Intercooler

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
Björn
S-Poster
Posts: 173
Joined: 2004-03-29 08:51:28
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Kumla
Contact:

#16 Post by Björn »

Jon80 wrote:
H.Magnusson wrote:..... men nästan allt är ju bättre än orginal :wink:
Och jag som i min enfald fått för mig att orginal ICn inte är så fy skam? Men det är den alltså då.
Nja...den är väl inte det bästa men ska du inte över 300 hk tror jag det är lite overkill att byta. Finns en kille i USA som heter/kallade sig Tony G på rennlist som för ett par år sen hade en oerhört välbyggd motor men som fortfarande körde med org IC och han plockade ut 475 hk eller nåt sånt. Dvs det går att köra med org IC om man vill men jag tror även att han skrev något om att det antagligen skulle ge ytterligare 30 hk för hans del om han bytte till en bra IC. Problemet är ju att få plats med en bra utan att behöva såga i nåt...
Mvh

Björn Olsson
Porsche 951 -89

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#17 Post by H.Magnusson »

Pär Hylander wrote:
H.Magnusson wrote: Man vinner alltid i längden på att hålla ett lågt tryckfall mellan turbo och insug=under 10% (blir ett tryckfall av kylningen också). Har du för högt tryckfall så justerar du upp det med wastegaten och då hamnar man utanför i turbo kompressorns effektivitets map, då blir det mer värme. Eller så får man kör med en något större turbo än vad man hade behövt om man hade byggt riktigt. har för mig att man ska upp i ett par bar i laddtryck för att man kunna säga att kylningen är viktigare än flödet. Men det gäller ju självklart att hitta en bra balans mellan flöde och kylning, om man vill hålla bilen någorlunda orginal och har ont om plats.
Men, det du säger i början är ju helt orimligt, då skulle det ju vara bättre med ett rör istället för en IC....

Däremot så verkade det ju rimligare i slutet av ditt stycke, balans.

Om det vore så att minimerat tryckfall är viktigare än kylning på undre sidan av 2 bars relativt laddtryck så innebär ju att i princip alla tillverkade av bilar med överladdade bensinmotorer installerar intercoolers i onödan, även det tycker jag faller på sin egen orimlighet.
Blev nog lite flumigt svar av mig. Självklart ska man ha bra kylning det jag ville få fram är att man inte ska tro det som de som säljer dessa intercoolers som bara skriver "super duper polerad 700hk intercooler" och inte anger ngt tryckfall, visst det kanske går att vålda ur massa hästar men det kommer att kosta i körbarhet.

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#18 Post by Jon80 »

Är detta en bättre konfiguration på IC, om man får välja fritt (och bortse från utrymmesbegränsningar)

Lindsey Racings Thermo rör (har varit uppe förr)

Edit: Postar lite Quotes från en gammal diskusion om just Lindseys rör
Tomas wrote:Jag tror absolut att luft/vatten intercoolers kan vara bra, speciellt där man har begränsad plats för intercoolern.

Dock är det knappast ett alternativ att kyla den med motorns kylvatten. Dels är vattnet för varmt även om man tar det efter kylaren. Du vill ju ner i 5-10°C över omgivningstempen för laddluften, det klarar du inte med motorns kylvatten. Mäjligen kan man använda flerstegskylning där det första steget använder motorn kylvatten för att ta ned tempen en bit och sedan kyler man ytterligare med en luft ic eller en vatten ic med eget kylsystem.
Jag räknade för drygt ett år sedan lite på effekten som ska kylas bort i ic:n och har för mig att vid 500 hk och 1 bar så var det ca 50 hk (minns inte exakt siffrorna). Kylbehovet ökar med luftflödet (effekten) och laddtrycket. Om vi antar att i en 300 hk bil ska kylaren kyla bort lika stor effekt, alltså ca 300 hk från motorn så blir det ju en måttlig ökning om man lägger till 30-40 hk från en ic.

