944 turbo -86 | Glassätarbilen
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Besiktningsdags
Har idag varit och visat upp bilen på besiktningen,
Fick mycket beröm vilket kan vara ganska kul, han tyckte den såg otroligt fin ut under och kunde inte se några som helst läckage. Han hade inte sett många bilar från 1986 som bara gått 8500 mil.
Nu behöver man inte mecka en massa i vinter när man ska plocka ut bilen,
Det är ju trots allt bara 2-3 veckor innan man måste ställa av den här uppe i Umeå.
Fick mycket beröm vilket kan vara ganska kul, han tyckte den såg otroligt fin ut under och kunde inte se några som helst läckage. Han hade inte sett många bilar från 1986 som bara gått 8500 mil.
Nu behöver man inte mecka en massa i vinter när man ska plocka ut bilen,
Det är ju trots allt bara 2-3 veckor innan man måste ställa av den här uppe i Umeå.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Chip
Det blev inget revline kit, Jag är nu mer anhängare av Bengts beprövade chip efter att ha läst en hel del om dessa här på forumet och alla verkar mycket nöjda. De som har revline prylar verkar helnöjda också för den delen..
MEN..
Kändes helt enkelt enklare att använda pysventil istället för att modifiera wastegaten genom hårdare fjäder eller byta den helt mot Tial.
MEN..
Kändes helt enkelt enklare att använda pysventil istället för att modifiera wastegaten genom hårdare fjäder eller byta den helt mot Tial.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Operation vårfix:
En lördag i garaget... Bytte olja,filter,luftfilter,tändstift och en huvdämpare. Monterade in aluminiumringar i instrumentpanelen som jag beställt via ebay.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0374041181" onclick="window.open(this.href);return false;
Sedan började chipet monteras med BTR och pysventil vilket gick som smort med Bengts guide, tackar för det !
Sedan påbörjade inkopplingen av en extern laddtrycksmätare, gjorde en snikvariant där jag valde vacuumslangen ner till boxen på passagerarsidan. MEN nu kommer jag till det väsentliga, vart ska jag montera den i kupen ? Jag vill egentligen inte har den synlig överhuvudtaget så en dold installtion kanske i hanskfacket eller dölja den under stereon som man kan ha den synlig när man känner för det.
Ideer ?
I vilket fall sket sig provkörningen då jag inte hittade registreringpapperet, men upptäckte sedan på kvällen att det räcker med bankid för att logga in och ställa på bilen, Så kanske blir det en provtur i veckan.....
LÄNGTAS !
En lördag i garaget... Bytte olja,filter,luftfilter,tändstift och en huvdämpare. Monterade in aluminiumringar i instrumentpanelen som jag beställt via ebay.
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0374041181" onclick="window.open(this.href);return false;
Sedan började chipet monteras med BTR och pysventil vilket gick som smort med Bengts guide, tackar för det !
Sedan påbörjade inkopplingen av en extern laddtrycksmätare, gjorde en snikvariant där jag valde vacuumslangen ner till boxen på passagerarsidan. MEN nu kommer jag till det väsentliga, vart ska jag montera den i kupen ? Jag vill egentligen inte har den synlig överhuvudtaget så en dold installtion kanske i hanskfacket eller dölja den under stereon som man kan ha den synlig när man känner för det.
Ideer ?
I vilket fall sket sig provkörningen då jag inte hittade registreringpapperet, men upptäckte sedan på kvällen att det räcker med bankid för att logga in och ställa på bilen, Så kanske blir det en provtur i veckan.....
LÄNGTAS !
- emm
- Addict
- Posts: 3901
- Joined: 2005-06-27 21:25:51
- Bilmodell: 951
- Årsmodell: 1986
- Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Jag satte min i stolpen (mellan vindruta och förarsidoruta) med en konsol, blev najs, bara ett tips.
Jag vet att du kommer bli nöjd med Bengts chip, helt annan motor känns det som...!
Jag vet att du kommer bli nöjd med Bengts chip, helt annan motor känns det som...!
Mikael S
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
Porsche 996 C2 X51
Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Premiärtur idag, trots snöfall i umeå på morgonen. Monterade laddtrycksmätaren på en platta under stereon, tyvärr usel bild eftersom det är tagen med iphone:en. Insåg ganska på en gång att jag skulle lösa hela placeringen på ett annat sätt. Jag ska fortfarande placera den under stereon, men bara i en del av facket så man fortfarande kan ha telefon och andra prylar där.
