Blinkersspaken! :/

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
B_2
S2-Poster
Posts: 221
Joined: 2015-05-23 17:11:44
Bilmodell: 944 85b
Årsmodell: 1987
Contact:

Blinkersspaken! :/

#1 Post by B_2 »

Min blinkersspak gav upp för ett par år sen och jag får hålla i den när jag ska blinka. Alltså den låser inte i ytterlägena.
Min spakcentral verkar sitta monterad mellan årsmodell -85 och -88, men om ni vet om dom monterades efter 88 så är det värt att veta.

Och det är det ena av dom två standardfelen, närmare bestämt dom små plastclipsen som håller reda på returfjädrarna.
https://rennlist.com/forums/attachments ... sigtab.jpg
(länken handlar visserligen om blinkers i 928, men det verkar som om dom, mer eller mindre, är identiska med 944 under dom här åren.

Laga eller köpa nytt? Nypris, alltså hela spakcentralen, verkar vara 3-3.5 tusen, och då sitter även farthållarspaken på dom. (jag själv saknar farthållare, men med spak på plats så köper jag väl kanske in resterande bitar som ska sitta under huven) Begagnat har jag sett från 300:- och uppåt beroende på ytskick.

Begagnat finns ju som sagt, men då monterar man ju in lika gammal och sliten plast som man redan haft sönder. :roll:
Tänkt länge att jag ska riva isär det där och har en hyfsad beskrivning på hur det ska gå till att laga själva clipsen.
Verkar hålla sisådär enligt dom som försökt, men det beror nog både på hur det spruckit och vem som lagar.

Så lite frågor på det.
Värt besväret att laga själv? Vad är dina erfarenheter?
Finns det någon som 3D-printar själva plastdelen som håller fjäderpaketet?
Passar dom spakcentraler som sitter i andra Porschar? Typ 911? (det skulle ju göra begagnatspåret mycket bredare onekligen) och vissa verkar ha skruvat över just den specifika fjäderdelen från andra modeller. Tydligen varierar spaklängden men den går att skruva loss/byta mot den gamla.

Orginaltråd på rennlist där jag lånat bildlänken. https://rennlist.com/forums/928-forum/4 ... cel-2.html
Och det andra standardfelet avhandlas också i den tråden, (navbiten). :wink:

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot]