Bild på kolv 931 S1 eller S2

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Bild på kolv 931 S1 eller S2

#1 Post by Freddie_81 »

Vill kika om någon Hr bild på någon av dessa olika kolvar och kan hjälpa vägleda mig till vad som sitter på min. Så här ser dom jag har ut i min S1 motor ( som jag tror är S2 kolvar)
Image
Med vänlig hälsning, Fredrik
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: Bild på kolv 931 S1 eller S2

#2 Post by Berand »

S1.jpg
Jag hittade bilder på båda typerna.
Den första är en S1 kolv (patands -80)
Den andra är en S2 kolv (min -81)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Bild på kolv 931 S1 eller S2

#3 Post by Freddie_81 »

Tackar. Då har jag s2 kolvar. Troligtvis med resten S1 då jag saknar andra visuella s2 delar. Vad gör detta för driftsäkerheten med 200hk istället för de 170 original? Borde väl palla det ?
Mvh
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Berand
Carrera-Poster
Posts: 346
Joined: 2006-12-13 10:28:11
Bilmodell: Porsche
Årsmodell: Vet ej
Location: Vagnhärad
Contact:

Re: Bild på kolv 931 S1 eller S2

#4 Post by Berand »

Kan bli problem med spikning, vilket är 931kolvars värsta fiende.
Patand, troligtvis fler, har installerat Knock-link så han har koll på om det börjar spika och kan släppa av i tid.
Pappa till patand
Porsche 931

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Bild på kolv 931 S1 eller S2

#5 Post by patand »

Freddie_81 wrote:Vad gör detta för driftsäkerheten med 200hk istället för de 170 original? Borde väl palla det ?
Berand wrote:Kan bli problem med spikning, vilket är 931kolvars värsta fiende.
Effekten i sig innebär inget problem, med laddluftkylare och höjt laddtryck till 0,9 bar plockar man ut ca 210hk ur en S1 motor med bibehållen driftsäkerhet (så vitt jag förstått, har inte provat).

Som far nämner så är det viktigt att ha koll så att man har rätt bränsle/luft blandning så motorn inte spikar.

Det jag tycker du ska framförallt se upp med med är att ha för högt laddtryck i förhållande till den högre kompressionen som S2 kolvarna ger. S2 har ju sänkt laddtryck till 0,65 bar övertryck istället för S1 0,7 bar. Har du inte S2 fjäder i utan S1 fjäder i din wastegate så har du 0,7 bar övertryck och då ökar risken för spikningar. Men om allt funkar som det ska så ska det inte vara något direkt problem ändå tror jag. Jag har t.ex vid ett tillfälle på bana kört min bil av misstag på strax över 1 bar laddtryck utan spikningar och det utan intercooler, dock inget jag vill rekommendera då det KAN innebära problem. Ska också sägas att jag inte kunde varva mer än ca 3500 rpm med full gas då, eftersom övertrycksbrytaren bröt tändningen om jag hade plattan i mattan när man passerade 3000 rpm... Men inga spikningar iaf. :)

Förresten, vet inte riktigt var far fick 200hk ifrån, S2 ger med 0,65 bar 177hk och räknar man istället med 0,7 bar bör du få ut ca 190hk (177/0.65*0,77=190,6). Men som sagt, det är inte effekten i sig som är det farliga. :#cheers:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bild på kolv 931 S1 eller S2

#6 Post by Cédric »

Stora skillnaden är ju tändsystemet som är mycket vassare på s2an, troligtvis en av anledningarna att man kunde höja grundkompet och minska spikmarginalen (tändingen anpassar sig efter laddlufttemp tex och har mer precis inställning iom triggerhjul på veven).

Jag har S1 WG fjäder och den stora S1 2664 kompressor (S1 kan även ha den kassa 2470, vilken kommer göra det plågsammare att höja laddet) i min s2 motor. Det funkar kanon, men marginalen mot spikning är inte gigantisk, skulle inte vilja gå högre än så om man ska köra bana. När min WG slang lossnade så började knacklampan blinka hysteriskt vid ca 0.9 bar, hörde inget knack men det var inte direkt något jag skulle rekomendera :).

Se till att du har rätt turbo när du ändå har motorn isär och tänkt höja effekten, 2660 eller 2664 kompressor mao.

Jag hade 168Hk maxeffekt i rototesten, vilken med 10% förluster (enligt rototest statistik verkar det typ rimligt) blir ca 185hk, effektökningen är ju inte linjär med laddtrycksökningen, iom att verkningsgraden inte är konstant, samt att turbinen sväljförmåga är fast.

Observera att kollar man toleranserna på laddtrycket för s2 och s1 så är dom överlappande. En s2 kan mao ha högre laddtryck än en s1.

s1: 0,67-0,73
s2: 0,62-0,68
CGT: 0,72-0,78

Ett bra alternativ för dig är att köpa en WG fjäder från USA (0,43-0,47 bar) och sedan sätta in ställbar ventil så att du kan välja laddtryck som passar istället. En väldigt billig lösning.

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Bild på kolv 931 S1 eller S2

#7 Post by Freddie_81 »

Tack för alla svar. Jag är inte primärt ute efter att höja effekten men är det ombyggt på det viset är det en positiv sak. Men vill vara säker på att det är byggt på rätt sätt i så fall. Ska ta närmare titt på alla siffror och delar så jag kan vara säker när jag ändå går igenom allt.
Med vänlig hälsning,
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Re: Bild på kolv 931 S1 eller S2

#8 Post by Freddie_81 »

"Cedric" Jag har S1 WG fjäder och den stora S1 2664 kompressor (S1 kan även ha den kassa 2470, vilken kommer göra det plågsammare att höja laddet)


Tror dessvärre? att Jag har 2470. Hur ställer detta till det i spikningsväg? Eller är det på annat sätt det ställer till det ?
Mvh
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4613
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bild på kolv 931 S1 eller S2

#9 Post by Cédric »

Freddie_81 wrote:"Cedric" Jag har S1 WG fjäder och den stora S1 2664 kompressor (S1 kan även ha den kassa 2470, vilken kommer göra det plågsammare att höja laddet)


Tror dessvärre? att Jag har 2470. Hur ställer detta till det i spikningsväg? Eller är det på annat sätt det ställer till det ?
Mvh

Vid högre laddtryck och massflöden så kommer du har sämre kompressorverkningsgrad, därmed högre kompressorutloppstemp och högre avgasmottryck för att uppnå det laddtrycket. Dessa två kommer göra livet jobbigare på hög effekt, och göra motorn mer knackkänslig. Jag ska inte utdömma något rakt av, beror ju på vad du tänkt göra med bilen, men om jag var du och hade allt isär skulle jag nog passa på att byta till en 2660 eller 2664, borde inte vara så svårt att få tag i :)

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Bild på kolv 931 S1 eller S2

#10 Post by Freddie_81 »

Tack. Ska dubbelkolla igen. Men nu är det ju inget trimprojekt utan detta satt i bilen när den köptes. Vill ju ha en driftsäker bil men om det nu är några extra kusar i skadar det inte. Allt är inte demonterat. Turbo, grenrör, avgas och wg sitter ju kvar. Även om det är betydligt enklare att få ner som det är nu.
Mvh
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot]