Intercooler

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#31 Post by Björn »

Håller med herr Magnusson, dessa rör tror jag inte hjälper speciellt mkt. Jag är inte beredd att betala mer för dessa än vanliga alurör så länge inte ett helt oberoende test visar att de ger en klar effekt.

Mer input ang intercoolers?
Vad kör ni andra med som trimmar friskt. Corleone har en monsterstor specialbyggd historia, inte aktuellt för min del men min motor kommer inte bli så extrem som hans heller.
Gurra, du ska väl ha en hel del effekt. Vad hade du tänkt dig för nåt?
Puppan ska väl också ha massor med kameler...vad kör han med för IC?

För att sammanfatta lite. En bra IC ska ha stor area och många korta kanaler för att kyla så bra som möjligt utan att tryckfallet ska bli stort. Stor area är helt klart att föredra framför en tjock IC men efter att ha fyllt upp den area du har tillgänlig så är det bara positivt att öka tjockleken på ICn. Dvs en IC med tjockleken 10 cm kyler bättre än en IC med tjockleken 5 cm under förutsättning att de har samma area.
Ändtankarna ska vara utformade så att flödet fördelas så jämnt som möjligt mellan kylkanalerna.
Hur dessa tankar ska se ut råder det nog delade meningar om, precis som med utformning av insug. Ett alternativ är att släppa på luften i kylkanalernas längdriktning, centrerat på intercoolerns sida och helst med en ganska stor tank som är konad ut mot topp och botten på ICn. Ett annat alternativ är att släppa på luften uppifrån, vinkelrätt mot kylkanalerna och ha en tank som är störst upptill och som sedan är konad nedåt vilket skulle fördela luftflödet jämnt mellan kylkanalerna. Ska försöka illustrera det med en paint bild ;)

Mitt val är nog den med centrerat insläpp av luften, tror att det är lättare att få flödet jämnt fördelat på så sätt utan att behöva testa sig fram med lutning på ändtanken. Ett annat fenomen som sannolikt uppstår om man släpper in luften vinkelrätt mot kylkanalerna är att luften inte kommer ändra rikning 90 grader helt utan radie, dvs du kommer ha ett område i ingången till varje kylkanal där det inte flöder någon luft och den fakstika arean på kylkanalen blir på så sätt mindre vilket bör vara negativt för flödet och ge ett tryckfall. Se flödessimuleringen av det enkla insuget nedan. Luften krockar mer eller mindre med den bakre väggen i resp runner eller kylkanal när det gäller IC. Det jag menar är de blå områdena i trattarna där luften står närmast still. Detta går att förbättra men jag tror det krävs en del experimenterande med vinkel på ändtanken för att få det bra och man kommer nog aldrig helt ifrån det. Fenomenet kommer uppstå även om man har insläpp mitt på men inte i lika stor utsträckning i och med att lufthastigheten inte blir lika hög vinkelrätt mot kylkanalerna som om man trycker in luften vinkelrätt från början.

Flera kommentarer och åsikter mottages tacksamt...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

User avatar
Mats Jacobsson
Addict
Posts: 1970
Joined: 2004-07-10 17:36:09
Telefon: 0703281787
Bilmodell: Boxster S
Årsmodell: Vet ej
Location: Linköping/Köpingebro
Contact:

#32 Post by Mats Jacobsson »

Mycket intressant läsning och diskussion detta med IC. Köpte för ett tag sedan en bok "Supercharged!" ISBN 0-8376-0168-1. Den har get mej en vägledning i vad jag behöver för mitt lilla motorbygge. 30 sidor om bara IC hur den bör vara konstruerad samt formler för att beräkna den. Boken kostade 274:- helt klar en bra investering
http://www.bokus.com/b/0837601681.html?pt=search_result
Det fanns mycket som inte bra var för Kompressor utan annat matnyttig information.
Mats Jacobsson
Quam Difficile Potest
Porsche boxster S -02, Svart
Porsche 944 -85 guld (väntar på ny motor) tråd kommer
Porsche 944 Race -84 :-D Såld
Porsche 996 Carrera 4 -99 Såld
Bruksbil : BMW 320d -20 (man åker billigt :))

PCS #10189
944Sverige #391
ÖSK #622

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#33 Post by GLind »

Bengt här på forumet som har en 3.0 liters maskin med lite godis och 400+ (500+?)hästar har jag för mig kör med orginal IC, säkert inte optimalt med troligtvis tillräckligt.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

Chriz75
S-Poster
Posts: 120
Joined: 2005-03-09 07:39:28
Contact:

#34 Post by Chriz75 »

Björn wrote:Håller med herr Magnusson, dessa rör tror jag inte hjälper speciellt mkt. Jag är inte beredd att betala mer för dessa än vanliga alurör så länge inte ett helt oberoende test visar att de ger en klar effekt.

