E10, problem eller inte?
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
E10, problem eller inte?
Hej alla!
1 augusti blir E10 den nya standardbensinen i landet. Hur ser expertisen här på detta? Funkar detta som vanligt i våra vagnar, eller ska man ta det säkra före det osäkra och köra den E5 med 98 oktan som tydligen ska finnas kvar? En del här på forumet har ju konverterat till E85 och vet då kanske vad etanolen eventuellt ställt till med avseende slangar, o-ringar, upplösta beläggningar etc.
Förutom Porschen (Turbo S) ingår numera även en Abarth 500 från 2010 i vagnparken och även här kan det finnas anledning att fundera, då de flesta aktuella artiklar i ämnet konstaterar att "f o m 2011 ska i stort sett alla bilar klara den nya bensinen"......
Så kort och gott: Hur kommer ni att göra?
M v h,
Peter O
1 augusti blir E10 den nya standardbensinen i landet. Hur ser expertisen här på detta? Funkar detta som vanligt i våra vagnar, eller ska man ta det säkra före det osäkra och köra den E5 med 98 oktan som tydligen ska finnas kvar? En del här på forumet har ju konverterat till E85 och vet då kanske vad etanolen eventuellt ställt till med avseende slangar, o-ringar, upplösta beläggningar etc.
Förutom Porschen (Turbo S) ingår numera även en Abarth 500 från 2010 i vagnparken och även här kan det finnas anledning att fundera, då de flesta aktuella artiklar i ämnet konstaterar att "f o m 2011 ska i stort sett alla bilar klara den nya bensinen"......
Så kort och gott: Hur kommer ni att göra?
M v h,
Peter O
- Cédric
- Addict
- Posts: 4679
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: E10, problem eller inte?
Skulle gissa att dom flesta här inte kör 98oktan(kör man turbo är det ju en självklarhet), men jag är rädd att det ska försvinna vilken dag som helst. Har hört om att det ibland behövts byta några slangar vid E85 konvertering av 944or, men det borde finnas fler som kan kliva in med lite riktiga erfarenheter.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- safe
- Addict
- Posts: 1466
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: E10, problem eller inte?
Jag har ju eftermarknadssprut på mina 3 Porschar, så det blir vä ett litet problem. På 924an har jan nu en etanol-sensor ska bli intressant att se vad den säger på olika "bensin".
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- claves
- Addict
- Posts: 2272
- Joined: 2004-03-29 20:44:32
- Bilmodell: Porsche 951 CS
- Årsmodell: 1991
- Location: Malmö
- Contact:
Re: E10, problem eller inte?
E10 Lista från https://www.bilsweden.se/
Porsche
E10 kan användas i alla bensindrivna Porsche-modeller från modellår 1998 förutom alla Boxstermodeller som kan använda E10 från modellår 1997. Carrera GT är ej godkänd för E10.
https://www.bilsweden.se/storage/B3FD3A ... 202021.pdf
Från MHRF
Alternativet 98 oktan (istället för E10)
98 oktan kommer att finnas kvar. Här kan etanolblandningen uppgå till som mest fem procent. Det är den mix som de flesta fordon klarar redan i dag, även de äldre fordonen.
https://mhrf.se/e10
Porsche
E10 kan användas i alla bensindrivna Porsche-modeller från modellår 1998 förutom alla Boxstermodeller som kan använda E10 från modellår 1997. Carrera GT är ej godkänd för E10.
https://www.bilsweden.se/storage/B3FD3A ... 202021.pdf
Från MHRF
Alternativet 98 oktan (istället för E10)
98 oktan kommer att finnas kvar. Här kan etanolblandningen uppgå till som mest fem procent. Det är den mix som de flesta fordon klarar redan i dag, även de äldre fordonen.
https://mhrf.se/e10
[url=http://ultrafunky.d2g.com/Pictures/My_951/index.htm]Bilder på min Porsche 951 -91[/url]
-
- S-Poster
- Posts: 169
- Joined: 2008-02-11 20:25:50
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1991
- Location: Uppsala/Rimbo
- Contact:
Re: E10, problem eller inte?
Det betyder att man tvingar de som kör på 95-oktan idag att gå upp till det lite dyrare bränslet 98-oktan, lysande försäljningsknep!
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: E10, problem eller inte?
Å andra sidan kommer säkerligen även 95 oktanig bensin bli dyrare då den skall få en större andel biobränsle som är dyrare att framställa. Dessutom kommer de bilar som fortsätter köras på 95 oktan dra mer bränsle då etanol har lägre energiinehåll än bensin.
m v h Henrik
m v h Henrik
-
- S-Poster
- Posts: 169
- Joined: 2008-02-11 20:25:50
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1991
- Location: Uppsala/Rimbo
- Contact:
Re: E10, problem eller inte?
Summa Summarum: allt blir dyrare.
- safe
- Addict
- Posts: 1466
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: E10, problem eller inte?
Det borde bli billigare eftersom etanolen har lägre skatt än bensin, men det blir väl ökad vinst till bensinblagen istället...henca wrote: ↑2021-05-07 21:03:50 Å andra sidan kommer säkerligen även 95 oktanig bensin bli dyrare då den skall få en större andel biobränsle som är dyrare att framställa. Dessutom kommer de bilar som fortsätter köras på 95 oktan dra mer bränsle då etanol har lägre energiinehåll än bensin.
m v h Henrik
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
-
- S-Poster
- Posts: 169
- Joined: 2008-02-11 20:25:50
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1991
- Location: Uppsala/Rimbo
- Contact:
Re: E10, problem eller inte?
