924 -83 Roadsport

Lägg upp en egen tråd och presentera din bil och dina projekt.
Post Reply
Message
Author
User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 368
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#91 Post by Ingemansson »

Efter några mysiga turer så har nu bilen åkt upp på bockar igen får att åtgärda några kända och ”okända” fel inför besiktning.

-läckage växellåda, säkert packboxen som bråkar
-hjullager höger fram
-byte kupéfläkt
-byte nedre kylslang
-se över el till belysning, en hel del som inte fungerar.
-byte kamaxel och smörjvinkel

DD17AB66-60B8-47D7-8D1B-6C0AC451E3D7.jpeg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 368
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#92 Post by Ingemansson »

Om man leker med tanken att man vill bygga om sina fjäderben till coilovers, är det samma grovlek på benen på både 924 och 931?
Om någon har tips på eBay-satser så länka gärna.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
safe
Addict
Posts: 1466
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#93 Post by safe »

Du har ju redan coilovers fram, om man ska vara petig. :)
Frågan är vad det kommer kosta med ett ombyggnadskit, fjädrar, stötdämpare osv. (ingen retorisk fråga, kan tänka mig detta om det blir bra och billigt.)

Jag är själv starkt inne på ett kit från Gaz, £677 plus tull, moms och frakt. Så fort jag fått klart andra delar på motor och lite annat så kommer fjädringen under luppen....
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 368
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#94 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2021-05-26 11:10:49 Du har ju redan coilovers fram, om man ska vara petig. :)
Frågan är vad det kommer kosta med ett ombyggnadskit, fjädrar, stötdämpare osv. (ingen retorisk fråga, kan tänka mig detta om det blir bra och billigt.)

Jag är själv starkt inne på ett kit från Gaz, £677 plus tull, moms och frakt. Så fort jag fått klart andra delar på motor och lite annat så kommer fjädringen under luppen....
Ja, jag tycker också såklart att det färdiga kittet är att föredra, men för att komma igång och prova ut (Kan ju till och med börja med original dämpare i benen) så är det betydligt billigare att bygga om.
Detta förutsatt att man själv gör jobbet och inte behöver betala arbetskostnad såklart.
Ombyggnadskit + Fjädrar fram samt Gaz GT5-2197 bak uppskattar jag landar på ca 250-300 pund inklusive VAT och frakt. (Tull tillkommer)
Lägg till ca 200 pund inkl VAT för nya dämpare fram.
Nya topplagringar är ju en fristående kostnad oavsett.

När skulle kittet släppas efter vad du har hört Magnus?
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4679
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#95 Post by Cédric »

På den tiden det inte fanns rimligt prissatta coiloverkit från GAZ så gjorde jag just det du tänkt. Köpte säten från http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... ts_id=3450 (minns inte om det var just den storleken dock) för väldigt lite pengar, och sen köpte jag lösa GAZ-dämpare till, lite fippel där fram såklart. Man kanske helt enkelt ska ta och sälja mina grejer till dig rakt av istället :)

User avatar
safe
Addict
Posts: 1466
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#96 Post by safe »

Cédric wrote: 2021-05-26 15:45:56 På den tiden det inte fanns rimligt prissatta coiloverkit från GAZ så gjorde jag just det du tänkt. Köpte säten från http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... ts_id=3450 (minns inte om det var just den storleken dock) för väldigt lite pengar, och sen köpte jag lösa GAZ-dämpare till, lite fippel där fram såklart. Man kanske helt enkelt ska ta och sälja mina grejer till dig rakt av istället :)
Är dom i stål så du svetsar fast dom på fjäderbenen?
Bak har du stavarna kvar?
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 368
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#97 Post by Ingemansson »

