Hej, någon som råkat på samma problem som jag har?
För en tid sedan köpte jag en 924 2.0 från 79, bilen har stått stilla ganska länge (typ två år) och nu jag åkte nyligen in för att besiktiga och åka lite i sommar, tyvärr fick jag nedslag på CO-värde (7.6 när det ska vara under 4.5). På besiktning sa de att den går för rik. Är ganska ny till 924 och är lite rädd för k-jet systemet, vet någon vart jag ska börja eller har något tips.
Tack på förhand Mvh
/Daniel
924 2.0 för höga avgasvärden
-
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2023-03-23 17:05:01
- Telefon: 0707307374
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1979
- Contact:
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: 924 2.0 för höga avgasvärden
Går bilen bra i övrigt? Kallt, varmt mm?
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: 924 2.0 för höga avgasvärden
På bränslefördelaren ( svart klump som bränsleslangarna sitter på) finns det en skruv där du kan justera bränsleblandningen. Den sitter i ett smalt rör. Du behöver en lång 3mm insexnyckel. När bilen är varm skruvar du ner den tills bilen går dåligt. Skruva sedan tillbaka den. Ett kvarts varv brukar räcka. Det är den enkla lösningen för att få bilen genom besiktningen.
För att få K- jet att lira bra behöver du börja med att mäta vad du har för bränsletryck
För att få K- jet att lira bra behöver du börja med att mäta vad du har för bränsletryck
-
- S2-Poster
- Posts: 238
- Joined: 2012-10-09 22:52:54
- Telefon: 0708706934
- Bilmodell: 924 944 -86
- Årsmodell: 1978
- Contact:
Re: 924 2.0 för höga avgasvärden
På bränslefördelaren ( svart klump som bränsleslangarna sitter på) finns det en skruv där du kan justera bränsleblandningen. Den sitter i ett smalt rör. Du behöver en lång 3mm insexnyckel. När bilen är varm skruvar du ner den tills bilen går dåligt. Skruva sedan tillbaka den. Ett kvarts varv brukar räcka. Det är den enkla lösningen för att få bilen genom besiktningen.
För att få K- jet att lira bra behöver du börja med att mäta vad du har för bränsletryck
För att få K- jet att lira bra behöver du börja med att mäta vad du har för bränsletryck
-
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2023-03-23 17:05:01
- Telefon: 0707307374
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1979
- Contact:
Re: 924 2.0 för höga avgasvärden
Den var svårstartad när den var varm när jag köpte den för ca ett år sedan, men nu är den inte det längre. Den tidigare ägaren verkar ha kopplat en knapp till kallstartsinsprutningen men jag har inte behövt använda den något på senaste tiden. Utöver start så funkar bilen utmärkt, oljetrycket ligger vid rätt värden vid kall och varm körning.
-
- NA-Poster
- Posts: 3
- Joined: 2023-03-23 17:05:01
- Telefon: 0707307374
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1979
- Contact:
Re: 924 2.0 för höga avgasvärden
Tack, det kan jag prova någon dag framöver.taxiande wrote: ↑2023-05-19 18:22:51 På bränslefördelaren ( svart klump som bränsleslangarna sitter på) finns det en skruv där du kan justera bränsleblandningen. Den sitter i ett smalt rör. Du behöver en lång 3mm insexnyckel. När bilen är varm skruvar du ner den tills bilen går dåligt. Skruva sedan tillbaka den. Ett kvarts varv brukar räcka. Det är den enkla lösningen för att få bilen genom besiktningen.
För att få K- jet att lira bra behöver du börja med att mäta vad du har för bränsletryck
Who is online
Users browsing this forum: No registered users