Tips: Audimotor

Säljes och Bytes forum för delar och bilar, 9x4/9x8
Post Reply
Message
Author
User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Tips: Audimotor

#1 Post by gegge »

Kolla anonnsen http://www.blocket.se/uppsala/AUDI_lang ... =23_11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

En 2,5 liters rak femma på 200hk som passar i en 944. Sump, koppling och andra delar anpassade. Toppen är en portad 10V med mekaniska tryckare, ställbart kamdrev och vildare kam. Bara balanseringen kostade 14.000:- och han begär 8000:- för allt.

Jag har drömt om denna men har inte tid att förverkliga.

...tänk 20v topp och turbo och 500 hästar är inom sikte :#944burn:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Tips: Audimotor

#2 Post by DLS »

åååh varför kommer sånna här annonser efter att man redan har renoverat motorn :(
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
Pehr Johnsson
Addict
Posts: 9193
Joined: 2006-12-02 15:09:23
Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
Årsmodell: 1993
Location: Ystad
Contact:

Re: Tips: Audimotor

#3 Post by Pehr Johnsson »

8 papp är väl inget att vara ledsen över, bara att köpa och ha på lager.....
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Tips: Audimotor

#4 Post by Henka_E »

gegge wrote:Kolla anonnsen http://www.blocket.se/uppsala/AUDI_lang ... =23_11&w=3" onclick="window.open(this.href);return false;

En 2,5 liters rak femma på 200hk som passar i en 944. Sump, koppling och andra delar anpassade. Toppen är en portad 10V med mekaniska tryckare, ställbart kamdrev och vildare kam. Bara balanseringen kostade 14.000:- och han begär 8000:- för allt.

Jag har drömt om denna men har inte tid att förverkliga.

...tänk 20v topp och turbo och 500 hästar är inom sikte :#944burn:
Ingen poäng att utgå från en 10v och 20v konvertera. Det skiljer alldeles för mycket. Ett block är ju billigare än 8 och det är i princip det du behåller om du ska konvertera till 20vt.

Goran
Turbo-Poster
Posts: 754
Joined: 2004-03-29 21:11:24
Bilmodell: Ingen Porsche
Årsmodell: 1982
Location: Bjärred
Contact:

Re: Tips: Audimotor

#5 Post by Goran »

...och här är bilen till motorn: http://www.blocket.se/stockholm/Porsche ... =23_10&w=3
Klockrent! :wink:
Grattis till er "Stockholmare" som har släp och "paketet" så nära.

Lycka till för den som hugger.
Goran
Fd MSCC medlem
PCS 7209
Fd min bil 1: 931 -80 viewtopic.php?f=17&t=1975
Fd min bil 2: 924 RS (N/A) -83 viewtopic.php?f=17&t=8357
Nuvarande bil: Alfa Romeo 156 2.5 V6 -99

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Tips: Audimotor

#6 Post by gegge »

Har ska ha 5000:- för bottendelen. Den är motorfästen, sumpen med pick-up, koppling, svänghjul, kopplingshus och vev som är intressant. Balanserat och klart. Fräscht block med lager och lopp är en bonus. Dessutom sitter oljespejare mot kolvarna. Toppen skulle i så fall inte vara intressant.

Så sedan köper man en komplett S2, S4, S6 eller RS2 motor och börjar bygga.
Henka_E wrote:Ingen poäng att utgå från en 10v och 20v konvertera. Det skiljer alldeles för mycket. Ett block är ju billigare än 8 och det är i princip det du behåller om du ska konvertera till 20vt.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Henka_E
Addict
Posts: 1401
Joined: 2008-06-12 17:12:33
Bilmodell: Porsche 944
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Tips: Audimotor

#7 Post by Henka_E »

gegge wrote:Har ska ha 5000:- för bottendelen. Den är motorfästen, sumpen med pick-up, koppling, svänghjul, kopplingshus och vev som är intressant. Balanserat och klart. Fräscht block med lager och lopp är en bonus. Dessutom sitter oljespejare mot kolvarna. Toppen skulle i så fall inte vara intressant.

Så sedan köper man en komplett S2, S4, S6 eller RS2 motor och börjar bygga.
Henka_E wrote:Ingen poäng att utgå från en 10v och 20v konvertera. Det skiljer alldeles för mycket. Ett block är ju billigare än 8 och det är i princip det du behåller om du ska konvertera till 20vt.
Sant. Tänkte inte längre än att stakar och kolvar inte går att återanvända och att S2 original stakar inte funkar heller - alltså att det drar iväg med kost rätt rejält ändå. Men visst, grejjerna du räknar upp gör ju att det kan kännas rimligt!

