Hur man byglar/fixar bränslepumpsrelät på 924
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
Hur man byglar/fixar bränslepumpsrelät på 924
Håller med Patand, och vi diskuterade ju detta när du hämtade lite saker åt mig. Behövs bara tvåbenskabel. Jag kör Amerikanen så nu mellan tändningsström och matningen till pumpen. Fungerar utmärkt.
Mvh
Splittad tråd från denna: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=26674" onclick="window.open(this.href);return false; .//Patrik
Mvh
Splittad tråd från denna: http://944sverige.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=26674" onclick="window.open(this.href);return false; .//Patrik
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3888
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: 924 -82 | Vintersläden II
Varken jag eller Mats hade byglat en 924 tidigare, så vi (mest jag) utgick ifrån att det var som på 944:an...Freddie_81 wrote:Håller med Patand, och vi diskuterade ju detta när du hämtade lite saker åt mig. Behövs bara tvåbenskabel. Jag kör Amerikanen så nu mellan tändningsström och matningen till pumpen. Fungerar utmärkt.
Mvh
Alltid lär man sig något..
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: 924 -82 | Vintersläden II
Bränslepumpsrelät förbigår man med en tvåbenskabel. 30 och 87 är det som skall paras ihop.
Stirrar man tillräckligt länge på ett elschema börjar man förstå även om jag själv fortfarande tycker det är rörigt
Stirrar man tillräckligt länge på ett elschema börjar man förstå även om jag själv fortfarande tycker det är rörigt
- Marcus
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: 924 -82 | Vintersläden II
Aa fast nä? Byglar man 30 och 87 är det ju just strömmen från batteriet man kör vidare till pumparna? Eller?QV_ wrote:Angående bygligen av relät så är det bara "2" på en 924. Kopplar ni "3" så kommer ni mata batteriet bakvägen förbi tändningslåset. Man skall också veta att med en bygling så tar ni all ström till pumparna igenom en 0,5mm2 kabel med klent stift i säkringsdosan mot original 2,5mm2 kabel från batteriet.
Relät sitter där för att mata pumparna direkt från batteriet och inte via säkringsdosan utan säkringsdosan bara "styr" relät (tillsammans med tändspolen). Nu fungerar det rent praktiskt med en bygling men det är ingen långtidslösning.
Nu har jag inte haynes framför mig utan dokumentationen från Patands sida men där finns vad ni ser på bifogad bild (paint-ihopklippt). Är det jag som läser/tänker galet?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Marcus
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -82 | Vintersläden II
Då är ni två som har fel...[Bobo] wrote:Nja, vi var nog hyfsat övertygade om att det behövdes tre kablar båda två...
Räcker att bygla mellan terminal 30 (inkommande el) och 87 (utgående till brukaren, bränslepumen) på 924.
Skaffa gärna en grov kabel för byglingen (2,5mm2 eller grövre), risk att den brinner av annars då det är mycket kräm som går till pumpen.
Man får ju såklart ta bort bygeln när man inte vill köra längre, annars fortsätter pumpen snurra på.
EDIT: Jag var verkligen sent ut nu ser jag...
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -82 | Vintersläden II
Tänkte just detsamma... kan ju inte bli den klena kablen man använder då det är 30 och 87 man byglar. Däremot är ju styrkströmmen till relät för klent tilltagen, men den använder man ju inte.makkanftw wrote:Aa fast nä? Byglar man 30 och 87 är det ju just strömmen från batteriet man kör vidare till pumparna? Eller?
Nu har jag inte haynes framför mig utan dokumentationen från Patands sida men där finns vad ni ser på bifogad bild (paint-ihopklippt). Är det jag som läser/tänker galet?
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: 924 -82 | Vintersläden II
Men det ju folk gör när de kopplar pumpen över tändningen är att de byglar 15-87. Då sitter ju bygeln där "permanent" och pumpen slår till/från efter tändning.
