951-91 3.0
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
951-91 3.0
hej tänkte försöka dra igång en liten projektråd om min 944 turbo 1991.
Jag har ägt bilen i över 10 år men jag hoppar direkt till nutid
Motorn rasade för lite över ett år sedan på den och jag tänke väl bara skaffa en begagnad 2.5 liters motor
men det gick rätt trögt att få tag i någon så när det dök upp en S2 motor på en skrot slog jag till på den istället.
Här skulle de byggas 3 liters turbo minsann
Jag har väl byggt motorn efter beprövade recept med mycket 951 delar.
Nu är iallafall motorn klar och jag har börjat med avgas och turborören.
Turbon är en garret med T4 avgashus så jag tänkte att det var lika bra att bygga allt nytt.
Även grenröret tänkte jag försöka svetsa ihop ett nytt då jag vill ha 4-1 istället för 4-2-1 som orginal.
Downpipen gjorde jag klar idag,satte upp mitt 3 tums avgassystem som jag hade sen tidigare i en jigg med gamla turbon först innan jag sågade av det och bytte till nya turbon.
Jag har tagit det ganska lugnt med motorbygget och det är rätt mycket kvar att fixa så det blir väl inte kört något med den i år heller.
mvh tommy
Jag har ägt bilen i över 10 år men jag hoppar direkt till nutid
Motorn rasade för lite över ett år sedan på den och jag tänke väl bara skaffa en begagnad 2.5 liters motor
men det gick rätt trögt att få tag i någon så när det dök upp en S2 motor på en skrot slog jag till på den istället.
Här skulle de byggas 3 liters turbo minsann
Jag har väl byggt motorn efter beprövade recept med mycket 951 delar.
Nu är iallafall motorn klar och jag har börjat med avgas och turborören.
Turbon är en garret med T4 avgashus så jag tänkte att det var lika bra att bygga allt nytt.
Även grenröret tänkte jag försöka svetsa ihop ett nytt då jag vill ha 4-1 istället för 4-2-1 som orginal.
Downpipen gjorde jag klar idag,satte upp mitt 3 tums avgassystem som jag hade sen tidigare i en jigg med gamla turbon först innan jag sågade av det och bytte till nya turbon.
Jag har tagit det ganska lugnt med motorbygget och det är rätt mycket kvar att fixa så det blir väl inte kört något med den i år heller.
mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951-91 3.0
snyggt
kul projekt, ska följas med intresse
kul projekt, ska följas med intresse
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Lite mer framsteg, jag har svetsat ihop crossoverröret till turbon och svarvat lite v-bandsflänsar till grenröret.
mvh tommy
mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Nu har jag häftat ihop grenröret ungefär så som det kommer att bli.
Hela grenrörsbygget är väl en kopia på ett från speedforceracing men jag vet inte om det blev sådär jättelikt egentligen.Rören är dragna på samma sätt men längderna stämmer nog inte riktigt.
Det finns ju inte överdrivet mycket plats att bygga på och jag är inte helt 100% på att det kommer få plats i motorrummet men det märker jag väl
Det knepigaste var att få ihop kollektorn,det sitter svarvade hylsor med passning i den så man ska kunna ta bort alla 4 rören ifrån den.Tanken är att det ska kunna vrida sig lite för att minska spänningarna i grenrören.
Det blir ju ett himla massa sågande av rör för att få till det så jag har skaffat en gammal kallsåg till det,
100 gånger roligare att såga med den än med vinkelslip plus att man slipper alla gnistor och skit
mvh tommy
Hela grenrörsbygget är väl en kopia på ett från speedforceracing men jag vet inte om det blev sådär jättelikt egentligen.Rören är dragna på samma sätt men längderna stämmer nog inte riktigt.
Det finns ju inte överdrivet mycket plats att bygga på och jag är inte helt 100% på att det kommer få plats i motorrummet men det märker jag väl
Det knepigaste var att få ihop kollektorn,det sitter svarvade hylsor med passning i den så man ska kunna ta bort alla 4 rören ifrån den.Tanken är att det ska kunna vrida sig lite för att minska spänningarna i grenrören.
Det blir ju ett himla massa sågande av rör för att få till det så jag har skaffat en gammal kallsåg till det,
100 gånger roligare att såga med den än med vinkelslip plus att man slipper alla gnistor och skit
mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Sluggen
- S2-Poster
- Posts: 269
- Joined: 2008-03-02 21:50:16
- Bilmodell: 951
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Riktigt grymt!
