Skillnad på 944 turbo modellerna?

924/928/944/968
Message
Author
Drazhar
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2005-07-26 12:08:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlskrona
Contact:

Skillnad på 944 turbo modellerna?

#1 Post by Drazhar »

Ska uppgradera från min 924 nu så jag letar efter en fin 944 turbo och jag undrar vad det är för skillnad mellan årsmodellerna vet att bilarna 89 och framåt hade 250hkr istället för 217hkr tror jag att det var iaf. Tänker fixa 300hkr borde inte vara omöjligt även på dom äldre. Men är det nått mer som skiljer dom än motorn bromsar, bak och framvagn kanske? Har hittat 3 intressanta bilar :
http://www.blocket.se/vi/7785965.htm?ca=22_s
sista året mycket utrustning gillar fägen men inte inrednings färgen. dock importerad från Italien vet inte om dom hade nått special som dom brukar där nere.
http://www.blocket.se/vi/7818144.htm?ca=22_s
Äldre bil men billigare så då får man pengar över och lägga på den verkar vara mycket slitage grejer bytt nyligen.
http://www.blocket.se/vi/7556765.htm?ca=22_s
Mycket gjort så då behöver man inte tänka på nya dämpare osv verkar väldigt fin. Nackdelen är väl att jag inte får några pengar över och att jag får ta mig upp till sthlm.
Någon som kanske har sett bilarna i verkligheten ? eller har sett nån annan turbo till salu helst inte för långt upp i Sverige bor ju aldra längst ner i karlskrona :roll: kanske nån som har en länk till en sida där man kan läsa skillnaderna mellan dom olika årsmodellerna.

//Johan

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#2 Post by sweanders »

Det är tyvärr svårt att få ut 300 hästar ur de tidigare bilarna med lilla turbon men stirra dig inte blind på det.

Bättre att hitta en bil som är i fint skick och sedan uppgradera efter hand som man behöver eller känner för det.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#3 Post by Jon80 »

Jag Mailade Revline Racing om Chip till 220hk modellerna, och enligt dem skulle det gå att med chip och 3-bars bränsleregulator gå att få ut närmare 300hk... (rätta mig gärna Gurra! vi kan ha missförstått varandra angående vilken bil jag har)

... vet iof inte vad 'närmare 300' innebär.. ;)

Fast om det går, så har man nog slagit i väggen för vad som är vettigt att göra med chip, mer mos än det innebär nog att byta en hel del hårdvara gissar jag.

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

#4 Post by DLS »

njae runt 270-275hk har jag hört att man kan få med lilla turbon lätt.
men visst det går säkert att pina ut den 300hk men då blir det nog inge bra effekt område + att man förkortar turbons livslängd drastiskt.
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

Drazhar
NA-Poster
Posts: 24
Joined: 2005-07-26 12:08:53
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Karlskrona
Contact:

#5 Post by Drazhar »

är det bara skälva turbon som skiljer dom motorerna åt så är det ju lätt att uppgradera turbon såg att revline skulle få in bolt-on turbos för ca 11k. Får väl ta en tripp ner till Skåne och titta på dom efter påsk och hoppas dom är kvar

User avatar
951master
Turbo-Poster
Posts: 841
Joined: 2004-03-30 13:41:40
Telefon: 0704388745
Bilmodell: Porsche 951RS
Årsmodell: 1986
Location: Orrhammar
Contact:

#6 Post by 951master »

Endast smådetaljer skiljer motorerna åt, inget att hänga upp sej på alls...

det som i stora drag skiljer är: remspännare, vattenpump med remskena, (om man byter vattenpump på en äldre så ingår ett litet ombyggnadskit) avgasstyrningar, grenrör med flexrör, turbo... kanske något mer...

men det finns även fördelar med en äldre motor, (enligt Jonas på Area 951, om jag inte fattade honom helt åt skogen), då dom nyare turbomotorerna fick lättare stakar, blev stakarna också klenare, (inte bra om man ska trimma hårt), nog för att det skall mycket till att kröka en, men dock klenare...


Mvh/R
The only difference between men and boys, is the price of their toys!

User avatar
Corleone
Turbo-Poster
Posts: 665
Joined: 2004-03-29 18:18:34
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Norrköping
Contact:

#7 Post by Corleone »

Jag skulle defenitivt ta den sista!
SOLD! 563 rwhp @ 1.3 bar E85. 100-200 km/h = 6,3 sec. Red 951-89. 3 l Darton, JE-Pistons. GTBB40, 3" exhaust, 5" outlet, SFR headers, Tial 46 WG, ported head stage 10, Ferrea 48/42 mm valves, solid lifters, titanium retainers, Milledge cam, short intake, 1680 cc inj, SX fuel pump, MSD DIS4HO, Corleone 4,5" IC, HKS Racing bov, LinkG2, vented header panel, 18" BBS Le Mans, Kumho 265+285 R-tyres, 968 rear wing+mirrors+RS steering wheel. Heigo rollage cage. Sparco Evo

frpa
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2005-06-29 23:04:23
Contact:

#8 Post by frpa »

Jag har kört båda motorerna och det är betydligt rappare svar i lilla turbon, även vid chippning. Viktigt för körglädjen.

jag kör med Revlines chip för lillturbon och är mycket nöjd.

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#9 Post by sweanders »

frpa wrote:Jag har kört båda motorerna och det är betydligt rappare svar i lilla turbon, även vid chippning. Viktigt för körglädjen.

jag kör med Revlines chip för lillturbon och är mycket nöjd.
Jo, den spoolar upp snabbt men den tråkiga effektkurvan är ju hur tråkig som helst. En bättre anpassad turbon än originalen gör grymt stor skillnad.
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#10 Post by gurra »

Den "sista" bilen är nu såld!
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4343
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

#11 Post by Erol »

frpa wrote:Jag har kört båda motorerna och det är betydligt rappare svar i lilla turbon, även vid chippning. Viktigt för körglädjen.

jag kör med Revlines chip för lillturbon och är mycket nöjd.
Rapp??? den är ju hur seg som hellst... händer ing3nting under 3000 varv


Mvh Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#12 Post by Pär Hylander »

gurra wrote:Den "sista" bilen är nu såld!
Vad kommer att hända med den? Ngn som har uttalade banåka/tävlingsambtioner?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#13 Post by gurra »

Pär Hylander wrote:Vad kommer att hända med den? Ngn som har uttalade banåka/tävlingsambtioner?
Det var några såna spekulanter på gång men det slutade med att den såldes till utlandet.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

frpa
S-Poster
Posts: 60
Joined: 2005-06-29 23:04:23
Contact:

#14 Post by frpa »

Anders,

Betyder det att du monterat dina Vitesse pryttlar. Vill gärna höra dina synpunkter.

//Fredrik Pantzar

User avatar
sweanders
Turbo-Poster
Posts: 917
Joined: 2004-03-29 22:25:52
Bilmodell: Saknar en Porsche
Contact:

#15 Post by sweanders »

Jag är inte klar med installationen ännu så jag har inte erfarenheter från min egen bil. Men har kört och åkt andra bilar med uppgraderade turbos.

Om du är nöjd med en bil som är standardmoddad med chips och ladtrycksökning är det nog en sund idé för plånboken att inte prova en bil med uppgraderad WG och turbo.. ;)
[b]Med vänliga hälsningar, Anders Hansson[/b]

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users