För att köra en luft/vatten ic måste man alltså ha ett separat kylsystem som tar hand om värmen. Det innebär en extra kylare som man måste finna plats för. Denna får inte vara alltför liten eftersom man vill ha vattentempen i systemet på någon enstaka grad över omgivningstempen. Dock har man ju ganska stor frihet var man vill placera denna kylare, du behöver ju bara kunna dra fram två vattenslangar till den.
sweanders wrote:På de 928:or med kompressor och vatten-IC användes spolarvätskebehållaren (som är ganska stor på en 928) till att kyla IC. Några kostade på sig att montera en kylare i hjulhuset till detta. Egentligen så är väl vatten en effektivare metod att kyla en IC än luft, problemet är att kyla vattnet, begreppet heat-soak ligger närmre än någonsin med en sådan lösning.
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#19 Post by Pär Hylander »

H.Magnusson wrote: Blev nog lite flumigt svar av mig. Självklart ska man ha bra kylning det jag ville få fram är att man inte ska tro det som de som säljer dessa intercoolers som bara skriver "super duper polerad 700hk intercooler" och inte anger ngt tryckfall, visst det kanske går att vålda ur massa hästar men det kommer att kosta i körbarhet.
Aha, då är vi överrens! :D
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Mårten
Addict
Posts: 1436
Joined: 2005-07-26 07:36:58
Telefon: 0706505189
Bilmodell: 944 turbo
Årsmodell: 1988
Location: Borås
Contact:

#20 Post by Mårten »

Vatteninsprutning, är inte det ett bra sätt att snabbt kyla luften?

/Okunnig
Ulf "Mårten" Mårtensson
PCS # 9702
951 -88
Sandéns WG med hårdare fjäder, Bengts chip inkl 3 bar bränsleregulator & pysventil för högre laddtryck. Ingen kat. Bosch 044 bränslepump. S2-låda med lägre utväxling. Bilstein ClubSport kit. Momo RS 2 GT stolar. 911 3,6 turbokoppling.

Min biltråd: 951 - Jag har sparat sen jag var 12...

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#21 Post by Jon80 »

Mårten wrote:Vatteninsprutning, är inte det ett bra sätt att snabbt kyla luften?

/Okunnig
Osäker på luftetn, men brukar man inte spruta in vatten för att sänka förbränningstemperaturen?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#22 Post by H.Magnusson »

Självklart är det bättre med en tjockare om det är ont om plats, men kylningen blir sämre ju tjockare den är dels av att flödet av kylluft blir sämre och luften tar upp mer värme ju längre in den kommer. Bakre halvan kyler kanske bara 1/3 så effektivt som den främre på en så tjock om det inte är fritt bakom

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#23 Post by H.Magnusson »

Jon80 wrote:
H.Magnusson wrote:..... men nästan allt är ju bättre än orginal :wink:
Och jag som i min enfald fått för mig att orginal ICn inte är så fy skam? Men det är den alltså då.
Absolut inget fel på den om man kör nästan orginal. bra kylning men den är ju konstruerad för en effekt på 220 hästar så vid flöde för 500 så blir väldigt begränsande. Klart att det går att trycka igenom massa luft och ändå få bra kylning men du får ett ganska smalt effektband att köra inom då du måste köra med en för stor turbo.

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#24 Post by H.Magnusson »

Jon80 wrote:
Mårten wrote:Vatteninsprutning, är inte det ett bra sätt att snabbt kyla luften?

/Okunnig
Osäker på luftetn, men brukar man inte spruta in vatten för att sänka förbränningstemperaturen?
Jo det kan vara en nödlösning för korta stunder för att undvika detonation vid fullgas, men det kanske inte är något för en gatbil. Man kan ju också spruta en fin vattendima på ic:n.

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#25 Post by H.Magnusson »

Jon80 wrote:Är detta en bättre konfiguration på IC, om man får välja fritt (och bortse från utrymmesbegränsningar)

Lindsey Racings Thermo rör (har varit uppe förr)

Edit: Postar lite Quotes från en gammal diskusion om just Lindseys rör
Tomas wrote:Jag tror absolut att luft/vatten intercoolers kan vara bra, speciellt där man har begränsad plats för intercoolern.

Dock är det knappast ett alternativ att kyla den med motorns kylvatten. Dels är vattnet för varmt även om man tar det efter kylaren. Du vill ju ner i 5-10°C över omgivningstempen för laddluften, det klarar du inte med motorns kylvatten. Mäjligen kan man använda flerstegskylning där det första steget använder motorn kylvatten för att ta ned tempen en bit och sedan kyler man ytterligare med en luft ic eller en vatten ic med eget kylsystem.
Jag räknade för drygt ett år sedan lite på effekten som ska kylas bort i ic:n och har för mig att vid 500 hk och 1 bar så var det ca 50 hk (minns inte exakt siffrorna). Kylbehovet ökar med luftflödet (effekten) och laddtrycket. Om vi antar att i en 300 hk bil ska kylaren kyla bort lika stor effekt, alltså ca 300 hk från motorn så blir det ju en måttlig ökning om man lägger till 30-40 hk från en ic.

