951 -87 | Bewerly
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 381
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | E85
Kluddar ner lite kommentarer/beräkningar här:
Revline chip, FQS-läge spridarstorlek
#0= 34.5 lbs/hr = 362.3cc/min
#1= 55 lbs/hr = 577.5cc/min
#2= 65 lbs/hr = 682.5cc/min
#3= 72 lbs/hr = 756cc/min
Spridare till E85: 998 cc/min Delphi.
Flöde på E85 @ 3 bar: 998 / 1.42 = 702.8169 cc/min
Närmsta FQS-läge: #2 (65 lbs/hr ~ 682.5 cc/min)
Önskvärt flöde: 682.5 cc/min * 1.42 = 969.15 cc/min
Nytt bränsletryck: specat bränsletryck * (Önskvärt flöde / spridarflöde)^2 = 3 * (969.15 / 998)^2 = 2.8291 bar
Revline chip, FQS-läge spridarstorlek
#0= 34.5 lbs/hr = 362.3cc/min
#1= 55 lbs/hr = 577.5cc/min
#2= 65 lbs/hr = 682.5cc/min
#3= 72 lbs/hr = 756cc/min
Spridare till E85: 998 cc/min Delphi.
Flöde på E85 @ 3 bar: 998 / 1.42 = 702.8169 cc/min
Närmsta FQS-läge: #2 (65 lbs/hr ~ 682.5 cc/min)
Önskvärt flöde: 682.5 cc/min * 1.42 = 969.15 cc/min
Nytt bränsletryck: specat bränsletryck * (Önskvärt flöde / spridarflöde)^2 = 3 * (969.15 / 998)^2 = 2.8291 bar
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 381
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | E85
Då jag kom till insikt om att min Ebay-knackräknare inte skulle komma att funka såvida jag inte bygger ut den, bestämde jag mig för att överge den. Inspirerad av några Arduino-trådar på rennlist, bestämde jag mig därför för att utveckla en egen.
Fördelen gentemot t.ex. Curtis är att jag kan filtrera ut knack som uppstår under fullgas. Om man sedan skulle vilja, så är det inte omöjligt att filtrera på varvtal, laddtryck, etc. Möjligheterna är som sagt oändliga med Arduino.
Fördelen gentemot t.ex. Curtis är att jag kan filtrera ut knack som uppstår under fullgas. Om man sedan skulle vilja, så är det inte omöjligt att filtrera på varvtal, laddtryck, etc. Möjligheterna är som sagt oändliga med Arduino.
Last edited by jockes on 2017-04-13 07:06:06, edited 1 time in total.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 381
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | E85
Snart så. Våren kan bara få vänta liiite till
Som synes så har det blivit lite färggladare i motorrummet. Jag som bara skulle byta spridare Nu slutade det dock med att spridarna som satt i får sitta kvar. Anledningen är att jag fann det berömda E85-kletet när insuget lyftes, så det får bli en tank bensin emellan för att rensa kanalerna.
För varje gång jag tittade på expansionskärlet så blev jag lite mer deprimerad och priset på ett nytt kändes inte riktigt motiverat. Eftersom man ändå inte kunde uttyda vätskenivån, så fick det bli en skvätt färg på det. Det blev även en skvätt på spolarvätske- och styrservobehållare, MAF-hus, insug, fuelrail, kamhus, spolarvätskemotor samt lite andra smågrejer.
Som synes så har det blivit lite färggladare i motorrummet. Jag som bara skulle byta spridare Nu slutade det dock med att spridarna som satt i får sitta kvar. Anledningen är att jag fann det berömda E85-kletet när insuget lyftes, så det får bli en tank bensin emellan för att rensa kanalerna.
För varje gång jag tittade på expansionskärlet så blev jag lite mer deprimerad och priset på ett nytt kändes inte riktigt motiverat. Eftersom man ändå inte kunde uttyda vätskenivån, så fick det bli en skvätt färg på det. Det blev även en skvätt på spolarvätske- och styrservobehållare, MAF-hus, insug, fuelrail, kamhus, spolarvätskemotor samt lite andra smågrejer.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | E85
Snyggt
Kör en smalare huvpinne jag
Ja våren får gärna vänta en stund till, har lite för mycke kvar att göra
Kör en smalare huvpinne jag
Ja våren får gärna vänta en stund till, har lite för mycke kvar att göra
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 977
- Joined: 2004-03-29 11:36:57
- Telefon: 0704847656
- Bilmodell: Porsche 951-E85
- Årsmodell: 1990
- Location: Lomma
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | E85
Ser bra ut! Härligt att så många renoverar "upp" sina bilar.
Våren får gärna börja i september.....
