Jag vill ha ännu mer effekt, vad ska jag göra nu? Optimera toppen?
Behöver jag en större turbo? Kammar?
Optimera Toppen
I detta skede ger en optimering av toppen ingen högre toppeffekt, eftersom du har nått det maximala luftflödet som turbon kan flöda. Du kan där emot få ett bättre register med bättre flöde i toppen, vilket kan göra en hel del för körbarheten. Är du ute efter mer toppeffekt är nästa steg en större turbo.
Jag vill få toppen optimerad, vad ska jag göra och var ska jag vända mig.
Du kan lämna in toppen till din lokala motortrimmare och få den portad och planad, passa på att se över tätningar och styrningar till ventilerna när du ändå håller på samt ev. uppgradera ventilfjädrarna. Räkna med att det kostar ca 10-15.000:- för att få toppen optimerad och genomgången. Några som har erfarenhet av att optimera toppar till 944 är GT-motorsport i Helsingborg, Sandén Bilteknik i Kungsbacka och Tom´s Motor i Eskilstuna.
När du fått toppen portad, bör du ta itu med insuget. Se till att få det matchat med din topp för bästa flöde.
Eller så kan du köpa ett eftermarknadsinsug från Lindsey Racing. Det är
inte rekommenderat att bygga ett eget insug om man inte är ordentligt insatt i hur plenium och runners påverkar motorns karaktär.
Jag vill byta min turbo, vilka val har jag?
Svaret är att du har en massa val. Men inte så många bolt on val.
Originalaggregatet är en turbo en K26/6 och på en Turbo S (och bilar från -89 och senare) är det en K26/8. Skillnaden? Avgashus och turbin på en K26/8 är större än på K26/6. 8 cm2 vs 6cm2. Ett större avgashus ger mindre avgasmottryck som i sin tur ger dig lite mer effekt. Med en K26/6 kommer du att nå 1 bars laddtryck på 3:ans växel vid ~ 2900 rpm och K26/8 är ~ 300 rpm senare.
Uppgraderingar för bilar med K26/6 är:
- K26/8 - den enda anledningen du väljer denna turbo är att K26/6 är i behov av en renovering och du passar på att göra en lätt uppgradering för en billig peng. Helt bolt on lösning för den som inte har möjlighet/kunskap att modifiera dit ett annat aggregat.
- K27/6 Denna Turbo är en hybrid av en K27/8 och K26/6, kompressorn från K27 och # 6 huset från K26/6. Denna turbo är bra för ~ 335rwhp med spool up ungefär som K26/8, men erbjuder mer effekt på högre varv.
- K27/8 är från de äldre 911 turbos. Med spool up ~ 200-300 rpm senare än K27/6 men erbjuder mer effekt, upp till ~ 350rwhp.
Båda aggregaten i K27 serien kräver en ändring på en vattenledning, du kan ta reda på hur man gör detta genom att du Googlar på "K27 installation"
Du kan också få en turbobyggare att sätta i en större kompressor på din originalturbo för att öka flödet, slå en signal till SL Turbo, GIK Turboteknik eller Turbocenter för att få dagsaktuella priser.
Några populära val är:
- Vitesse steg 1 - fullt laddtryck 1,0-1.2 bar vid ca 3000-3200 rpm vilket är ganska snabbt, de lovar att turbon är bra för ca 400 hk, detta är en bra turbo för att ge dig den bästa spool up och med en bra effektkurva med bra mellanregister och inte bara hög toppeffekt. De erbjuder denna turbo med deras V-MAF + kit och Piggyback kit för $ 3750.
- Vitesse steg 3/3+ - är större än steg 1. Det kommer att ge dig 1,0 bar runt 3200-3400 rpm. Turbon kommer att räcka för ca 450-500 hp med god spool up för att ge utmärkt mellanregister och toppeffekt. De erbjuder denna turbo med deras V-MAF + kit och en piggyback kit för $ 4195. Denna turbo är en av de mest populära turbos på marknaden. Om du vill se dyno diagram, besök deras hemsida!
- Lindsey Racing Super 48/# 8 (som är en "T04E trim 50" med KKK # 8 replika-avgashus) - en mycket populär turbo, Vid effektmätningar har det visat sig att den har spool up som motsvarar en K26/8, men med ett bibehållet vridmomentet där det med en K26/8 avtar vid ~ 3600 rpm och sjunker, vridmomentet på denna turbo fortsätter fram till ca 4100 rpm vilket ger dig utmärkt mellanregister, Turbon klarar av att leverera runt 350 RWHP @ 1,25 bar. Priset är från $ 1255 +
Lindsey racing och Vitesse erbjuder också större turbos för mer effekt, besök deras webbsidor och för komplett sortiment.
Jag hittade en Garrett GT-serien, Holset eller Precision turbo, passar dessa?
Ja de passar (om det är en lämplig storlek) men kräver att du ändrar avgasfläns och downpipe. Eventuellt behöver du även modifiera oljeanslutning/retur och skaffa anpassade vatten rör/anslutningar till turbon. Låter enkelt, men det är inte så lätt som det låter.
Eftersom jag inte har någon större erfarenhet av Holset eller Precision turbos så jag tänker inte ge några råd om dem.
Följande aggregat från Garrett är lämpliga:
För dessa två turbos är det rekommenderat att använda 0,63 avgashuset, för bästa resultat på gatan och bana. 1,0 bar vid ca 3200 rpm på 3:ans växel. 0,82 är mer rekommenderat för användning på bana, eftersom du får 1,0 bar vid 3400 rpm.
På dessa turbos, kan du välja på antingen 0,63 eller 0,82 A/R, beroende på hur snabbt respons du vill ha. 0,82 rekommenderas eftersom de har så pass bra spool up. 1 bar vid ca 3500 rpm för GTX-serie turbo och 3100 rpm för GT3071R.
Jag har uppgraderat min turbo och vill ha lite mer effekt, vad kan göras för att optimera förbättringarna.
Du bör uppgradera din intercooler med större rör . Du kommer inte att få en effektökning genom att göra detta, men du kommer att öka volymen av rören så att luften färdas med lägre hastighet för att minska turbulens.
Du bör också överväga att uppgradera till en frontmonterad intercooler för bättre kylning. Det finns väldigt få frontmonterade intercoolers som är bolt on (om det finns överhuvud taget) och de flesta köper en aluic från t.ex
http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; och modifierar tills den får plats.
Jag vill uppgradera min kamaxel, när ska jag gör det?
De flesta uppgraderar inte kamaxeln i dessa bilar, det rekommenderas sällan på en bil med ett originalturbo eller en med en motor under 350whp, det kammen gör är att flytta vridmomentet högre upp i registret och ger mer turbo lagg. Du kan uppgradera din kamaxel med en orörd topp, men det är mer lämpligt att uppgradera den efter att ha portat toppen för att få bättre resultat.
På en gatbil rekommenderas originalkam eller en kam från vissa 944 N/A som kallas "9R", dvs. att artikelnumret slutar på "9R" istället för "5R", dessa kammar har något högre lyft på avgassidan.
Det finns både omslipade kammar att köpa, dessa används med ett modifierat kamhus, samt kammar som är gjorda av nya ämnen. Populära kammar är DBilas, Enem och JM (John Milledge).