Ragnar Joensen wrote:Testa bromslängd på torr/våt väg så ser du skillnad. Och det kan vara rätt så stor skillnad. Även stabilitet i sidled. Känns som att bilen kryper på dubbarna.
Jag pendlar också 16 mil pr dag, och har gjort det i 10 år. Jag har bott på Grönland en tredjedel av mit liv och det motsvarar norrlandsklimat med hårdpackat snö på vägarna. Då är dubb bättre, men odubbat kan faktisk funka riktigt bra där också.
Jag har själv inte gjort några tester mellan odubbade och dubbade vinterdäck. Men jag kör ju samma bil med sommardäck och har inte upplevt några dramatiska försämringar med dubbdäcken torr/våt väg. Jag också läst årets test i ViBilägare och där har man konstaterat att dubbdäck bromsar på kortare sträcka på på våt väg än "nordiskt friktionsdäck" men någon meter sämre på torr väg. På is var dubbdäcken givetvis klart bättre.
Man skriver i testet så här om friktionsdäcket:
"Friktionsdäcket är avsevärt sämre
på is jämfört med dubbdäcken.
Bromssträckan är cirka tio meter
längre och vid start behöver friktionsdäcket
dubbelt så lång tid för att nå
samma hastighet. Kurvgreppet är
bättre, men bara då ytan är ruggad
av dubb, precis som på isbanan. Friktionsdäckets
körtider blir ändå avsevärt
längre och anses ”hopplöst att
köra när man bytt från dubb”. På snö
bromsar friktionsdäcket bättre och är
på samma nivå vid start. Uppför branta
backen är dubbdäcken snabbare.
Vid forcerad körning på snö är friktionsdäcket
i nivå med dubbdäcken.
Men i snöslask tappar friktionsdäcket
greppet tidigare. Bromssträckan i
väta är längre än för dubbdäcken,
men kortare på torr väg. Friktionsdäcket
är mjukare och har inte lika
precis styrning på torr väg. Ljudnivån
är avsevärt behagligare jämfört med
dubbdäck.
Friktionsdäckets svaghet
är mycket sämre grepp på is, något
sämre i snöslask och på våt väg."
Jag vet ju av egen erfarenhet att det går utmärkt att köra med odubbat på vintern, men det är när man blir överraskad över hur halt det är (jo det kan hända även den bästa förare och även vid sänkt fart) som man behöver den där extra säkerheten som bara dubbdäck ger. Det är verkar ju vara så att dubbdäck har väldigt lite nackdelar jämfört med odubbat men har en stor fördel i bromsträcka/grepp på is. Jag väljer gärna den extra säkerheten (jag kör inte fortare för det) framför att slippa lite buller.
Men som nämnt tidigare, man kan bara göra sitt eget val efter egna preferenser.
![:#cheers:](./images/smilies/beer.gif)