Page 1 of 2

Montera spacers

Posted: 2021-08-16 08:24:54
by mojo158
Hej,

Jag har köpt begagnade fälgar med tillhörande spacers. Dessa har tidigare suttit på en 944a och konverterar även till rätt bultcirkel. Pinnbultarna på navet är 32 mm och spacerarna är 27 mm breda. Därmed sticker pinnbultarna ut utanför spacern och fungerar som distanser som gör att fälgen hamnar 5 mm från spacern (pluss mutter). Fälgen får inget stöd av spacern och vilar bara på pinnbultarna. Detta kan inte vara rätt, vad ska jag göra? Bredare spacer kan jag nog inte ha. Kapa pinnbultarna? Montera nya pinnbultar? Eller har jag gjort något annat fel?

Hälsningar
Staffan

Re: Montera spacers

Posted: 2021-08-16 10:59:24
by felix83
Det låter som att spacern är tänkt att monteras med vanliga hjulbultar på navet, alternativt att dina pinnbultar någon gång har bytts till längre.

Re: Montera spacers

Posted: 2021-08-16 12:43:42
by mojo158
Hej,

Hmmm, i ditt första förslag skulle man alltså behöva ta bort pinnbultarna som sitter på navet. Följden av ditt andra förslag blir att jag undrar om någon vet hur långa pinnbultarna är original? Jag har en S2a, det borde väl vara samma på alla 85b och senare?

Någon som vet hur man byter dessa pinnbultar? Skruvas de ur bakifrån? Slås ur?

/Staffan

Re: Montera spacers

Posted: 2021-08-16 17:38:41
by henca
Jag kikade lite på RosePassion, till 944 S2 vill de sälja en pinnbult som med deras nomenklatur har artikelnr P22712 (det är ett elände med webshoppar som hittar på sina egna artikelnr) och den har längden 51 mm vilket jag skulle tro är pinnbultens totala längd. Samma pinnbult finns även att välja till en 911 från 1972 men till den bilen finns lite fler alternativ, där kan man välja på längder mellan 45 och 100 mm.

https://www.rosepassion.com/en/parts-po ... 35-0-22712

Om man antar att du nu har pinnbultar vars totala längd är 51 mm borde du kunna köpa pinnbultar som är 45 mm, då får du 6 mm kortare pinnbultar och de borde rymmas i din spacer.

Pinnbultarna slås ur, jag har aldrig gjort det själv men förstått att det kan vara bökigt. Jag hade en gång en skadad gänga på en pinnbult och köpte en ny och lämnade bilen till Sahlströms Classic för att byta pinnbult och lite andra arbeten. Dock hörde han sig för med mig om det var OK att han gängade om den skadade pinnbulten med en gängtapp i stället för den skulle vara så bökig att byta.

m v h Henrik

Re: Montera spacers

Posted: 2021-08-16 19:45:29
by mojo158
Hej Henrik, efter disk med porschecenter insåg jag, i linje med det du säger, att pinnbultarna till gamla 944or är ca 5 mm kortare. Misstänker att de suttit på en äldre bil, i så fall kan det bli knepigt att få på dem med tanke på troligt lägre et i kombination med spacers. Borde varit noggrannare men jag fick dom på rekommendation. Om et tillåter lutar jag åt att kapa dem. Att byta 20 st låter som du säger mkt tidsödande om jag övh lyckas få bort alla.
/Staffan

Re: Montera spacers

Posted: 2021-08-16 21:14:56
by henca
Om jag minns rätt sade han att navet skulle behöva demonteras för att byta pinnbult.

m v h Henrik

Re: Montera spacers

Posted: 2021-08-16 22:01:58
by Jarlingar
Ja med navet löst så kan du pressa i och ur pinnskruvarna med ett ordentligt skrustycke.

Re: Montera spacers

Posted: 2021-08-17 09:32:46
by mojo158
Hej,

Tack för input, ska undersöka et och se om fälgarna övh går att montera med spacers.