För att köra en luft/vatten ic måste man alltså ha ett separat kylsystem som tar hand om värmen. Det innebär en extra kylare som man måste finna plats för. Denna får inte vara alltför liten eftersom man vill ha vattentempen i systemet på någon enstaka grad över omgivningstempen. Dock har man ju ganska stor frihet var man vill placera denna kylare, du behöver ju bara kunna dra fram två vattenslangar till den.
sweanders wrote:På de 928:or med kompressor och vatten-IC användes spolarvätskebehållaren (som är ganska stor på en 928) till att kyla IC. Några kostade på sig att montera en kylare i hjulhuset till detta. Egentligen så är väl vatten en effektivare metod att kyla en IC än luft, problemet är att kyla vattnet, begreppet heat-soak ligger närmre än någonsin med en sådan lösning.
Man måste ju ändå ha en kyl i luftflöde någonstans på bilen. Så att använda vatten/luft IC i en frontmotor bil verkar väldigt onödigt för mig.

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#26 Post by H.Magnusson »

Björn wrote:
H.Magnusson wrote: Anslutning i överkant är bättre än detta, att de är riktade nedåt gör det bara sämre.
Menar du att en sådan är bättre?
Tycker den bör vara sämre...flödet genom kanalerna längst ned måste vara mycket lägre än de högst upp. Menade att det var sämre att de är riktade nedåt, men jag inser att det kanske är lättare att tolka det som jag menade tvärtom nu när jag läser det.
Men jag tycker ändå att flödet bör bli jämnare fördelat än i den på bilden nedan. Eller?
Nej menade inte som denna bilden heller utan rakt uppifrån så att rören går igenom på samma ställe som orginal.

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#27 Post by Jon80 »

H.Magnusson wrote: Man måste ju ändå ha en kyl i luftflöde någonstans på bilen. Så att använda vatten/luft IC i en frontmotor bil verkar väldigt onödigt för mig.
Det är iof sant, men borde man inte få mycket bättre flöde genom detta rör, än genom en 'vanlig' IC?
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#28 Post by H.Magnusson »

Jon80 wrote:
H.Magnusson wrote: Man måste ju ändå ha en kyl i luftflöde någonstans på bilen. Så att använda vatten/luft IC i en frontmotor bil verkar väldigt onödigt för mig.
Det är iof sant, men borde man inte få mycket bättre flöde genom detta rör, än genom en 'vanlig' IC?
Just dessa rör var inte det jag menade med vatten/luft utan riktiga vattenkylda IC. Rören verkar vara lite väl mkt TV-shop, ytterst lite luft kommer i kontakt med röret utan går bara rätt igenom och kylning lär vara minimal.

User avatar
Jon80
Sponsor
Posts: 3847
Joined: 2005-07-12 10:38:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Degerfors
Contact:

#29 Post by Jon80 »

H.Magnusson wrote:
Jon80 wrote: Det är iof sant, men borde man inte få mycket bättre flöde genom detta rör, än genom en 'vanlig' IC?
Just dessa rör var inte det jag menade med vatten/luft utan riktiga vattenkylda IC. Rören verkar vara lite väl mkt TV-shop, ytterst lite luft kommer i kontakt med röret utan går bara rätt igenom och kylning lär vara minimal.
Även fast röret har invändiga flänsar? Blir ju rätt mycket area som luften smeker över.

Mvh Jon
Jon Eriksson
[url=http://www.jerd.se]JE Racing DynamiX[/url]
[url=http://www.waspracing.se]Wasp Racing[/url]
---------------------
Motto: "I'm going to live forever.. or die trying"
[url=http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6676]951:an[/url]

User avatar
H.Magnusson
S-Poster
Posts: 159
Joined: 2004-04-11 09:59:32
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Mölndal
Contact:

#30 Post by H.Magnusson »

Jon80 wrote:
H.Magnusson wrote: Just dessa rör var inte det jag menade med vatten/luft utan riktiga vattenkylda IC. Rören verkar vara lite väl mkt TV-shop, ytterst lite luft kommer i kontakt med röret utan går bara rätt igenom och kylning lär vara minimal.
Även fast röret har invändiga flänsar? Blir ju rätt mycket area som luften smeker över.

Mvh Jon
Flänsarna går ju längsmed och om du tänker dig hur liten en molekyl är så inser du nog hur liten % som kommer i kontakt och kan avge sin värme

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users