Om man kopplar jumpern "korrekt" så måste man krypa på knäna 5 minuter före start och 1 minut efter stopp och desutom ha en ficklampa med sig. De som kopplar så gör det bara en eller två gånger om de inte lägger en brytare i serie.....
vet en på detta forum där pumpen startar när man vrider om tändningsnyckeln och den är "byglad" och då sitter den mellan 15 - 87 annars går pumpen hela tiden om bygeln sitter mellan 30 - 87.
/Janne
en bygling mellan 30 - 87 är alltså "korrekt" att göra och ger ingen felaktig belastning på kablarna.
Om man kopplar jumpern "korrekt" så måste man krypa på knäna 5 minuter före start och 1 minut efter stopp och desutom ha en ficklampa med sig. De som kopplar så gör det bara en eller två gånger om de inte lägger en brytare i serie.....
vet en på detta forum där pumpen startar när man vrider om tändningsnyckeln och den är "byglad" och då sitter den mellan 15 - 87 annars går pumpen hela tiden om bygeln sitter mellan 30 - 87.
/Janne
en bygling mellan 30 - 87 är alltså "korrekt" att göra och ger ingen felaktig belastning på kablarna.
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: 924 -82 | Vintersläden II
Då är jag med på hur du menar, det låter inte fullt genomtänkt.. Jag kör med brytare på min 2-benta kabel, man får ju vara halvt akrobat för att komma åt därunder.QV_ wrote:Men det ju folk gör när de kopplar pumpen över tändningen är att de byglar 15-87. Då sitter ju bygeln där "permanent" och pumpen slår till/från efter tändning.
- Marcus
- Freddie_81
- Addict
- Posts: 1893
- Joined: 2008-05-27 22:09:16
- Telefon: 0739606054
- Bilmodell: 944, 924
- Årsmodell: 1979
- Location: Åkers Styckebruk
- Contact:
924 -82 | Vintersläden II
De är brytarlöst på Amerikanen och har byglat från ett ledigt tändningsström stift på ovansidan av säkringshållaren och sen till matningen för pumpen i reläplatsen. Funkar utmärkt och de klagades inte ett ord om att pumpen gick på tändning hos bilprovningen. Och bara två ben. Samma på den vita 84:an med brytarlöst så gick den igång fint så fort jag byglade 30 och 87 inget knas med tändning.
Med vänlig hälsning,
Med vänlig hälsning,
Larsson81@outlook.com
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
Bilar :#944burn:
Porsche 931 Silver 1980
Porsche 931 Vit 1979
Porsche 931 Silver 1979
Porsche 924 CGT breddad 1978
Pontiac LeMans 1970 (Muskler)
Pontiac Grand Prix 1971 (Pimpmobile)
Audi 2,0 TDI-e 2011 (Familjepulkan)
Toyota Avensis 2,2 D4D 2009 (Min pendlarpulka)
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -82 | Vintersläden II
Hmm kom att tänka på en sak.. man kanske kan använda sig av ett relä för att få ström mellan 30 och 87 när 15 strömsätts... skulle ju vara en finurlig lösning så behöver inte pumpen gå förrän man slår på tändningen och man slipper extra brytare och risk att bränna av kabeln till 15...QV_ wrote:vet en på detta forum där pumpen startar när man vrider om tändningsnyckeln och den är "byglad" och då sitter den mellan 15 - 87 annars går pumpen hela tiden om bygeln sitter mellan 30 - 87.
en bygling mellan 30 - 87 är alltså "korrekt" att göra och ger ingen felaktig belastning på kablarna.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- makkanftw
- Addict
- Posts: 1456
- Joined: 2009-02-08 20:11:35
- Bilmodell: 931 10vt, 924 N/A, 911 C2
- Årsmodell: 1980
- Location: Ed
- Contact:
Re: 924 -82 | Vintersläden II
Goe Patand, du skall alltså ersätta ett relä med ett relä för att slippa ha ett relä..?