Cédric wrote: 2021-05-26 15:45:56 På den tiden det inte fanns rimligt prissatta coiloverkit från GAZ så gjorde jag just det du tänkt. Köpte säten från http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... ts_id=3450 (minns inte om det var just den storleken dock) för väldigt lite pengar, och sen köpte jag lösa GAZ-dämpare till, lite fippel där fram såklart. Man kanske helt enkelt ska ta och sälja mina grejer till dig rakt av istället :)
Absolut intressant 😊
Skicka PM om/när du har bestämt dig så kan vi se hur mina finanser ser ut.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 368
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#98 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2021-05-26 15:53:04
Cédric wrote: 2021-05-26 15:45:56 På den tiden det inte fanns rimligt prissatta coiloverkit från GAZ så gjorde jag just det du tänkt. Köpte säten från http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... ts_id=3450 (minns inte om det var just den storleken dock) för väldigt lite pengar, och sen köpte jag lösa GAZ-dämpare till, lite fippel där fram såklart. Man kanske helt enkelt ska ta och sälja mina grejer till dig rakt av istället :)
Är dom i stål så du svetsar fast dom på fjäderbenen?
Bak har du stavarna kvar?
Absolut korrekt om jag har förstått det rätt.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4679
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#99 Post by Cédric »

safe wrote: 2021-05-26 15:53:04
Cédric wrote: 2021-05-26 15:45:56 På den tiden det inte fanns rimligt prissatta coiloverkit från GAZ så gjorde jag just det du tänkt. Köpte säten från http://www.rallydesign.co.uk/product_in ... ts_id=3450 (minns inte om det var just den storleken dock) för väldigt lite pengar, och sen köpte jag lösa GAZ-dämpare till, lite fippel där fram såklart. Man kanske helt enkelt ska ta och sälja mina grejer till dig rakt av istället :)
Är dom i stål så du svetsar fast dom på fjäderbenen?
Bak har du stavarna kvar?
Precis, ordinarie fjädersäte bortkapat och den gängade hylsan svetsadfastsvetsad. Sen fick man borra upp hålet i övre fjädersätet och lägga lite brickor mellan det och topplagringen för frigående. Lite pyssel, men det var billigt, gjorde detta när jag var student fortfarande för ca många år sen. Hade tänkt byta upp mig, men det har liksom varit lite svårmotiverat då dom funkat såpass bra, och bilen har ju inte gått så mycket.

Fjädrarna fram är 350lbs/inch eller 60N/mm vilken enhet mannu föredrar, med hjälpfjäder för besiktningens skull. Bak sitter 28mm stavar från en vw shop :) så man får nog byta fjädrarna till lite mjukare om man inte har en bra plan för bakändan. På min NA jag hade förut bytte jag bara dämparna till sånna här , och skillnaden i upplevd karosskontroll blev massiv, trots att fjädrarna var samma, om något skulle jag satsa på dämpare som minimum.

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 368
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#100 Post by Ingemansson »

[/quote]
så man får nog byta fjädrarna till lite mjukare om man inte har en bra plan för bakändan. På min NA jag hade förut bytte jag bara dämparna till sånna här , och skillnaden i upplevd karosskontroll blev massiv, trots att fjädrarna var samma, om något skulle jag satsa på dämpare som minimum.
[/quote]

Tack!
Du menar prio på bakdämparna och köra mjukare 2,25” fjädrar fram om man behåller original dämpare i fjäderbenen?
Behövde du ange vilken ride-height som du ville ha bak innan du beställde dämparna? De skriver något om det på Gaz hemsida.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4679
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#101 Post by Cédric »

Ingemansson wrote: 2021-05-26 18:43:19
så man får nog byta fjädrarna till lite mjukare om man inte har en bra plan för bakändan. På min NA jag hade förut bytte jag bara dämparna till sånna här , och skillnaden i upplevd karosskontroll blev massiv, trots att fjädrarna var samma, om något skulle jag satsa på dämpare som minimum.
[/quote]

Tack!
Du menar prio på bakdämparna och köra mjukare 2,25” fjädrar fram om man behåller original dämpare i fjäderbenen?
Behövde du ange vilken ride-height som du ville ha bak innan du beställde dämparna? De skriver något om det på Gaz hemsida.
[/quote]

Tvärt om, prio på att se till att dämpare fram och bak är bytta. Det är alltid lite vanskligt att bara byta fjädrar fram, litegranna går det ju att höja fjäderstyvheten enbart fram, men sen riskerar det att bli mest understyrning, och det är inte så kul. När jag beställde fanns bara dom dämparna från hyllan, inga frågor ställda, men det var rätt länge sedan. Sen kan det ju såklart vara trevligt att sänka bilen lite för att slippa suvlooken. HAr din 78a gamla typen av bakvagn, kanske även utan bakre krängare?

