KW, Leda, Koni Yellows eller bara nya stötdämpare o fjädrar?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#31 Post by Pär Hylander »

Tomas wrote:
Pär Hylander wrote: Här tänker du nog fel tror jag. Casterblocken (eller bakre bäramsbussningen om man vill kalla den det) påverkar toe högst påfallande om den glappar eller är mjuk. Vid broms belastas den ju inåt mot bilens centrum och skapar toe out om den glappar.

I övrigt verkar vi ju tro ungefär samma sak.
Jag tror fortfarande att jag har rätt men överbevisa mig gärna.
Bärarmens främre lagring sitter rakt innanför hjulet, om denna inte flexar men den bakre lagringen rör sig innåt så kommer hjulet att röra sig rakt bakåt. Inom en rimlig flexmån så kommer inte hjulet att röra sig i sidledd. Om hjulet rör sig bakåt och bärarmen och styrstaget är lika långa så kommer inte toe att förändras.
Sedan kan ju bilen kännas stabilare med bättre casterbussningar, caster är ju en vinkel som gör mer för känsla än väggrepp.
Du har rätt, jag ger mig!

Jag gjorde tankegrodan att hjulet roterar tillsammans med bärarmen runt en vertikal axel som går genom främre bussningen, men det är ju osant.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#32 Post by Dea »

Intressant, då kan man iallafall göra sig en plan om vad man bör byta när det är dags.

Ska man tro på en i Göteborg känd 944-auktoritet är casterblocket viktigare än främre länkarmsbusssningen, iallafall som jag förstod det. Dessutom innehåller väl den främre länkarmsbussningen relativt lite gummi och är ganska hård ??

Topplagringarna på senare Turbo och S2 är väl helt OK original ?

Casterblock har jag redan bytt och främre länkarmsbussningen är fortfarande OK och då kan det vara lämpligt att ta den samtidigt som man byter kulleder fram (brukar ju komma såsmåningom).

Vilka bussningar och typ rekommenderas bak ? (inga helt stumma, den går fortfarande en del på gata)

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

Leif
NA-Poster
Posts: 32
Joined: 2004-04-06 07:48:25
Contact:

#33 Post by Leif »

Hej!
Bussningen till bakre bärarmsupphängningen är original mycket flexibel.
I alla fall efter 15 år. Den flexar både radiellt och axiellt efter bärarmen.
Eftersom bärarmen och styrstaget ej är lika långa kommer en förskjutning
av bärarmens bakre infästning att påverka toe. Särskilt markant blev påverkan på toe out vid rattutslag och inbromsning i alla fall för mig.
Mina bussningar var av den utslitna typen och hade suttit på sedan -91.
Nu efter bytet till den uppgraderade varianten av bussning, som inte kan flexa jämförelsevis någonting i radiellt led, är symtomen väsentligen mindre.

Självklart kan toe out påverkas av s.k. bump steer. Men som jag uppfattat det blev symtomen väsentligen mindre av bussningsbytet.

Kanske har jag fel.

mvh
Leif

User avatar
headline
Addict
Posts: 1445
Joined: 2004-05-15 19:03:28
Location: Göteborg
Contact:

#34 Post by headline »

Leif wrote:Hej!
Bussningen till bakre bärarmsupphängningen är original mycket flexibel.
I alla fall efter 15 år. Den flexar både radiellt och axiellt efter bärarmen.
Eftersom bärarmen och styrstaget ej är lika långa kommer en förskjutning
av bärarmens bakre infästning att påverka toe. Särskilt markant blev påverkan på toe out vid rattutslag och inbromsning i alla fall för mig.
Mina bussningar var av den utslitna typen och hade suttit på sedan -91.
Nu efter bytet till den uppgraderade varianten av bussning, som inte kan flexa jämförelsevis någonting i radiellt led, är symtomen väsentligen mindre.

Självklart kan toe out påverkas av s.k. bump steer. Men som jag uppfattat det blev symtomen väsentligen mindre av bussningsbytet.

Kanske har jag fel.

mvh
Leif
Jag tror mest på denna reflektion jag med. Beroende på hur man justerar toe och ratt så kan man ju få olika långa styrstag (både individuellt och mot bärarmen) som resulterar i toeförändringar vid flex i casterbussningen!

Mvh Gustav
Mvh Gustav

Bilen: Porsche 944 -85/2

Avve
Carrera-Poster
Posts: 320
Joined: 2006-06-05 14:05:58
Bilmodell: 928s såld
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

#35 Post by Avve »

.......
Last edited by Avve on 2017-09-26 13:22:34, edited 1 time in total.

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

#36 Post by Tomas »

Leif wrote:Bussningen till bakre bärarmsupphängningen är original mycket flexibel.
I alla fall efter 15 år. Den flexar både radiellt och axiellt efter bärarmen.
Eftersom bärarmen och styrstaget ej är lika långa kommer en förskjutning
av bärarmens bakre infästning att påverka toe. Särskilt markant blev påverkan på toe out vid rattutslag och inbromsning i alla fall för mig.
Mina bussningar var av den utslitna typen och hade suttit på sedan -91.
Nu efter bytet till den uppgraderade varianten av bussning, som inte kan flexa jämförelsevis någonting i radiellt led, är symtomen väsentligen mindre.

