Tips: Audimotor
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Tips: Audimotor
Kolla anonnsen http://www.blocket.se/uppsala/AUDI_lang ... =23_11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
En 2,5 liters rak femma på 200hk som passar i en 944. Sump, koppling och andra delar anpassade. Toppen är en portad 10V med mekaniska tryckare, ställbart kamdrev och vildare kam. Bara balanseringen kostade 14.000:- och han begär 8000:- för allt.
Jag har drömt om denna men har inte tid att förverkliga.
...tänk 20v topp och turbo och 500 hästar är inom sikte
En 2,5 liters rak femma på 200hk som passar i en 944. Sump, koppling och andra delar anpassade. Toppen är en portad 10V med mekaniska tryckare, ställbart kamdrev och vildare kam. Bara balanseringen kostade 14.000:- och han begär 8000:- för allt.
Jag har drömt om denna men har inte tid att förverkliga.
...tänk 20v topp och turbo och 500 hästar är inom sikte
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Tips: Audimotor
åååh varför kommer sånna här annonser efter att man redan har renoverat motorn
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: Tips: Audimotor
8 papp är väl inget att vara ledsen över, bara att köpa och ha på lager.....
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Tips: Audimotor
Ingen poäng att utgå från en 10v och 20v konvertera. Det skiljer alldeles för mycket. Ett block är ju billigare än 8 och det är i princip det du behåller om du ska konvertera till 20vt.gegge wrote:Kolla anonnsen http://www.blocket.se/uppsala/AUDI_lang ... =23_11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;
En 2,5 liters rak femma på 200hk som passar i en 944. Sump, koppling och andra delar anpassade. Toppen är en portad 10V med mekaniska tryckare, ställbart kamdrev och vildare kam. Bara balanseringen kostade 14.000:- och han begär 8000:- för allt.
Jag har drömt om denna men har inte tid att förverkliga.
...tänk 20v topp och turbo och 500 hästar är inom sikte
-
- Turbo-Poster
- Posts: 754
- Joined: 2004-03-29 21:11:24
- Bilmodell: Ingen Porsche
- Årsmodell: 1982
- Location: Bjärred
- Contact:
Re: Tips: Audimotor
...och här är bilen till motorn: http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... =23_10&w=3
Klockrent!
Grattis till er "Stockholmare" som har släp och "paketet" så nära.
Lycka till för den som hugger.
Goran
Klockrent!
Grattis till er "Stockholmare" som har släp och "paketet" så nära.
Lycka till för den som hugger.
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Tips: Audimotor
Har ska ha 5000:- för bottendelen. Den är motorfästen, sumpen med pick-up, koppling, svänghjul, kopplingshus och vev som är intressant. Balanserat och klart. Fräscht block med lager och lopp är en bonus. Dessutom sitter oljespejare mot kolvarna. Toppen skulle i så fall inte vara intressant.
Så sedan köper man en komplett S2, S4, S6 eller RS2 motor och börjar bygga.
Så sedan köper man en komplett S2, S4, S6 eller RS2 motor och börjar bygga.
Henka_E wrote:Ingen poäng att utgå från en 10v och 20v konvertera. Det skiljer alldeles för mycket. Ett block är ju billigare än 8 och det är i princip det du behåller om du ska konvertera till 20vt.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Henka_E
- Addict
- Posts: 1401
- Joined: 2008-06-12 17:12:33
- Bilmodell: Porsche 944
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Tips: Audimotor
Sant. Tänkte inte längre än att stakar och kolvar inte går att återanvända och att S2 original stakar inte funkar heller - alltså att det drar iväg med kost rätt rejält ändå. Men visst, grejjerna du räknar upp gör ju att det kan kännas rimligt!gegge wrote:Har ska ha 5000:- för bottendelen. Den är motorfästen, sumpen med pick-up, koppling, svänghjul, kopplingshus och vev som är intressant. Balanserat och klart. Fräscht block med lager och lopp är en bonus. Dessutom sitter oljespejare mot kolvarna. Toppen skulle i så fall inte vara intressant.
Så sedan köper man en komplett S2, S4, S6 eller RS2 motor och börjar bygga.