Började med orginal laddtryck för att se att allt var tätt och att turbotryckmätaren visade ungefär rätt orginal.
Därefter började jag skruva lite på pysventilen, 1 bar tryck, herre jävlar säger jag bara. Ska skruva resten i morgon. Det känns som om den laddar mer tidigare, men jävlar vilken skillnad det är.
tackar för det bengt !
Började med orginal laddtryck för att se att allt var tätt och att turbotryckmätaren visade ungefär rätt orginal.
Därefter började jag skruva lite på pysventilen, 1 bar tryck, herre jävlar säger jag bara. Ska skruva resten i morgon. Det känns som om den laddar mer tidigare, men jävlar vilken skillnad det är.
tackar för det bengt !
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Yes, då vaknade man med 3-5 cm snö på bilen.
Senare på dagen blev det några testturer för att ställa pysventilen rätt, Vet inte om det är psykologiskt eller bara vårkänslorna i att äntligen plocka fram proschen med den känns väldigt pigg med Bengt:s chip.
Nu måste jag bara luska ut om det är torsionstavarna eller stötdämparen som är problemet med att däcket ibland touchar i bakskärmen när det guppar,svänger och går undan samtidigt ? Tips och ideer mottages gärna. Skapade en tråd för detta.
forum/viewtopic.php?f=3&t=21892" onclick="window.open(this.href);return false;
Senare på dagen blev det några testturer för att ställa pysventilen rätt, Vet inte om det är psykologiskt eller bara vårkänslorna i att äntligen plocka fram proschen med den känns väldigt pigg med Bengt:s chip.
Nu måste jag bara luska ut om det är torsionstavarna eller stötdämparen som är problemet med att däcket ibland touchar i bakskärmen när det guppar,svänger och går undan samtidigt ? Tips och ideer mottages gärna. Skapade en tråd för detta.
forum/viewtopic.php?f=3&t=21892" onclick="window.open(this.href);return false;
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- rob3rt
- Turbo-Poster
- Posts: 410
- Joined: 2009-05-11 14:26:00
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
kan inte vara kul att bo där uppe,, försvinner snön under sommaren eller ligger den kvar till i vinter?
Robert Nygårds
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
924 -83 (Såld)
BMW 318Ti -96 | Günther
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Kan lova att den årstid som kommer nu gör det definitivt värt att bo här uppe, hösten och vintern är ibland hemsk men ändå fin när man sitter i skidbacken och solen skiner, men när våren kommer med solen, trots att det inte blir riktigt varmt förrän i juni så skulle jag inte byta bort det. Vårfisket när man får dra storgäddorna under leken eller flugfiske lugna kvällar.
Åter till porschen, Bakdämpare beställt och ska mäta in cambervinklarna så inget står fel till i bakvagnen när jag monterar dom. Ska väl lämna in den på lackbehandling också, om jag inte gör det själv men antar att det alltid blir bättre när man lämnar bort det. Den röda färgen har en tendens att alltid blekna när den utsätts för sol.
Åter till porschen, Bakdämpare beställt och ska mäta in cambervinklarna så inget står fel till i bakvagnen när jag monterar dom. Ska väl lämna in den på lackbehandling också, om jag inte gör det själv men antar att det alltid blir bättre när man lämnar bort det. Den röda färgen har en tendens att alltid blekna när den utsätts för sol.
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Blev iförrgår stoppad på en parkering här i umeå av en man som hade sett min 944 turbo.
Det visade vara den första ägaren av bilen, han hade köpt den ny 1986 och haft den under de första 4000 milen. Han berättade lite om bilen och man såg nästan att han tyckte det var mycket roligt att se bilen fortfarande i sånt fint skick.
Han berättade även att när han köpte den ny så valde han mellan 944:an och 911:an men då i mitten av 80-talet kändes designen av 944 så pass mycket häftigare så därför valde han 944:an. Jag berättade lite om bilen vem som jag köpt den av och den historik som jag hade.
Det visade sig att han hade haft hygglig koll på bilen när det gäller de 2 ägarna efter honom, sedan sa han lite skämtsamt att en vacker dag kanske han köper tillbaka bilen av mig och sluter cirkeln.
Själv laddar jag för en långsemester med porschen, In med kärring och hund på en tur först mot idre, sedan vidare mot norge och trollstigen ännu nästa vecka. Det enda som känns lite jobbigt är att man kommer att passera 9000 milsstrecket under den resan....
