Page 1 of 2

Laddtryck som dippar vid 4100...Kan det vara takt-ventilen??

Posted: 2006-08-14 06:49:37
by spirou944t
Har efter några vardagskörningar noterat att laddtrycket dippar hastigt runt
4100 rpm, för att sedan ”slås på” igen direkt efter.
Orginal laddtrycksmätaren står hela tiden på max.
Detta symtom framträder när jag ger fullgas vid lägre varv och turbon byggt upp ordentligt tryck.
Jag fundera på om det var bränslet som inte hängde med, så jag bytte
bränsle-regulator (3bar) och kopplade samtidigt in en bättre laddtrycksmätare för att ha koll på vad som händer.
Och det hände saker...
Laddtrycket stack iväg bra, peaka över 1,2-1,3 bar vid något tillfälle.
Och dippen vid 4100 märktes tydligt, då dippa trycket från 1,0 ned till 0,8 för att
direkt gå upp till 0,9 igen och sen flacka ut.
Vad är det som spökar??
Har tidigare shimsat WGn, och funderar på om detta blev för mycket.
Kom på efter att jag parkerat bilen att jag skulle ha luktat på kylvattnet efter avgaser,
börjar misstänka topp-packningen.


Edit stavning

Posted: 2006-08-14 07:30:56
by GLind
Varför skulle det vara packningen till toppen?

Hur du gjort något mer vid din bil än att modifiera wastegaten?

Posted: 2006-08-14 07:44:13
by spirou944t
GLind wrote:Varför skulle det vara packningen till toppen?

Hur du gjort något mer vid din bil än att modifiera wastegaten?
Har fått för mig att den kan vara på väg iom ganska höga tryck-toppar.
Men färgen på stiften var svagt gyllenbruna.

Annars är det Sandens chip, chimsad WG med lite hårdare ventil som sagt,
blev 6mm, färsk Pop-off ventil, inte orginal takt-ventil, utbytt av Sanden.
Orginal turbo. (lilla)

Posted: 2006-08-14 20:02:05
by spirou944t
Ingen som någon ide?

Posted: 2006-08-14 21:08:08
by sweanders
Hur reglerar du laddtrycket?

Posted: 2006-08-14 22:04:11
by spirou944t
sweanders wrote:Hur reglerar du laddtrycket?
Egentligen bara med WG-shimsen, förutom det som chipet gör.
Ingen stryp/pys-ventil mellan takt och WG

Posted: 2006-08-15 09:01:02
by sweanders
Ok, kör du med original tändstift eller ett steg kallare? Just runt 4000 rpm kan det vara så att originalstiften inte räcker till.

Posted: 2006-08-15 09:10:00
by spirou944t
sweanders wrote:Ok, kör du med original tändstift eller ett steg kallare? Just runt 4000 rpm kan det vara så att originalstiften inte räcker till.
Osäker, kommer inte ihåg vad som är orginal.
Bytte första eller andra året jag hade bilen.
NGK BPR7ES om jag inte minns fel. Det är kanske dags att byta i vilket fall.
Vilka borde jag byta till?

Posted: 2006-08-15 09:26:36
by spirou944t
Rek. är NGK BPR6ES, och 7an är ju lite "kallare" vilket borde var bättre.
Pratade precis med en kollega som nämde att vissa bilar med turbo
kan få problem med att gnistan "släcks" när det laddar på bra, om
elektrodspelet är lite för stort.
Stiften har ju trots allt gått mer än 1000 mil, varav det mesta på bana.

Posted: 2006-08-15 13:52:27
by sweanders
Kallare stift ingår i bastrim med chip och laddtryckshöjning, om inte kommer det ganska säkert att spika friskt vid vridmomenttoppen. Byt direkt!

Posted: 2006-08-15 13:59:28
by spirou944t
sweanders wrote:Kallare stift ingår i bastrim med chip och laddtryckshöjning, om inte kommer det ganska säkert att spika friskt vid vridmomenttoppen. Byt direkt!
Menar du att dom skall vara kallare än 7:orna som sitter i nu?
Jag skall iaf byta för att ta bort ett frågetecken.

Posted: 2006-08-15 21:00:34
by Dea
Mina originalstift funkade vid 4000 rpm med chippning men för säkerhets skull är det nu bytt till ett steg kallare.

/Dea

Posted: 2006-08-15 21:04:41
by spirou944t
Dea wrote:Mina originalstift funkade vid 4000 rpm med chippning men för säkerhets skull är det nu bytt till ett steg kallare.

/Dea
Har precis varit ute och testat med nya pluggar, samma som tidigare,
och det verkar tyvärr inte lösa problemet.

Vilka stift satte du dit?

Posted: 2006-08-15 21:31:34
by sweanders
spirou944t wrote:
sweanders wrote:Kallare stift ingår i bastrim med chip och laddtryckshöjning, om inte kommer det ganska säkert att spika friskt vid vridmomenttoppen. Byt direkt!
Menar du att dom skall vara kallare än 7:orna som sitter i nu?
Jag skall iaf byta för att ta bort ett frågetecken.
Jag trodde att du hade originalstiften i, sorry. Läste väl fel. :I Har du möjlighet att välja ett läge på FQS med snällare tändning?

Posted: 2006-08-15 21:49:27
by spirou944t
sweanders wrote:Har du möjlighet att välja ett läge på FQS med snällare tändning?
....??? Har en aning om att det skall gå att ställa i olika lägen,
var väl uppe i en tråd nyligen?!