944 Turbo -86 | Gamle svarten
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 380
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Snart där ju, snyggt jobbat!
Det är bara o hojta ifall du behöver fler händer
Det är bara o hojta ifall du behöver fler händer
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- Sebastu
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2013-11-16 09:42:21
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Jag klarade det själv. Var det lätt och kul, nej det var det inte. Var det en helt säker manöver som skulle godkänts av skyddsombud och kiropraktorer, nja, inte det heller. Men det går. Om du inte har något val. Men att vara två är roligare och bättre.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Låter som att man bör vara två.. Tack för erbjudandet Jocke men det verkar som att jag får hjälp mer lokalt, annars hojtar jag! =)
Lika bra att fortsätta dokumentera alla småsteg. Ikväll justerade jag in sensorerna, istället för att limma på en 0.8mm bricka på sensorn som rekommenderas på bl.a. Clarks garage monterade jag bort specialbrickan som sitter på givaren, mätte den till 2.1 mm och justerade in sensorn med 1.3mm bladmått mellan istället.
En påminnelse till mig själv är att jag nu momentdragit bulten på vevaxeln till 210Nm, fick återigen nytta av specialverktygen jag köpte för ett tag sen.
Passade även på att byta kopplingsslangen ner till huvudcylindern eftersom den gamla svettades igenom lite.
Lika bra att fortsätta dokumentera alla småsteg. Ikväll justerade jag in sensorerna, istället för att limma på en 0.8mm bricka på sensorn som rekommenderas på bl.a. Clarks garage monterade jag bort specialbrickan som sitter på givaren, mätte den till 2.1 mm och justerade in sensorn med 1.3mm bladmått mellan istället.
En påminnelse till mig själv är att jag nu momentdragit bulten på vevaxeln till 210Nm, fick återigen nytta av specialverktygen jag köpte för ett tag sen.
Passade även på att byta kopplingsslangen ner till huvudcylindern eftersom den gamla svettades igenom lite.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Äntligen är motorn i bilen igen!
I förrgår trixade jag in den under bilen, vilket var onödigt krångligt eftersom bilen behövdes lyftas lite mer och står uppallad på sex punkter. Sa jag att jag beställt en saxlyft för länge sen men som verkar ha oändlig leveranstid? Den hade varit bra.
Igår fick jag hjälp av en kompis och efter mycket besvär fick vi ihop motorn med transaxelröret. Det saknas några centimeter i längd på motorlyften vilket inte gör det enklare. Fick plocka bort motorfästen och aluminiumbalken och sen saknades det några millimeter för att få ihop det. Klockan var mycket så vi gav upp för kvällen.
Ikväll var det Porscheträff men efter det hann jag få dit motorfästena, så nu sitter motorn som den ska.
I förrgår trixade jag in den under bilen, vilket var onödigt krångligt eftersom bilen behövdes lyftas lite mer och står uppallad på sex punkter. Sa jag att jag beställt en saxlyft för länge sen men som verkar ha oändlig leveranstid? Den hade varit bra.
Igår fick jag hjälp av en kompis och efter mycket besvär fick vi ihop motorn med transaxelröret. Det saknas några centimeter i längd på motorlyften vilket inte gör det enklare. Fick plocka bort motorfästen och aluminiumbalken och sen saknades det några millimeter för att få ihop det. Klockan var mycket så vi gav upp för kvällen.
Ikväll var det Porscheträff men efter det hann jag få dit motorfästena, så nu sitter motorn som den ska.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Har kliat mig i huvudet över hur alla kablar och rör i bakkanten av motorn ska monteras. Idag var det dags att skruva ihop det och jag tror det blev rätt, fick kolla på en 951 på banmötet igår.
Vattenpumpen till turbon och insuget är nästa delar att montera uppe på motorn, men innan dess ska styrväxel, oljekylare, generatorn och styrservo monteras underifrån.
