Page 1 of 1

Bild på kolv 931 S1 eller S2

Posted: 2016-02-15 17:11:13
by Freddie_81
Vill kika om någon Hr bild på någon av dessa olika kolvar och kan hjälpa vägleda mig till vad som sitter på min. Så här ser dom jag har ut i min S1 motor ( som jag tror är S2 kolvar)
Image
Med vänlig hälsning, Fredrik

Re: Bild på kolv 931 S1 eller S2

Posted: 2016-02-15 18:49:07
by Berand
S1.jpg
Jag hittade bilder på båda typerna.
Den första är en S1 kolv (patands -80)
Den andra är en S2 kolv (min -81)

Bild på kolv 931 S1 eller S2

Posted: 2016-02-15 18:52:47
by Freddie_81
Tackar. Då har jag s2 kolvar. Troligtvis med resten S1 då jag saknar andra visuella s2 delar. Vad gör detta för driftsäkerheten med 200hk istället för de 170 original? Borde väl palla det ?
Mvh

Re: Bild på kolv 931 S1 eller S2

Posted: 2016-02-15 18:58:46
by Berand
Kan bli problem med spikning, vilket är 931kolvars värsta fiende.
Patand, troligtvis fler, har installerat Knock-link så han har koll på om det börjar spika och kan släppa av i tid.

Re: Bild på kolv 931 S1 eller S2

Posted: 2016-02-16 09:43:44
by patand
Freddie_81 wrote:Vad gör detta för driftsäkerheten med 200hk istället för de 170 original? Borde väl palla det ?
Berand wrote:Kan bli problem med spikning, vilket är 931kolvars värsta fiende.
Effekten i sig innebär inget problem, med laddluftkylare och höjt laddtryck till 0,9 bar plockar man ut ca 210hk ur en S1 motor med bibehållen driftsäkerhet (så vitt jag förstått, har inte provat).

Som far nämner så är det viktigt att ha koll så att man har rätt bränsle/luft blandning så motorn inte spikar.

Det jag tycker du ska framförallt se upp med med är att ha för högt laddtryck i förhållande till den högre kompressionen som S2 kolvarna ger. S2 har ju sänkt laddtryck till 0,65 bar övertryck istället för S1 0,7 bar. Har du inte S2 fjäder i utan S1 fjäder i din wastegate så har du 0,7 bar övertryck och då ökar risken för spikningar. Men om allt funkar som det ska så ska det inte vara något direkt problem ändå tror jag. Jag har t.ex vid ett tillfälle på bana kört min bil av misstag på strax över 1 bar laddtryck utan spikningar och det utan intercooler, dock inget jag vill rekommendera då det KAN innebära problem. Ska också sägas att jag inte kunde varva mer än ca 3500 rpm med full gas då, eftersom övertrycksbrytaren bröt tändningen om jag hade plattan i mattan när man passerade 3000 rpm... Men inga spikningar iaf. :)

Förresten, vet inte riktigt var far fick 200hk ifrån, S2 ger med 0,65 bar 177hk och räknar man istället med 0,7 bar bör du få ut ca 190hk (177/0.65*0,77=190,6). Men som sagt, det är inte effekten i sig som är det farliga. :#cheers:

Re: Bild på kolv 931 S1 eller S2

Posted: 2016-02-16 10:26:17
by Cédric
Stora skillnaden är ju tändsystemet som är mycket vassare på s2an, troligtvis en av anledningarna att man kunde höja grundkompet och minska spikmarginalen (tändingen anpassar sig efter laddlufttemp tex och har mer precis inställning iom triggerhjul på veven).

Jag har S1 WG fjäder och den stora S1 2664 kompressor (S1 kan även ha den kassa 2470, vilken kommer göra det plågsammare att höja laddet) i min s2 motor. Det funkar kanon, men marginalen mot spikning är inte gigantisk, skulle inte vilja gå högre än så om man ska köra bana. När min WG slang lossnade så började knacklampan blinka hysteriskt vid ca 0.9 bar, hörde inget knack men det var inte direkt något jag skulle rekomendera :).

Se till att du har rätt turbo när du ändå har motorn isär och tänkt höja effekten, 2660 eller 2664 kompressor mao.

Jag hade 168Hk maxeffekt i rototesten, vilken med 10% förluster (enligt rototest statistik verkar det typ rimligt) blir ca 185hk, effektökningen är ju inte linjär med laddtrycksökningen, iom att verkningsgraden inte är konstant, samt att turbinen sväljförmåga är fast.

Observera att kollar man toleranserna på laddtrycket för s2 och s1 så är dom överlappande. En s2 kan mao ha högre laddtryck än en s1.

s1: 0,67-0,73
s2: 0,62-0,68
CGT: 0,72-0,78

Ett bra alternativ för dig är att köpa en WG fjäder från USA (0,43-0,47 bar) och sedan sätta in ställbar ventil så att du kan välja laddtryck som passar istället. En väldigt billig lösning.

Bild på kolv 931 S1 eller S2

Posted: 2016-02-16 12:33:47
by Freddie_81
Tack för alla svar. Jag är inte primärt ute efter att höja effekten men är det ombyggt på det viset är det en positiv sak. Men vill vara säker på att det är byggt på rätt sätt i så fall. Ska ta närmare titt på alla siffror och delar så jag kan vara säker när jag ändå går igenom allt.
Med vänlig hälsning,

Re: Bild på kolv 931 S1 eller S2

Posted: 2016-02-22 07:12:31
by Freddie_81
"Cedric" Jag har S1 WG fjäder och den stora S1 2664 kompressor (S1 kan även ha den kassa 2470, vilken kommer göra det plågsammare att höja laddet)


Tror dessvärre? att Jag har 2470. Hur ställer detta till det i spikningsväg? Eller är det på annat sätt det ställer till det ?
Mvh

Re: Bild på kolv 931 S1 eller S2

Posted: 2016-02-22 13:54:00
by Cédric
Freddie_81 wrote:"Cedric" Jag har S1 WG fjäder och den stora S1 2664 kompressor (S1 kan även ha den kassa 2470, vilken kommer göra det plågsammare att höja laddet)


Tror dessvärre? att Jag har 2470. Hur ställer detta till det i spikningsväg? Eller är det på annat sätt det ställer till det ?
Mvh

Vid högre laddtryck och massflöden så kommer du har sämre kompressorverkningsgrad, därmed högre kompressorutloppstemp och högre avgasmottryck för att uppnå det laddtrycket. Dessa två kommer göra livet jobbigare på hög effekt, och göra motorn mer knackkänslig. Jag ska inte utdömma något rakt av, beror ju på vad du tänkt göra med bilen, men om jag var du och hade allt isär skulle jag nog passa på att byta till en 2660 eller 2664, borde inte vara så svårt att få tag i :)

Bild på kolv 931 S1 eller S2

Posted: 2016-02-22 14:07:28
by Freddie_81
Tack. Ska dubbelkolla igen. Men nu är det ju inget trimprojekt utan detta satt i bilen när den köptes. Vill ju ha en driftsäker bil men om det nu är några extra kusar i skadar det inte. Allt är inte demonterat. Turbo, grenrör, avgas och wg sitter ju kvar. Även om det är betydligt enklare att få ner som det är nu.
Mvh