Page 1 of 1

fläkten ger bara värme...

Posted: 2004-06-01 12:06:44
by hoj
Någon som vet vad som hänt eller har varit med om något liknande och har några bra tips på vad jag ska prova med....??

När jag stänger av motorn och kör fläkten på tändningen kommer vanlig uteluft in genom ventilerna och när jag startar så kommer direkt bara maxvärme... kan bli svettigt en varm sommardag. Fläkten fungerar annars som den ska....

Posted: 2004-06-01 12:33:45
by Magnus K
Vilken bil är det?

924an har en "regleringskran" i svart plast som styr om kylvatten ska in i kupéns värmeelement.

På min bil har kranen hakat sig lite och ger alltid lite värme och det beror antagligen på att kablaget till kranen har halkat lite snett...

Mvh
Magnus

Posted: 2004-06-01 13:06:10
by hoj
Det gäller en 944 Turbo-1991 och jag ska försöka hitta den där kranen på min bil...
...det skulle alltså betyda att kranen står öppen hela tiden och värmer luften till kupén och det stämmer ju oxså med att kallare luft kommer in när motorn slås av... hoppas bara man kommer åt reglaget...

Posted: 2004-06-01 14:09:11
by Pär Hylander
hoj wrote:Det gäller en 944 Turbo-1991 och jag ska försöka hitta den där kranen på min bil...
...det skulle alltså betyda att kranen står öppen hela tiden och värmer luften till kupén och det stämmer ju oxså med att kallare luft kommer in när motorn slås av... hoppas bara man kommer åt reglaget...
På min S2- 91 sitter det en ventil som aktueras pneumatiskt strax till höger om fördelarlocket och ovanför 1:ans avgasrör. Aktuatorn (vacuumklockan) hade lossnat från sitt fäste vilket gjorde att det alltid kom värme.

Eftersom jag började felsöka i elektroniken så tog det en stund innan jag hittade detta fel, ca 2-3 timmars felsökning och sedan en reperation på ca enochenhalvminut med hjälp av ett par droppar lim.

Posted: 2004-06-01 16:32:52
by Kjell 944
Hej!
På min 944 -86 hade jag också full värme. Det visade sig vara ett clips som var sönder. Clipsets funktion är att det håller ett "stag" (tjockt som en tandpetare) som troligen är fäst i ett lock som öppnar och stänger för värmen. Tar du bort mittkonsollen och tittar upp under instrumentpanelen ungefär vid höger skenben (om du sitter i förarstolen). Där sitter ett ljust plastclips som ser ut som ett U, däri skall "staget" sitta. Clipset sitter på en liten arm som rör sig när du ändrar på värmereglaget. Det finns även justeringsmöjligheter på "staget" genom några spår längst ut mot clipset.
Detta för att få rätt avstånd på luckans stängning.

Lycka till :wink:

Posted: 2004-06-03 07:40:37
by hoj
Jag hittade den där kranen bakom toppen mot torpedväggen. Som det är nu så står kranen öppen hela tiden och om jag tar ett verktyg och stänger den manuellt och håller den kvar (eftersom den öppnas igen så fort jag stänger den) så kommer det in kalluft igen. Är det någon ledtråd till vad det hela kan bero på? Det är ju alltså något som gör att den inte stängs. Jag ska titta efter den där luckan i kupén med stagen som öppnar och stänger... men kan det bero på det när jag vet att kranen inte stänger?? Tacksam för alla tips jag fått och hoppas på fler...

Posted: 2004-06-03 09:01:59
by Pär Hylander
Har du manuell värmeinst eller ett graderat vred som ställer värmen med elektronik? (bil och årsmodell?)

Posted: 2004-06-03 10:27:00
by Daniel Kindh
Har haft samma bekymmer med min S2. och problemet var samma som Kjell har haft och att clipset spricker och går sönder är tydligen inte ovanligt. clipset styr spjället som hindrar varmluften att komma in. Kika lite på detta.

Lycka till!!

Daniel

Posted: 2004-06-03 10:59:48
by hoj
Pär Hylander wrote:Har du manuell värmeinst eller ett graderat vred som ställer värmen med elektronik? (bil och årsmodell?)
Turbo 1991 med elekronisk inställning....

Posted: 2004-06-03 12:33:57
by Pär Hylander
hoj wrote:
Pär Hylander wrote:Har du manuell värmeinst eller ett graderat vred som ställer värmen med elektronik? (bil och årsmodell?)
Turbo 1991 med elekronisk inställning....
Ok, då tror jag att du kan bortse ifrån dom inlägg som gäller en värmekran under instrumentpanelen, på de bilar med elektroniken tror jag allt det sitter i motorutrymmet.

Däremot så går det slang från den vacuumklockan (nu pratar jag S2, men jag skulle gissa att det är samma på turbon) genom torpen och in i kupen under intrumentpanelen, den slutar i en pneumatisk ventil som sitter strax till höger om radiofacket, in under kåporna där.

Posted: 2004-06-05 21:54:22
by Tomas
Jag har haft precis detta problem på min 1988 turbo S med elektronisk inställning. Felet var, precis som Kjell beskriver, ett plastclips som sitter vid förarens skenben. Ta bara bort plastkåpan på sidan om mittkonsolen så ser du det. Clipset håller staget som går från servomotorn till luftblandningsspjället. Detta spjäll styr blandningsförhållandet mellan ouppvärmd luft och luft som passerat genom värmepaketet.
Det finns även en vakuumstyrd ventil i motorrumet men den stänger bara av vattnet till värmepaketet när det inte behövs. Skulle det vara fel på den så yttrar det sig genom att luften kanske inte blir riktigt kall (om blandningsspjället är lite otätt), du får inte full värme av detta.
Clipset kostade 2-3 kr hos PCS, dock var jag tvungen att beställa två olika modeller eftersom de inte kunde säga säkert vilken som var den rätta.

Tomas

Posted: 2004-06-07 06:49:52
by hoj
Jag har inte hunnit kolla ännu... men jag hoppas det beror på clipset ni nämner... det verkar troligt för när detta fel uppstod så åkte jag lite för fort på en dålig väg så det riste till i bilen och sen blev det varmt på en gång... jag hoppas att jag kan fixa till det där snart och jag återkommer om det var det felet. Som sagt det är roligt med alla tips man får och jag hoppas jag kan tipsa er om mina erfarenheter med andra problem i framtiden.

Tack...

Posted: 2004-07-29 11:11:35
by Per Svensson
Skönt å få lite kyla i bilen, gjorde precis som du beskrev Tomas !
fast snik laga med buntband..
Har precis köpt en 944 -86 (Jonssons gamla som finns i "Garaget" så jag får väl parkera om den där ) 8)