Tror du att bensinbolaget kommer att sänkapriset på bränslet?safe wrote: ↑2021-05-10 08:37:25Det borde bli billigare eftersom etanolen har lägre skatt än bensin, men det blir väl ökad vinst till bensinblagen istället...henca wrote: ↑2021-05-07 21:03:50 Å andra sidan kommer säkerligen även 95 oktanig bensin bli dyrare då den skall få en större andel biobränsle som är dyrare att framställa. Dessutom kommer de bilar som fortsätter köras på 95 oktan dra mer bränsle då etanol har lägre energiinehåll än bensin.
m v h Henrik
Knappast troligt, jag gissar att man istället höjer det med motivation att man anpassat bränslet för miljön och framtiden, även om framställningen blivit billigare
- safe
- Addict
- Posts: 1466
- Joined: 2007-06-08 16:55:30
- Bilmodell: 911or, 931, 924
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: E10, problem eller inte?
Etanol är skattebefriad, bensin punktskattad till minst 40%. Det påverkar ju inte bensinbolagen utan bara slutkunden. Det är därför E85 är relativt billig per liter, skattehöjningar på bensinpriset påverkar vara 15% av E85 så att säga.
/Magnus Wennerberg
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
911 Targa -77
911 -69 (RSR:ish)
924 -79 (Rostsmurfen)
931 -79 (Finrenovering)
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: E10, problem eller inte?
Så vitt jag vet finns det inga planer på att sänka de fasta skattesatserna för 95 oktan när det blir E10
Dessa skattesatser är i år:
Energiskatt: 4.13 kr/L
Koldioxidskatt: 2.61 kr/L
Dessa två skatter summeras till 6.74 kr/L men sen tillkommer dessutom moms på både grundpris och dessa skatter. Med mera etanol kommer grundpriset och därmed även momsen att öka.
I skrivande stund är listpriset på 95 oktan hos OKQ8 16.04, detta kan delas upp i:
Ursprungspris: 6.092
Energiskatt: 4.13
Koldioxidskatt: 2.61
Moms: 3.208
Summa: 16.04
Men jag håller med dig om att det vore logiskt att kräva sänkta skattesatser vid ökad inblandning av biodrivmedel. Bensinupproret 2.0 på Facebook driver det kravet, men det är inte många styrande som lyssnar på Bensinupproret.
m v h Henrik
-
- Carrera-Poster
- Posts: 311
- Joined: 2004-06-21 08:40:53
- Bilmodell: 944 Turbo S
- Årsmodell: 1988
- Location: Helsingborg
- Contact:
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: E10, problem eller inte?
I den artikeln och pdf-filen som de länkar till ser man också hur planen ser ut för att öka andelen biodrivmedel. I år blir det E10 för att leva upp till kravet på 6% biodrivmedel, men redan 2023 kommer kravet öka till 10.1% vilket innebär att det kommer krävas mer än 10% biodrivmedel. Reduktionsplikten ökar för varje år och 2030 är kravet minst 28% biodrivmedel i bensin.Peter O wrote: ↑2021-05-11 09:20:41 Här förs lite resonemang kring prispåverkan:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... ir-dyrare/
m v h Henrik
-
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2011-03-09 17:54:21
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1989
- Contact:
Re: E10, problem eller inte?
Så, någon som vet hur det påverkar en 944?
-
- NA-Poster
- Posts: 38
- Joined: 2013-01-11 16:01:19
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Contact:
Re: E10, problem eller inte?
Hallå Alla!
Jag kör en 951:a årsmodell -86 och har precis läst instruktionsboken! Inga problem att köra E10!
I skrivande stund har jag gjort en stor service, bytt kamhuspackning, satt i den större vattenpumpen (fått bearbeta blocket några millimeter) och bytt termostater, ny kina servopump, nytt laddrelä, tändkablar, tändspole, tändstift, bromsbelägg, luft- och oljefilter samt biltema 5w-40 olja, nya lager, tätningar och större impeller på turbons insugsida och bättre begagnade KONI och fjädrar från 030 chassit. Oavsett 95 eller 98 oktan rör det sig som bara den......... Temperaturnålen ligger stadigt oavsett trafik eller körsituation. Eller som min son sade; va f-n den laddar fortfarande vid 230......Med moderna styrsystem och knacksensor fungerar de flesta drivmedel!
Jag kör en 951:a årsmodell -86 och har precis läst instruktionsboken! Inga problem att köra E10!
I skrivande stund har jag gjort en stor service, bytt kamhuspackning, satt i den större vattenpumpen (fått bearbeta blocket några millimeter) och bytt termostater, ny kina servopump, nytt laddrelä, tändkablar, tändspole, tändstift, bromsbelägg, luft- och oljefilter samt biltema 5w-40 olja, nya lager, tätningar och större impeller på turbons insugsida och bättre begagnade KONI och fjädrar från 030 chassit. Oavsett 95 eller 98 oktan rör det sig som bara den......... Temperaturnålen ligger stadigt oavsett trafik eller körsituation. Eller som min son sade; va f-n den laddar fortfarande vid 230......Med moderna styrsystem och knacksensor fungerar de flesta drivmedel!
Who is online
Users browsing this forum: No registered users