_________________
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
//Fredrik
Project Urban Legend Wahnsinn unt Skepsis Revline 951
Kawasaki Kx450f
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Tackar! du hade en väldigt bra bild på ditt grenrör i din projekttråd som jag kollat rätt mycket på
mvh tommy
mvh tommy
- turboperan
- Turbo-Poster
- Posts: 506
- Joined: 2007-06-04 15:07:08
- Bilmodell: 944 turbo och s2
- Location: Eneryda
- Contact:
Re: 951-91 3.0
lite nyfiken, vad gör skillnaden 4-1 till skillnad ifrån 4-2-1?
Per Gummesson
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
mob: 0733958640
Life´s 2 short 4 French cars and public transport
Porsche 944 S2
Porsche 951 RS - Såld
Porsche 944 S2 cab
pcs: 11123
944svrige: 1799
biltrådar: 951:an RS http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17500
S2 cab: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=21595&start=0
S2: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=16863&start=0
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Om jag fattat det rätt så ska det ge lite mer effekt på på höga varvtal med 4-1, men man kanske tappar lite på låg och mellanregister mot om man haft 4-2-1
mvh tommy
mvh tommy
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Nu börjar grenröret äntligen bli färdigt
Har satt dit ett rör till wastegaten och helsvetsat allt.
Hylsorna till kollektorn har ganska bra passning så jag ville inte att dom skulle slå sig för mycket av värmen när jag svetsade fast dom på rören,så jag hade dom i ett litet vattenbad när jag svetsade dom.
Säkert inte metallurgiskt korrekt att göra så men dom slog sig inte farligt iallafall.
mvh tommy
Har satt dit ett rör till wastegaten och helsvetsat allt.
Hylsorna till kollektorn har ganska bra passning så jag ville inte att dom skulle slå sig för mycket av värmen när jag svetsade fast dom på rören,så jag hade dom i ett litet vattenbad när jag svetsade dom.
Säkert inte metallurgiskt korrekt att göra så men dom slog sig inte farligt iallafall.
mvh tommy
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Riktigt snyggt arbete!tkgb wrote:Om jag fattat det rätt så ska det ge lite mer effekt på på höga varvtal med 4-1, men man kanske tappar lite på låg och mellanregister mot om man haft 4-2-1
mvh tommy
Avstämningen beror i huvudsak på längden(och tjockleken) på primärrören, då dina nya primärrör är längre än de gamla på 4-2-1 systemet behöver det inte vara så. 4-1 system ger en kraftigare puls, men samtidigt kraftigare dipp i det register då det inte är avstämt. Designa grenrör korrekt är långt mer avancerat än insuget för att det finns så många parametrar att ta hänsyn till. Lite läsning om hur kluddigt det kan vara:
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid3.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.lesoft.co.uk/files/ASME_ICES ... 44_FIT.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: 951-91 3.0
grymt snyggt jobb mannen
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Uträkningar är väl inte min starka sida direkt,men det jag hoppas att detta grenröret ska tillföra är att motorn ska dra lite hårdare upp mot toppvarvtalet.
Hade man brytt sig om att räkna ut det ultimata grenröret till just denna motorn så är det väl tveksamt om det funnits plats att bygga det 944:an har ju inte det ultimata utrymmet under huven direkt
Sen att det går metervis med rör runt motorn innan dom stackars avgaserna når turbon spelar antagligen oxå in lite negativt.
mvh tommy
Hade man brytt sig om att räkna ut det ultimata grenröret till just denna motorn så är det väl tveksamt om det funnits plats att bygga det 944:an har ju inte det ultimata utrymmet under huven direkt
Sen att det går metervis med rör runt motorn innan dom stackars avgaserna når turbon spelar antagligen oxå in lite negativt.
mvh tommy
- rob3rt
- Turbo-Poster
- Posts: 410
- Joined: 2009-05-11 14:26:00
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951-91 3.0
är det ingen här på forumet som har turbon på avgassidan??
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
- tkgb
- Turbo-Poster
- Posts: 413
- Joined: 2004-04-01 17:47:04
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1991
- Location: Falkenberg
- Contact:
Re: 951-91 3.0
Tror jag sett nån som satt turbon framför motorn på avgassidan men då får man nog kapa rätt friskt i karossen för att det ska funka.
Jag har aldrig sett nån som lyckats få dit turbon i direkt anslutning till grenröret det finns helt enkelt ingen plats där.
mvh tommy
Jag har aldrig sett nån som lyckats få dit turbon i direkt anslutning till grenröret det finns helt enkelt ingen plats där.
mvh tommy
- Erol
- Moderator
- Posts: 4334
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 951-91 3.0
rob3rt wrote:är det ingen här på forumet som har turbon på avgassidan??
"Nemo" har satt turbon på rätt sida, leta rätt på hans biltråd,
där finns bilder.
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Who is online
Users browsing this forum: safe