Har haft lite översyn av generatorn, en minnesanteckning är att kolen verkar ok men tyckte det var rätt djupa spår i kollektorn. Startmotorn kunde jag bara inte montera som den såg ut.
En snabb sväng i glasblästern och sen grundlackad.
Monterade slavcylindern för någon kväll sedan, ett feminutersjobb som säkert tog en och en halv timme eftersom gängorna var smutsiga och var svåra att få bra. Borde kollat det när motorn var lös...
Till sist en milstolpe, för första gången på över två år kan jag stänga huven igen.
Vattenpumpen till turbon och insuget är nästa delar att montera uppe på motorn, men innan dess ska styrväxel, oljekylare, generatorn och styrservo monteras underifrån.
Har haft lite översyn av generatorn, en minnesanteckning är att kolen verkar ok men tyckte det var rätt djupa spår i kollektorn. Startmotorn kunde jag bara inte montera som den såg ut.
En snabb sväng i glasblästern och sen grundlackad.
Monterade slavcylindern för någon kväll sedan, ett feminutersjobb som säkert tog en och en halv timme eftersom gängorna var smutsiga och var svåra att få bra. Borde kollat det när motorn var lös...
Till sist en milstolpe, för första gången på över två år kan jag stänga huven igen.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Haft lite mekuppehåll över sommaren men hoppas på en uppsving nu, skulle vara kul att få ut bilen innan vintern.
Det mesta krånglar och onödiga saker tar tid. Lyckas inte få tag i rätt oringar till oljestickan, saknar någon bussning till styrservopumpen och min pump verkar inte stämma med sprängskissen för rätt årsmodell utan en senare. Att leta rätt på nya delar tar mycket tid och det tar en hel del tid att rengöra de gamla.
För stor oring och den nere mellan röret och oljetråget tätar inte.
I framkanten av fästet till servopumpen ska det antagligen sitta en svarvad hylsa, på min bil satt en för stor mutter som distans, men då kan vinkeln på pumpen bli fel.
Har åtminstone fått dit generator, styrracket med allt runt omkring och oljekylen.
Satt även dit topplagringarna bara för att de är fina, det är bra för motivationen.
Det mesta krånglar och onödiga saker tar tid. Lyckas inte få tag i rätt oringar till oljestickan, saknar någon bussning till styrservopumpen och min pump verkar inte stämma med sprängskissen för rätt årsmodell utan en senare. Att leta rätt på nya delar tar mycket tid och det tar en hel del tid att rengöra de gamla.
För stor oring och den nere mellan röret och oljetråget tätar inte.
I framkanten av fästet till servopumpen ska det antagligen sitta en svarvad hylsa, på min bil satt en för stor mutter som distans, men då kan vinkeln på pumpen bli fel.
Har åtminstone fått dit generator, styrracket med allt runt omkring och oljekylen.
Satt även dit topplagringarna bara för att de är fina, det är bra för motivationen.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
I brist på tid att meka har jag åtminstone köpt lite delar igen.
Fick hem bussningen till styrservopumpen och satt dit den, inte helt säker på hur pumpen ska sitta, men detta kändes ok.
Sen var det 25% på mekonomen i helgen så jag köpte lite olja och ett nytt batteri. Det blev ett 44Ah som väger 11kg, tror det kan bli en bra kompromiss.
Fick hem bussningen till styrservopumpen och satt dit den, inte helt säker på hur pumpen ska sitta, men detta kändes ok.
Sen var det 25% på mekonomen i helgen så jag köpte lite olja och ett nytt batteri. Det blev ett 44Ah som väger 11kg, tror det kan bli en bra kompromiss.
Last edited by fälgen on 2017-09-23 08:13:02, edited 1 time in total.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Bilen fortsätter att göra motstånd. Vill gärna ha i olja och bygga upp oljetryck. Innan dess måste oljestickan och röret på plats, det sitter i insuget så det vill jag ha på plats. Innan dess måste främre delen av avgasröret dit för annars är det nog svårt att komma åt.