/Björn
Våren får gärna börja i september.....
/Björn
Mvh Björn Olander
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
(fd Nilsson)
0704-847656
Lomma
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 381
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | E85
DLS wrote:Snyggt
Kör en smalare huvpinne jag
Ja våren får gärna vänta en stund till, har lite för mycke kvar att göra
Tack, det är faktiskt lite tröstande att det är fler som har för mycket att göraBjörn Nilsson wrote:Ser bra ut! Härligt att så många renoverar "upp" sina bilar.
Våren får gärna börja i september.....
/Björn
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 381
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | E85
Årets första provstart resulterade i en motor fylld med bensin och jag noterade att inget bränsletryck byggdes upp. Med stiften urtagna för luftning, plockades BTR:en ned för inspektion. Passade samtidigt på att lägga ett lager färg på hatten då den hade blivit en aning kantstött. Byggde även ett nytt fäste till den, då det gamla kändes felvänt/feltänkt.
Vi testar att bygla DME-relät. Det har man ju läst här på forumet att det ska lösa många problem. Sagt och gjort, en bygel pressades ihop och den högljudda 044-pumpen gick inte att ta miste på samtidigt som motorrummet fylldes av bensindimma. -Okej, vi har 5 bars bränsletryck och en spridare som läcker emot fuelrailen. Framsteg iaf Medan jag väntade på att bränsletrycket skulle sjunka växte de onda tankarna sig större. Tankarna om att min 28-pinnars konvertering hade grillat styrboxen. Jag började granska mina gamla bilder på chipinstallationen och jämförde dem med bilder på nätet... Eftersom jag tidigare postat en bild på just min chipinstallation, anser jag att VI får DELA på ansvaret rörande detta fruktansvärda klåp
Efter att jag vänt på chippen, hoppade hon igång innan jag hunnit vrida om nyckeln helt. Typ. Trots att säkringen för Kraftstoffpumpe var urtagen.
Eftersom det här inlägget ändå blir så himla långt, så spär jag på med ett par bonusbilder. Den första visar hur tjusig spolarvätskemotor + behållare blev efter lite ny färg (dock är "trädgårdslangarna" fortfarande kvar). Den andra illustrerar att jag äntligen kom åt att byta ventilen under insuget, som jag kört förbikopplad i ett par år nu p.g.a. dess onda öra. Over and out.
Allt såg bra ut så BTR återmonterades och jag lyckades locka ut sambon i garaget som fick köra startmotorn medan jag kollade att gnista fanns. Någon gnista syntes dock inte till på något stift och tach bounce hade vi inte heller, men 12V till tändspolen hade vi dock. Jaha. Då är det väl antagligen något med DME eller MAF, tänkte jag men jag kunde inte förstå vad?Vi testar att bygla DME-relät. Det har man ju läst här på forumet att det ska lösa många problem. Sagt och gjort, en bygel pressades ihop och den högljudda 044-pumpen gick inte att ta miste på samtidigt som motorrummet fylldes av bensindimma. -Okej, vi har 5 bars bränsletryck och en spridare som läcker emot fuelrailen. Framsteg iaf Medan jag väntade på att bränsletrycket skulle sjunka växte de onda tankarna sig större. Tankarna om att min 28-pinnars konvertering hade grillat styrboxen. Jag började granska mina gamla bilder på chipinstallationen och jämförde dem med bilder på nätet... Eftersom jag tidigare postat en bild på just min chipinstallation, anser jag att VI får DELA på ansvaret rörande detta fruktansvärda klåp
Efter att jag vänt på chippen, hoppade hon igång innan jag hunnit vrida om nyckeln helt. Typ. Trots att säkringen för Kraftstoffpumpe var urtagen.
Eftersom det här inlägget ändå blir så himla långt, så spär jag på med ett par bonusbilder. Den första visar hur tjusig spolarvätskemotor + behållare blev efter lite ny färg (dock är "trädgårdslangarna" fortfarande kvar). Den andra illustrerar att jag äntligen kom åt att byta ventilen under insuget, som jag kört förbikopplad i ett par år nu p.g.a. dess onda öra. Over and out.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 381
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | E85
Här kommer en liten summering över vad som hänt under den senaste månaden:
1. Bilen vägrade att starta. Efter många kvällars felsökning visade det sig bero på kortslutning i 2ans spridarkablage.
2. Bilen startad och provkörd men går alldeles för snålt. Har labbat med de olika FQS-lägena, men läge #0 ger ju mest soppa så där står den nu. I mitt tycke behöver man göra alldeles för stora kompensationer med piggybacken för att uppgifterna om FQS-läge kontra angiven spridarstorlek ska stämma, förutsatt att resten står rätt till då givetvis. (Om du läser det här Gurra, så får du gärna kommentera FQS-lägena på Revline-chippen)
3. Bilen ryker ...mycket. Har noterat att den rykt lite mer på E85 under kallstart förut, men det har alltid försvunnit så fort man tagit en repa. Nu ryker det hela tiden och betydligt mycket mer. (Röken är ljus/vit och jag kör på bensin nu)
Nästa steg är att kontrollera flödet på spridarna, alternativt byta ut dem. Ska försöka få till ett komp.test också. Det går bra nu...