Det visade vara den första ägaren av bilen, han hade köpt den ny 1986 och haft den under de första 4000 milen. Han berättade lite om bilen och man såg nästan att han tyckte det var mycket roligt att se bilen fortfarande i sånt fint skick.
Han berättade även att när han köpte den ny så valde han mellan 944:an och 911:an men då i mitten av 80-talet kändes designen av 944 så pass mycket häftigare så därför valde han 944:an. Jag berättade lite om bilen vem som jag köpt den av och den historik som jag hade.
Det visade sig att han hade haft hygglig koll på bilen när det gäller de 2 ägarna efter honom, sedan sa han lite skämtsamt att en vacker dag kanske han köper tillbaka bilen av mig och sluter cirkeln.
Själv laddar jag för en långsemester med porschen, In med kärring och hund på en tur först mot idre, sedan vidare mot norge och trollstigen ännu nästa vecka. Det enda som känns lite jobbigt är att man kommer att passera 9000 milsstrecket under den resan....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Beskitning förra veckan, 9262 mil med blank papper. Vet inte om det var en väldigt intresserad beskitningsman men han tittade länge på pysventilen under huven, han förstog nog vad det var.
När han tittade länge under bilen så kikade han noga mot wastegaten, vet inte om det är ett problemområde eller om han ville se om den också var bytt. Inga problem det här konstaterade han i alla fall.
Det har blivit några mil i norge. Bodde enkelt i en stuga i Gjersetbygda. Här är en liten film från bilen, många vägar var på detta sätt..
http://www.youtube.com/watch?v=-1Gph7iX4rI" onclick="window.open(this.href);return false;
kommer med lite bilder från bilsemestern senare, men allt kring trollstigen kan rekommenderas.
- Trollstigen
- Geiranger
- Atlanthavsvägen
Listan kan göras lång.
När han tittade länge under bilen så kikade han noga mot wastegaten, vet inte om det är ett problemområde eller om han ville se om den också var bytt. Inga problem det här konstaterade han i alla fall.
Det har blivit några mil i norge. Bodde enkelt i en stuga i Gjersetbygda. Här är en liten film från bilen, många vägar var på detta sätt..
http://www.youtube.com/watch?v=-1Gph7iX4rI" onclick="window.open(this.href);return false;
kommer med lite bilder från bilsemestern senare, men allt kring trollstigen kan rekommenderas.
- Trollstigen
- Geiranger
- Atlanthavsvägen
Listan kan göras lång.
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Lite bilder från resan.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Efter några dagar i garaget med oljebyten, filterbyten, kam- balansrems kontroll och som vanliga att någonting går sönder så fick man äntligen ställa på bilen.
Allt började med att jag plockade bort underhållsladdaren fråån batteriet och smällde igen huven för en provstart efter olje och filterbytet. Pang gick koppen som sitter bakom huvöppningsspaken i småbitar. Ny är beställd på utzon.
I helgen är det tänkt att lacken ska få sig en omgång av cleaner och vax. Bör man lackförsegla också ?
Någon som har erfarenheter och tips hur man håller den röda lacken blank ?
Den har ju tyvärr en förmåga att blekas och bli matt.
Allt började med att jag plockade bort underhållsladdaren fråån batteriet och smällde igen huven för en provstart efter olje och filterbytet. Pang gick koppen som sitter bakom huvöppningsspaken i småbitar. Ny är beställd på utzon.
I helgen är det tänkt att lacken ska få sig en omgång av cleaner och vax. Bör man lackförsegla också ?
Någon som har erfarenheter och tips hur man håller den röda lacken blank ?
Den har ju tyvärr en förmåga att blekas och bli matt.
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Hade problem i våras med läckande ventilkåpspackning/kamhuspackning.
forum/viewtopic.php?f=3&t=24589" onclick="window.open(this.href);return false;
Har haft lite problem här i umeå att hitta någon som ville ta på sig det hela, en mekare sa att han skulle men har förhalat hela sommaren. I måndags tog jag själv ta i saken.
