K-sprit i tanken? Hur mycket?
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
K-sprit i tanken? Hur mycket?
Har lite dåligt samvete för att jag inte riktigt tankade fullt när jag ställde av min bil , fyllde på lite mer soppa i tanken förra veckan för det skulle kännas bättre men funderar på detta med k-sprit som jag fått tips om för att ta bort ev fukt/vatten? Hur mycket kan vara rimligt att ha i tanken i så fall?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: K-sprit i tanken? Hur mycket?
En flaska.M-Nilsson wrote:Hur mycket kan vara rimligt att ha i tanken i så fall?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: K-sprit i tanken? Hur mycket?
Okii, 1 liter då antar jag?patand wrote:En flaska.M-Nilsson wrote:Hur mycket kan vara rimligt att ha i tanken i så fall?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: K-sprit i tanken? Hur mycket?
http://www.nwt.se/mera/motor/article642500.ece" onclick="window.open(this.href);return false; ?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: K-sprit i tanken? Hur mycket?
Jag skulle ta den mängd som flaskan är på... brukar ju stå på flaskorna att de är avsedda för en tank bensin om jag minns rätt.M-Nilsson wrote:Okii, 1 liter då antar jag?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: K-sprit i tanken? Hur mycket?
Det där är ju sant... det är nog därför jag aldrig använt K-sprit...M-Nilsson wrote:http://www.nwt.se/mera/motor/article642500.ece ?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Pär Hylander
- Raceputte
- Posts: 4392
- Joined: 2004-03-29 12:40:09
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Laholm
- Contact:
Re: K-sprit i tanken? Hur mycket?
All soppa innehåller väl inte sprit, V-power t.ex?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite
_______________________________
Buskör för lite
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: K-sprit i tanken? Hur mycket?
Så det kan alltså inte bli så mycket fukt/vatten i tanken med vanlig soppa då eller?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
-
- NA-Poster
- Posts: 5
- Joined: 2010-05-23 13:32:51
- Bilmodell: 944 S2 Cab
- Location: Höllviken
- Contact:
Re: K-sprit i tanken? Hur mycket?
Hej Nilsson!
Nä, det skall inte bli så mycket kondens att de 5% (eller vad det nu är i dagens handelsbensin - som de vill öka till 10%) etanol bränslet innehåller inte skulle orka absorbera om bilen står i ett normalt garage. En insprutningsbil har dessutom inte de problem som en förgasarbil har med ispluggar etc. Möjligt du avsåg mer korrosionsproblem o slaggning, men som sagt ingen tillsats sprit behövs (etanol i högre mängd korroderar i sig också obehandlade tankar och suger ut vissa mjukgörare på icke anpassade bilar).
Vad man däremot mer bör tänka på då många av oss har bilarna ur trafik länge är att handelsbensin garanteras kvalité i (min.) 6 månader. Därefter tappar den oktantal successivt och riskerar även att slagga ner (fäller ut), vilket förhoppningsvis fastnar i bränslefilter. Finns stabilisatortillsats att köpa eller billigare tanka fullt. Tankar man fullt ventilerar inte flyktiga delar bort (har för mig att det är butan som är oktanhöjande och sticker med tiden om "luftigt"), minimerar oxidation (luft/syyre kontakt) samt minimerar kondensering när det växlar varmt/kallt. Har man nu inte varit så sketredig (typ som jag själv slarvade med i höstas, då jag nog skulle köra igen - men det blev plötsligt permafrost i Skåne...), så kan man åtminstone köra upp merparten av gammalt bränsle till våren och sedan byta bränslefilter, tanka nytt och köra i någon cleaner (Red Line etc.). Krackat/lågoktanigt bränsle skitar en del vid förbränning. Därefter är man på banan igen. Skulle du förvara bilen längre än till nästa säsong skulle jag hellre tömma tanken helt för att helt slippa slagg/korrosion. Var dock kanske att övertolka en enkel fråga om K-sprit ha-ha!
Nä, det skall inte bli så mycket kondens att de 5% (eller vad det nu är i dagens handelsbensin - som de vill öka till 10%) etanol bränslet innehåller inte skulle orka absorbera om bilen står i ett normalt garage. En insprutningsbil har dessutom inte de problem som en förgasarbil har med ispluggar etc. Möjligt du avsåg mer korrosionsproblem o slaggning, men som sagt ingen tillsats sprit behövs (etanol i högre mängd korroderar i sig också obehandlade tankar och suger ut vissa mjukgörare på icke anpassade bilar).
Vad man däremot mer bör tänka på då många av oss har bilarna ur trafik länge är att handelsbensin garanteras kvalité i (min.) 6 månader. Därefter tappar den oktantal successivt och riskerar även att slagga ner (fäller ut), vilket förhoppningsvis fastnar i bränslefilter. Finns stabilisatortillsats att köpa eller billigare tanka fullt. Tankar man fullt ventilerar inte flyktiga delar bort (har för mig att det är butan som är oktanhöjande och sticker med tiden om "luftigt"), minimerar oxidation (luft/syyre kontakt) samt minimerar kondensering när det växlar varmt/kallt. Har man nu inte varit så sketredig (typ som jag själv slarvade med i höstas, då jag nog skulle köra igen - men det blev plötsligt permafrost i Skåne...), så kan man åtminstone köra upp merparten av gammalt bränsle till våren och sedan byta bränslefilter, tanka nytt och köra i någon cleaner (Red Line etc.). Krackat/lågoktanigt bränsle skitar en del vid förbränning. Därefter är man på banan igen. Skulle du förvara bilen längre än till nästa säsong skulle jag hellre tömma tanken helt för att helt slippa slagg/korrosion. Var dock kanske att övertolka en enkel fråga om K-sprit ha-ha!
Carl Johan Hersvall
944 -84
944 S2 cab -90
928 S4 -87
911 -85
944 -84
944 S2 cab -90
928 S4 -87
911 -85
Who is online
Users browsing this forum: No registered users