924 -83 Roadsport

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#286 Post by Cédric »

safe wrote: 2023-10-17 08:57:12 Jag kör med en Racebox Mini i min 911a. Den "syns inte" om man kör nånstans där tidtagning inte uppskattas. Så kan man kolla på loggen när man kommer hem. Vet inte riktigt vad jag ska göra med loggen för att bli bättre, jag ser att jag bromsar för tidigt, men det visste jag redan.
Men den fungerar riktigt bra! En Mini S är nog värd skillnaden så man slipper telefonen.
Rätt värdefullt tycker jag är när jag kan kika mellan olika körpass. Försöka se vad man gjorde bra och var man tror sig kunna hitta förbättringar, sen väljer man att fokusera på en eller två kurvor inför nästa körpass, sen kika loggar igen för att se om det blev som man tänk sig.

Annars är det ju också värdefullt att jämföra loggar med andra någorlunda liknande fordon sen när man sitter vid datorn å kikar, försöka hitta sina starka och svaga partier där man borde kunna köra fortare. Man kan också ta video till hjälp för att bättre förstå vad man gör i just dom kurvorna där man tror att det borde gå att köra fortare, kika på andra och tänka ut en plan inför nästa gång man kör :) Nån gång i livet skulle jag vilja ha en proffschaffis bakom ratten i min bil, logga och se vad han gör jämfört med mig själv :)

I racebox pro så har man en grön/röd stapel som rör sig i botten av displayen som i realtid visar hur man ligger till jämfört med sitt bästa, det är också rätt intressant om man tex testar ett annorlunda sätt att ta nån kurva så ser man direkt om man gjorde nåt bättre eller sämre. Det är inte alltid det som känns snabbast är snabbast :) Men det funkar mindre bra förstås om man kör på banmöten med förbud mot sådant.

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#287 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2023-10-17 09:38:01
bockastyre wrote: 2023-10-17 09:31:52 Ah, man blir ju sugen på att modda den egna så man kan köra bana! Verkar sjukt kul! :D
Ja, det är väl klart du ska! :)
Man behöver inte gå "all in" som denna bilen. Går ju att bara styva upp den och extra uppsättning fälg/däck så man kan använda den på båda gata och bana.
Bara kör! :-D i början så skulle jag säga att det näääästan går att prova på med en standard bil och färsk bromsvätska.
När jag gick licenskurs så körde jag med en standard 240 på 115 hästar och hade galet kul. Förvisso så var jag bara 17 år, inte så höga krav då. :-P

Testa en bandag och känn om det är något för dig. :-)
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

bockastyre
S-Poster
Posts: 72
Joined: 2022-06-13 19:43:16
Bilmodell: 931
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#288 Post by bockastyre »

Behöver man inte störtbåge och grejer? Styva upp = Nya dämpare runt om? Vad för fälgar och däck?

Med andra ord, hur billigt kan man komma undan? :D

Sorry, ska inte stjäla din tråd Oscar!

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#289 Post by Ingemansson »

bockastyre wrote: 2023-10-17 14:44:59 Behöver man inte störtbåge och grejer? Styva upp = Nya dämpare runt om? Vad för fälgar och däck?

Med andra ord, hur billigt kan man komma undan? :D

Sorry, ska inte stjäla din tråd Oscar!
Haha, ingen fara! Du lär fortsätta i din egen tråd sen.
På så kallade track days så klarar du dig oftast på en besiktigad bil och heltäckande klädsel samt hjälm. Beroende på arrangör och körtid så kan det kosta allt mellan 800 och 4000 kronor för en dag.
I Lördags så körde jag på ett evenemang med www.ms-r.se och fick betala 2650 kr för lunch och möjlighet till ca fyra timmar effektiv körtid.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1445
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#290 Post by safe »

bockastyre wrote: 2023-10-17 14:44:59 Behöver man inte störtbåge och grejer? Styva upp = Nya dämpare runt om? Vad för fälgar och däck?

Med andra ord, hur billigt kan man komma undan? :D

Sorry, ska inte stjäla din tråd Oscar!
Vi kan flytta till din biltråd kanske.
Du behöver inte bur.
Egentligen behöver du inte mycket mer än en bil som är "i skick", men en uppstättning R-däck eller åtminståne bra semi-r däck som håller emot är bra.
En skalstol som man sitter still i är bra, inte nödvändigt.
För att styva upp kan man få till det hyggligt med gula konidämpare. Jag tänker styva upp min 4 coilovers från Gaz, deras enklare gat variant ligger på ~£750. Det känns prisvärt enligt mig.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#291 Post by Cédric »