Mer input ang intercoolers?
Vad kör ni andra med som trimmar friskt. Corleone har en monsterstor specialbyggd historia, inte aktuellt för min del men min motor kommer inte bli så extrem som hans heller.
Gurra, du ska väl ha en hel del effekt. Vad hade du tänkt dig för nåt?
Puppan ska väl också ha massor med kameler...vad kör han med för IC?

För att sammanfatta lite. En bra IC ska ha stor area och många korta kanaler för att kyla så bra som möjligt utan att tryckfallet ska bli stort. Stor area är helt klart att föredra framför en tjock IC men efter att ha fyllt upp den area du har tillgänlig så är det bara positivt att öka tjockleken på ICn. Dvs en IC med tjockleken 10 cm kyler bättre än en IC med tjockleken 5 cm under förutsättning att de har samma area.
Ändtankarna ska vara utformade så att flödet fördelas så jämnt som möjligt mellan kylkanalerna.
Hur dessa tankar ska se ut råder det nog delade meningar om, precis som med utformning av insug. Ett alternativ är att släppa på luften i kylkanalernas längdriktning, centrerat på intercoolerns sida och helst med en ganska stor tank som är konad ut mot topp och botten på ICn. Ett annat alternativ är att släppa på luften uppifrån, vinkelrätt mot kylkanalerna och ha en tank som är störst upptill och som sedan är konad nedåt vilket skulle fördela luftflödet jämnt mellan kylkanalerna. Ska försöka illustrera det med en paint bild ;)

Mitt val är nog den med centrerat insläpp av luften, tror att det är lättare att få flödet jämnt fördelat på så sätt utan att behöva testa sig fram med lutning på ändtanken. Ett annat fenomen som sannolikt uppstår om man släpper in luften vinkelrätt mot kylkanalerna är att luften inte kommer ändra rikning 90 grader helt utan radie, dvs du kommer ha ett område i ingången till varje kylkanal där det inte flöder någon luft och den fakstika arean på kylkanalen blir på så sätt mindre vilket bör vara negativt för flödet och ge ett tryckfall. Se flödessimuleringen av det enkla insuget nedan. Luften krockar mer eller mindre med den bakre väggen i resp runner eller kylkanal när det gäller IC. Det jag menar är de blå områdena i trattarna där luften står närmast still. Detta går att förbättra men jag tror det krävs en del experimenterande med vinkel på ändtanken för att få det bra och man kommer nog aldrig helt ifrån det. Fenomenet kommer uppstå även om man har insläpp mitt på men inte i lika stor utsträckning i och med att lufthastigheten inte blir lika hög vinkelrätt mot kylkanalerna som om man trycker in luften vinkelrätt från början.

Flera kommentarer och åsikter mottages tacksamt...

Vad har du använt för program när du har simulerat flödet i bilden du har bifogat ?
Porsche 944 S2 cab

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#35 Post by Jon80 »

Blir förvånad om det inte är SolidWorks ;)
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#36 Post by Björn »

Det är Solidworks, dock inte jag som ritat utan en kompis till mig.
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#37 Post by Tomas »

H.Magnusson wrote:Man måste ju ändå ha en kyl i luftflöde någonstans på bilen. Så att använda vatten/luft IC i en frontmotor bil verkar väldigt onödigt för mig.
Det finns ett par fördelar med vatten/luft ic även om man har motorn fram.
Våra bilar har ju väldigt dåligt med plats för en bra luft/luft ic, med en vatten/luft ic kan du få plats med en effektiv kylare som tar betydligt mindre plats. Sedan har du större frihet var du monterar vattenvärmeväxlaren, du kan t.o.m ha flera växlare utsprida i bilen.
Med vatten/luft kan du dessutom få kortare rördragning och lägre tryckfall över ic:n. Mindre volym och lägre tryckfall är självklart en fördel.

