Glapp i framhjulen, hjullager dämpare eller annat?

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Message
Author
fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Glapp i framhjulen, hjullager dämpare eller annat?

#1 Post by fälgen »

Om man tar tag i mina framhjul och drar lite när bilen står på backen känns ett tydligt glapp. Antar att det inte ska vara så.

Har tidigare i somras kollat på detta och tyckte då stötdämparna rörde sig också, vad finns det som kan glappa? Har inte klart för mig hur infästningen ser ut, men dämparen i sig kan väl glappa om den är dålig? Dämparna tror jag är gamla, har tyvärr ingen info.

Det kan väl också vara hjullagren som glappar. Justerade dessa i vintras, men de kanske behöver efterjusteras efter bankörning eller rent av är slut?

Länkarmen är renoverad för inte så värst många år sedan så den antar jag är ok.

Kan också tilläggas att jag har vibrationer i framvagnen när jag bromsar, trots bytta skivor. Är inte säker men tror inte det vibrerade när allt var nymonterat, utan det har kommit tillbaka efter hand.

Finns det något mer jag bör kolla på? Nya (begagnade) hjul ska på i helgen också, vibrationerna kan ju bero på dåligt balanserade däck, men det förklarar inte glappet.

Tacksam för idéer och erfarenheter :D

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Glapp i framhjulen, hjullager dämpare eller annat?

#2 Post by patand »

Har du så mycket glapp att du kan känna det för hand när bilen står på hjulen så är det REJÄLT glapp. Normalt sett känner man bara hjullagerglapp om hjulen är obelastade.

Efterjustering kan behövas på hjullagren ibland, skadar ju inte att kolla iaf.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Glapp i framhjulen, hjullager dämpare eller annat?

#3 Post by fälgen »

Tack för bekräftelsen patand. Jag slet lite i Bobos däck också men där satt det som berget.

Men med bilen lyft ska det väl glappa lite?

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: Glapp i framhjulen, hjullager dämpare eller annat?

#4 Post by patand »

fälgen wrote:Men med bilen lyft ska det väl glappa lite?
Njae... det beror på vad man menar med glappa. Jag tycker inte det ska glappa ens när hjulen är i luften. Men det finns ju saker som ska kunna röra sig lite om hjulet (eller hjulen ) är i luften förståss. Men det är skillnad på glapp och på rörliga leder.

Jag skulle säga, nej det ska inte glappa. Det kan kanske kännas ett minimalt glapp i hjullagren om de är snällt åtdragna (bättre för löst än för hårt sägs det). Men jag har tyvärr svårt att förklara hur du ska veta skillnaden på glapp och på normal rörelse om du inte har erfarenheten nog att avgöra det. :)

Hissa upp ett hjul på en frisk bil och jämför med din som troligen inte är frisk. Så kan du kanske få ett hum om skillnaden.

Om du håller hånderna på kl 12 och kl 6 (dvs lodrätt) och vickar på hjulet (givetvis när det är i luften) så är det troligast att det är eventuellt glapp i hjullagret du känner, eventuellt också spindelleden. Håller du händerna på kl 3 och kl 9 (dvs vågrätt) och vickar så bör det vara styrleder du kan känna glapp i.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Glapp i framhjulen, hjullager dämpare eller annat?

#5 Post by fälgen »

Har nu bytt till mina nya hjul inför bankörningen på måndag. Passade på att justera om hjullagren och kolla på framdämparna. Har inte provkört än pga regn och glömde även slita i däcken och se om det fortfarande glappar. Kan även tillägga att förut när jag kände glappet stod bilen på gräs, på garagegolvet var glappet inte lika lätt att känna, men det gick att tvinga fram.

Jag tycker det är svårt att justera hjullagren, det verkar ju hur enkelt som helst, men det är så otroligt lite jag kan skruva på muttern mellan att brickan sitter fast och att allt sitter så löst så man kan vicka på bromsskivan. Vet inte om det är ett tecken på att mina hjullager är dåliga eller om det ska vara så?