Insåg att det sitter ett litet teströr från crossoverröret upp till bakkanten av kamhuset. Detta verkar aldrig användas och kan ersättas med en plugg, så en sån behöver jag skaffa.
Insåg att jag saknade en upphängning av främre avgasröret, den del som hänger på transaxelröret (17-21) saknas.
Sen upptäckte jag en spricka i röret bakom wastegaten, detta vågar jag inte svetsa själv utan får lämna iväg.
Det satt även en kopparbeklädd packning på min wastegate, hittar inte den på någon sprängskiss så jag vet inte om den ska vara där eller inte. Någon som vet?
Sen verkar inte mina powerflexbussningar passa på den bakre infästningen av främre länkarmarna. Bussningen verkar vara för hög, så när den monteras kläms den ihop så den öppnar sig i mitten och sväller över brickan. Vet inte om jag gjort något fel?
Monterade i denna ordning.
Här har bussningen svällt över den vita brickan.
Här ser man hur mycket bussningen sticker utanför hållaren, tycker det verkar mycket för så hårda bussningar.
Wastegaten är shimsad så att den börjar öppna vid 0.4 bar. Gjorde detta för länge sedan och minns inte varför jag valde 0.4. Åsikter om det?
Försöker även hitta plastbitar till mitt nya batteri, enligt bild. Mekonomen hade inte och trodde att det var en porschedel, det tror jag inte det är. Någon som vet var man får tag i sådana? (Hittade sen att det sitter på tex Biltemas batterier, fick en av dem)
Insåg att det sitter ett litet teströr från crossoverröret upp till bakkanten av kamhuset. Detta verkar aldrig användas och kan ersättas med en plugg, så en sån behöver jag skaffa.
Insåg att jag saknade en upphängning av främre avgasröret, den del som hänger på transaxelröret (17-21) saknas.
Sen upptäckte jag en spricka i röret bakom wastegaten, detta vågar jag inte svetsa själv utan får lämna iväg.
Det satt även en kopparbeklädd packning på min wastegate, hittar inte den på någon sprängskiss så jag vet inte om den ska vara där eller inte. Någon som vet?
Sen verkar inte mina powerflexbussningar passa på den bakre infästningen av främre länkarmarna. Bussningen verkar vara för hög, så när den monteras kläms den ihop så den öppnar sig i mitten och sväller över brickan. Vet inte om jag gjort något fel?
Monterade i denna ordning.
Här har bussningen svällt över den vita brickan.
Här ser man hur mycket bussningen sticker utanför hållaren, tycker det verkar mycket för så hårda bussningar.
Wastegaten är shimsad så att den börjar öppna vid 0.4 bar. Gjorde detta för länge sedan och minns inte varför jag valde 0.4. Åsikter om det?
Försöker även hitta plastbitar till mitt nya batteri, enligt bild. Mekonomen hade inte och trodde att det var en porschedel, det tror jag inte det är. Någon som vet var man får tag i sådana? (Hittade sen att det sitter på tex Biltemas batterier, fick en av dem)
Last edited by fälgen on 2017-09-23 08:16:55, edited 2 times in total.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
I väntan på delar för att lösa problemen i förra inlägget har jag i helgen monterat tillbaka kylare, fläktar och resterande slangar och rör. Nu börjar det bli så där trångt under huven som det ska vara på en 951a.
Jag visste att jag vid olika tillfällen köpt lite delar till monteringen av kylaren, men blev förvånad när jag efter lite rotande hittade alla delar nya.
Ska spola igenom motorn med vatten för att få ur eventuell smuts och hitta läckage, men behöver ett annat munstycke till trädgårdsslangen.
Har även skruvat dit klämman till ingående axeln på växellådan. Fick skruva i och ur några gånger och så måste man ju vrida runt vevaxeln för att skruvarna ska komma i rätt läge, så det tog en stund.
