Att det inte funkar med 1/3 E85 kan vara för att systemet är lambdastyrt så det kommer kompensera när lambda sjunker pga E85 och har man då inte i tillräckligt med E85 så att systemet inte kan kompensera mer (spridarna bottnar eller liknande) så kommer ju lambda ligga kvar på samma värde som på bensin. Min teori iaf.
Ställbar BTR låter intressant att prova. Eller prova en annan LMM.
(du kan få köpa min LMM för ca 100.000 sek, du får resten av 968an på köpet... )
Fel på avgasvärdena är nog bland det tråkigaste man kan råka ut för på besiktningen
Du nämde att du satte dit en ny orginal lamdasond och det blev sämre än innan när du hade bredbandslamdan.
Hade du bredbandslamdan kopplad till motorstyrningen då,för det är väl inte samma volttal på smal och bredbandslamdor?
Du verkar ju ha bytt det mesta redan så att prova en annan LMM är nog nästa steg i felsökningen.
tkgb wrote:Fel på avgasvärdena är nog bland det tråkigaste man kan råka ut för på besiktningen
Ett h-e!
En Innovate LC-1 har 2 st. analoga utgångar. De kan konfigureras att simulera en smalbandslambda.
Denna LMM tillverkas inte längre, och nån ersättare har jag inte hittat. Nån som har en över? Eller en att låna ut för test?
patand wrote:(du kan få köpa min LMM för ca 100.000 sek, du får resten av 968an på köpet... )
Har nu kollat upp den nya lambdasonden, kollade inkopplingen och mätte på signalen.
Kan se att lambdaloopen reglerar, spänningen från lambdasonden fladdrar runt ca. 0.5 volt (mätte med ett digitalt instrument så det är lite svårt att se), på tomgång och högre varv. Vid motorbroms blir spänningen strax över 0 volt, och med plattan i mattan ca. 0.9 volt. Detta stämmer med Bosch spec. för sonden.
Enl Bosch ska medelspänningen vid perfekt regleringv vara 0.465 volt, det vet jag inte hur jag kollar, men det reglerar iallafall.
Så, med en ny lambdasond som reglerar så borde väl bränslemängden vara rätt, eller?