Ja gott folk.. Nu vill man ju ha en (så) bra finish (som möjligt) på sina bilar så jag undrar om ni har tips på bra maskiner för vaxning och polering som gör jobbet något mindre jobbigt
Helst inga luft-drivna då jag redan har en sådan, fast jobbiga med min kompressor är att den pumpar ut så mycket vatten (jag har två "fukt-avskiljare" monterade, en i början av slangen och en i slutet.. hjälper föga).
Så helst en eldriven maskin så man slipper vattendroppar på ytan man polerar. Och tipsa gärna om vettig rubbing, vax och polermedel!
(rubbingen är till saaben )
Tack på förhand!
// Broberg, grundare och föredetta administratör för 944Sverige.com, formgivare av 944Sverige logotyp | Ej längre aktiv.
Jag tänker låna en kompis polermaskin.
Av märket Turtle.. Samma lika som i TurtleWax...
Ska tydligen funka bra..
Dom sålde dessa billigt för ett tag sen på Mekonomen
Dock så har han satt större polerplatta eller vad det nu heter.. Dvs för
större polerhättor...
/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Angående polermedel, så har jag köpt en lackförsegling från Mekonomen
som heter Hagmans, som enligt dom skulle vara bra..
Dom har väl allt inom bilvård..
/Janne
Jag hade en gång en svart S2 på Sommaren.. Men vinterleksaken är kvar..
Mmm en svart RX-1 Mountain som jag nu bytt bort mot en Nytro MTX 2009... Najs.
/Janne fd PCS #9425
Varför köra Amerikanskt när det finns kvalité.. ; )
Hade en fundering om att köra lite bifirma med bilvård men insåg snabbt att tiden inte räcker till.
Mina Festoolmaskiner kostar 5000kr (roterande) och 3500kr (occilerande) och dom funkar ju kalas MEN innan jag köpte dessa proffsgrejor så testade jag många billiga maskiner och läste mycket om dem. Jag kom fram till att dett bara finns ett billigt alternativ som funkar riktigt bra (har givetvis inte testat alla )
Jag har en sådan maskin också och den har fått slita hårt med kanonresultat. Polerhättor köper man på tex autoexperten.
Har du en vanlig slipmaskin med 125 mm trissor så finns det polertrissor som passar. Funkar döbra för nybörjare. Nu snackar jag om en maskin som både roterar och ocillerar.
Enbart roterande maskiner ska användas med mycket stor försiktighet om du inte är van.
Jag är ingen mästare på smilies men antar att han med S2:an skojade angående polermaskinen från turtle, Skulle vilja kalla den vaxpåläggare.
Efter 6 timmars polerande med Rustas polermaskin, trots en öm arm ,
så är jag mycket nöjd!
Trodde att det var kört för min lack med all oxidering men allt är puts väck, så nu är den röd o grann igen!
Använde mig dock inte av dom tillhörande poleringshättorna, fick tips om att dom tar slut för fort, utan köpte nya på Micro.
Helt suveräna o går dessutom att återanvända, bara att tvätta dom med diskmedel!
Använde Sonax cleaner som jag hällde direkt på hättorna som helst ska vara lite fuktiga.
Det viktiga är att det inte blir för torrt när du polerar, jag använde mig av en sprayflaska för att på ett enkelt sätt få på mer vatten hela tiden.
Vaxade för hand efteråt, men vet att det går att använda maskinen till det oxå.
Idag körde jag Rustamaskinen på min Saab för att testa om jag skulle våga gå på Porschen med den också och resultatet blev bländande bra så är det någon som funderar på denna maskin så kan jag varmt rekommendera den för 299:- samt Sonax Professional Cleaner och Wax..
Återkommer när jag putsat upp Porschen också
Magnus Svensson
PCS/R #8811 | 993 Rääääser
Birel Rotax Max -06
Va den från rusta/micro occilerande eller roterande? Några tips hur man vaxar med maskin. Har enbart gjort det för hand förut. Jag har Hagmans glansvax. Funkar det med maskin?