Är det någon som har "faktisk" erfarenhet av kompressor i S2
-
- S-Poster
- Posts: 167
- Joined: 2008-02-11 20:25:50
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1991
- Location: Uppsala/Rimbo
- Contact:
Är det någon som har "faktisk" erfarenhet av kompressor i S2
Hej!
Jag har länge gått och lurat på det här med kompressor matning av min S2.
Har suktat över kittet som finns på andra sidan pölen men insett att det är ekonomiskt oförsvarbart.
Sen såg jag ett kitt på blocket som det var ett ok pris på men som jag inte han med att lägga beslag på innan det försvann.
Jag vet att de flesta säger "sälj s2:an och köp en turbo!"
Men det är inte det jag är ute efter, jag tycker att det är roligt att köra något mera unikt som inte alla andra har
Men hur är det med kompressorkitten, håller motorerna för den relativt tama effektökningen på ca 100hk eller ligger man på gränsen för vad motorn klarar?
Man behöver byta spridare och ett annat chipp, men i övrigt verkar det vara bolt-on.
Är det någon som har riktig erfarenhet utan att gissa?
Jag har letat men det verkar inte vara så många som faktiskt monterat ett sånt här kitt på sin bil?
Och frågan är varför personen på blocket sålde sitt?
Finns det nackdelar förutom att man måste skruva bort det inför varje besiktning?
Jag har länge gått och lurat på det här med kompressor matning av min S2.
Har suktat över kittet som finns på andra sidan pölen men insett att det är ekonomiskt oförsvarbart.
Sen såg jag ett kitt på blocket som det var ett ok pris på men som jag inte han med att lägga beslag på innan det försvann.
Jag vet att de flesta säger "sälj s2:an och köp en turbo!"
Men det är inte det jag är ute efter, jag tycker att det är roligt att köra något mera unikt som inte alla andra har
Men hur är det med kompressorkitten, håller motorerna för den relativt tama effektökningen på ca 100hk eller ligger man på gränsen för vad motorn klarar?
Man behöver byta spridare och ett annat chipp, men i övrigt verkar det vara bolt-on.
Är det någon som har riktig erfarenhet utan att gissa?
Jag har letat men det verkar inte vara så många som faktiskt monterat ett sånt här kitt på sin bil?
Och frågan är varför personen på blocket sålde sitt?
Finns det nackdelar förutom att man måste skruva bort det inför varje besiktning?
- Cédric
- Addict
- Posts: 4651
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Är det någon som har "faktisk" erfarenhet av kompressor
Remmar som slirar är ju ett problem som alla verkar dras med, evigt pillande. På timeattack festivalen var det en som hade lysholmkompressor, kan gräva upp några bilder omndu är intresserad. Kan ju vara en alternativ lösning. Fast rotrex eller liknande ä ju klar lättare att packa in.
Finns ju iaf en 968 här på forumet med centrifugalkompressor, men det har du antagligen koll på.
Skit i vad alla säger, bygg om du tycker det är kul.. Bara du vet vad du ger dig in på.
Finns ju iaf en 968 här på forumet med centrifugalkompressor, men det har du antagligen koll på.
Skit i vad alla säger, bygg om du tycker det är kul.. Bara du vet vad du ger dig in på.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Är det någon som har "faktisk" erfarenhet av kompressor
Vet inte om du är med i 944 S2 gruppen på facebook?
Där finns iaf en kille som hävdar att man plockar 400 ur en S2 motor "jättelätt".
Visserligen med Turbo, men han skriver lite om vad som krävs för det.
Annars gillar jag också iden!
Jag är en ivrig sugmotorförespråkare och med den typen av överladdning får man mer sugmotorkaraktär än med turbojox.
Där finns iaf en kille som hävdar att man plockar 400 ur en S2 motor "jättelätt".
Visserligen med Turbo, men han skriver lite om vad som krävs för det.
Annars gillar jag också iden!
Jag är en ivrig sugmotorförespråkare och med den typen av överladdning får man mer sugmotorkaraktär än med turbojox.
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Är det någon som har "faktisk" erfarenhet av kompressor i S2
Kolla med Jappe här på forumet, det är hans 968 som Cédric nämner. Jag är säker på att Jappe har ett par tips till dig om vad du behöver göra och vad du ska undvika.
Finns det något som är kul som är ekonomiskt försvarbart? Kör hårt!
Finns det något som är kul som är ekonomiskt försvarbart? Kör hårt!
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
Re: Är det någon som har
Maxx wrote:Finns det något som är kul som är ekonomiskt försvarbart? Kör hårt!