Självklart kan toe out påverkas av s.k. bump steer. Men som jag uppfattat det blev symtomen väsentligen mindre av bussningsbytet.
Om casterblocket är mjukt i axiell riktning spelar mindre roll eftersom det inte är det utan den främre bärarmsbussningen som ska ta upp den axiella kraften.

Jag gjorde en snabb och kanske inte helt exakt mätning av bärarm och styrstag för att kunna räkna lite på storleken på toeförändringen. Jag fick styrstaget till ca 40 cm och bärarmen till ca 37 cm. Detta är ingalunda exakta siffror men ger en uppfattning om måtten.
Med dessa mått räknade jag vad som händer om casterblocket flexar 1 cm radiellt. Detta är ganska mycket flex och indikerar en bussning som är extremt mjuk. Med hjulen rakt fram fick jag fram en ökning av total toe out med 0,13 mm.
Räknade även vad som händer om hjulen står vridna 20°. Då blev det en ändring åt andra hållet, dvs mer toe in, på ca 2,3 mm.

Självklart ska man ha casterblock som är i bra skick, vilket kan sägas om alla bussningar i hjulupphängningen, och byter man kan man lika gärna välja de hårdare 968 blocken men jag ser väldigt liten anledning att lägga ned för mycket möda på extremt styva casterblock.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

User avatar
Pär Hylander
Raceputte
Posts: 4392
Joined: 2004-03-29 12:40:09
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Laholm
Contact:

#37 Post by Pär Hylander »

Oj, skiljer det så mkt i längd! Är parallelitetn god?

Om vi antar god parallellitet och horistontella bärarmar och en kompression på 7 cm (mycket) så "förlängs" styrstaget ca 0,5 mm i förhållande till bärarmen per sida, alltså totalt 1 mm båda sidor. Minns inte riktigt hur lång styrarmen är till navet, men om vi antar att den är halva till 2/3 av fälgkantsdiamtern så innebär det att bilen går mot ca 1,5 till 2 mm toe out i kompression.
Pär Hylander
_______________________________
Buskör för lite

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

KW setup http://www.porsche968uk.co.uk/kw-suspension-setup-o

#38 Post by Torbjorn968 »

Hej!

Bilen var som sagt mjuk på Sviestad. Här lite info om hur man sätter upp en KW fjädring från den Engelska sajten som även innehåller lite tips om hjulvinklar:

http://www.porsche968uk.co.uk/kw-suspen ... on-968.htm

To help you with the setup, I would like to give you the following setup information, as provided by Lutz our Porsche Nurburgring setup guru. Some of this information re: castor and camber will also apply and be useful for all 968ers, the height, bump and rebound settings are KW Coilover specific.

General Suspension Settings for Porsche 968 with 17" wheel & road tyre.

CAMBER
Road & Track
Front -1.5 deg
Rear -1.0 deg

Track Only
Front -2.5 deg
Rear -2.0 deg

CASTOR
Set to max available – up to 9 deg

RIDE HEIGHT
Set to max lowering for track use as per instruction in fitting guide.
Measuring from centre of wheel vertically to the wheel arch, the minimum measured distance should be as follows:
Front – 310mm
Rear – 330mm


Coilover Settings for KW Variant 3

BUMP ADJUSTMENT – TRACK USE
Front – ½ turn open (from fully closed).
Rear – ¼ / ½ turn open (from fully closed).

REBOUND ADJUSTMENT – TRACK USE
Front – 1 turn open (from fully closed).
Rear – 1 ½ turns open (from fully closed).

BUMP & REBOUND FOR ROAD USE
Front + Rear – open all ¼ to ½ turn more than for track.

The spring rates for the KW 968 Variant 3 are as follows:

Front Axle
Helper = 20 N/mm
Main = 60 N/mm

Rear Axle
Helper = 10 N/mm
Main = 50 N/mm

(The conversion rate into lbs/inch is 5.588)

As previously stated, the most important thing regarding springs is that the damper can control the spring, discussion about rates alone are largely irrelevant. Very stiff springs are only OK for very smooth surfaces and tracks without kerbs (ie. oval circuits) but will cause instability on UK roads and tracks. One of the big advantages of the KW Variant 3 system is the high-speed bypass valving in bump, this will open automatically when you ride a kerb etc. The bump adjustment itself is for low speed forces allowing you to control the pitch and roll under braking and cornering. The ability of the damper to contol the spring and the way it does this in both bump and rebound is key to making the car stable and allowing power to be applied through the corner. A setup that's too hard will result in slower lap-times and more trips into the gravel traps

Remember that the installation and setup is also of vital importance, a good setup confirming the above settings and using corner-weight scales to balance the car (set rear to lowest recommended position and adjust the front to make the necessary changes) is also vital.