Hittade Nillets gamla film med din bil, samma dag som hans logg är ifrån. Lite kul att kika på eftersom det trots allt är samma bil, motorn är lite oklar eftersom han sålde den med trasig motor. Generellt så håller du ju bra mycket bättre fart i kurvorna, men tappar totalt minst 1 sekund i bara acceleration. Vet inte om det bara är att du inte drog ur den eller om det också kan finnas annat i motorn att jobba med :)

Hade några funderingar när jag jämförde loggar inkl min egen, ett ställe att fundera på kan ju vara första kurvan, du är inne tight redan vid första curben, kan vara värt att testa släppa ut den litegranna någon meter från första curben, och sen få med lite bättre fart ut på nästa raka när du tangerar nästa. Det är en ganska lång accsträcka sen så farten ut är viktig. Sen noterade jag att du bromsar hårdare på alla andra ställen jmf med inbromsningen efter rakan, men det är nog bara lite invänjning. Ser kanon ut, med lite mer träning och bättre acc så tror jag det finns alla möjligheter för att kapa tiden en hel del, jättekul att du fått fart. Det bästa med en logg är att det går att fila och experimentera med inställningar på bilen och sen jämföra med sin förra logg och se vad man gör bättre :)


nilletOscarlogg.GIF
[Youtube]https://www.youtube.com/watch?v=wwu-BlSLORo[/Youtube]
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#292 Post by Ingemansson »

Tack Cedric! Detta var väldigt användbart. :-)
Bilen har fortfarande lite tendens till att spika och jag hann inte serva den så ordentligt som jag önskade så även om jag i regel alltid växlar för tidigt så var jag lite extra försiktig den här gången.
Ska bli lättare när jag får kopplat in lambdamätaren och förhoppningsvis så får jag ekonomi till att ta den till en rullande landsväg.
En ytterligare sak som jag kände påverkan av var den tilltagande motvinden på startrakan. På eftermiddagen hade vi ca 15-20 m/s och det kan ju säkert göra ganska mycket.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#293 Post by Cédric »

Så mycket vind påverkar definitivt, även om man tex ligger bakom en annan bil brukar man kunna se det på loggen.

Jag vet att vi diskuterat spikningar tidigare i bilens historia för ett decennium sedan, det ska vara sjukt svårt att spika sönder en sådan sugis om du kör med 98 oktan, så det har alltid varit lite märkligt. Kan ju varit så att det alltid varit en cylinder som fått för lite bensin såsom du såg tidigare, bara att ingen har kollat efter det tidigare. Om det inte löser sig med nya spridare kan det vara dags för en renovering av bränslehuvudet, det är pilligt men finns några youtubefilmer som visar hur man gör. Sen finns det firmor som gör det, men det kostar ju förstås mer. Innan man tar sig till en rullande landsväg kan man se till att ha bränslebiten helt hundra, vilket du kan göra med mätning av spridare för balansen och bredbandslambdan. Ställa tändningen och finjustera kamtimingen med justerbara kamdrevet är ju lättast på dyno, i Gorans tråd har jag för mig att han skrev att den var på TS motor, skulle ju vara intressant att komma tillbaka till samma ställe om dom fortfarande har samma mätutrustning, för att jämföra siffrorna och se om den fortfarande ger det den gjorde sist :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1445
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#294 Post by safe »

Cédric wrote: 2023-10-18 08:00:10 Så mycket vind påverkar definitivt, även om man tex ligger bakom en annan bil brukar man kunna se det på loggen.

Jag vet att vi diskuterat spikningar tidigare i bilens historia för ett decennium sedan, det ska vara sjukt svårt att spika sönder en sådan sugis om du kör med 98 oktan, så det har alltid varit lite märkligt. Kan ju varit så att det alltid varit en cylinder som fått för lite bensin såsom du såg tidigare, bara att ingen har kollat efter det tidigare. Om det inte löser sig med nya spridare kan det vara dags för en renovering av bränslehuvudet, det är pilligt men finns några youtubefilmer som visar hur man gör. Sen finns det firmor som gör det, men det kostar ju förstås mer. Innan man tar sig till en rullande landsväg kan man se till att ha bränslebiten helt hundra, vilket du kan göra med mätning av spridare för balansen och bredbandslambdan. Ställa tändningen och finjustera kamtimingen med justerbara kamdrevet är ju lättast på dyno, i Gorans tråd har jag för mig att han skrev att den var på TS motor, skulle ju vara intressant att komma tillbaka till samma ställe om dom fortfarande har samma mätutrustning, för att jämföra siffrorna och se om den fortfarande ger det den gjorde sist :)
Vet inte om jag skulle lägga mycket pengar på att fixa k-jeten (skicka iväg grejerna), skulle nog hellre lägga pengarna på Ciprians kommande EFI-kit (eller göra något eget), förhoppningsvis får han ut det i vinter/vår?
TS Motor finns inte kvar, men dynon och verksamheten är flyttad till Elite Projects, vet inte om Svalle är kvar där som operatör eller om Robin kör det själv.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#295 Post by Ingemansson »