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Tips: Audimotor

#8 Post by gegge »

Drömmar ska realiseras!

Så om en fem år sådär sitter det en liiite starkare Audimotor i bilen, gärna med "Powered by PORSCHE" insuget :mrgreen: Det var för svårt för att motstå, en fullpreppad bottendel som bara är att lyfta i på motorkuddarna. Dessutom passade jag på att köpa en 944 turbolåda med oljekyl.

Kommer att leta efter vettiga kolvar, stakar, 20v topp, grenrör, turbo, insug och motorstyrning den närmsta tiden.
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Erol
Moderator
Posts: 4332
Joined: 2005-12-20 14:11:36
Bilmodell: 951 Snart körbar
Årsmodell: 1986
Location: Eskilstuna
Contact:

Re: Tips: Audimotor

#9 Post by Erol »

gegge wrote:Drömmar ska realiseras!

Så om en fem år sådär sitter det en liiite starkare Audimotor i bilen, gärna med "Powered by PORSCHE" insuget :mrgreen: Det var för svårt för att motstå, en fullpreppad bottendel som bara är att lyfta i på motorkuddarna. Dessutom passade jag på att köpa en 944 turbolåda med oljekyl.

Kommer att leta efter vettiga kolvar, stakar, 20v topp, grenrör, turbo, insug och motorstyrning den närmsta tiden.

Vi ser fram emot uppdateringar i biltråden!


/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.

Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600

User avatar
DLS
Addict
Posts: 3238
Joined: 2004-07-06 13:29:23
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Vingåker
Contact:

Re: Tips: Audimotor

#10 Post by DLS »

grattis!! :)
blir lite avis :)
Johan
PCS: 9407
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=4256]Porsche 944 Turbo -90[/url]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: Tips: Audimotor

#11 Post by makkanftw »

gegge wrote:Drömmar ska realiseras!
Så jäkla rätt Fredrik! :D

Mycket bilder vill vi se!! Vet du om det är några likheter med motorn ifrån en Audi 100 Turbo Quattro?
Nån gång med lite öl i kroppen pratade jag och en kompis på att flytta över den motorn+drivlina på porschen... :roll:

Hemskt glad och hoppas på en smidig transplantation så du får köra snart! :)
- Marcus

User avatar
gegge
Addict
Posts: 2627
Joined: 2007-06-13 07:05:52
Bilmodell: 924, turbo och S
Årsmodell: 1981
Location: Skåne
Contact:

Re: Tips: Audimotor

#12 Post by gegge »

makkanftw wrote:
gegge wrote:Drömmar ska realiseras!
Så jäkla rätt Fredrik! :D

Mycket bilder vill vi se!! Vet du om det är några likheter med motorn ifrån en Audi 100 Turbo Quattro?
Nån gång med lite öl i kroppen pratade jag och en kompis på att flytta över den motorn+drivlina på porschen... :roll:

Hemskt glad och hoppas på en smidig transplantation så du får köra snart! :)
Jag har läst om de andra som satt i audifemman och det är mycket jobb! Men troligen den motorn som är lättast att få på plats. Lös sumpen och kopplinghuset sedan är det lättare.

Igentligen är det sååå puckat med tanke på att jag lagt ner rätt mycket energi på att optimera standardmotorn. Troligen skulle denna passa bättre i brorsans bil där Otto redan gjort allt som går. Så om (när) den motorn ger upp blir det kanske något med dubbelt så mycket effekt :twisted:
Fredrik Torkildsen

I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tips: Audimotor

#13 Post by Cédric »

Känns lite synd på något sätt, vill ju inte förta köpglädjen men det känns som att ta själen från en 931a :). Köp en rejs 944a med rasad motor och gör den till ett monster istället :)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Tips: Audimotor

#14 Post by patand »

Cédric wrote:Känns lite synd på något sätt, vill ju inte förta köpglädjen men det känns som att ta själen från en 931a :). Köp en rejs 944a med rasad motor och gör den till ett monster istället :)
Instämmer!
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
emm
Addict
Posts: 3901
Joined: 2005-06-27 21:25:51
Bilmodell: 951
Årsmodell: 1986
Location: Anderslöv (norra Europas krutdurk)
Contact:

Re: Tips: Audimotor

#15 Post by emm »

Ähhh, han hinner ändra sig till nått annat när det väl är dags att dra på nyckeln =)
Mikael S
Porsche 996 C2 X51

Tidigare:
Porsche 951 -86.
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... 02&start=0
Porsche 944 -88
http://www.944sverige.com/forum/viewtop ... =17&t=5000

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users