Enligt gammal god sed hälsar ju Porscheförare på varandra i trafiken. Jag har dock erfarit ett visst problem när det gäller Cayenner - de syns inte så bra och då är det inte så lätt att hälsa i god tid! Visserligen är de stora och bör synas men på något vis registrerar mina ögon inte dem .
Hur gör Ni andra? Hälsar Ni på Cayennerna?
/Jesper von Wowern
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
De enda som blinkar på mig är (med få undantag) upp till och med 993 i princip. Jag tror andan försvann till stor del när 986 och 996 började masstillverkas, dvs den nya skolan bilar som inte är riktigt lika entusiastbetonade... tyvärr.
bill b wrote:De enda som blinkar på mig är (med få undantag) upp till och med 993 i princip. Jag tror andan försvann till stor del när 986 och 996 började masstillverkas, dvs den nya skolan bilar som inte är riktigt lika entusiastbetonade... tyvärr.
Jag har gjort precis samma iakttagelse.
Tycker det är skitkul med porschar som hälsar och hälsar alltid glatt på alla när jag kör porsche, men man blir lite ledsen när inte andra hälsar tillbaka.
924/944/968 är bäst på att hälsa tillbaka (när man själv för frontmotorporsche...)
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Det är nog lite så. Det finns väl en kategori Nyporscheförare som inte bryr sig så värst om sina kollegor på vägen, men jag hälsar på alla jag ser och tycker nog att de flesta hälsar / hälsar tillbaka oavsett vatten- /luftkylning.
Det kanske hänger på att hålla seden levande och vänja in nyrika 997-förare ! Om man sedan missar en SUV eller så, så märker de kanske inte det .
/Jesper von Wowern
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
caynne? visst är det dom där stora höga bussarna som morsor fraktar sina ungar i?
samma morsor som beskriver sin bil som praktisk, säker, fin färg och man behöver inte växla själv!
en gång till då... varför ska man hälsa på dom?
Mina reflektioner & reaktioner: 924-förare hälsar ALLTID glatt. 944: oftast. Mötte en 944-förare som fällde upp grodögonen & vräkte sig ut genom sidorutan & slängde upp näven, såg lite kul ut
Skulle en Cayenne-åkare heja skulle jag undra om det var någon jag känner..
Hejar en förare med Porsche som gått på fel...hrm...andra hållet på produktionsbandet & fått motorn bak så tänker jag först "I´m not worthy" och tycker givetvis att det är kul, men det händer rätt så sällan..
Tror att åtminstone ägare till 993 & nyare snarare missar att identifiera än att acceptera en 924/944 som en Porsche. Svansmotorförare som haft frontmotor tidigare hejar nog, förhoppningsvis.
Jag har märkt det samma, vattenkylda hälsar inte. Just igår jag ståd breved en 996 cab i ljusena, och helsade honom. Han bara tittade tillbaka med munne öppen, att vem är du ? Jag kännär inte dig?!
Men idag en 996gt3 hälsade mig i Helsingborg.
Sahlle_9xx wrote:Mina reflektioner & reaktioner: 924-förare hälsar ALLTID glatt. 944: oftast. Mötte en 944-förare som fällde upp grodögonen & vräkte sig ut genom sidorutan & slängde upp näven, såg lite kul ut
Skulle en Cayenne-åkare heja skulle jag undra om det var någon jag känner..
Hejar en förare med Porsche som gått på fel...hrm...andra hållet på produktionsbandet & fått motorn bak så tänker jag först "I´m not worthy" och tycker givetvis att det är kul, men det händer rätt så sällan..
Tror att åtminstone ägare till 993 & nyare snarare missar att identifiera än att acceptera en 924/944 som en Porsche. Svansmotorförare som haft frontmotor tidigare hejar nog, förhoppningsvis.
Min uppfattning är att de som är med i "porschefamiljen" hälsar. De som inte hälsar är nog inte riktigt medvetna om att "familjen" finns. A Porsche is more than just a car.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Sjösgärd wrote:De som inte hälsar är nog inte riktigt medvetna om att "familjen" finns.
Det var egentligen det som var mitt ursprungsdilemma - medvetenheten om att även Cayenner omfattas och hur svårt det är att perifert uppfatta dem i tid. Det är möjligt (men kanske inte sannolikt) att jag missat någon Junior-traktor på åkern bredvid utan att få ångest, men just Cayenne brukar jag nog se, fast inte förrän det är försent - och på något sätt känner jag mig då som en dålig Porsche-människa .
/Jesper von Wowern
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
Sjösgärd wrote:De som inte hälsar är nog inte riktigt medvetna om att "familjen" finns.
Det var egentligen det som var mitt ursprungsdilemma - medvetenheten om att även Cayenner omfattas och hur svårt det är att perifert uppfatta dem i tid. Det är möjligt (men kanske inte sannolikt) att jag missat någon Junior-traktor på åkern bredvid utan att få ångest, men just Cayenne brukar jag nog se, fast inte förrän det är försent - och på något sätt känner jag mig då som en dålig Porsche-människa .
Du missade nog ovan ...
Sjösgärd wrote:Cayenne är en styggelse. Finns ingen anledning att hälsa på dem. Punkt.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Sjösgärd wrote:Cayenne är en styggelse. Finns ingen anledning att hälsa på dem. Punkt.
Haha...tänkte inte på det! Men å andra sidan är det ju inte bra om Luftkyltförare menar att vattenkylt är en styggelse &c. &c.
Tidigare sade ju sig Porsche att enkom bygga sportbilar, men nu då? Ingår inte alla varelser från firman i familjen? Det blir en svår gränsdragning annars...
/Jesper von Wowern
Lille Svart: www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=18572
Sjösgärd wrote:Cayenne är en styggelse. Finns ingen anledning att hälsa på dem. Punkt.
Haha...tänkte inte på det! Men å andra sidan är det ju inte bra om Luftkyltförare menar att vattenkylt är en styggelse &c. &c.
Tidigare sade ju sig Porsche att enkom bygga sportbilar, men nu då? Ingår inte alla varelser från firman i familjen? Det blir en svår gränsdragning annars...
Jag tror att det finns vissa som vänder sig i sin grav nu mera när Porsches marknadsavdelning fått ta över så totalt.
Porsche AG är inte bara sportbilar, de sysslar med allt möjligt inom fordonsindustrin och även annat. Men bilmärket Porsche är för mig i alla fall fast förknippat med sportbilar/gt-bilar och racebilar, och inget annat. (Är rätt övertygad om att jag inte är helt ensam om min uppfattning.)
Det är dags för Porsche att vinna Le Mans i LMP1-klassen.
... inte att bygga en fyradörrars lyxsedan ...
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«