- Marcus
- Sultanen
- Turbo-Poster
- Posts: 533
- Joined: 2008-06-08 23:32:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Borås
- Contact:
Hur man byglar/fixar bränslepumpsrelät på 924
Det hade ju varit en rätt enkel och billig lösning, bara att ta det gamla reläet för att komma åt kontaktbläcken, riva ut innehållet och löda dit ett simpelt relä, kostar inte många pengar med ett 12V relä som tar 12V styrspänning =)patand wrote: Hmm kom att tänka på en sak.. man kanske kan använda sig av ett relä för att få ström mellan 30 och 87 när 15 strömsätts... skulle ju vara en finurlig lösning så behöver inte pumpen gå förrän man slår på tändningen och man slipper extra brytare och risk att bränna av kabeln till 15...
Typ: http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... /rela-12v-(15a-125v" onclick="window.open(this.href);return false;)-p36102
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld
924 -80 Såld
- patand
- Moderator & Raceputte
- Posts: 25403
- Joined: 2004-05-03 14:00:48
- Bilmodell: 924 Turbo
- Årsmodell: 1980
- Location: Oxelösund
- Contact:
Re: 924 -82 | Vintersläden II
Försökte mig på ett skämt...makkanftw wrote:Goe Patand, du skall alltså ersätta ett relä med ett relä för att slippa ha ett relä..?
Men det KAN ju vara en idé om man vill spara några kronor, originalrelä (som jag tror slår av pumpen om motorn stannar (inga tändningspulser), även med tändningen påslagen) kostar runt 500kr och ett enkelt för att bara styra av/på av pumpen vid tändning av/på kostar ju uppenbarligen inte många kronor enligt Fredriks inlägg.
Patrik PCS #9071
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
http://www.patandracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.avanceradforarkurs.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Sponsorer: http://www.utzon.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.racingdekaler.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Porsche 931|Club Sport
Porsche 931|Nr 2 [SÅLD]
Porsche 924/944 Bieber Cab [SÅLD]
- Mattias 924
- Addict
- Posts: 1315
- Joined: 2008-11-30 22:18:58
- Bilmodell: 911T Targa -72 Ölklappe
- Årsmodell: Vet ej
- Location: Örebro
- Contact:
Re: 924 -82 | Vintersläden II
Man kan ju laga relät. Brukar vara en lödning som släppt.
Jag har gjort det ett par gånger och det är snabbare, enklare, och billigare än att både bygla och köpa nytt.
Jag har gjort det ett par gånger och det är snabbare, enklare, och billigare än att både bygla och köpa nytt.
"patand" skrev:
Om inget strular...
Om inget strular...
-
- Addict
- Posts: 1207
- Joined: 2010-08-04 22:37:55
- Bilmodell: 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Mariefred
- Contact:
Re: Hur man byglar/fixar bränslepumpsrelät på 924
Det med relät är bättre än en kabelstump och en brytare, det enda felet med lösningen är att den tenderar att bli "permanent".
Att mata pumparna via (efter) tändningslåset (oavsett var man tar spänningen ifrån efter tändningslåset) är ingen bra lösning i längden. Om ni någon gång river isär kontaktstycket bakom tändningslåset och kollar på den lilla plastklump som styr spänningarna så vill man inte dra pumparnas ström där också..... så det som är bra med att "ersätta ett relä med ett relä" är att man inte belastar tändningslåset för det är klent utan den extra strömen.
/Janne
Folk tenderar att göra krångliga lösningar som tar tid att utföra bara det är billigt.
Att mata pumparna via (efter) tändningslåset (oavsett var man tar spänningen ifrån efter tändningslåset) är ingen bra lösning i längden. Om ni någon gång river isär kontaktstycket bakom tändningslåset och kollar på den lilla plastklump som styr spänningarna så vill man inte dra pumparnas ström där också..... så det som är bra med att "ersätta ett relä med ett relä" är att man inte belastar tändningslåset för det är klent utan den extra strömen.
/Janne
Folk tenderar att göra krångliga lösningar som tar tid att utföra bara det är billigt.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users