1. Bilen vägrade att starta. Efter många kvällars felsökning visade det sig bero på kortslutning i 2ans spridarkablage.
2. Bilen startad och provkörd men går alldeles för snålt. Har labbat med de olika FQS-lägena, men läge #0 ger ju mest soppa så där står den nu. I mitt tycke behöver man göra alldeles för stora kompensationer med piggybacken för att uppgifterna om FQS-läge kontra angiven spridarstorlek ska stämma, förutsatt att resten står rätt till då givetvis. (Om du läser det här Gurra, så får du gärna kommentera FQS-lägena på Revline-chippen)
3. Bilen ryker ...mycket. Har noterat att den rykt lite mer på E85 under kallstart förut, men det har alltid försvunnit så fort man tagit en repa. Nu ryker det hela tiden och betydligt mycket mer. (Röken är ljus/vit och jag kör på bensin nu)
Nästa steg är att kontrollera flödet på spridarna, alternativt byta ut dem. Ska försöka få till ett komp.test också. Det går bra nu...
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | E85
Tråkigt o höra, den drar inte kylarvatten?
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 381
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-installation
Nej, inte vad jag kan se. Ingen milkshake och ingen avgaslukt i expansionskärlet heller.
Låt oss säga att det inte skulle vara toppackningen, vad skulle det då kunna vara?
Nu spekulerar jag bara och jag är inte så haj på sniglar, men jag antar att K26/K27 är vattenkyld. Om så är fallet, skulle vatten kunna ta sig in i motorn den vägen?
Låt oss säga att det inte skulle vara toppackningen, vad skulle det då kunna vara?
Nu spekulerar jag bara och jag är inte så haj på sniglar, men jag antar att K26/K27 är vattenkyld. Om så är fallet, skulle vatten kunna ta sig in i motorn den vägen?
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- DLS
- Addict
- Posts: 3239
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | E85
ja dom flesta k26/k27 är vattenkylda men är väldigt sällan som att det läcker in vatten den vägen o då skulle du som sagt se det i oljan.
Hur ser det ut med vattentempen?
Men försvinner det inge vatten i kylarsystemet så har du väl bara en massa kondens som måste ut innan den blir varm.
Hur ser det ut med vattentempen?
Men försvinner det inge vatten i kylarsystemet så har du väl bara en massa kondens som måste ut innan den blir varm.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 381
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | E85
Vattentempen ser bra ut!
Nu går bilen på MAF, dock får jag justera så pass mycket i piggybacken att 5 volt nås innan all effekt är i backen. Detta är om jag ska lita på info som följde med chippen. ...och det vill jag ju, så att tändkurvan stämmer under PT
Nu ryker den inte heller längre, dock droppar det vatten någonstans ifrån bakkanten av motorn när den kommit upp i temp. Har inte lyckats lokalisera exakt ifrån var.
Nu går bilen på MAF, dock får jag justera så pass mycket i piggybacken att 5 volt nås innan all effekt är i backen. Detta är om jag ska lita på info som följde med chippen. ...och det vill jag ju, så att tändkurvan stämmer under PT
Nu ryker den inte heller längre, dock droppar det vatten någonstans ifrån bakkanten av motorn när den kommit upp i temp. Har inte lyckats lokalisera exakt ifrån var.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 381
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | E85
Som jag ser det har jag 3 alternativ:
1. Sätta i mitt gamla chip och få MAF-signalen att efterlikna AFM-signalen.
2. Anta att instruktionerna till Revline-chippet är korrekta och därmed lita på att tändning under PT är justerad för att funka med den nya MAF-kurvan. Samt då kompensera snålgången med större spridare.
3. Byta ut mitt piggyback emot Mafterburner. Det kanske finns någon hemlig ingrediens eller offsetjustering i den, eftersom den trots allt är gjord för ändamålet.
Hjälp?! Fler idéer någon? Vill ju ut o gasa nu
1. Sätta i mitt gamla chip och få MAF-signalen att efterlikna AFM-signalen.
2. Anta att instruktionerna till Revline-chippet är korrekta och därmed lita på att tändning under PT är justerad för att funka med den nya MAF-kurvan. Samt då kompensera snålgången med större spridare.