Ska man kunna justera muttern (som ju inte är en vanlig mutter) tillräckligt mycket för hand eller ska det krävas tång? Skulle behöva jämföra detta med någon erfaren hjullagerjusterare, går ju inte förklara över internet...

Sen så har jag lite glapp i topplagringen (heter det så?) till dämparna, mest på höger sida där jag jag även tror det vibrerar mest. När jag rör på bromsskivan "klockan 12 och 6" så ser jag att skålen som jag markerat i bilden rör sig. Är det nån gummibussning som är slut?

Den rödaktiga bussningen man ser lite av är ju slut eftersom gummitätningen fallit ner, men det ska väl inte påverka mer än att smuts med tiden kommer in i dämparen.

Image

Image

User avatar
Lilja
Turbo-Poster
Posts: 853
Joined: 2011-09-03 18:53:53
Bilmodell: Porsche 944 Turbo
Årsmodell: 1988
Location: Genarp
Contact:

Re: Glapp i framhjulen, hjullager dämpare eller annat?

#6 Post by Lilja »

Jag hade glapp i både hjullagrena och själva fjäderbenen på min.

Vad det gäller att justera hjullagrena så brukar jag inte spänna mer än med fingrarna, någon mer erfaren får gärna rätta mig men jag sabbade ett hjullager för jag spännde för hårt, är bättre att det rullar lätt med lite glapp än att det går för tungt och blir jättevarmt.
Sen tror jag att när hjullagrena är riktigt slut så antingen börjar dom låta väldigt mycket då det blir ojämnheter på lagerbanan eller så kan du spänna så hårt det går men det blir ändå glapp. På min Turbo kan jag spänna så hårt det går men hjulget går fortfarande jättelätt, som tur va glappar det inte än.
1988 Porsche 944 Turbo - Finbilen/Mardrömmen
1987 Porsche 944 N/A - Overland upptäckarbil projekt
1971 Chevrolet Camaro Z28 - Pro touring leksak
1975 Chevrolet Nova - Busbil
2005 Chevrolet Silverado Duramax - Lastbilen
1930 Ford Model A - Hotrod
2016 Toyota Yaris - Bruksbil

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Glapp i framhjulen, hjullager dämpare eller annat?

#7 Post by fälgen »

Testade idag att spänna hjullagret hårt och sätta ner bilen på hjulen och sen känna efter glapp. Kunde inte få det att glappa, blev nästan lite sur eftersom jag var övertygad över att det var dämparna :roll: Hursomhelst så släppte jag på lagret igen och justerade och ställde ner på hjulen. Fortfarande inget glapp! Men när jag kört en kort sväng så glappade det igen, antar att de inte satt sig ordentligt efter att bilen varit lyft.

Summa summarum, tror på dämparna men fortfarande inte helt hundra :D

Vad tror ni om topplagringarna, brukar de behöva bytas? Ska man uppgradera till något bättre samtidigt då eller köra på nya originaldelar?

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

Re: Glapp i framhjulen, hjullager dämpare eller annat?

#8 Post by Uffe L »

Tjenare!

Ang. topplagringar så tycker jag att om du inte vill ha justerbara (Camber/Caster) så kör på nya orginal. Kostade i princip gratis på Porsche Center för några år sedan iaf och jag tror inte det ändrats.

M.v.h. Ulf

User avatar
Nahpets
Addict
Posts: 1763
Joined: 2008-01-28 01:34:48
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Sollentuna
Contact:

Re: Glapp i framhjulen, hjullager dämpare eller annat?

#9 Post by Nahpets »

Ett bra tips till dig fälgen ... justerbara topplagringar är bra om du vill justera camber såklart.
Du måste veta dock att toe in ändras samtidigt!

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Glapp i framhjulen, hjullager dämpare eller annat?

#10 Post by fälgen »

Det där med att justera camber, vill jag det?.... Hur blir en bil med ban-anpassade cambervinklar att köra med på gatan?

