Page 1 of 1

OljeKylare

Posted: 2004-06-17 23:12:25
by Pierre
Har fått tag i en oljekylare från en 924 turbo men vad är det för gänga på anslutningarna. 21,8mm på topparna och 20,05mm i dalarna, koniska invändigt :?
Mekarna på jobbet står som fågelholkar :shock:

Posted: 2004-06-19 20:06:05
by Pierre
Vi har provat med både 16G3/8 och 22mm...?

Posted: 2004-06-20 08:04:15
by Anders Larsson
Om gängan är konisk så är det kanske NTP?

Posted: 2004-06-20 22:14:22
by headline
Var fäster du kylaren och var kopplar du in den på motorn?
Finns det pluggade hål eller så?

mvh Gustav

Posted: 2004-07-09 10:29:39
by Pierre
Jag har varit och pratat med en hydralik kille. Enligt honom används den typen på "kyl" sidan t.ex AC osv. Den har ett instyringsrör med en krans som tätar i konan och så sitter muttren på utsidan.

Vad är "NTP" för någon gänga? :?

Köpten en adapterplatta från rallybutiqen för att sätta på oljefiltret 395sKr + frakt. Ingick förlängare till filtret men är inte termostat styrd (finns det med men kostar lite mer). Värmeskyddsmatta på hydralslangarna och sen fram framför den vanliga kylaren på höger sida. Får tillverka fästen.

Posted: 2004-07-11 17:38:46
by Anders Larsson
Pierre wrote:
Vad är "NTP" för någon gänga? :?
Det brukar vara hålen som är gängade konsikt med NPT-tapp för att den givare eller dyligt som ska sitta i hålet ska "nypa till" hårdare ju längre man skruvar i den o därmed täta i gängan.
"Hangängan" är nog då oftast en vanlig ISO-G (rörgänga)

Posted: 2004-07-11 18:22:41
by notetoself
Anders Larsson wrote:
Pierre wrote:
Vad är "NTP" för någon gänga? :?
"Hangängan" är nog då oftast en vanlig ISO-G (rörgänga)
Okej, här kommer killen som jobbar med rör då =)

NPT är oxå en rörgänga. Helt vanlig standard. I USA.
Det är det som är prylen lixom. Det den amerikanska
standarden på rörgängor.

Våra svenska rörgängor är "okoniska"...

Vidare:
Det är förmodligen som du säger Pierre, att det är en sån där historia
med löpmutter. Åk till skroten och sno slangarna från en 931:a.
Finns en i Lidköping t.ex. vet jag.

Det är nog iof inga konstigheter. Hydraulfirmor å sådär brukar kunna
få fram det mesta inom anslutningar. Är det dock problem att hitta
sådana med styrningen, så skit i den. Kör med vanlig gängtejp (som
tål olja) alt Loctite 57. Det är en loctite för gängtätning. Vi använder
den t.ex. när vi monterar sprinkler. Passar kanon till små dimensioner.

/x