Page 1 of 2

924 trim?

Posted: 2005-06-27 18:41:57
by the_element
hur trimmvänlig är en 924:a?
går det göra något för att få mer hästar?
eller ska jag lägga pengarna på att köpa en porsche 944 och trimma en sådan istället?

Posted: 2005-06-27 19:39:10
by patand
924 turbo är trimvänlig... men N/A modellen är ju som alla sugmotorer sämre utdelning per investerad krona.

Posted: 2005-06-27 19:44:24
by 944_Driver
Ska du trimma motorn heter svaret 924 turbo (931) eller 944 turbo (951), enklast med det senare. Att trimma en vanlig 924 eller 944 är precis som alla andra sugmotorbilar svindyrt om man jämför med en turbo.

//Magnus

Posted: 2005-06-28 22:16:27
by daijo
Kolla denna länken http://www.924.org/techsection/technical.htm , svarar på det mest. Kontentan är som de andra säger att det är svårt att få ur nåt mer ur motorn utan att pressa in mer luft med turbo/kompressor. Den mest briljant enkla lösningen jag har sett är att slopa insprutningen och sätta en kompressor typ Eaton direkt på insuget i motorn och en Weberförgasare i andra ändan. En kille som vid namn John Butera byggde ett sådant kit på tidigt 80-tal tror jag. Med det gjorde en 924 0-100 på 7,7s med resten av motorn orörd :-) Delarna till nåt liknande skulle man kunna få för en spottstyver på Ebay. Tyvärr får man inte ha så kul i Sverige vad jag förstår:-(

Posted: 2005-06-29 08:29:58
by skipper
nää, det går inte att besikta en bil som är ombyggd så, tyvär....

// lasse

Posted: 2005-06-29 17:52:27
by daijo
Får man lägga till en kompressor överhuvudtaget, dvs. om man behåller insprutningen? Vad gäller egentligen om man byter till ett elektroniskt insprutningsystem?

Posted: 2005-06-29 18:02:51
by Maxx
1. Nej.
2. Det får du inte.

Posted: 2005-06-29 18:06:22
by skipper
du får byta till en modernare motor, med medföljande avgasrening, det är nog ok att höja effekten något, typ 20% eller så...

men det är det nog inte lönt att göra, bättre att skaffa en turbo bil från början!

// lasse

Posted: 2005-06-29 18:39:57
by daijo
Misstänkte det... Ett sånt projekt hade ju inte haft nåt med förnuft att göra överhuvudtaget utan skulle drivas av ren experimentlust:) Det är alltid roligare att göra än att köpa:)

Posted: 2005-06-29 18:50:25
by Maxx
daijo wrote:Misstänkte det... Ett sånt projekt hade ju inte haft nåt med förnuft att göra överhuvudtaget utan skulle drivas av ren experimentlust:) Det är alltid roligare att göra än att köpa:)
Alltså ... bara för att det inte är lagligt (= inte möjligt att besiktiga bilen i det skicket) så är det väl inget som säger att du inte ska bygga en sån motor? :wink: Du måste ju prova om det går, eller hur? :mrgreen:

Sen om du vill prova motorn i din bil och provköra en liten bit är det nog ingen här som skvallrar ... 8)

Se så, bygg nu! :#944burn:



/m – med funderingar på större turbo, laddluftkylare och högre laddtryck ... varför ska man annars ha en turbomotor? :mrgreen:

Posted: 2005-06-29 21:25:50
by Utzon.se

Posted: 2005-06-30 09:40:08
by Magnus K
skipper wrote:du får byta till en modernare motor, med medföljande avgasrening, det är nog ok att höja effekten något, typ 20% eller så...

men det är det nog inte lönt att göra, bättre att skaffa en turbo bil från början!

// lasse
Nope... Det får du inte. På bilar reggade efter -74 så måste motorn följa det avgasintyg som tillverkaren/importören ordnat för den specifika motorn. Inga undantag, pilla i tändsystem el bränslesystem el avgasrening är ej tillåtet!

Surt egentligen, som jag ser det vore det närmast en välgärning att byta K-Jet med blyad 98-soppa mot ex MegaSquirt och E85... Men se det får vi inte för Vägverket...

Håller med om att det är bättre att köpa en turbo om det är trim man är ute efter!

Mvh
Magnus

Posted: 2005-06-30 11:59:29
by patand
Magnus K wrote:Surt egentligen, som jag ser det vore det närmast en välgärning att byta K-Jet med blyad 98-soppa mot ex MegaSquirt och E85... Men se det får vi inte för Vägverket...
strunta i megaskvätt och kör E85 med K-jet istället så är det ingen som märker något... ;)

Det ska ju tydligen vara ganska enkelt att konvertera K-jet för att köra på E85.

Posted: 2005-07-22 20:34:27
by Andreas G
Ny här.
Finns det mer info att få om E85 konv. för 924 N/A, det verkar spännande.
Då kanske man kan höja kompet lite, eller?

Posted: 2005-07-23 10:26:32
by Magnus K
Andreas, kika på http://www.etanol.nu och sök efter k-jet så borde du få huvudprinciperna för en konvertering.

Själv är jag lite osäker på om min kärra (som vill ha blyersättning) klarar att konverteras eller om jag kan/måste blanda i blyersättning även i fortsättningen.

Mvh
Magnus