/Staffan

Re: Montera spacers

Posted: 2021-08-18 12:29:37
by safe
mojo158 wrote: 2021-08-16 08:24:54 Hej,

Jag har köpt begagnade fälgar med tillhörande spacers. Dessa har tidigare suttit på en 944a och konverterar även till rätt bultcirkel. Pinnbultarna på navet är 32 mm och spacerarna är 27 mm breda. Därmed sticker pinnbultarna ut utanför spacern och fungerar som distanser som gör att fälgen hamnar 5 mm från spacern (pluss mutter). Fälgen får inget stöd av spacern och vilar bara på pinnbultarna. Detta kan inte vara rätt, vad ska jag göra? Bredare spacer kan jag nog inte ha. Kapa pinnbultarna? Montera nya pinnbultar? Eller har jag gjort något annat fel?

Hälsningar
Staffan
Fälgar (tex BBS, Fuchs och de flesta Porsche originalfälgar ) brukar ha urgröpningar för att klara pinnskruvar med för tunna spacers.

Alternativ:
Andra fälgar, tjockare spacers, andra spacers och längre pinnskruvar, kapa befintliga pinnskruvar.

Re: Montera spacers

Posted: 2021-08-18 12:36:28
by safe
Jag skulle passa mig för att ta bort naven, du kommer troligen förstöra hjullagren för naven bör vara i pressade i lagrena. Skulle kolla upp detta i alla fall om man vill undvika extra jobb och kostnader.

Re: Montera spacers

Posted: 2021-08-19 07:45:29
by mojo158
Hej,

Lite uppdateringar och frågor.

Jag fick tag på tidigare ägaren och fälgarna har suttit på en nyare 944a, men pinnbultarna har varit kapade. Muttrar för att skruva på spacerarna på navet saknas, stigning, någon som vet (1,5 eller 2?)?

Vid diskussion med reservdelsavdelningen på Porschecenter framkom följande om pinnbultarna, de tidiga 944orna har 45 mm pinnbultar gemensamt med 993, de senare har 49,55 mm gemensamt med 928.

Jag gillar inte riktigt att kapa pinnbultarna, men om jag bestämmer mig för det, vad är bästa sättet? Mäta 5 mm, skruva på en mutter som stöd/markering och kapa med en vinkelslip? Ta av muttern runda kanten med en fil och hyfsa till med en gängklåpa? Finns det något användbart verktyg för att kapa bultar som jag inte känner till?

Om jag tar bort 5 mm på pinnbultarna, tror ni då att jag har tillräckligt mkt kvar för att sätta på originalfälgar för besiktning och dylikt?

Hälsningar
Staffan Eriksson

Re: Montera spacers

Posted: 2021-08-19 07:53:44
by mojo158
Magnus, tack för bra information. När det gäller lagren, är det inte så att de är pressade bak, men inte fram? Jag hade inte tänkt på att lagren förstörs om de tas bort (i alla fall bak?), men det lät ändå som ett rätt stort jobb som jag helst undviker. Tror det blir väldigt svårt att få ur pinnbultarna. Några urgröpningar finns tyvärr inte i fälgarna.

/Staffan

Re: Montera spacers

Posted: 2021-08-19 09:20:46
by safe
Ja, det är bara bak som naven är pressade i lagren fram är det koniska lager som går att ta isär.
5 mm kan du kapa, ska man vara petig bör du använda stålmuttrar. Vinkelkapen och fila till toppgängan så muttrarna går på.

Fram är det inga problem att byta pinnskruvarna på plats, men bak är det knepigare. Du får nog ut original om du demonterar handbromsbackarna, men längre än original är kört vill jag minnas.
Stor hammare för att banka ur, vill man spara skruvarna så offra en stålmutter att slå på. Nya drar man i med en stålmutter och lite brickor/spacers.

Re: Montera spacers

Posted: 2021-08-19 11:38:47
by mojo158
Tack Magnus! Stigning på gängorna?

/Staffan

Re: Montera spacers

Posted: 2021-08-19 12:25:50
by mojo158
Magnus, vad menar du med stålmuttrar? Stål kontra aluminium? Eller menar du att man ska ha muttrar av särskilt hårt stål?

/Staffan