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
-
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2013-04-02 09:48:39
- Telefon: 0703084060
- Bilmodell: porsche 944 turbo/S2
- Årsmodell: 1986
- Location: Söråker
- Contact:
Re: Är det någon som har "faktisk" erfarenhet av kompressor
Jag är inne på samma linje som du, Tomas! Jag har snart samlat på mig det som behövs, jag har kompressor, intercooler, spridare och sprut. Vi får se om jag börjar bygga i vinter.
Har Arvidsson sålt kittet? Annonsen tycks ju finnas kvar.
/Claes
Apropå kompressor så köpte jag nyss en kul familjebil! En Mercedes C32 AMG, en riktig sleeper med 354hk och 450Nm. Riktigt kul bil för under 50000:-
Har Arvidsson sålt kittet? Annonsen tycks ju finnas kvar.
/Claes
Apropå kompressor så köpte jag nyss en kul familjebil! En Mercedes C32 AMG, en riktig sleeper med 354hk och 450Nm. Riktigt kul bil för under 50000:-
Trackday bil: Porsche 944 -1986
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
Landsvägsräser: Porsche 996, 40 Jahre- 2004 Såld
Dundertysken: Porsche 964 turbo -1991 Såld
Första porschen: Porsche 944 turbo -1986 Såld
- Cédric
- Addict
- Posts: 4651
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Är det någon som har "faktisk" erfarenhet av kompressor
En idé är ju att samtidigt konvertera till E85, samt regga om som ombyggt fordon (behövs en del till då, typ byta bromsar, växellåda, hjulupphäning modifierad). Då ska det gå att få bilen helt lagligt, många har ju gjort turbokonverteringar helt lagligt då E85 och ombyggt fordon gjorts samtidigt. Det vore ju väldigt trevligt att slippa meka, sen tror jag andrahandsvärdet blir bra mycket bättre på en bil som faktiskt är helt laglig att köra igenom besiktningen.
http://www.sfro.com/images/stories/dok/ ... 180403.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.sfro.com/images/stories/dok/ ... 180403.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S-Poster
- Posts: 167
- Joined: 2008-02-11 20:25:50
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1991
- Location: Uppsala/Rimbo
- Contact:
Re: Är det någon som har "faktisk" erfarenhet av kompressor
Hej igen och tack för alla fina svar!
Det kanske inte finns något roligt som är ekonomiskt försvarbart, men att köpa några delar från andra sidan Atlanten som nästan kostar lika mycket som hela bilen kändes feltänkt
Nu är faktiskt kittet ute på blocket igen, jag vet inte varför jag inte hittade det när jag tittade sist. Jag har i alla fall slängt iväg ett mail till honom. (Finns han på forumet?)
Dessvärre så vart jag tvungen att lägga pengar på en ny vardagsbild nu i veckan så jag får se om kittet är kvar när jag har skramlar ihop nya pengar....
Jappes tråd har jag sträckläst igår kväll tills batteriet på telefonen tog slut...
Gaaahhh, måste ha ett kitt!!!
Det kanske inte finns något roligt som är ekonomiskt försvarbart, men att köpa några delar från andra sidan Atlanten som nästan kostar lika mycket som hela bilen kändes feltänkt
Nu är faktiskt kittet ute på blocket igen, jag vet inte varför jag inte hittade det när jag tittade sist. Jag har i alla fall slängt iväg ett mail till honom. (Finns han på forumet?)
Dessvärre så vart jag tvungen att lägga pengar på en ny vardagsbild nu i veckan så jag får se om kittet är kvar när jag har skramlar ihop nya pengar....
Jappes tråd har jag sträckläst igår kväll tills batteriet på telefonen tog slut...
Gaaahhh, måste ha ett kitt!!!
-
- Turbo-Poster
- Posts: 672
- Joined: 2009-06-02 17:03:16
- Bilmodell: 924S
- Årsmodell: 1986
- Location: Mönsterås
- Contact:
Re: Är det någon som har "faktisk" erfarenhet av kompressor
En av slalomåkarna i pcs med med en precis nyinförskaffad 944S2 som är kompressorförsedd, och körde 1:25,0 i superstage redan typ 3:e rundan. Verkligen över all förväntan
en analog man i en digital värld
924S -86 Esset (fka N.N.)
924S -86 Esset (fka N.N.)
- JonasD
- Turbo-Poster
- Posts: 483
- Joined: 2017-01-01 22:16:46
- Telefon: 0704535053
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1983
- Location: Tyresö
- Contact:
Är det någon som har "faktisk" erfarenhet av kompressor i S2
Intressant, jag har precis köpt en kompressor till min 944-83
Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
Äger Porsche 944 1983
Tidigare porsche: 944 1988
Tidigare porsche: 944 1988
Who is online
Users browsing this forum: No registered users