Dubbdäck eller dubbfritt?
- Sultanen
- Turbo-Poster
- Posts: 533
- Joined: 2008-06-08 23:32:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Borås
- Contact:
Dubbdäck eller dubbfritt?
Skall kränga på en uppsättning begagnade vinterdäck på min 924S imorgon är tanken, fick ett erbjudande om bättre begagnade dubbfria däck, men hur är det att köra dubbfritt med våra bilar utan ABS? Har inte tänkt att busköra med bilen utan det blir mer bruksbilskörning, även om man kanske gasar lite ibland också
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld
924 -80 Såld
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Dubbdäck eller dubbfritt?
Oavsett bilmodell och körstil, dubbat!
Har inte testat att köra 924 i snö överhuvudtaget, men min erfarenhet av 10 vintrar med olika modeller av bakhjulsdrivna bilar, allt från Mercedes e-klass till Amazon, säger mig att dubbat räddar liv... och plåt.
Bobo
Har inte testat att köra 924 i snö överhuvudtaget, men min erfarenhet av 10 vintrar med olika modeller av bakhjulsdrivna bilar, allt från Mercedes e-klass till Amazon, säger mig att dubbat räddar liv... och plåt.
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- Maxx
- Addict
- Posts: 6045
- Joined: 2004-04-13 00:16:47
- Bilmodell: 968 Clubsport
- Årsmodell: 1994
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Dubbdäck eller dubbfritt?
Frågan om dubbat eller odubbat är väl lite som oljefrågan, alla har sin bestämda åsikt ...
Jag skulle aldrig välja dubbfritt oavsett bil (om det inte gällde en bil som går till 100% i centrala delarna av en större stad).
Visa mig ett test där odubbat presterar lika bra som dubbade däck och jag ska omvädera min åsikt. Min personliga erfarenhet säger också dubbat, men jag har naturligtvis aldrig gjort något jämförande test i stil med vad tidningarna och andra brukar göra.
Jag skulle aldrig välja dubbfritt oavsett bil (om det inte gällde en bil som går till 100% i centrala delarna av en större stad).
Visa mig ett test där odubbat presterar lika bra som dubbade däck och jag ska omvädera min åsikt. Min personliga erfarenhet säger också dubbat, men jag har naturligtvis aldrig gjort något jämförande test i stil med vad tidningarna och andra brukar göra.
»Liebe wächst nicht auf Bäumen, sie wird in Zuffenhausen hergestellt«
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
Michael Sjösgärd | 968 clubsport -94 | Maxx Liebling
Nürburgring nordslinga: 41 varv (9:03.32 BTG, 2010-09-13)
- posse944
- Turbo-Poster
- Posts: 412
- Joined: 2008-12-04 10:38:39
- Telefon: 0763283552
- Bilmodell: 944 2.5L
- Årsmodell: 1988
- Location: Norrköping/Göteborg
- Contact:
Re: Dubbdäck eller dubbfritt?
Av både erfarenhet och sunt förnuft håller jag med ovanstående inlägg. Dubbat! Sen finns det ju de som vill värna om miljön men det tror jag ingen på detta forum är särskilt intresserad av, hehe
Porsche är en livstil...
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)
Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]
Nuvarande bil:
Porsche 944 -88 2.5L Azuritblå
Tidigare bilar:
VW bubbla 1969 :-)
Biltråd --> [url]http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=19543&highlight=[/url]
- Sultanen
- Turbo-Poster
- Posts: 533
- Joined: 2008-06-08 23:32:25
- Bilmodell: Saknar en Porsche
- Location: Borås
- Contact:
Re: Dubbdäck eller dubbfritt?
Precis vad jag också kände, men var tvungen att fråga iaf, får med andra ord inte gå så lätt som att köra ner bilen 300m till macken, betala 1200:- och få däck för vintern.. får nog se om han inte kan skaka fram lite däck med rejäla spik i =)
924S -86 Den oslipade diamanten Såld
924 -80 Såld
924 -80 Såld
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Re: Dubbdäck eller dubbfritt?
Har bra kontakter på skruvdubb, det blir dock inte billigare än å köpaSultanen wrote:Precis vad jag också kände, men var tvungen att fråga iaf, får med andra ord inte gå så lätt som att köra ner bilen 300m till macken, betala 1200:- och få däck för vintern.. får nog se om han inte kan skaka fram lite däck med rejäla spik i =)
färdigdubbat, men bra som f-n blir det
/ Erol
ps.
Skulle aldrig köpa dubbfritt, detta har jag kommit fram till efter ca 15 år
i hyrbilsbranchen och med ca 8.000 mil bakom ratten varje år.
Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- Cédric
- Addict
- Posts: 4621
- Joined: 2004-09-20 22:10:24
- Bilmodell: 924 turbo, 924
- Årsmodell: 1980
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Dubbdäck eller dubbfritt?
Tycker det overdrivs och hittar pa historier. Jag korde min gamla 924 en vinter med bra beggade vinterdack utan dubb, bridgestone blizzak. Det var riktigt jakla bra maste jag saga, gick att ta sig fram overallt dar farsans 740 med dubbdack bara spann (visserligen inte basta jamforelseobjektet ). Pa bruksbilen ar det nya dubbfria Hakka R som galler i ar, ska bli spannande att se, tror det kommer fungera stralande. I vi bilagares test forra aret fick vad dom nastan lika bra som hakka7 pa is, sa det kommer nog racka for mig. Har kort med skitvinterdack tidigare ar pa aldre bruksbilar och aldrig hamnat i trubbel, det viktigaste ar det man har innanfor pannbenet, anpassa farten efter greppet!
Jag valde dubbfritt pga komforten, pallar itne sitte och pendla varje dag i dubbdacksbuller mot den daliga asftalten pa sodertaljevagen. Dessutom var dom dubbfria avsevart battre pa rullmotstand.
Jag valde dubbfritt pga komforten, pallar itne sitte och pendla varje dag i dubbdacksbuller mot den daliga asftalten pa sodertaljevagen. Dessutom var dom dubbfria avsevart battre pa rullmotstand.
924 Turbo
www.instagram.com/garagecedric/
www.instagram.com/garagecedric/
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Dubbdäck eller dubbfritt?
Finns färsk forskning som visar vilka som väljer vilka däck..
Entydigt resultat säger att yngre män och äldre kvinnor väljer dubbat!
Jag vet inte vad det betyder, men kan ju vara kul att se om det stämmer in på en själv.
Dubbdäck minskar risken för dödsolyckor med 42%! Det finns ingen anledning att inte köra dubbat! Högt ljud? Hellre det än död...
http://www.svd.se/naringsliv/motor/ett- ... 392263.svd" onclick="window.open(this.href);return false;
Välj själva, jag brukar generellt förlora när jag spelar....
Bobo
Entydigt resultat säger att yngre män och äldre kvinnor väljer dubbat!
Jag vet inte vad det betyder, men kan ju vara kul att se om det stämmer in på en själv.
Dubbdäck minskar risken för dödsolyckor med 42%! Det finns ingen anledning att inte köra dubbat! Högt ljud? Hellre det än död...
http://www.svd.se/naringsliv/motor/ett- ... 392263.svd" onclick="window.open(this.href);return false;
Välj själva, jag brukar generellt förlora när jag spelar....
Bobo
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Dubbdäck eller dubbfritt?
Dubbdäck, ingen tvekan om saken...säger jag som fortfarande kör med slitna sommardäck så här slutet av nov (Skall ställa av innan 1 dec)
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Erol
- Moderator
- Posts: 4332
- Joined: 2005-12-20 14:11:36
- Bilmodell: 951 Snart körbar
- Årsmodell: 1986
- Location: Eskilstuna
- Contact:
Re: Dubbdäck eller dubbfritt?
Cédric wrote:Tycker det overdrivs och hittar pa historier. Jag korde min gamla 924 en vinter med bra beggade vinterdack utan dubb, bridgestone blizzak. Det var riktigt jakla bra maste jag saga, gick att ta sig fram overallt dar farsans 740 med dubbdack bara spann (visserligen inte basta jamforelseobjektet ). Pa bruksbilen ar det nya dubbfria Hakka R som galler i ar, ska bli spannande att se, tror det kommer fungera stralande. I vi bilagares test forra aret fick vad dom nastan lika bra som hakka7 pa is, sa det kommer nog racka for mig. Har kort med skitvinterdack tidigare ar pa aldre bruksbilar och aldrig hamnat i trubbel, det viktigaste ar det man har innanfor pannbenet, anpassa farten efter greppet!
Jag valde dubbfritt pga komforten, pallar itne sitte och pendla varje dag i dubbdacksbuller mot den daliga asftalten pa sodertaljevagen. Dessutom var dom dubbfria avsevart battre pa rullmotstand.
I Sthlm med omnejd går det att åka MC större delen av vintern, så där är det kanskeMaxx wrote:Jag skulle aldrig välja dubbfritt oavsett bil (om det inte gällde en bil som går till 100% i centrala delarna av en större stad).
inte lika aktuellt. Kan säga att mina nya Nokian WR (odubbade) var de absolut sämsta
vinterdäck jag kört med, understyrde överallt och inget grepp när man skulle iväg.