Nackdelen med vatten/luft är ju den ökade komplexiteten, det krävs fler värmeväxlare och dessutom ett pumpsystem.

Jag håller med om att Lindeys rör ser lite för enkelt ut, tror inte effektiviteten är speciellt hög.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Puppan
S2-Poster
Posts: 222
Joined: 2004-03-30 07:18:46
Contact:

#38 Post by Puppan »

Björn wrote:Håller med herr Magnusson, dessa rör tror jag inte hjälper speciellt mkt. Jag är inte beredd att betala mer för dessa än vanliga alurör så länge inte ett helt oberoende test visar att de ger en klar effekt.

Mer input ang intercoolers?
Vad kör ni andra med som trimmar friskt. Corleone har en monsterstor specialbyggd historia, inte aktuellt för min del men min motor kommer inte bli så extrem som hans heller.
Gurra, du ska väl ha en hel del effekt. Vad hade du tänkt dig för nåt?
Puppan ska väl också ha massor med kameler...vad kör han med för IC?

För att sammanfatta lite. En bra IC ska ha stor area och många korta kanaler för att kyla så bra som möjligt utan att tryckfallet ska bli stort. Stor area är helt klart att föredra framför en tjock IC men efter att ha fyllt upp den area du har tillgänlig så är det bara positivt att öka tjockleken på ICn. Dvs en IC med tjockleken 10 cm kyler bättre än en IC med tjockleken 5 cm under förutsättning att de har samma area.
Ändtankarna ska vara utformade så att flödet fördelas så jämnt som möjligt mellan kylkanalerna.
Hur dessa tankar ska se ut råder det nog delade meningar om, precis som med utformning av insug. Ett alternativ är att släppa på luften i kylkanalernas längdriktning, centrerat på intercoolerns sida och helst med en ganska stor tank som är konad ut mot topp och botten på ICn. Ett annat alternativ är att släppa på luften uppifrån, vinkelrätt mot kylkanalerna och ha en tank som är störst upptill och som sedan är konad nedåt vilket skulle fördela luftflödet jämnt mellan kylkanalerna. Ska försöka illustrera det med en paint bild ;)

Mitt val är nog den med centrerat insläpp av luften, tror att det är lättare att få flödet jämnt fördelat på så sätt utan att behöva testa sig fram med lutning på ändtanken. Ett annat fenomen som sannolikt uppstår om man släpper in luften vinkelrätt mot kylkanalerna är att luften inte kommer ändra rikning 90 grader helt utan radie, dvs du kommer ha ett område i ingången till varje kylkanal där det inte flöder någon luft och den fakstika arean på kylkanalen blir på så sätt mindre vilket bör vara negativt för flödet och ge ett tryckfall. Se flödessimuleringen av det enkla insuget nedan. Luften krockar mer eller mindre med den bakre väggen i resp runner eller kylkanal när det gäller IC. Det jag menar är de blå områdena i trattarna där luften står närmast still. Detta går att förbättra men jag tror det krävs en del experimenterande med vinkel på ändtanken för att få det bra och man kommer nog aldrig helt ifrån det. Fenomenet kommer uppstå även om man har insläpp mitt på men inte i lika stor utsträckning i och med att lufthastigheten inte blir lika hög vinkelrätt mot kylkanalerna som om man trycker in luften vinkelrätt från början.

Flera kommentarer och åsikter mottages tacksamt...
Jag köpte min IC klar från PPF och den fungerar utmärkt för mina behov!
Mvh
Pete
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nu:
Porsche 996 TurboCup II Spezial
Tidigare:
Porsche 944 TurboCup Spezial
Revline Racing // - http://www.revline.se
Pure watercooled Porsche POWER!
3L, Garrett GTBB35/40, 3 inch exhaust, TIAL WG, GREDDY Blow off, PPF intake, Milledge Camshaft, Darton Sleeves, JE Pistons, Carillo Rods, NIRA ECU, 044 Fuelpump, Large IC, Leda coilover chassie, 996 Supercup big brakes. It all comes down to a REALLY FAST allround sportscar with the capability to whitout sweat whip most Ferrari ASSes!!
.....

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#39 Post by Dea »

Puppan wrote:
Jag köpte min IC klar från PPF och den fungerar utmärkt för mina behov!
Mvh
Pete
Behöver det kapas nån plåt för att få in denna IC ?