Nu är kamhuspackningen bytt, Lite mycket klet och så men till slut fick jag dit nya packningen. Bytte även kamrem och balansremmar, rullarna kändes okey. Följde anvisningarna i clarks-garage http://www.clarks-garage.com/shop-manual/cam-01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.
man är alltid lite nervös när man vrider på nyckeln efter en sån operation, särskillt eftersom jag inte är särskillt erfaren mekare. Men det tog väl ungefär 10 timmar sammanlagt. Har köpt ett mätverktyg för kamrem och balansrem från http://www.arnnworx.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Tyvärr så hörde jag ett skallrande ljud när jag monterat ihop alltihopa, Det var inte ett metalliskt skallrande utan mer ett skallrande av plast på tomgång. Började oroa mig att någon av remmarna tog emot någonting så jag fick riva luftburk och intercooler rör ytterligare en gång.
Det visade sig att skruvarna längst uppe mot fördelaren som håller plastkåpan bakom remmarna inte satt riktigt så när jag väl satt dom med lite loctite på så monterade jag ihop allt och det lät genast utan skrammel.
Tyvärr är det en ganska geggig operation när man lyfter kamhuset, Så det kommer att ryka en hel del om motorn när man kör igång den igen. Jag köpte en motortvätt på spray som jag dränkte grenrören och kamhus med och sedan körde jag högtryck på lågt tryck
Några tips till andra nybörjare,
1. Stressa inte, gör rätt på en gång, kontrollera att det är rätt och kontrollera igen.
2. Billyft inte ett måste men underlättar.
3. Se till att ladda hem workshopsen som finns med manualer på bilarna, http://patand.webs.com/dokument.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
4. Se även till att ha dator med internet till hands så att man enkelt kan kolla mot clarks-garage
5. Kontrollera på clarks-garage att du har de verktyg som föreslås där.
forum/viewtopic.php?f=3&t=24589" onclick="window.open(this.href);return false;
Har haft lite problem här i umeå att hitta någon som ville ta på sig det hela, en mekare sa att han skulle men har förhalat hela sommaren. I måndags tog jag själv ta i saken.
Nu är kamhuspackningen bytt, Lite mycket klet och så men till slut fick jag dit nya packningen. Bytte även kamrem och balansremmar, rullarna kändes okey. Följde anvisningarna i clarks-garage http://www.clarks-garage.com/shop-manual/cam-01.htm" onclick="window.open(this.href);return false;.
man är alltid lite nervös när man vrider på nyckeln efter en sån operation, särskillt eftersom jag inte är särskillt erfaren mekare. Men det tog väl ungefär 10 timmar sammanlagt. Har köpt ett mätverktyg för kamrem och balansrem från http://www.arnnworx.com" onclick="window.open(this.href);return false;.
Tyvärr så hörde jag ett skallrande ljud när jag monterat ihop alltihopa, Det var inte ett metalliskt skallrande utan mer ett skallrande av plast på tomgång. Började oroa mig att någon av remmarna tog emot någonting så jag fick riva luftburk och intercooler rör ytterligare en gång.
Det visade sig att skruvarna längst uppe mot fördelaren som håller plastkåpan bakom remmarna inte satt riktigt så när jag väl satt dom med lite loctite på så monterade jag ihop allt och det lät genast utan skrammel.
Tyvärr är det en ganska geggig operation när man lyfter kamhuset, Så det kommer att ryka en hel del om motorn när man kör igång den igen. Jag köpte en motortvätt på spray som jag dränkte grenrören och kamhus med och sedan körde jag högtryck på lågt tryck
Några tips till andra nybörjare,
1. Stressa inte, gör rätt på en gång, kontrollera att det är rätt och kontrollera igen.
2. Billyft inte ett måste men underlättar.
3. Se till att ladda hem workshopsen som finns med manualer på bilarna, http://patand.webs.com/dokument.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
4. Se även till att ha dator med internet till hands så att man enkelt kan kolla mot clarks-garage
5. Kontrollera på clarks-garage att du har de verktyg som föreslås där.
-
- Site Admin
- Posts: 287
- Joined: 2008-12-30 16:20:56
- Bilmodell: 944 turbo -86
- Location: Umeå
- Contact:
Re: 944 turbo -86 | Glassätarbilen
Har varit på superstage bana idag på åmsele flygfält annordnat av Umeågatbilar och BMWCS klubben.
Grymmt kul att bju järnet och känna av vad bilen klarar, tyvärr upptäcker man vad som borde uppgraderas på bilen samtidigt.
Man inser att rejäla däck och bättre framdämpare skulle minska understyrningen markant.
Grymmt kul att bju järnet och känna av vad bilen klarar, tyvärr upptäcker man vad som borde uppgraderas på bilen samtidigt.
Man inser att rejäla däck och bättre framdämpare skulle minska understyrningen markant.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users