Har tidigare provat Hankooks dubbfria, vilka var rätt ok, dvs. ljusår bättre än Nokias
WR, men inte i närheten av dubbade diton. Körde 2 vintrar med Nokian Hakkapelita2
(dvs. dubbade) på min S2:a, Klockrena däck, har aldrig varit så nöjd!
Jag resonerar likadant![Bobo] wrote:Dubbdäck minskar risken för dödsolyckor med 42%! Det finns ingen anledning att inte köra dubbat! Högt ljud? Hellre det än död...
/ Erol
-Siktar på 450 hk-
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
Honat och modifierat block, vevstakar/kolvar balanserade, planad topp 8,9-1, mirafrästa säten/ventiler, portade kanaler - ökat flöde 11% på inlopp, 9r kamaxel, hårdare ventilfjädrar, Garret GT3271, lättat svänghjul med 60-2 trigger, SPEC 3 hybridkoppling med aluminiumtryckplatta, Nira i3+, separata tändspolar. 1200 cc spridare, 044 pump, 8mm bränsleledning samt E85.
Min biltråd: http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=6600
- gegge
- Addict
- Posts: 2627
- Joined: 2007-06-13 07:05:52
- Bilmodell: 924, turbo och S
- Årsmodell: 1981
- Location: Skåne
- Contact:
Re: Dubbdäck eller dubbfritt?
I Skåne är det mest våt asfalt på vintern vilket gör att tyska vinterdäck fungerar utmärkt. Visserligen kommer ett par dagar med blankis, men då biter inte ens dubben. De gånger jag kör i tjock slask och på packad snö är mönsterdjup och färska däck långt viktigare. För att inte tala om riktig fyrhjulsdrift.
Sedan är jag tveksam till undersökningar som kommer fram till procent. Kör man av vägen har man inte anpassat hastigheten efter väglaget. Folk kör lika fort på vintern som sommaren, håller inte avstånd eller kör med framförhållning. Tror också dagens bilar maskerar mycket med elektroniska skyddsnät. Om de visste vad halka innebär borde de sänka farten eller lära sig köra på det.
Sedan är jag tveksam till undersökningar som kommer fram till procent. Kör man av vägen har man inte anpassat hastigheten efter väglaget. Folk kör lika fort på vintern som sommaren, håller inte avstånd eller kör med framförhållning. Tror också dagens bilar maskerar mycket med elektroniska skyddsnät. Om de visste vad halka innebär borde de sänka farten eller lära sig köra på det.
Fredrik Torkildsen
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
I couldn't find the sports car of my dreams, so I built it myself. -Ferdinand Porsche
- [Bobo]
- Addict
- Posts: 3890
- Joined: 2010-09-04 19:38:44
- Bilmodell: 931-81
- Årsmodell: 1981
- Location: Linköping
- Contact:
Re: Dubbdäck eller dubbfritt?
Givetvis skiljer sig väglaget i norr och söder...
Det kanske skulle vara bättre med snökedjor de få dagarna det är riktigt halt nere i Skåne...
Men i de väglag jag är van vid här uppe i mitten (Har pendlat Linköping-Borås och Linköping-Stockholm) brukar vara is i botten och modd ovanpå, inte på E4 försås, men på småvägarna som jag antar att alla andra Porscheförare också är intresserade av(?)..
I det väglaget saknar jag det sista greppet som jag får i ett par bra dubbdäck.
Vad gäller körstil är det ju tyvärr inte så enkelt att "tar man det lugnt så klarar man sig", om/när det släpper finns det väl ingen anledning att inte vilja ha det bästa möjliga greppet?!
Det är en hel del vilt ute på vägarna vintertid, och det kanske inte är DU som orsakar tillbudet.
Dessutom kör ju en hel del av oss helt utan elektroniska hjälpmedel som ABS och antispinn, och vem har fyrhjulsdrift på sin 9X4?
Diskusionen grundar sig ju faktiskt i huruvida vi rekommenderar dubbat eller ej på en 924S.
Givetvis ska man köra lugnare och med bättre framförhållning när väglaget kräver det, men det räcker ju tyvärr inte med att vi här på foret vet det...
Undersökningen som jag länkade till sträcker sig över 10 år och slutsatsen är långt ifrån enbart en procentuell sådan... Men den visar klart och tydligt att när olyckan väl är framme, har du 42% bättre chans att överleva om du kör dubbat i vinterväglag. Varför chansa?
Bobo
Ps. Jag är inte militant vad gäller däck på något sätt, jag är bara rädd om er!
Det kanske skulle vara bättre med snökedjor de få dagarna det är riktigt halt nere i Skåne...
Men i de väglag jag är van vid här uppe i mitten (Har pendlat Linköping-Borås och Linköping-Stockholm) brukar vara is i botten och modd ovanpå, inte på E4 försås, men på småvägarna som jag antar att alla andra Porscheförare också är intresserade av(?)..