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

#40 Post by patand »

Dea wrote:
Puppan wrote:
Jag köpte min IC klar från PPF och den fungerar utmärkt för mina behov!
Mvh
Pete
Behöver det kapas nån plåt för att få in denna IC ?

/Dea
Som ICn sitter på bilden så får man nog kapa en hel del... ;)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#41 Post by Pär Hylander »

När jag jobbade med värmeväxlare så räknade med "alltid" med ett försmutsningstillägg. Minns inte hur mkt dock, kanske runt 10%

Hur oljig och så blir IC invändigt? Jag kör ju inte med återcirkulerade vevhusvent på räsern så jag vet ju inte... Kan man få mätbart förbättrad värmeväxling (kylning) genom att göra rent ICn invändigt och utvändigt?
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#42 Post by Björn »

Puppan: Din IC är lik en IC som många cosworth åkare använder. Tankarna ser flödesmässigt sämre ut än på de två jag postat bilder på om du frågar mig. Luften blåser ju rakt in i en vinkelrät vägg...
Men antagligen så är det fullt tillräckligt ändå vare sig man väljer den du har eller någon av de två jag postat.
Fick ett litet tips av Tomas här på forumet om att man skulle kunna svetsa in styrplåtar som styrluften innte i tanken och det är nog en riktigt bra ide faktiskt. Tror det skulle göra stor skillnad.

Pär: Renheten bör helt klart ha en viss betydelse...vågar dock inte gissa i vilken utsträckning men jag gissar att det äör mätbart om du mäter mellan en IC som är kraftigt inoljad invändigt och en helt ren.
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

User avatar
GLind
Turbo-Poster
Posts: 942
Joined: 2005-06-26 09:31:45
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lund/Sthlm
Contact:

#43 Post by GLind »

Pär Hylander wrote:När jag jobbade med värmeväxlare så räknade med "alltid" med ett försmutsningstillägg. Minns inte hur mkt dock, kanske runt 10%

Hur oljig och så blir IC invändigt? Jag kör ju inte med återcirkulerade vevhusvent på räsern så jag vet ju inte... Kan man få mätbart förbättrad värmeväxling (kylning) genom att göra rent ICn invändigt och utvändigt?
Jag har också läst något liknande och att man rekommenderade en årlig rengöring av ICen.
/Gustav Lind
Porsche 944 turbo, 1990 - Bengts steg 1, Lindsey racing wategate, Sänkt
[url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=7917]Porsche 924 turbo, 1980 - Renoveringsobjekt[/url]

User avatar
gurra
Sponsor
Posts: 3548
Joined: 2004-03-29 08:48:26
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#44 Post by gurra »

Jag tror inte jag har något att tillägga (läst motsätta mig till ;)) i tråden, men däremot vill jag bara flika in att det är lite väl lätt ibland när man tittar på nya lösningar att bli besatt av att göra det på absolut det mest korrekta sättet som absolut är möjligt.
Jag vet hur lätt hänt det är, att bli fast i teorins värld och tappa fotfästet i verkligheten. Det kanske låter lite överdrivet men inte så långt från sanningen ;)

Summa summarum: Ibland kan det vara OK att acceptera en ny lösning som är 90% rätt om lösningen den ersätter bara är 50%.

Puppans IC måste vara den mest prisvärda och bästa IC-uppgraderingen som är tillgänglig till dessa bilar. Nu kördes det inte på några höga laddtryck men det vi såg när vi dataloggade i somras (bla full session på Sviestad) var en enastående kylförmåga.

Vi loggade inte tryckfallet men av fjädertrycket i wastegaten kunde man räkna fram att det var minimalt.

Jag kommer f.ö köra samma IC i min bil.
Går det att hitta ta fram en bättre IC? Absolut! Men har du inte redan lagt 150' på din motor för att ta hänsyn alla möjliga små förbättringar gör de 5-10 extra för att bygga en "riktig" IC mer nytta någon annanstans.
Revline Racing // - http://www.revline.se" onclick="window.open(this.href);return false;
PCS #6556
http://www.youtube.com/user/RevlineRacing" onclick="window.open(this.href);return false;

Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#45 Post by Björn »

Vad är priset på den ICn?
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users