Hur man byglar/fixar bränslepumpsrelät på 924

Teknik & Trim forum för 924, 944, 968 och 928
Post Reply
Message
Author
User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

Hur man byglar/fixar bränslepumpsrelät på 924

#1 Post by Freddie_81 »

Håller med Patand, och vi diskuterade ju detta när du hämtade lite saker åt mig. Behövs bara tvåbenskabel. Jag kör Amerikanen så nu mellan tändningsström och matningen till pumpen. Fungerar utmärkt.
Mvh

Splittad tråd från denna: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=26674" onclick="window.open(this.href);return false; .//Patrik
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
[Bobo]
Addict
Posts: 3888
Joined: 2010-09-04 19:38:44
Bilmodell: 931-81
Årsmodell: 1981
Location: Linköping
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#2 Post by [Bobo] »

Freddie_81 wrote:Håller med Patand, och vi diskuterade ju detta när du hämtade lite saker åt mig. Behövs bara tvåbenskabel. Jag kör Amerikanen så nu mellan tändningsström och matningen till pumpen. Fungerar utmärkt.
Mvh
Varken jag eller Mats hade byglat en 924 tidigare, så vi (mest jag) utgick ifrån att det var som på 944:an...
Alltid lär man sig något.. :D

Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#3 Post by makkanftw »

Bränslepumpsrelät förbigår man med en tvåbenskabel. 30 och 87 är det som skall paras ihop.
Stirrar man tillräckligt länge på ett elschema börjar man förstå även om jag själv fortfarande tycker det är rörigt :lol:
- Marcus

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#4 Post by makkanftw »

QV_ wrote:Angående bygligen av relät så är det bara "2" på en 924. Kopplar ni "3" så kommer ni mata batteriet bakvägen förbi tändningslåset. Man skall också veta att med en bygling så tar ni all ström till pumparna igenom en 0,5mm2 kabel med klent stift i säkringsdosan mot original 2,5mm2 kabel från batteriet.
Relät sitter där för att mata pumparna direkt från batteriet och inte via säkringsdosan utan säkringsdosan bara "styr" relät (tillsammans med tändspolen). Nu fungerar det rent praktiskt med en bygling men det är ingen långtidslösning.
Aa fast nä? Byglar man 30 och 87 är det ju just strömmen från batteriet man kör vidare till pumparna? Eller?
Nu har jag inte haynes framför mig utan dokumentationen från Patands sida men där finns vad ni ser på bifogad bild (paint-ihopklippt). Är det jag som läser/tänker galet?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Marcus

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#5 Post by patand »

[Bobo] wrote:Nja, vi var nog hyfsat övertygade om att det behövdes tre kablar båda två... :?
Då är ni två som har fel... :mrgreen:

Räcker att bygla mellan terminal 30 (inkommande el) och 87 (utgående till brukaren, bränslepumen) på 924.

Skaffa gärna en grov kabel för byglingen (2,5mm2 eller grövre), risk att den brinner av annars då det är mycket kräm som går till pumpen.

Man får ju såklart ta bort bygeln när man inte vill köra längre, annars fortsätter pumpen snurra på. :)

EDIT: Jag var verkligen sent ut nu ser jag... :roll: :oops:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#6 Post by patand »

makkanftw wrote:Aa fast nä? Byglar man 30 och 87 är det ju just strömmen från batteriet man kör vidare till pumparna? Eller?
Nu har jag inte haynes framför mig utan dokumentationen från Patands sida men där finns vad ni ser på bifogad bild (paint-ihopklippt). Är det jag som läser/tänker galet?
Tänkte just detsamma... kan ju inte bli den klena kablen man använder då det är 30 och 87 man byglar. Däremot är ju styrkströmmen till relät för klent tilltagen, men den använder man ju inte.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#7 Post by QV_ »

Men det ju folk gör när de kopplar pumpen över tändningen är att de byglar 15-87. Då sitter ju bygeln där "permanent" och pumpen slår till/från efter tändning.

Om man kopplar jumpern "korrekt" så måste man krypa på knäna 5 minuter före start och 1 minut efter stopp och desutom ha en ficklampa med sig. De som kopplar så gör det bara en eller två gånger om de inte lägger en brytare i serie.....

vet en på detta forum där pumpen startar när man vrider om tändningsnyckeln och den är "byglad" och då sitter den mellan 15 - 87 annars går pumpen hela tiden om bygeln sitter mellan 30 - 87.

/Janne

en bygling mellan 30 - 87 är alltså "korrekt" att göra och ger ingen felaktig belastning på kablarna.