I det väglaget saknar jag det sista greppet som jag får i ett par bra dubbdäck.
Vad gäller körstil är det ju tyvärr inte så enkelt att "tar man det lugnt så klarar man sig", om/när det släpper finns det väl ingen anledning att inte vilja ha det bästa möjliga greppet?!
Det är en hel del vilt ute på vägarna vintertid, och det kanske inte är DU som orsakar tillbudet.
Dessutom kör ju en hel del av oss helt utan elektroniska hjälpmedel som ABS och antispinn, och vem har fyrhjulsdrift på sin 9X4?
Diskusionen grundar sig ju faktiskt i huruvida vi rekommenderar dubbat eller ej på en 924S.
Givetvis ska man köra lugnare och med bättre framförhållning när väglaget kräver det, men det räcker ju tyvärr inte med att vi här på foret vet det...
Undersökningen som jag länkade till sträcker sig över 10 år och slutsatsen är långt ifrån enbart en procentuell sådan... Men den visar klart och tydligt att när olyckan väl är framme, har du 42% bättre chans att överleva om du kör dubbat i vinterväglag. Varför chansa?
Bobo
Ps. Jag är inte militant vad gäller däck på något sätt, jag är bara rädd om er!
996 -99 | Ocean Blue
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
931 -81 | Alpinweiß
944 S2 -91 Zyclam Red - SÅLD
924 -82 Vintersläden II - SÅLD
924 -83 Vintersläden - SÅLD
944 -83 Indishrot - SÅLD
Jaguar XJC | Projektet
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Dubbdäck eller dubbfritt?
Lånar tråden lite, vad gäller vinterväglagen om däck.
Jag har länge trott att man måste byta till vinterdäck senast 1 Dec. Men som jag nu förstått det så är det "bara om" det råder vinterväglag? Blir jag stoppad i tex Dec utan att det råder halka så får jag åka vidare..alla lagar hit och dit
Jag har länge trott att man måste byta till vinterdäck senast 1 Dec. Men som jag nu förstått det så är det "bara om" det råder vinterväglag? Blir jag stoppad i tex Dec utan att det råder halka så får jag åka vidare..alla lagar hit och dit
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
- Pehr Johnsson
- Addict
- Posts: 9193
- Joined: 2006-12-02 15:09:23
- Bilmodell: Porsche 964 C2 -93
- Årsmodell: 1993
- Location: Ystad
- Contact:
Re: Dubbdäck eller dubbfritt?
Japp! Sen exakt var gränsen för vinterväglag råder kan man säkert tvista om. Är det lite morgonfrost eller är det lite snö?M-Nilsson wrote:Lånar tråden lite, vad gäller vinterväglagen om däck.
Jag har länge trott att man måste byta till vinterdäck senast 1 Dec. Men som jag nu förstått det så är det "bara om" det råder vinterväglag? Blir jag stoppad i tex Dec utan att det råder halka så får jag åka vidare..alla lagar hit och dit
[b]Pehr Johnsson[/b] 964 C2 -93 [url=http://www.944sverige.com/forum/viewtopic.php?t=17263]Porsche 964 C2 - 93 Folkvagnen[/url]
PCS 10585
944Sverige 1385
PCS 10585
944Sverige 1385
- M-Nilsson
- Addict
- Posts: 1673
- Joined: 2007-01-24 21:33:00
- Bilmodell: 944 S
- Årsmodell: 1987
- Location: Karlshamn
- Contact:
Re: Dubbdäck eller dubbfritt?
Jo självklart är det så, jag menar mest om det är sådär 5-10+ grader som det vart här nere senaste tid.Pehr Johnsson wrote:Japp! Sen exakt var gränsen för vinterväglag råder kan man säkert tvista om. Är det lite morgonfrost eller är det lite snö?M-Nilsson wrote:Lånar tråden lite, vad gäller vinterväglagen om däck.
Jag har länge trott att man måste byta till vinterdäck senast 1 Dec. Men som jag nu förstått det så är det "bara om" det råder vinterväglag? Blir jag stoppad i tex Dec utan att det råder halka så får jag åka vidare..alla lagar hit och dit
Av alla som ska ställa av Porschen lär jag nog vara sist har velat fram å tillbaka om jag ska köpa dubbdäck eller ställa av men nu blir det ändå avställning...å hyrbil eller cykel i vinter
944 S -87. Diamantblåsilver (http://www.garaget.org/?car=182594)
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
924 S -86. Svart. (Såld av mig) Därefter älgkrockad. Lagad- omlackerad vinröd.
Who is online
Users browsing this forum: No registered users