Lutar mot nya original topplagringar och så får jag uppdatera nån annan gång om jag tycker det behövs

Tack för all hjälp hittills, kanon att höra lite erfarenheter :D

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Glapp i framhjulen, hjullager dämpare eller annat?

#11 Post by Cédric »

Camber kan du justera iaf nere vid spindeln, så det är inget du behöver fundera på. Det är om du vill ha mer än ca -3grader som du behöver ställa i topplagringen, men det är inte aktuellt i ditt fall :)

Uffe L
S2-Poster
Posts: 235
Joined: 2005-01-24 07:59:00
Bilmodell: 944
Årsmodell: 1983
Location: Linköping
Contact:

Re: Glapp i framhjulen, hjullager dämpare eller annat?

#12 Post by Uffe L »

Justerbara topplagringar kan ju iofs också användas för att snabbt gå från gatvinklar till banvinklar. Har sett en 968 som man ställt på det yttre läget på topplagringen och där justerat "gatcamber" vid spindeln. Sedan hade han satt en stoppskruv på det inre läget på topplagringen så att när han släppte på justeringen där uppe så föll fjäderbenet in till banvinklar. Efter körningen hissade han upp bilen och justerade ut topplagringen till max ytterläge igen. Hur bra det blir vet inte jag. Lite överkurs till att börja med iaf.

Vet inte om det blev begripligt... :)

Tycker iaf att du gör rätt i att börja med orginal och känna på bilen med gatvinklar. Blir du alldeles frälst så kan du bestämma nästa steg då. :)

M.v.h. Uffe

User avatar
Cédric
Addict
Posts: 4621
Joined: 2004-09-20 22:10:24
Bilmodell: 924 turbo, 924
Årsmodell: 1980
Location: Stockholm
Contact:

Re: Glapp i framhjulen, hjullager dämpare eller annat?

#13 Post by Cédric »

Uffe L wrote:Justerbara topplagringar kan ju iofs också användas för att snabbt gå från gatvinklar till banvinklar. Har sett en 968 som man ställt på det yttre läget på topplagringen och där justerat "gatcamber" vid spindeln. Sedan hade han satt en stoppskruv på det inre läget på topplagringen så att när han släppte på justeringen där uppe så föll fjäderbenet in till banvinklar. Efter körningen hissade han upp bilen och justerade ut topplagringen till max ytterläge igen. Hur bra det blir vet inte jag. Lite överkurs till att börja med iaf.

Vet inte om det blev begripligt... :)

Tycker iaf att du gör rätt i att börja med orginal och känna på bilen med gatvinklar. Blir du alldeles frälst så kan du bestämma nästa steg då. :)

M.v.h. Uffe
Jo, det kanske fungerar skapligt, men du ändrar ju toe samtidigt som camber eftersom styraxeln vinklas utåt. Har du koll på vad du får och är nöjd med det så kan det bli bra, men det kan också bli illa.

Zep-924S
Carrera-Poster
Posts: 375
Joined: 2005-09-10 09:52:49
Contact:

Re: Glapp i framhjulen, hjullager dämpare eller annat?

#14 Post by Zep-924S »

Hade exakt samma problem på min 924S och bytte hjullagret. I onödan visade det sig för det var just topplagret. Kostar inte mycket (25€ st gav jag för dem här i Finland) och enkelt att byta.
944S, Ex. 924S
Trygve, PCF #1093
Vasa, Finland

fälgen
Addict
Posts: 1315
Joined: 2010-08-19 11:12:24
Bilmodell: 951 -86 / 944 -84
Årsmodell: 1986
Location: Linköping
Contact:

Re: Glapp i framhjulen, hjullager dämpare eller annat?

#15 Post by fälgen »

Det låter ju bra för mig :)
Vilken del är det man byter? Och behöver man komprimera fjädern för att byta?

Köpte en uppsättning bättre begagnade dämpare igår, så hoppas kunna byta snart.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users