv kom jag ju aldrig därifrån.
Det var som...Den var ju bajsbrun med vita plastskärmar. Toppade säkert 130! Kom du aldrig därifrån och dessutom övergett Alfan?
vet inte om jag har rätt,men med förstärkt kaross behöver ju inte direkt inebära att det måste finnas fler plåtar etc.Det kan ju va så enkelt att dom har förstärkt karossen på kritiska ställen med fler/tätare svetsar i skarvar mm.
Mvh
Morgan Lundahl
Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]
Mogge wrote:vet inte om jag har rätt,men med förstärkt kaross behöver ju inte direkt inebära att det måste finnas fler plåtar etc.Det kan ju va så enkelt att dom har förstärkt karossen på kritiska ställen med fler/tätare svetsar i skarvar mm.
Ingen som kan göra en illustrativ bild i "paint" eller dyl vad dessa mystiskt skarvar är belägna. Vore jäkligt intressant.
/M
Vanligaste ställena att förstärka med fler svetsar (när man bygger om o trimmar själv tex) brukar vara,Innerskärm mot rambalk,innerskärm mot torpedvägg,rambalk mot torpedvägg etc.Om du har tillgång till SFRO handboken så finns det ett bra avsnitt om just förstärkning med hjälp av tätare/fler svetsar.Finns mycket annat bra o läsa i den boken också,tex burbygge mm mm.Jag är rätt säker på att man kan låna den på Bibliotek.
Som jag skrev ovan,jag har inte en susning om det är så Porsche har gjort,men man skulle ju kunna tänka sig detta eftersom det pratas om att bilen är förstärkt men att det inte finns några speciella plåtar i PET förutom nån liten smådetalj.
Mvh
Morgan Lundahl
Ingenting är bättre än Ferrari,Men Porsche är bättre än ingenting. Därför är Porsche bättre än Ferrari
------------------------------------------------------------------------------------------------
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=9676/]Mitt lilla projekt[/url]