Jag håller som sagt på att jaga runt efter en ny porsche och funderar på en 944 S, men dock ej bestämt mig.
Men jag har fått uppfattningen att S kan kännas lite slö?..att man måste komma upp en bra bit i varv för att det ska börja hända nått?
Det hade vart väldigt intressant att höra någon som både kört en 924 S och 944 S och veta skillnaden mellan dessa två! Man vill ju gärna byta upp sig en snäpp och inte tvärtom
(Vill minnas en tidigare tråd om 944 S, länka gärna om ni hittar)
Last edited by M-Nilsson on 2009-07-28 08:50:57, edited 1 time in total.
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
944S har så vitt jag föstått fått oförtjänt dåligt rykte om att vara slö på låga varv. Det jag hört är istället att den har samma "drag" på låga varv som 8v motorn men mer spets på högre varv. Vilket också i mina öron låter logiskt.
Har tyvärr dock varken kört 924S eller 944S så jag kan bara ge dig hörsägen och inga egna iaktagelser.
Och jag har bara kört 944S, så jag har inget att jämföra med. Men jag tycker absolut inte att den är slö på låga varv. Det är i min mening en mycket trevlig maskin
"For every difficult, complicated and complex problem there is a simple, easy to understand wrong answer" - John Gall
Om du förväntar dig ett märkbart bätte fart jämfört med 924S så lär du bli besviken. Tyngre bil och ganska spetsig motor. Dom sista hk sitter ganska långt inne. Har haft både 924S och 944S men det var några år sen. Var nöjd med 944:an men nåt riktigt effektmonster var den inte.
FSN wrote:Om du förväntar dig ett märkbart bätte fart jämfört med 924S så lär du bli besviken. Tyngre bil och ganska spetsig motor. Dom sista hk sitter ganska långt inne. Har haft både 924S och 944S men det var några år sen. Var nöjd med 944:an men nåt riktigt effektmonster var den inte.
Oki! Ja om man vill känna en större skillnad kanske man skulle satsa på en S2:a i stället...eller vågar man ens tänka tanken på en 928 Hehe jag har inte bestämt mig ännu, men något mer "drag" vill man ju gärna ha
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Håller på att ändar chipet i min 944 S för att få lite mera effekt tidigare.
Kommer att mäta skillnaden med Gtech PRO Performence meter.
Återkommer med kurvor.
Skillnaden mellan min vanliga 8v som var chipad till en 16V är märkbar.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
Spånet wrote:Har tidigare pratat om s modellen med min "motorgubbe" och han påstod att det bara var att höja kompet lite så löser man problemet.
Rätt eller fel, vad vet jag.
//Lasse
Plana toppen?
Hur mycket?
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer Porsche 944 Race -84 Såld Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt )
Och vad är det som gör 928 så mycket dyrare att äga en 944? Dyrare i försäkring, service? Nån påstod att 928 var soppasnål för att ha en V8..men den lär ju vara dukigt mer törstigare än 944?
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Gick från en 944 -84 till en 928 av samma åsrmodell, även den manuell.
De är som tidigare nämnt ganska olika bilar, 944:an var kändes mer som en gocart. Den var iofs omindexerad bak, något hårdare än original i fjädringen fram, och hade rätt friska Bilsteindämpare. Den hade heller inget servo. Körglädjen var otrolig, tyvärr kvaddade jag den bilen.
928:an är sofistikerad, men ändå råare ,tyngre och har mer ljudisolering. Det finns mindre utbud i Sverige på piratdelar och priserna är högre. Det märks på något sätt ändå att det är en 25 år gammal "superbil". V8:an är underbar 310 Hk och 400 Nm vid 4100rpm, det känns,särskillt mellan 100-200 km/h. Växllådan är annorlunda, mer svårväxlad, med "dogleg" mönster. Spaken vilar i neutralt läge mellan 4:an och 5:an. Tyvärr har jag inte hunnit fåut 928:an på bana än
Det är som sagt dubbelt av mycket, 7,9 l motorolja och drygt 4 l till lådan. Nu är den på väg till Sandén för byte av toppackning, 2 toppar att plana osv. Motorrummet är väldigt trångt, det tar längre tid att skruva 928.
Blandad körning hade jag 8,4-1 l/mil med 944:an. Samma stil med 928 blir ca1,2-1,6 l / mil, och i stan drar den närmare två.
Jag skulle inte kunna "gå tillbaka" till en 944 na, men saknar den och skulle gärna ha en racepreppad resad bil som komplement till 928an