3. Byta ut mitt piggyback emot Mafterburner. Det kanske finns någon hemlig ingrediens eller offsetjustering i den, eftersom den trots allt är gjord för ändamålet.
Hjälp?! Fler idéer någon? Vill ju ut o gasa nu
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 381
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | E85
En liten update:
Har faktiskt fått bilen att gå ganska bra nu
Jag antar att Revline vet vad de gör och låter chippet ta hand om tändning under delgas. Jag ser bara till att försöka få till bränslet så bra som möjligt genom så lite justeringar som möjligt. Nu använder jag Revline-chippet i FQS-läge #0 tillsammans med 788cc spridare på 98-oktanig bensin. Detta innebär att jag kommer att ha kvar ECUMaster-piggybacken, så är det någon som behöver en Mafterburner så är ev. en sådan till salu.
Jag har en del kvar när det gäller mappningen, då den manipulerade MAF-signalen fortfarande slår i taket. Dock tror jag inte att man behöver fetta på så mycket vid högre belastning/varvtal som jag gör nu, då det ser ut som att AFM-kurvan sluttar mer på slutet än vad MAF gör. Är det förresten 4.6V som DME max kan hantera?
Sen har det skett en omdesign av Piggybackens kopplingsschema. Istället för att försöka läsa knack med DET3, outsourcar jag numera det jobbet till Arduinon och använder den porten för att läsa TPS-vinkel. MAP-sensorn är numera flyttad till rätt port. Hur den överhuvudtaget fungerade tidigare är ett stort mysterium. Den experimentella launch controllen är bortkopplad, likaså styrningen till de extra spridarna i tryckröret.
Har faktiskt fått bilen att gå ganska bra nu
Jag antar att Revline vet vad de gör och låter chippet ta hand om tändning under delgas. Jag ser bara till att försöka få till bränslet så bra som möjligt genom så lite justeringar som möjligt. Nu använder jag Revline-chippet i FQS-läge #0 tillsammans med 788cc spridare på 98-oktanig bensin. Detta innebär att jag kommer att ha kvar ECUMaster-piggybacken, så är det någon som behöver en Mafterburner så är ev. en sådan till salu.
Jag har en del kvar när det gäller mappningen, då den manipulerade MAF-signalen fortfarande slår i taket. Dock tror jag inte att man behöver fetta på så mycket vid högre belastning/varvtal som jag gör nu, då det ser ut som att AFM-kurvan sluttar mer på slutet än vad MAF gör. Är det förresten 4.6V som DME max kan hantera?
Sen har det skett en omdesign av Piggybackens kopplingsschema. Istället för att försöka läsa knack med DET3, outsourcar jag numera det jobbet till Arduinon och använder den porten för att läsa TPS-vinkel. MAP-sensorn är numera flyttad till rätt port. Hur den överhuvudtaget fungerade tidigare är ett stort mysterium. Den experimentella launch controllen är bortkopplad, likaså styrningen till de extra spridarna i tryckröret.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
- jockes
- Carrera-Poster
- Posts: 381
- Joined: 2007-10-01 14:27:03
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1987
- Location: Norrköping
- Contact:
Re: 951 -87 | Bewerly | MAF-konvertering
Porschen nybesiktigad utan anmärkning. CO-halt uppmättes till 5.5, vilket de inte tyckte var så bra när gränsen låg på 3.5.
-Vänta lite, ska bara plocka fram laptopen. Voila, sådärja 1.7!
Får man miljörabatt nu?
Lite kul att höra besiktningskillen när han gick under bilen:
-Oj! Den är ganska påkostad den här va? Rejäla grejer!
Är man skadad när ens bil väcker stolta faderskänslor?
-Vänta lite, ska bara plocka fram laptopen. Voila, sådärja 1.7!
Får man miljörabatt nu?
Lite kul att höra besiktningskillen när han gick under bilen:
-Oj! Den är ganska påkostad den här va? Rejäla grejer!
Är man skadad när ens bil väcker stolta faderskänslor?
Min biltråd
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
PCS 14631
KKK 26/27 med 360° ax-lager, Portad topp, Mirafrästa säten med fullradie, Slipade ventiler, Portat insug, Enem kamaxel, Avhängda balansaxlar, Ställbar BTR, 044-pump, Större IC + grövre tryckrör, Öppen HKS dump, Sandens wastegate-fjäder, 3" ifrån turbon, Inget katalysatorkrav , 998cc Delphi, E85, Lindsey MAF Stage 2, Revline chip, EBC, ECUMaster DET3, AEM BBL.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users