User avatar
safe
Addict
Posts: 1466
Joined: 2007-06-08 16:55:30
Bilmodell: 911or, 931, 924
Årsmodell: Vet ej
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#102 Post by safe »

Jag kollar i Gaz katalogen, dämparna kostat £100 fram och £70 bak, det måste vara per styck va? £340 för alla fyra?
Edit: Rimlgt, betalade 5500kr för 4 Koni till 924 turbo. Vad är bäst Koni eller Gaz? Bara Konidäpare på original fjädrar gör stor skillnad.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 368
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#103 Post by Ingemansson »

safe wrote: 2021-05-27 08:48:45 Jag kollar i Gaz katalogen, dämparna kostat £100 fram och £70 bak, det måste vara per styck va? £340 för alla fyra?
Edit: Rimlgt, betalade 5500kr för 4 Koni till 924 turbo. Vad är bäst Koni eller Gaz? Bara Konidäpare på original fjädrar gör stor skillnad.
Har ingen erfarenhet av något av märkena men spontana intrycket är att det är samma kvalite.
Koni är ett starkare varumärke.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Ingemansson
Carrera-Poster
Posts: 368
Joined: 2021-03-15 21:48:12
Bilmodell: Porsche 924
Årsmodell: 1983
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#104 Post by Ingemansson »

Cédric wrote: 2021-05-27 08:21:57
Tvärt om, prio på att se till att dämpare fram och bak är bytta. Det är alltid lite vanskligt att bara byta fjädrar fram, litegranna går det ju att höja fjäderstyvheten enbart fram, men sen riskerar det att bli mest understyrning, och det är inte så kul. När jag beställde fanns bara dom dämparna från hyllan, inga frågor ställda, men det var rätt länge sedan. Sen kan det ju såklart vara trevligt att sänka bilen lite för att slippa suvlooken. HAr din 78a gamla typen av bakvagn, kanske även utan bakre krängare?
Då är jag med. :)
Har krängare bak, vet ej grovlek men gissningsvis 19-20 mm. Fram har jag mätt till 23 mm men den är grövre.
Jag kan som sagt absolut vara spekulant om du ska sälja av dina ben och dämpare.

Kommande uppgraderingar (som redan ligger hemma i garaget) i framvagnen är nya länkarmar med hårdare bussningar samt nya Powerflex-bussningar till krängaren, ända ut i stabilisatorstagen.
Oscar Ingemansson
Porsche 924 -83 Roadsport

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4679
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: 924 -78 | Fanny

#105 Post by Cédric »

Jag tror att Koni nog är rätt liknande i hur dom upplevs, möjligtvis kanske kvaliten är bättre över tid, det vet jag inte hur man ska utvärdera dock. Har inte haft problem med mina, dom har ju suttit på bilen i många år men inte gått så långt eftersom jag inte använder bilen så ofta senaste åren. Sen finns ju även Bilstein, men då är det ytterligare ett snäpp upp i pris. En fördel jag uppskattar är att GAZ har justeringen på bakdämparen på utsidan av dämparkroppen med en ratt, medan gula koni måste man ta isär från bilen för att justera. För dom flesta spelar det kanske inte så stor roll och när man väl hittat rätt så ändrar man inte så mycket. Men det är smidigt att kunna justera in dom antingen i depån eller när man kör fram och tillbaka på sin kurviga något stötiga favoritväg.

Kan man gissa att den är 18mm? Då är det gamla "stumma" bakvagnen, den krängaren är nog troligvis mjukare än senare 14mm pga att den inte är ledad på mitten. Men alla tidiga bilar hade inte krängare bak, så det är helt klart bra att det sitter en där. Fram borde vara 23mm i så fall.

Måste fundera lite, hade inte tänkt ta investeringen exakt nu egentligen för en uppsättning dämpare, och brexit trasslade till det en del(och fördyrade processen), får fundera lite hur jag ska göra. Måste utforska alternativet att slippa 11% tullkostnad genom att man kan besvisa att produkten är tillverkad i UK, det kan ju bli en del pengar om man beställer något dyrt, blir ju ändå ca 10k totalt för ett par Gaz Gold pro som jag sneglat på.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users