My final comment would be regarding bushes. If you are going to change from the std rubber bushes then the only way to go is rose-joints, see: http://www.rotaprecision.com/
If you change from the std rubber bushes (rose-joints or poly-bushes)then be aware that you will need to reinforce the body. The rear top-mount should be linked to a welded in cage and the front strut-towers will need full reinforcement (a strut-brace is not sufficient) otherwise the forces that were absorbed by the rubber will be transferred in to the body and you are likely to see broken welds as the body flexes (the rubber bushes are used for a reason). Look a what's done to a well prepared racecar to see what's needed.

I hope this helps.
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Tomas
Addict
Posts: 1184
Joined: 2004-04-03 11:33:27
Bilmodell: 944 turbo S
Årsmodell: 1988
Location: Boden
Contact:

Re: KW setup http://www.porsche968uk.co.uk/kw-suspension-set

#39 Post by Tomas »

Torbjorn968 wrote: Front Axle
Helper = 20 N/mm
Main = 60 N/mm

Rear Axle
Helper = 10 N/mm
Main = 50 N/mm
Jag antar att dessa ska användas tillsammans med torsionsstavarna bak?
I så fall blir hjulkonstanten bak 50x0,5+27=52N/mm
Fram blir den just under 60N/mm.
Detta förutsatt att hjälpfjädrarna är bottnade vilket de borde vara om de har vettig längd.
[size=75]1988 944 Turbo S
Bosch HFM5 MAF, eget MAF-chip, mappar för bensin & E85.
3" avgassystem med separat rör för wastegate, Tial 38 mm wastegate, modifierad intercooler, 944 NA kamaxel, Siemens #72 spridare, Bosch 044 bränslepump.
Innovate LM-1 bredbandslambda med dataloggning.
Öhlins stötdämpare fram och bak, justerbara i kompression och retur. Borttagna torsionsstavar, gummibussningar bytta mot plast och länklager.
Victor LeMans 9,5+11x18" fälgar med Toyo R888 265+295 däck.[/size]

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#40 Post by Dea »

Med dom värden jag hittat på motion ratio borde det bli (antar att sena 944 Turbo och 968 är samma)

Fram 60x0,9 = 54 N/mm

Bak 50x0,56 + 30,6 (25,5 mm stavar) =58,6 N/mm

Detta verkar vara en lite udda sättning, många (dom flesta ??) snabba 944 Turbo kör betydligt hårdare fram än bak.

Förra året hade jag 45 N/mm fram och 47 N/mm bak (944 Turbo med diffbroms) och det gav en ganska nervös bil tyckte jag.
I år har jag 63 N/mm fram och 47 N/mm bak och det funkar mycket bättre.
Vill minnas att Rikard som ju är en av dom allra snabbaste 944:orna också kör betydligt hårdare fram.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
qvisfr
Turbo-Poster
Posts: 987
Joined: 2005-08-21 23:53:49
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Lischöping
Contact:

#41 Post by qvisfr »

Torbjörn, var den sättningen för Nurburgring eller för banor i största allmänhet?? ( såg nåt om NR guru..)
Fredrik Q / BTG 8.05
Varv totalt: 424 st
Söker Ringen-leksak!!
PCS 9581, BMW SC 650

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

#42 Post by Torbjorn968 »

Ingen mer info än det som sägs i tråden på den Brittiska sajten. Bra sajt, signa upp och fråga! Jag har redan frågan KW försäljaren till LEDA :D om man säger så. Det är händelsevis KW säljaren i England som har hand om sajten.

mvh

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Re: KW setup http://www.porsche968uk.co.uk/kw-suspension-set

#43 Post by Torbjorn968 »

Tomas wrote:
Torbjorn968 wrote: Front Axle
Helper = 20 N/mm
Main = 60 N/mm

Rear Axle
Helper = 10 N/mm
Main = 50 N/mm
Jag antar att dessa ska användas tillsammans med torsionsstavarna bak?
I så fall blir hjulkonstanten bak 50x0,5+27=52N/mm
Fram blir den just under 60N/mm.
Detta förutsatt att hjälpfjädrarna är bottnade vilket de borde vara om de har vettig längd.
Torsions stavarna tas bort när KW monteras om jag förstått saker och ting rätt.

mvh

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Dea
Addict
Posts: 1746
Joined: 2004-05-31 18:01:09
Bilmodell: 944 Turbo
Årsmodell: 1990
Location: Göteborg
Contact:

#44 Post by Dea »

Hmm, kan det verkligen vara rätt att detinte ska vara några stavar kvar bak ? ger iofs hårdare fram än bak men det blir ju bara 28 N/mm bak vilket låter lite mjukt.

/Dea
Porsche 944 Turbo -90
PCS #9245

User avatar
Torbjorn968
Addict
Posts: 1871
Joined: 2006-05-14 14:29:47
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Stockholm
Contact:

Kränghämmare

#45 Post by Torbjorn968 »

Skiljer sig krängarna på CS och Coupé? Dvs om jag trots att får för mig att fixa min gröna Coupé åker jag då på att även byta krängare? Dr Olsson i Örebro har tydligen agentur på KW så får se vad de ger för offert.

mvh

TL
Numera en liten Miata. Om nån har en fin 968 CS, en gul (inte brandgul") hör gärna av er. Det skall bli en till sån i mitt liv!

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users