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#8 Post by makkanftw »

QV_ wrote:Men det ju folk gör när de kopplar pumpen över tändningen är att de byglar 15-87. Då sitter ju bygeln där "permanent" och pumpen slår till/från efter tändning.
Då är jag med på hur du menar, det låter inte fullt genomtänkt.. Jag kör med brytare på min 2-benta kabel, man får ju vara halvt akrobat för att komma åt därunder.
- Marcus

User avatar
Freddie_81
Addict
Posts: 1893
Joined: 2008-05-27 22:09:16
Telefon: 0739606054
Bilmodell: 944, 924
Årsmodell: 1979
Location: Åkers Styckebruk
Contact:

924 -82 | Vintersläden II

#9 Post by Freddie_81 »

De är brytarlöst på Amerikanen och har byglat från ett ledigt tändningsström stift på ovansidan av säkringshållaren och sen till matningen för pumpen i reläplatsen. Funkar utmärkt och de klagades inte ett ord om att pumpen gick på tändning hos bilprovningen. Och bara två ben. Samma på den vita 84:an med brytarlöst så gick den igång fint så fort jag byglade 30 och 87 inget knas med tändning.

Med vänlig hälsning,
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978

Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#10 Post by patand »

QV_ wrote:vet en på detta forum där pumpen startar när man vrider om tändningsnyckeln och den är "byglad" och då sitter den mellan 15 - 87 annars går pumpen hela tiden om bygeln sitter mellan 30 - 87.

en bygling mellan 30 - 87 är alltså "korrekt" att göra och ger ingen felaktig belastning på kablarna.
Hmm kom att tänka på en sak.. man kanske kan använda sig av ett relä för att få ström mellan 30 och 87 när 15 strömsätts... skulle ju vara en finurlig lösning så behöver inte pumpen gå förrän man slår på tändningen och man slipper extra brytare och risk att bränna av kabeln till 15... :mrgreen:
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
makkanftw
Addict
Posts: 1456
Joined: 2009-02-08 20:11:35
Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
Årsmodell: 1980
Location: Ed
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#11 Post by makkanftw »

Goe Patand, du skall alltså ersätta ett relä med ett relä för att slippa ha ett relä..? :roll: :lol:
- Marcus

User avatar
Sultanen
Turbo-Poster
Posts: 533
Joined: 2008-06-08 23:32:25
Bilmodell: Saknar en Porsche
Location: Borås
Contact:

Hur man byglar/fixar bränslepumpsrelät på 924

#12 Post by Sultanen »

patand wrote: Hmm kom att tänka på en sak.. man kanske kan använda sig av ett relä för att få ström mellan 30 och 87 när 15 strömsätts... skulle ju vara en finurlig lösning så behöver inte pumpen gå förrän man slår på tändningen och man slipper extra brytare och risk att bränna av kabeln till 15... :mrgreen:
Det hade ju varit en rätt enkel och billig lösning, bara att ta det gamla reläet för att komma åt kontaktbläcken, riva ut innehållet och löda dit ett simpelt relä, kostar inte många pengar med ett 12V relä som tar 12V styrspänning =)
Typ: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... /rela-12v-(15a-125v" onclick="window.open(this.href);return false;)-p36102
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld

User avatar
patand
Moderator & Raceputte
Posts: 25403
Joined: 2004-05-03 14:00:48
Bilmodell: 924 Turbo
Årsmodell: 1980
Location: Oxelösund
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#13 Post by patand »

makkanftw wrote:Goe Patand, du skall alltså ersätta ett relä med ett relä för att slippa ha ett relä..? :roll: :lol:
Försökte mig på ett skämt... :oops:

Men det KAN ju vara en idé om man vill spara några kronor, originalrelä (som jag tror slår av pumpen om motorn stannar (inga tändningspulser), även med tändningen påslagen) kostar runt 500kr och ett enkelt för att bara styra av/på av pumpen vid tändning av/på kostar ju uppenbarligen inte många kronor enligt Fredriks inlägg. :)
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]

User avatar
Mattias 924
Addict
Posts: 1315
Joined: 2008-11-30 22:18:58
Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
Årsmodell: Vet ej
Location: Örebro
Contact:

Re: 924 -82 | Vintersläden II

#14 Post by Mattias 924 »

Man kan ju laga relät. Brukar vara en lödning som släppt.
Jag har gjort det ett par gånger och det är snabbare, enklare, och billigare än att både bygla och köpa nytt.
"patand" skrev:
Om inget strular...

QV_
Addict
Posts: 1207
Joined: 2010-08-04 22:37:55
Bilmodell: 924
Årsmodell: 1980
Location: Mariefred
Contact:

Re: Hur man byglar/fixar bränslepumpsrelät på 924

#15 Post by QV_ »

Det med relät är bättre än en kabelstump och en brytare, det enda felet med lösningen är att den tenderar att bli "permanent".

Att mata pumparna via (efter) tändningslåset (oavsett var man tar spänningen ifrån efter tändningslåset) är ingen bra lösning i längden. Om ni någon gång river isär kontaktstycket bakom tändningslåset och kollar på den lilla plastklump som styr spänningarna så vill man inte dra pumparnas ström där också..... så det som är bra med att "ersätta ett relä med ett relä" är att man inte belastar tändningslåset för det är klent utan den extra strömen.

/Janne

Folk tenderar att göra krångliga lösningar som tar tid att utföra bara det är billigt.

Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users