Page 1 of 1

Någon som bytt ett urtrampningslager?

Posted: 2005-12-11 12:18:58
by ThomasM
Hur byter man enklast ett urtrampningslager? Tar det lång tid? svårt?
Mitt gnisslar/gnolar när man trycker ner kopplingen och försvinner nästan helt när den är uppsläppt.

Så, någon som har tips?


MVH Thomas

Posted: 2005-12-11 13:19:59
by Pär Hylander
Det känns som dom byggde bilen runt utrampningslagret, massor av jobb!

(avgas, växellåda och transaxel får man ta bort/flytta) Tar långt tid men inte överdrivet svårt

Posted: 2005-12-11 14:35:59
by MTK
Jag har nyligen bytt koppling,urtrampningslager och centreringslager.Det är inte speciellt svårt men det tar tid 10-15 timmar tog det för mig :oops: men det beror nog ganska mycket på vad du har tillgång till för verktyg.Det låter som du har samma fenomen som jag hade låter illa när kopplingen är nertryckt men inte alls när man släpper upp kopplingen,jag trodde som du att det var urtrampningslagret det men visade sig att det var centreringslagret i svänghjulet som lät illa.jag lade ut en fråga på det här forumet i samband med att jag höll på med samma sak läs den strängen "O-ljud från kopplingen" där finns många bra tips speciellt det som utzon skrev om hur man avgör vad det är som låter illa.

lycka till/MTK

Posted: 2005-12-11 18:44:11
by ThomasM
Och nu tyvärr en snål-fråga...(Jag vet att det är en Porsche vi talar om)
men går det att köra med eller smörja upp?

Jag bytte motor i våras så att riva allt igen är sådär roligt.

Posted: 2005-12-11 21:36:01
by patand
Får man fråga vad för modell av Porsche du har Thomas? Du har bara skrivit Porsche N/A -84 ... är det en 924 eller 944? :)

Posted: 2005-12-11 21:40:46
by ThomasM
Oj, förlåt. Det hade jag ju missat. Det är en 944 som jag har, motorn i den nu är från en -83 har jag för mig.
Är det dyra delar som jag behöver byta?

Posted: 2005-12-11 23:24:43
by Maxx
Kolla hos vår sponsor http://www.utzon.se för priser!

Posted: 2005-12-12 04:44:42
by TuRboSimPa
MTK wrote:Det låter som du har samma fenomen som jag hade låter illa när kopplingen är nertryckt men inte alls när man släpper upp kopplingen,jag trodde som du att det var urtrampningslagret det men visade sig att det var centreringslagret i svänghjulet som lät illa.jag lade ut en fråga på det här forumet i samband med att jag höll på med samma sak läs den strängen "O-ljud från kopplingen" där finns många bra tips speciellt det som utzon skrev om hur man avgör vad det är som låter illa.
Är på väg att byta detta oxå. Så det kan vara svängjulet som låter! Bäst att byta båda då. Tack för tipset MTK!

Posted: 2009-08-10 09:36:09
by Jacko
Det låter från min bil när den står i neutral. Dock om jag trycker in kopplingen så försvinner detta läte. Är det Urtrampningslagert då eller?

Posted: 2009-08-10 19:56:23
by 944_Driver
Jacko wrote:Det låter från min bil när den står i neutral. Dock om jag trycker in kopplingen så försvinner detta läte. Är det Urtrampningslagert då eller?
Nej, det låter som det vanliga 'malandet' många (alla?) 944:or har i neutralläge. Sägs vara helt ofarligt.

//Magnus

Posted: 2009-08-10 20:44:36
by Erol
944_Driver wrote:
Jacko wrote:Det låter från min bil när den står i neutral. Dock om jag trycker in kopplingen så försvinner detta läte. Är det Urtrampningslagert då eller?
Nej, det låter som det vanliga 'malandet' många (alla?) 944:or har i neutralläge. Sägs vara helt ofarligt.

//Magnus
Dvs. lagren i transaxeln...


/ Erol