Jag visste att jag vid olika tillfällen köpt lite delar till monteringen av kylaren, men blev förvånad när jag efter lite rotande hittade alla delar nya.
Ska spola igenom motorn med vatten för att få ur eventuell smuts och hitta läckage, men behöver ett annat munstycke till trädgårdsslangen.
Har även skruvat dit klämman till ingående axeln på växellådan. Fick skruva i och ur några gånger och så måste man ju vrida runt vevaxeln för att skruvarna ska komma i rätt läge, så det tog en stund.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Två korta kvällar till. Igår gav jag mig på bränslerören och framförallt kopplingen på returledningen som såg riktigt dålig ut. Fick kapa röret för att få på en hylsa och till slut släppte den. Annars hade jag nog fått ta ner tanken.
Uppe till höger i bilden.
Plockade även bort pumpen och allt på trycksidan. Det sitter ett filter i tanken, ska nog ta ut det och kolla hur det ser ut och byta packning.
Här syns filtret i botten av tanken.
Ikväll ville jag göra något som gör att det ser ut som ett framsteg, så ena länkarmen, coilover, broms osv åkte på. Ser betydligt roligare ut och grejerna ligger inte i vägen.
Uppe till höger i bilden.
Plockade även bort pumpen och allt på trycksidan. Det sitter ett filter i tanken, ska nog ta ut det och kolla hur det ser ut och byta packning.
Här syns filtret i botten av tanken.
Ikväll ville jag göra något som gör att det ser ut som ett framsteg, så ena länkarmen, coilover, broms osv åkte på. Ser betydligt roligare ut och grejerna ligger inte i vägen.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Filtret i tanken såg fint ut,
Var inne på hydroscand häromdagen för att göra nya bränsleslangar/rör. Hade med alla gamla slangkopplingar och en beskrivning, men fick svaret att de inte kunde lösa det. Blev väldigt förvånad måste jag säga.
Tydligen är det en gammal standard och de kunde kanske få hem vissa kopplingar men trodde ändå inte de kunde få ihop det. Så nu vet jag inte vad jag ska göra, får väl testa swedol istället eller åka tillbaks till hydroscand och se om de kan göra några delar iallafall. Allt finns att köpa nytt, men är dyrt och så gissar jag att det ändå är gamla gummislangar som legat på något lager.
Lite roliga grejer också, idag hämtade jag lite delar jag köpt från Sandén.
Andra bakre fästen för de främre bärarmarna som jag tror blir riktigt bra. Sen även fäste för wastegaten och avgassystemet som jag saknat förut, vilket antagligen är anledningen till att röret hade spruckit. Så nu väntar jag bara på att röret ska svetsas innan jag kan komma vidare.
Var inne på hydroscand häromdagen för att göra nya bränsleslangar/rör. Hade med alla gamla slangkopplingar och en beskrivning, men fick svaret att de inte kunde lösa det. Blev väldigt förvånad måste jag säga.
Tydligen är det en gammal standard och de kunde kanske få hem vissa kopplingar men trodde ändå inte de kunde få ihop det. Så nu vet jag inte vad jag ska göra, får väl testa swedol istället eller åka tillbaks till hydroscand och se om de kan göra några delar iallafall. Allt finns att köpa nytt, men är dyrt och så gissar jag att det ändå är gamla gummislangar som legat på något lager.
Lite roliga grejer också, idag hämtade jag lite delar jag köpt från Sandén.
Andra bakre fästen för de främre bärarmarna som jag tror blir riktigt bra. Sen även fäste för wastegaten och avgassystemet som jag saknat förut, vilket antagligen är anledningen till att röret hade spruckit. Så nu väntar jag bara på att röret ska svetsas innan jag kan komma vidare.
- Janne J
- Addict
- Posts: 1328
- Joined: 2013-01-01 13:47:35
- Telefon: 0705829625
- Bilmodell: 911SC, 944S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Kinna
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Jag använder likadana bärarmslagringar, fungerar kanonbra!