Goran hade den på TG Motor i Genarp och de finns kvar, oklart om det är samma utrustning.
Robin på Elite är kanske smidigast att prata med eftersom att jag har garaget knappa milen från honom och dessutom så köpte jag min röda (numera sålda) BPX av just Robin. 😂

I lördags så tenderade bilen aldrig till att bli varm och spiksensorn är inställd på högsta känslighet, ändå så blinkade den nästan bara på ”normal” och vid något enstaka tillfälle på gul och röd lampa.
Jag är ju inte expert, kommer spikningarna i regel om tändningen står för tidigt eller för sent? För tidigt får jag det till.
Det ska även sägas att motorn överlag gick jättefint. Konsekvent med ork hela dagen.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#296 Post by Ingemansson »

Ingemansson wrote: 2023-10-18 09:07:27 Goran hade den på TG Motor i Genarp och de finns kvar, oklart om det är samma utrustning.
Robin på Elite är kanske smidigast att prata med eftersom att jag har garaget knappa milen från honom och dessutom så köpte jag min röda (numera sålda) BPX av just Robin. 😂

I lördags så tenderade bilen aldrig till att bli varm och spiksensorn är inställd på högsta känslighet, ändå så blinkade den nästan bara på ”normal” och vid något enstaka tillfälle på gul och röd lampa. (Ses nog på filmen)
Jag är ju inte expert, kommer spikningarna i regel om tändningen står för tidigt eller för sent? För tidigt får jag det till.
Det ska även sägas att motorn överlag gick jättefint. Konsekvent med ork hela dagen.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#297 Post by Goran »

Hej
Nej det var inte TS Motor utan bromsningen utfördes av Tord Gullstrand på TG Motor i Häckeberga: https://www.tgmotor.com/
Tolkandes av bilderna på hemsidan, jodå, samma utrustning. :D
Tråden: https://www.944sverige.com/forum/viewto ... &start=225

mvh
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#298 Post by Ingemansson »

Tack Goran. :-)
Liten lista på vad som är tänkt att få gjort under garagesäsongen:
-Snygga till elektroniken. Både i kupé och motorrum, ny kabelhärva till motorn beställd av https://porsche-924-harness.com/
-Besiktningsförberedelser. Belysning, tuta och passagerarsäte.
-Åtgärda troligt jordfel i instrumentklustret.
-Byta instrumentbräda och dörrsidor.
-Oljebyte i motor och låda, troligtvis så byter jag även kylvätska en gång till då det blev rätt mycket missfärgningar efter senaste bytet.
-Ny kamrem och översyn på spännare samt vattenpump.
-Kolla hjulvinklar.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 355
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#299 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2023-10-18 08:22:28
Vet inte om jag skulle lägga mycket pengar på att fixa k-jeten (skicka iväg grejerna), skulle nog hellre lägga pengarna på Ciprians kommande EFI-kit (eller göra något eget), förhoppningsvis får han ut det i vinter/vår?
TS Motor finns inte kvar, men dynon och verksamheten är flyttad till Elite Projects, vet inte om Svalle är kvar där som operatör eller om Robin kör det själv.
Cedric, har vi någon kvalificerad hum om vad Ciprians efi-kit kommer att kosta?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4651
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -83 Roadsport

#300 Post by Cédric »

Ingemansson wrote: 2023-10-18 13:45:34
safe wrote: 2023-10-18 08:22:28
Vet inte om jag skulle lägga mycket pengar på att fixa k-jeten (skicka iväg grejerna), skulle nog hellre lägga pengarna på Ciprians kommande EFI-kit (eller göra något eget), förhoppningsvis får han ut det i vinter/vår?
TS Motor finns inte kvar, men dynon och verksamheten är flyttad till Elite Projects, vet inte om Svalle är kvar där som operatör eller om Robin kör det själv.
Cedric, har vi någon kvalificerad hum om vad Ciprians efi-kit kommer att kosta?
Skulle gissa på ca 1500eur sist vi diskutera kostnadsuppskattningar, blir inte gratis då det är en del delar som måste bearbetas tex bränslefördelaren, injektorhylsor, lite brackets å adaptrar, plus injektorer, sensorer osv osv. Men iden är ju att det ska vara rätt så plug and play, lite pill med trottelhuset kommer det bli för att få dit TPS, finns lite alternativ där. Är tanken att du ska hålla dig till roadsport C reglementet, finns det nåt där som stökar till det?

Kiten för att repa bränslehuvudet verkar ligga mellan 1000-2000kr, förutsatt att man fixar det själv. Trendab kan säkerligen göra jobbet om du inte vågar, sist jag var där låg ett kjet bränslehuvud isärmonterad på deras arbetsbänk.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users