Min gamla 924 turbo har tyvärr stått i garaget i flera år, minst 5. Nu tänkte jag att det va dags att få liv i den, så jag tvättade av den och laddade batteriet. Försiktigt gjorde jag ett försök att starta den och värma upp den lite innan jag tänkte byta olja och filter. Den startar men går som en säck skit. Jättelåg tomgång och dör när man gasar. Bytte därefter stift kablar och fördelarlock samt rotor. Den går fortfarande dåligt. Nu har jag kommit på att om jag lägger fingret på mätskivan (om den nu heter så) och trycker ner den typ 1 mm så startar bilen direkt och går perfekt. Rätt tomgång och svarar på gas precis som jag minns den innan.
Vad kan ha hänt? Det känns som om jag skulle vilja justera ner mätskivan 1 mm?
Jag vill inte ens tänka på att ta isär k-jetronic grejerna då det är som svart magi för mig. Rädd att jag ska paja något.
Tacksam för hjälp. Hade varit kul att åka runt lite igen med pärlan.
Mvh. Mats.
Få liv i 924 turbo som stått länge.
-
- NA-Poster
- Posts: 23
- Joined: 2008-05-30 09:15:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Få liv i 924 turbo som stått länge.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4679
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
Hej igen
Börja med att byta kamrem, för att slippa tråkigheter. Kan vara flera saker som påverkar hur den går kallt, tex kontrolltrycket från wur som styr bränsleblandingen, tilluftsdonet som kanske kärvar (är tempstyrt med en bimetall), eller tex ett hederligt vakumläckage. Sen finns även en mikrobrytare under trottelhuset som ska slå till när man har noll gas för att tändboxen ska kontrollera tomgångsvarvtslet, bla. Läckage är ju enklast att kolla. Var i Sverige huserar bilen nuförtiden?
Börja med att byta kamrem, för att slippa tråkigheter. Kan vara flera saker som påverkar hur den går kallt, tex kontrolltrycket från wur som styr bränsleblandingen, tilluftsdonet som kanske kärvar (är tempstyrt med en bimetall), eller tex ett hederligt vakumläckage. Sen finns även en mikrobrytare under trottelhuset som ska slå till när man har noll gas för att tändboxen ska kontrollera tomgångsvarvtslet, bla. Läckage är ju enklast att kolla. Var i Sverige huserar bilen nuförtiden?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- NA-Poster
- Posts: 23
- Joined: 2008-05-30 09:15:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
Hej Cedric.
Tack för svar. På Gotland sedan 2018. Den går lika dåligt varm. Har letat vakumläckage men inte hittat nåt. Var hade du börjat leta?
Är du kvar i Stockholm?
Tack för svar. På Gotland sedan 2018. Den går lika dåligt varm. Har letat vakumläckage men inte hittat nåt. Var hade du börjat leta?
Är du kvar i Stockholm?
- henca
- Turbo-Poster
- Posts: 486
- Joined: 2015-03-27 23:18:59
- Bilmodell: 911 Targa samt 928 -79
- Årsmodell: 1977
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
Hur är det med soppan? Är den 5 år gammal? I så fall kanske den skulle gå bättre med färsk bensin.
m v h Henrik
m v h Henrik
-
- NA-Poster
- Posts: 23
- Joined: 2008-05-30 09:15:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
Tack för svar Henrik. Tanken va nästan tom så jag fyllde 20 liter 98 oktan innan jag vred på nyckeln. Tänkte byta bränslefilter innan men hittade ingenstans jag kunde handla ett. Sist jag bytte filter fick jag tag på ett Wix-filter men det verkar inte gå att beställa nu.
Cedric. Kamrem beställd. Bra tips.
Mvh. Mats.
Cedric. Kamrem beställd. Bra tips.
Mvh. Mats.
- Cédric
- Addict
- Posts: 4679
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
Finns det nån i krokarna du kan låna en sån rökmaskin av, brukar vara effektivt för att leta läckage. Kolla alla små böjar osv, kan vara ganska lurigt att hitta.
Filter borde vara enkelt att hitta tex utzon, 93111014904
Börja inte ratta på bränslesystemet, det kan bli dåligt, utan försök leta felkällan först. Hade varit bra å mäta bränsletryck, system och kontrolltryck, det berättar väldigt mycket. Har en mätare, men den är tyvärr i Stockholmskrokarna.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- NA-Poster
- Posts: 23
- Joined: 2008-05-30 09:15:51
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Få liv i 924 turbo som stått länge.
Tack Cedric
Ska byta bränslefilter och se om jag kan hitta nån som kan hjälpa mig leta efter vakumläckage.
Ska återkoppla hur det går. Hade vart kul att köra runt lite med den. Jag blir nästan själv förvånad hur fint skick den är i. Ska definitivt försöka bevara den för framtiden.
Ska byta bränslefilter och se om jag kan hitta nån som kan hjälpa mig leta efter vakumläckage.
Ska återkoppla hur det går. Hade vart kul att köra runt lite med den. Jag blir nästan själv förvånad hur fint skick den är i. Ska definitivt försöka bevara den för framtiden.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users