PCS 13359, 911SC-82, Mustang HT 65
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Kunde hydroscand inte ens pressa på ny slang på dina gamla kopplingar?
Så har jag alltid fått dom o gjort åt mig utan problem.
Testa dunlop/hiflex annars.
Så har jag alltid fått dom o gjort åt mig utan problem.
Testa dunlop/hiflex annars.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
944 Turbo -86 | Gamle svarten
Sent svar, men fick känslan av att han i kassan inte var det minsta intresserad av att göra något annat än ”standardjobb”, ska försöka åka dit igen någongång och hoppas på bättre lycka. Annars finns swedol i stan och även några andra jag skrivit upp någonstans men glömt namnet på.DLS wrote:Kunde hydroscand inte ens pressa på ny slang på dina gamla kopplingar?
Så har jag alltid fått dom o gjort åt mig utan problem.
Testa dunlop/hiflex annars.
Igår fick jag för mig att det var dags (hög tid) att få dit avgassystemet. Så två långa kvällar har jag legat under bilen och krånglat.
Efter att ha försökt en hel kväll att få dit wastegatens fäste på transaxelröret, anledningen att detta dragit ut på tiden, insåg jag att nästa rör inte skulle passa med den vinkel wastegaten skulle tvingas hamna i. Det krävdes även med våld och värme än jag var beredd att ta till. Så jag tog beslutet att skippa fästet. Måste ju komma vidare och det har gått utan förut.
Utan fästet passade allt och har nu fått dit allt av det främre förutom det lilla röret ut från wastegaten, men det verkar som att det ska passa.
Har inte tillräcklig höjd på bilen för att få någon vettig bild, men här är några försök.
Känns kul med lite framgång igen. Nästa mål är (fortfarande) att få i olja och köra upp oljetryck.
-
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2010-08-19 11:12:24
- Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
- Årsmodell: 1986
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 944 Turbo -86 | Gamle svarten
Nu när forumet legat nere ett tag skulle man ju kunna tro att det hänt massor i garaget, men som vanligt går det i långsam takt. Allt annat prioriteras högre, men jag har ju ingen brådska.
Några framsteg har gjort:
- Motorn har körts runt med startmotorn och har oljetryck! Oljestickan som jag oroade mig över förut funkar med detta tråg, ca 7 liter i helt tom motor visar fullt på stickan.
- Ett bränslesystem har byggts ihop, nya delar bak i bilen, originalrör fram till hjulhuset och sen Lindsey racings stålomspunna slangar fram till motorn. Tvångskörde pumpen för att kolla om det var tätt, vilket allt nytt var men inte bränsledämparen på bränslebryggan. Köpte en begagnad av Sandén och har monterat ihop allt igen och ska testa igen när jag har en medhjälpare som kan kolla läckage.
Sen återstår lite smådelar innan provstart vilket borde kunna göras rätt snart. Sen är det bara resten kvar! =)
Bonusbild på hur bränsledämparen ser ut inuti.
Några framsteg har gjort:
- Motorn har körts runt med startmotorn och har oljetryck! Oljestickan som jag oroade mig över förut funkar med detta tråg, ca 7 liter i helt tom motor visar fullt på stickan.
- Ett bränslesystem har byggts ihop, nya delar bak i bilen, originalrör fram till hjulhuset och sen Lindsey racings stålomspunna slangar fram till motorn. Tvångskörde pumpen för att kolla om det var tätt, vilket allt nytt var men inte bränsledämparen på bränslebryggan. Köpte en begagnad av Sandén och har monterat ihop allt igen och ska testa igen när jag har en medhjälpare som kan kolla läckage.
Sen återstår lite smådelar innan provstart vilket borde kunna göras rätt snart. Sen är det bara resten kvar! =)
Bonusbild på hur bränsledämparen ser ut inuti.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users