Originaldimension 215/60 -15 finns ej mer - vad väljer ni?
-
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2007-11-22 21:25:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Originaldimension 215/60 -15 finns ej mer - vad väljer ni?
Den däckdimension som legat som originalutrustning på min bil, 215/60 VR15, har i princip försvunnit från marknaden.
Kvar finns väl i princip bara några få skräpmärken. Finns det någon som har tips på vilken dimension ni tycker är en harmonisk ersättare (på samma 7x15" fälg.)
På min bil (944 -84) ligger det just nu pilformade Good Year Eagle Ventura i storlek 205/60 -HR15, vilket inte är ett superdäck på den bilen.
/Alexander
Kvar finns väl i princip bara några få skräpmärken. Finns det någon som har tips på vilken dimension ni tycker är en harmonisk ersättare (på samma 7x15" fälg.)
På min bil (944 -84) ligger det just nu pilformade Good Year Eagle Ventura i storlek 205/60 -HR15, vilket inte är ett superdäck på den bilen.
/Alexander
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
205/65-15 borde funka bra.
EDIT: Jag hittar iof faktiskt Pirelli P6, Goodyear, Continental, Falken mfl i 215/60-15 på dackonline.se
EDIT: Jag hittar iof faktiskt Pirelli P6, Goodyear, Continental, Falken mfl i 215/60-15 på dackonline.se
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 440
- Joined: 2005-08-22 22:19:46
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Uppland
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2007-11-22 21:25:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Visst finns det 215/60 -15, men inte V-klassade! Där finns det bara Goodyear NCT5 och kanske Semperit Top Speed som kan kallas märkesdäck. Annars är det Kenda, Hankook och annat skräp, plus uråldriga Fulda Y2000 - det var ju gammalt för 10 år sen!
Går det verkligen att köra på 65-profil? Blir det inget inte degigt? Jag tycker det är ganska svajigt med 205/60-HR15.
/Alexander
Går det verkligen att köra på 65-profil? Blir det inget inte degigt? Jag tycker det är ganska svajigt med 205/60-HR15.
/Alexander
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
V-klassat är ju jätteviktigt på en bil som toppar 220km/h... hur ofta ligger du och kör din bil på max hastighet? Bilen är ju inte helbilsgodkänd så du kan lugnt ta en lägre hastighetsklassning. H (210km/h) borde väl funka utmärkt t.ex.Alexander wrote:Visst finns det 215/60 -15, men inte V-klassade! Där finns det bara Goodyear NCT5 och kanske Semperit Top Speed som kan kallas märkesdäck. Annars är det Kenda, Hankook och annat skräp, plus uråldriga Fulda Y2000 - det var ju gammalt för 10 år sen!
Går det verkligen att köra på 65-profil? Blir det inget inte degigt? Jag tycker det är ganska svajigt med 205/60-HR15.
/Alexander
Pirelli P6 är väl ett bra däck? Falken har också funkat bra på mina bilar. Continental är också ett välkänt märke.
65 profil på 205 är inte högre än 60 profil på 215. Dvs borde inte vara svajigare än original.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Turbo-Poster
- Posts: 635
- Joined: 2005-01-28 14:40:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Helsingborg Tågaborg
- Contact:
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
80-tals prestandamodeller... Porsche 944 -84 i detta fallet. 60 profil var ganska lågt på den tiden.Tino Carrasco wrote:Mamma mia! Vilken modell har sådana däck på sig? 215/60/15 hade jag på min Mercedes 300 SE -88!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2007-11-22 21:25:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Hastighetsklassningen avgör inte bara max hastighet, utan även köregenskaperna. Om du jämför tex två stycken i övrigt likadana Michelin av samma modell i samma dimension, så har ett V-däck styvare stomme än ett H-däck. Stommen måste vara styvare för att klara hög fart, men gör även däcket styvare och att det svarar bättre vid sidoaccleration, tex i kurvor.
(Och blir stötigare och bullrigare...)
65-profildäck brukar vara riktigt sladdriga i stommen, enligt min uppfattning, med undantag av vissa jättedäck för t ex BMW och MB SUV:ar (typ 235/65 -17).
Men om ni vet ett 60- eller 65-profildäck med bra sidostöd, så får ni gärna rekommendera det!
/Alexander
(Och blir stötigare och bullrigare...)
65-profildäck brukar vara riktigt sladdriga i stommen, enligt min uppfattning, med undantag av vissa jättedäck för t ex BMW och MB SUV:ar (typ 235/65 -17).
Men om ni vet ett 60- eller 65-profildäck med bra sidostöd, så får ni gärna rekommendera det!
/Alexander
- Karl Birgander
- Addict
- Posts: 6556
- Joined: 2006-03-12 21:01:55
- Telefon: 0737168502
- Bilmodell: 944 S2
- Årsmodell: 1990
- Location: Älvängen
- Contact:
R-däck!Alexander wrote:Men om ni vet ett 60- eller 65-profildäck med bra sidostöd, så får ni gärna rekommendera det!
/Alexander
Leksak: Porsche 944 S2 -90
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
Min bruks: BMW 320dT -08
Fruns bruks: BMW 120iAM -10
Sommarglid: BMW 320iM cab -99 (E36)
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
ha!! Nu kan även jag iställa mig i kören och skrika R-däck!! (fast jag ska kanske provköra bilen först... )Karl Birgander wrote:R-däck!Alexander wrote:Men om ni vet ett 60- eller 65-profildäck med bra sidostöd, så får ni gärna rekommendera det!
/Alexander
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- Cédric
- Addict
- Posts: 4651
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2007-11-22 21:25:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
-
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2007-11-22 21:25:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
- mijo
- Turbo-Poster
- Posts: 541
- Joined: 2007-04-19 16:25:12
- Bilmodell: 944
- Årsmodell: 1985B
- Location: Kalmar
- Contact:
Har du orginalchassi är det inte däcken du känner när det svajar. Bilen är ju så mjuk att man omöjligen kan känna hur däcken jobbarAlexander wrote:Går det verkligen att köra på 65-profil? Blir det inget inte degigt? Jag tycker det är ganska svajigt med 205/60-HR15.
Har 205/60-15 på min, Dunlop Sport nånting.
-
- S-Poster
- Posts: 94
- Joined: 2007-11-22 21:25:00
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Lund
- Contact:
Who is online
Users browsing this forum: No registered users