Henka_E wrote:Ingen poäng att utgå från en 10v och 20v konvertera. Det skiljer alldeles för mycket. Ett block är ju billigare än 8 och det är i princip det du behåller om du ska konvertera till 20vt.
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Tips: Audimotor
Drömmar ska realiseras!
Så om en fem år sådär sitter det en liiite starkare Audimotor i bilen, gärna med "Powered by PORSCHE" insuget Det var för svårt för att motstå, en fullpreppad bottendel som bara är att lyfta i på motorkuddarna. Dessutom passade jag på att köpa en 944 turbolåda med oljekyl.
Kommer att leta efter vettiga kolvar, stakar, 20v topp, grenrör, turbo, insug och motorstyrning den närmsta tiden.
Så om en fem år sådär sitter det en liiite starkare Audimotor i bilen, gärna med "Powered by PORSCHE" insuget Det var för svårt för att motstå, en fullpreppad bottendel som bara är att lyfta i på motorkuddarna. Dessutom passade jag på att köpa en 944 turbolåda med oljekyl.
Kommer att leta efter vettiga kolvar, stakar, 20v topp, grenrör, turbo, insug och motorstyrning den närmsta tiden.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Tips: Audimotor
gegge wrote:Drömmar ska realiseras!
Så om en fem år sådär sitter det en liiite starkare Audimotor i bilen, gärna med "Powered by PORSCHE" insuget Det var för svårt för att motstå, en fullpreppad bottendel som bara är att lyfta i på motorkuddarna. Dessutom passade jag på att köpa en 944 turbolåda med oljekyl.
Kommer att leta efter vettiga kolvar, stakar, 20v topp, grenrör, turbo, insug och motorstyrning den närmsta tiden.
Vi ser fram emot uppdateringar i biltråden!
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- DLS
- Addict
- Posts: 3238
- Joined: 2004-07-06 13:29:23
- Bilmodell: 944 Turbo
- Årsmodell: 1990
- Location: Vingåker
- Contact:
Re: Tips: Audimotor
grattis!!
blir lite avis
blir lite avis
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: Tips: Audimotor
Så jäkla rätt Fredrik!gegge wrote:Drömmar ska realiseras!
Mycket bilder vill vi se!! Vet du om det är några likheter med motorn ifrån en Audi 100 Turbo Quattro?
Nån gång med lite öl i kroppen pratade jag och en kompis på att flytta över den motorn+drivlina på porschen...
Hemskt glad och hoppas på en smidig transplantation så du får köra snart!
- Marcus
- gegge
- Addict
- Posts: 2628
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Tips: Audimotor
Jag har läst om de andra som satt i audifemman och det är mycket jobb! Men troligen den motorn som är lättast att få på plats. Lös sumpen och kopplinghuset sedan är det lättare.makkanftw wrote:Så jäkla rätt Fredrik!gegge wrote:Drömmar ska realiseras!
Mycket bilder vill vi se!! Vet du om det är några likheter med motorn ifrån en Audi 100 Turbo Quattro?
Nån gång med lite öl i kroppen pratade jag och en kompis på att flytta över den motorn+drivlina på porschen...
Hemskt glad och hoppas på en smidig transplantation så du får köra snart!
Igentligen är det sååå puckat med tanke på att jag lagt ner rätt mycket energi på att optimera standardmotorn. Troligen skulle denna passa bättre i brorsans bil där Otto redan gjort allt som går. Så om (när) den motorn ger upp blir det kanske något med dubbelt så mycket effekt
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- Cédric
- Addict
- Posts: 4623
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Tips: Audimotor
Känns lite synd på något sätt, vill ju inte förta köpglädjen men det känns som att ta själen från en 931a . Köp en rejs 944a med rasad motor och gör den till ett monster istället
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: Tips: Audimotor
Instämmer!Cédric wrote:Känns lite synd på något sätt, vill ju inte förta köpglädjen men det känns som att ta själen från en 931a . Köp en rejs 944a med rasad motor och gör den till ett monster istället
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: Tips: Audimotor
Ähhh, han hinner ändra sig till nått annat när det väl är dags att dra på nyckeln =)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Who is online
Users browsing this forum: No registered users